Forumet är en katastrof! Snälla, läs detta!

det bästa någon skrivit på år och dar! håller absolut med dig, dock är det främst vi användare som måste förbättra oss!... men jag stödjer helt och hållet dig förslag att nåt bör ändras!

Jebbor sa:
Underbart initiativ Dr. Snow. Självklart ska det vara ett nöje att läsa forumet. Att hitta en intressant rubrik för att sen läsa svar och disskusioner i en sörja av överdriven ironi och sarkasm kan jag vara utan. Tack även Johan för att du tagit del av åsikterna och vidtar de åtgärder som många väntat på.

För allas trivnad...
Är det något speciellt du syftar på?

Fred
Jeffa

Tycker att man känner likadant varje år. "Förra året var det bannemig inte såhär ohyffsat och undermåligt".

Redan de gamla romarna sa något i stil med "det är en katastrof, ungdomarna ställer sig inte längre upp och hälsar, de har inte längre någon respekt för lagar och regler och inte heller lyssnar de längre på de som är äldre och visare än dem själva"

Våran lärare läste upp den ovanstående - eller i alla fall en liknande - texten för ett antal år sen. Same same but different?

Detta är ett problem som är svårt att få bukt med då vissa oseriösa trådar är riktigt roliga, andra är en ren kattastrof. Men en sak som jag tycker att freerides medlemmar borde lära sig är att sänka garden, om någon skriver någon åsikt i ett forum så svara då inte/skriv då inte i personens gästbbok, "fan vilken mammafucker du är, du är den största bitchen i bitchhistorien" osv. utan skit i det/ kom med argument som visar att så är inte fallet!!!

skapa en trevligare stämning på forumet helt enkelt..

edit: såg nu att detta var 3 år sen!!!!!!!!!!!! känns lite som att då blev jag medlem och då tyckte jag att stämningen på forumet var bra.. sen dessa har det ballat ur rejält

Senast ändrad:
Rapportera-knapp är belägen till höger om inlägget, så d e bara att trycka.. Sen vill d ju till att tillräckligt många rapporterar samma inlägg eller tråd för att ngt ska hända.

bra skrivet.. bra o plocka upp inlägget igen så vissa kanske skärper sig..

Jebbor sa:
Underbart initiativ Dr. Snow. Självklart ska det vara ett nöje att läsa forumet. Att hitta en intressant rubrik för att sen läsa svar och disskusioner i en sörja av överdriven ironi och sarkasm kan jag vara utan. Tack även Johan för att du tagit del av åsikterna och vidtar de åtgärder som många väntat på.

För allas trivnad...
åååh även denna tråd typ 3år gammal!

Har suttit och läst ett bra tag nu. Men efter min kemi studier så har jag ont i ögonen och lyckades inte läs mer än halva tråden. Korrekt spårk i all ära, men (för fan) ett svar behöver inte vara lika långt som handelsbankens policy. Ni fattar. Hur som helst. Det jag försöker säga är att jag vet inte om någon redan tagit upp det jag nu kommer ta upp.

Jag märkte att det var en hel del som klagade över att trådarna placeras fel. Jag tror att detta beror på att man skapar trådar genom att endast fylla i rubrik osv i de fält som syns under listan med alla inlägg (Börjar bli trött? så jag lyckades inte formulera mig bättre). Detta leder till en helt slumpvis placering av vissa trådar där folk inte har tänkt efter.

Jag tror att man skulle få bort det här problemet om man hade en "skapa tråd" knapp. Här var min tanke att man skulle fylla i aningen mer än bara rubriken. En lista på underrubriker, och kanske någon typ av val där man kunde få information om vad tråden egnetligen går ut på ex "råd vid köp", "notis" etc.

På så sätt tror jag man skulle kunna få de trådar som idag heter "skidbrallor" och där frågan är "tror ni att dom här lime gröna brallorna passar till min rosa jacka" och som är postat i övrigt skulle bli lättare att undvika.

Med denna metod skulle man säker kunna sortera ut vissa saker man inte ville se ex "mode, råd vid köp"

Jaja det var en tanke som kanske inte lyckades framföras så väl kanske.

/Sebbe

bjorte sa:
Jag har en obekräftad känsla av att kvaliteten på forumsinläggen är proportionell mot den sjunkande medelåldern här på freeride. Har jag fel?
Det är nog svårt att göra något åt detta, men trådar som dessa är ju steg i rätt riktning.
som hyfsat nytillkommen medlem håller jag tyvärr med, är dock lite tvecksam mot moderatorer också vet av erfarenhet att dessa kan få lite übernazi-stil vilket oftast tyvärr är ganska destruktivt...

men tycker att en öppen disskusion är första steget i rätt riktnig.

mvh Marcus

Håller helt med! Trött på alla som förstör seriösa trådar med onödiga inlägg.
Det finns redan en sida för sånt, www.lunarstorm.se
De flesta andra stora forum har moderators. Det borde vi definitivt ha här på freeride med.

För ett bättre forum!

Senast ändrad:
Moderera mera är klart det viktigaste! För att ta exempel så har tetongravityresearchs forum så många och bra moderatorer att de oseriösa och "dumma" samt/sök-istället-inläggen knappt hinner synas innan dem är raderade och inte bara låsta! Detta är något freeride måste ta efter!
Utse en huvudmoderator som i sin tur utser några till honom kända folk till moderatorer osv. Detta ska självfallet vara de mest framstående, erfarna och seriösa användarna av detta forum. Inte att förglömma är att de dessutom är måste vara aktiva!

Emil

lysande,absolut lysande..

gammal tråd men kanske behös ta upp igen..

går det annars inte så att om man måsta skriva in sitt person singnum? jag menar så att om nån blir bannad så kan han inte bli medlem igen..för ingen har ju samma personsignum..?
så att man då skulle spärra det signumet, så den som skriver in det när man ska bli medlem inte kan bli det...

förstår ni?

hmm jo jag är beredd att hålla med o många fall.. fast å andra sidan så är faktiskt freeride ganska ensamt i sitt slag i sverige (eller, rätta mig om jag har fel) och det innebär inte bara att det är skid/snowboard/telemark (m.m) som diskuteras, utan det är skid/snowboard/telemarksÅKARE som skriver på sidan. Och även om det är just det som är det allmänna störtsta intresset så finns det även annat som man kan vilja diskutera med likasinnade, som kanske inte rör ämnet freeride alls.

Personangrepp, onödig sarkasm eller liknande är ALDRIG OKEJ! men att visa trådar spårar ur eller liknande kan man nog inte göra så mycket åt.

jag föreslår följande:

Man kan införa samma regler som gäller i de flesta andra communitys på nätet (ex helgon, playahead m.m.) med "poliser" som patrullerar sidan och att man kan anmäla användare för dåligt uppförande/mobbing som sedan kan leda till att användaren blir avstängd.

Som jag förstår av ditt låånga inlägg verkar det egentliga problemet vara att du känner att de "nya" användarna på sidan har en barnsligare inställning än vad till exempel du själv har. Ett förslag kan vara att öppna ett nytt foum för freeride veteraner. Som är öppet för dem som varit medlemmar länge och som känner att det inte riktigt är som det var förrut här på sidan.

det som jag har märkt och som känns lite tråkigt är att många ser freeride.se som en chans att hävda sig emot andra. Det är ofta som man skriver en tråd och får en hel radda med riktiga besserwisser svar. Om jag skriver ett inlägg är det för att det är något jag undrar över eller behöver hjälp med. Om du/ni tycker att det är en helt onödig tråd som det redan finns em miljon utav, snälla lämna adressen till en sån tråd istället för dessa tråkiga svar, eller ännu bättre svara inte alls. Det är ingen som tvingar någon att svara på vartenda inlägg i forumet.

så nu har jag sagt mitt!

Tjenare!

Håller fullständigt med i denna tråd. Man blir mest förbannad när man går in på sidan och ser alla "orelevanta trådar" som skrivs. Men det beror antagligen på att medelåldern sjunkit drastiskt dom senaste åren. Ett helt omöjligt men troligtvis uppskattat förslag skulle nog vara en juniordel på forumet, där man kan diskutera om man kan blanda burton och tirrakläder som årets mundering eller om man då blir klassad som ofett cooool!!!!! Nej jag skulle verkligen vilja få ordning på detta problem!

//Larsson

dr snow sa:
Då kommer jag att förlita mig helt och hållet på ett amerikanskt forum som håller OTROLIGT hög kvalité, i alla fall jämförelsevis med freeride.nu:s forum.
OK, alla förstår att du talar om Tetons forum. Tycker dock att du har helt fel. Kolla hur de forumen spårar ur på fredagar och lördagar. Hälften av alla trådar är betitlade "I´m sooooo drunk right now!!!!!!!111". Eftersom du tycker att det är lite coolare att hänga på tgr istället för freeride så tycker du säkert att det är OK. Hade motsvarande tråd postats på freeride så hade låst den på direkten. Kan även tillägga alla forumen på TGR i princip är helt omodererade.

Håller helt med Ace DG i den här frågan. Du behöver ju inte kolla alla studsmattefilmer om du inte vill.

För att avsluta så tycker jag att moderatorerna har alldelles för mycket makt på den här sidan. Alla "roliga trådar" låses på direkten, nästan uteslutande av dig. Jag röstar för att avsätta Dr Snow!

Rydellen sa:
Moderera mera är klart det viktigaste! För att ta exempel så har tetongravityresearchs forum så många och bra moderatorer att de oseriösa och "dumma" samt/sök-istället-inläggen knappt hinner synas innan dem är raderade och inte bara låsta! Detta är något freeride måste ta efter!
Utse en huvudmoderator som i sin tur utser några till honom kända folk till moderatorer osv. Detta ska självfallet vara de mest framstående, erfarna och seriösa användarna av detta forum. Inte att förglömma är att de dessutom är måste vara aktiva!

Emil
NEJ, TGR har bra mycket färre aktiva moderatorer än freeride. Läs den översta stickytråden i snowboardfourmet.

Du tror inte att du kan göra en liten sammanfattning istället?
Orkar nämligen inte läsa hela =P

Tjenare igen!

Har gått runt och funderat på detta inlägg sen senast jag skrev. Tänkte spinna vidare på idén om "juniorforum" här på FR. Är ganska så kass på programering och datorer överhuvud taget. Men skulle det vara omöjligt att fixa så att man under sina inställningar skulle kunna välja vilka ämnen i forumet man i första hand är intresserad av! Så när man loggar in på FR så visas just dom nya trådarna i dom ämnen man valt. Det är säkert otroligt kompliserat att fixa detta, men jag tror att det skulle vara kanon för alla användare här på FR. Det är ju tråkigt om vissa skulle bli bortplockade pga en personlig åsikt.

Vad vet jag, men det kan nog vara en idé att kolla upp.

//Larsson

Ställer mig också till ledet som inte vill ha för mycket moderatorer. Låt Freeride vara den omodererade fanans frontman i yttrandefrihetens namn.

Nu menar jag inte att det skall vara HELT utan moderatorer, utan jag syftar på vad moderatorerna ska göra och inte göra. Trådar likt "Ska jag välja Dogen eller Fujative??" ska givetvis hänvisas till någon av de andra 100 trådarna som behandlar ämnet och låsas därefter.

Men vad jag inte gillar är att man vill ta bort inlägg/stänga trådar när ironin, sarkasmen och humorn börjar hagla. Det är nämligen just de här tre sakerna som gör Freeride.se till just, Freeride.se. Det, tillsammans med den stora kunskapsbank och det brinnande intresset för sporten, är själva kärnan i denna ytterst trevliga utpost på det världsomspännande intranätet.

En liten uppstädning får moderatorer dock gärna ägna sig åt. Flytta trådar till grupper dit dom hör hemma. Se till att det inte startas massa nya trådar på samma ämne utan flytta till en samlingstråd i ämnet. Bra exempel är när Johan nyligen startade "Roliga videoklipp"-tråden. Bra exempel på bra moderering tycker jag.

Inlägg likt
Max_H sa:
Du tror inte att du kan göra en liten sammanfattning istället?
Orkar nämligen inte läsa hela =P
tror jag att man får lära sig att bortse från. Man får helt enkelt sålla för eget bevåg. Blir man upprörd kan man vänligt be personen i fråga att antingen formulera om sig eller bara tänka sig för en, två eller tre gånger till innan man skriver ett inlägg.

Och gillar man inte studsmattefilmer, då behöver man inte klicka på trådar som heter "Kollaaaaaa-jag på studsmatta!!!" osv.

Behåll humorn, ironin och sarkasmen. Annars tror jag ännu fler kommer lämna skeppet än vad som har hänt sedan Lunarstorm började invadera.

Larsse sa:
Men skulle det vara omöjligt att fixa så att man under sina inställningar skulle kunna välja vilka ämnen i forumet man i första hand är intresserad av! Så när man loggar in på FR så visas just dom nya trådarna i dom ämnen man valt.
Den funktionen finns faktiskt redan idag men den fungerar tvärtom. Kolla under [Forum] -> [Inställningar]. Där kan du välja vilka forum du inte vill se inlägg ifrån.

Bra skrivet, jag har tyvärr inte läst allas inlägg men en idé är att tillsätta fler moderatorer som är online ofta och på så sätt skapa en bättre ordning här i forumet + att man skulle kunna sätta upp regler redan direkt vid registrering vad som gäller. - man får skriva på ett "avtal" eller nåt liknande.

Först; intressant att min tre år gamla tråd åker upp ur arkivet...och fortfarande är aktuell! Mycket har hänt, bland annat moderatorer där jag är en. Att jag eller någon annan mod. har någon "übernazi-stil" kan jag inte påstå.
Signelinho sa:
dr snow sa:
Då kommer jag att förlita mig helt och hållet på ett amerikanskt forum som håller OTROLIGT hög kvalité, i alla fall jämförelsevis med freeride.nu:s forum.
OK, alla förstår att du talar om Tetons forum. Tycker dock att du har helt fel. Kolla hur de forumen spårar ur på fredagar och lördagar. Hälften av alla trådar är betitlade "I´m sooooo drunk right now!!!!!!!111". Eftersom du tycker att det är lite coolare att hänga på tgr istället för freeride så tycker du säkert att det är OK. Hade motsvarande tråd postats på freeride så hade låst den på direkten. Kan även tillägga alla forumen på TGR i princip är helt omodererade.

Håller helt med Ace DG i den här frågan. Du behöver ju inte kolla alla studsmattefilmer om du inte vill.

För att avsluta så tycker jag att moderatorerna har alldelles för mycket makt på den här sidan. Alla "roliga trådar" låses på direkten, nästan uteslutande av dig. Jag röstar för att avsätta Dr Snow!
Jag tänkte iofs på Barking Bear forums...men där har jag inte varit på vääldigt länge så hur det är där nu kan jag inte uttala mig om. Då var det bättre, mycket bättre. TGR har jag noll erfarenhet av.
Numer kan man undvika studsmattefilmerna genom att blockera det forumet. Grym funktion!
Jag låser inte alla roliga trådar. Jag låser trådar som spårar ur FÖR mycket. Jag har på senaste tiden börjat rensa friskt bland inläggen som skrivs, bland annat många onödiga inlägg (t ex "jag var först" osv..). Jag är alltid öppen för diskussion om en låsning, det är bara att dumpa ett FR-mejl i lådan.

Forumet har varit en katastrof i minst 4 år. Sorry to say.
Grundtanken var ju god, men när botenannangenerationen tog över vart det inte nycket humor kvar.

Liten anmärkning;
"botenannangenerationen" (ätligen ett bra namn) tror/tycker att jag är tråkig och saknar ett sinne för humor och att jag bara är ute efter att diktatoriskt styra och ställa i forumet tills det behagar mig.
Jag antar att slutsatserna dragits på grund av att min namn råkar stå längst ner i låsta trådar och att en del (eh, rätt många faktiskt) råkar få ett FR-mejl där jag påpekar att vissa saker inte är ok att skriva i ett forum. Jag är lite nyfiken på vad som skulle hänt om alla låsningar med mera skett anonymt?

Det går att skriva humoristiska inlägg som dessutom är informativa och sakliga, tyvärr är det många som inte behärskar varken det ena eller det andra... Den inkompetensen tillsammans med en attityd lik Mike Tysons bidrar till den kollektiva sucken (tänk stambussen måndag kl. 07.30) som dras, varje gång en fråga besvaras med "orka".
Rävarna, undviker termen "gamla" här :) lyckades med att hålla sig på rätt sida om den hårfina gräns som existerar mellan en träffsäker kommentar och ett påhopp och det är något som behövs för att framkalla gapskratt, samtidigt som man kl 7 på morgonen efter får en aha-upplevelse och äntligen inser vad författaren egentligen var ute efter. (Fasen, får inte ihop svenskan där...nån språkpolis som upptäcker felet?)

"bottenannagenerationen", sluta hamra på "Spara"-knappen. Tänk först; har jag erfarenhet (att läsa om det räknas inte) av ämnet i fråga? Nej, så varför svara?

Jag tycker att det bra att vissa i alla fall försöker engagera sig. Men alla som förstör, tänk på att om ni vill fortsätta hänga här så kanske det är dags att växa upp. Även om jag kanske tillhör den här "botenannagenerationen" (Tycker för övrigt att den låten är riktigt irriterande) så vet jag att det är många här som är äldre än mig som beter sig värre. (Och jag kan inte påstå mig vara en ängel.) Som sagt, tråkigt att folk förstör, men bra att ni moddar (Dr_Snow, och övriga moderatorer.) i alla fall försöker rensa upp bland skiten!

Har inte varit medlem här länge alls, men upptäckte väldigt snart att det var kaos i forumet, om man får lov att jämföra det med Thesims.se så kan jag säga att detta var nästan värre, och med tanke på den otroligt låga medelåldern där (11-12 år...) så kan man börja undra.

Signelinho sa:
Rydellen sa:

Emil
NEJ, TGR har bra mycket färre aktiva moderatorer än freeride. Läs den översta stickytråden i snowboardfourmet.
Svårt att tro på detta eftersom jag tycker de trådar som "hålls" uppe och lever brukar vara bra och relevanta! Antagligen kan det vara så att folk bojkottar dåliga trådar så dem inte syns på framsidan eftersom så många skriver i de andra trådarna hela tiden. Men oavsett....Det vi vill åt på vårat forum är att mindre relevanta trådar ska bort på något sätt.. Jag tror det bästa sättet är att moderera. Kolla tacky.se, där snackar vi katastrof... Även om dem inte har något riktigt forum.

Precis, moderera och varna mera, men det ställer otroliga krav på moderatorerna och jag har själv syndat någon gång med att inte söka igenom forumet. Man känner sig lite dum när man blir tillrättavisad men man lär sig av det.
Jag hoppas att vi kommer dit vi en gång varit med det här forumet för ett skidforum som fungerar är fantastiskt roligt att läsa.

Nu har ju Hasse blivit mod och han modererar mycket och bra... Det märks helt klart en skillnad. Herr Doktor är en bra moderator, men Hasse har läskigt mycket online-tid (nu iaf.!) så det blir gjort mycket...

Jag måste säga att jag är lite osäker på vad du menar exakt med att de handlar om något som forumet inte handlar om.

jag kan däremot hålla med om att många trådar spårar ut och det ganska fort många gånger.

men det är ju som du till viss del säger att det är svårt att hålla ett forum oavset vad för forum ämnes fast... det är alltid något seriös eller oseriös som du väljer att dela in dem i som kommer skriva ett eller annat i ett forum (generellt) som inte har med forumets huvudsakliga ämne att göra...

något som dock kan irritera mig är alla de upprepade trådarna... om vilka bindningar osv... man borde kunna söka efter gamla trådar och ta upp dem istället... det har jag i alla fall lärt mig som forums vätt att man ska göra...

men jag tycker överlag att detta forum håller sin funktion med att binda skid och snowboardare samman och underlätta kontakt möjligheten mellan oss...

dessa trådar som du påstår inte hör hemma här kan man helt säkert stoppa genom dina förslag men man kan också bara låta bli att läsa dem...

fördelarna med att försöka bli av med dem är väl bara att de behövs mindre servrar, men det är en liten fördel i förhållande till hur många sponsorer/reklam här finns så tror jag de finns pengar till de extra servrar...

jag kan se vad du är irriterad över och jag stödjer dig fullt men jag kan inte helt se varför detta stör dig så mycket... jag vet heller inte hur det såg ut här då du kom in här så jag kan heller inte uttala mig om hurvida det blivigt värre eller inte...

men som sagt du har mitt stöd för dina hjälpmedel.
men jag stödjer dock inte betalning som en lösning

gt+ching+chong+guy+_82a983fad9019dfe2b7959a420da963d.gif

OT-forumet
Alla trådar som inte passar i något annat forum på Freeride. Även om forumet är Off-topic gäller samma regler som övriga forum.

Detta hänvisar till allmänna trådar som handlar om vardagliga saker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Yttrandefrihetsgrundlagen

Detta vet alla säkert vad det är.

Att det förekommer ironi och sarkasm bidrar ju bara till en gladare skara människor.

Sen kan jag hålla med om personangrepp och negativ attityd till en del saker. Men det är alltid kul att diskutera samhälls-normer med likasinnat folk. Och allt som ofta smarta människor.

/s

OT-delen fanns inte när det begav sig. Tråden är 10 år gammal, moderatorn och medlemmen Dr_snow är inte speciellt aktiv längre.

Tillbaka
Topp