bästa orten?

bästa orten?
tja!

Jag tänkte dra ner till alperna i vinter och undrar om man kunde få lite tips om vart man ska åka om man vill ha Massor me snö o bra offpist åkning som inte e hellt uppkörd på en förmiddag, ingen eller väldigt lite is, bra park/er, skön stämning o bra uteliv, inte så jävla trångt i backarna heller... :D prioriterat i den ordningen men helst allt
Alla tips som passar in på mina blygsamma önskningar välkommnas...

David

bästa orten?
Tips: Åk inte till Chamonix. Var där i vintras och det motsvarade inte förväntningarna. 1.Du måste åka buss till och från backen (beror iofs lite på var du bor och om du kör augillen). Väldigt mkt. folk emellanåt.
2.Bedrövlig kommunikation och information mellan systemen. Ibland hörde man att Grand Montets inte skulle öppna på hela dagen för att sedan nås av beskedet att det var öppet hela dagen.
3. Bisarr puderhets! Är du inte med de första liftarna efter snöfall är det kört så till vida du inte är en gammal bergsget som bott där i 34 säsonger och kan hitta fyra pudersvängar två dagar efter snöfall.
4.Ingen park. Att Chamonix, som kallar sig världens bästa skidort, helt och hållet saknar park är ingenting annat än ett skämt.

Kontenta: Chamonix är en förlegad ort som lever på sitt "extrema" rykte.

Trots detta hade jag det väldigt bra under min säsong där men jag skulle aldrig säsonga där igen.

Stay black.

bästa orten?
Åk till Verbier. Skön by, grymma off-pist-möjligheter, supermodernt system och en hyfsad park. Enda orten som kan konkurrera med Verbier i alperna är St Anton.

bästa orten?
ska du till kanada vill jag slå ett slg för banff!!
har precis haft en säsong där, toppen. generellt lite folk på bergen, få stökiga europeer, bra nattliv, inte lika hypat o dyrt som whistler, mycket snö lätt att hitta orört...

i alperna är canazei bra... stort o bra område, kanske lite liten stad...

bästa orten?
Men e det inte oftast ca dubbelt så mycket snö i whistler som i banff?
kanada lockar ju mest men har inte riktigt fått klart för mej hur det e med arbete där, om man behöver skaffa tillstånd innan eller om dom fixar det där man blir anstäld och om det e svårt o få arbetstillstånd o om man tjänar hyffsat, så om nån kan svara på det så vore jag tacksam.

bästa orten?
bc får generellt mer snö... samma sak denna säsong, men jag var helt nöjd ändå!

tycker lätt du ska åka till kanada om det lockar mest, alldeles för mycket svenskar i alperna... (fernie är inte att sikta på i kanada om du vill slippa det syndromet)

att få arbetstillstånd är rätt svårt, det finns nåt utbyte där 100 svenskar byter med 100 kanadicker...men tror det gäller de med högre utbildning, företaget du ska jobba för måste då bevisa att de verkligen behöver dig... hörde däremot att du genom nån myndighet i london kan skaffa ett annat typ av jobbtillstånd, vet dock inte vad det är...
pratade med kanadensiska ambassaden i sverige innan jag åkte och kollade hur det ligger till med visum, de svarade att jag inte ens behöver försöka för att det i princip är omöjligt att få....

du kan nog jobba svart, men det är ju lite osäkert. lönen är inte särskilt bra, speciellt inte inom restaurant. tror constrution arbete har bäst lön... i alla fall var det de som känade bäst av våra kompisar i banff.

vi hade sparat ihop alla pengar innan, eftersom vi inte räknade med att få jobb. sen skippade vi att jobba helt under halvåret där... rätt skönt alternativ!

bästa orten?
okej ja jo det verkar inte som om någon riktigt vet hur det är med o få tag på jobb i kanada o tillstånd o sånt så jag tror jag satsar på alperna i vinter o jobbar ihopp pengar o drar till kanada o bara åker nästa vinter istället

bästa orten?
halloj. har precis bokat flyg till calgary och det är väl där jag befinnermig i planstadiet. fråga mest riktad till pelly. hur bodde ni i banff och hur mycket gick det på ungefär?
och hur mycket mindre snö fick banff ungefär? och sen vilken av byarna var bäst?
/mvh jakob

bästa orten?
vi bodde de första två veckorna på ett vandrarhem (samesun) det finns bara två i stan. helt grymt ställe om det kommer upp som alt.
från dag ett ringde vi på alla annonser om rum till uthyrning i den lokala tidningen, och gick flera gånger om dagen till de noteboards som finns på typ cafeer, netcafeer, butiker o liknande. tillslut hittade vi ett par som hyrde ut två rum för 400 dollar var i mån. rätt bra pris, då ingick el, vatten.
totalt gick alla 6 mån på ca 50 000... men då shoppade vi endel, och gick ut flera ggr i veckan...biljetten är inte medräknad i de 50... vi hade också mat med oss i backen varje dag!

tror att banff fick lite mer än hälften jämfört med whistler... har inte riktigt koll vad de hade i år, men hela bc hade gaaalet mycket. big white skulle tydligen vara sjukt med pow!

Lake Louise är toppen!! störst av de tre som ingår i skibig3. men sunshine som är öppet längst är helt ok med. hitta gärna lite egna spår som du gillar, hikerna är bra där med. själva pisterna känns gärna lite flacka... norqay är det sämsta du kan tänka dig... bra park, men annars rent crap!

verkar som att du inte bestämt än vart6 du ska efter calgary... banff som stad är heeelt underbart! super trevlig befolkning, mycket aussies (alltid skön attityd), nära till allt, bra party!

elin

Tillbaka
Topp