Jag söker...

Glimelius

Ny medlem
Jag söker...
Jag söker ett ställe i Alperna med kalasbra offpist, och där man endast måste slåss med locals plus några andra säsongare. Alltså ett ställe där snön stannar kvar ett tag, så ge mig inga namn på orter som Tignes, Chamonix osv. Avslöja och beskriv istället era riktiga smultronställen som jag förmodligen aldrig har hört namnet på...

Alltså bra offpist med lite folk, iaf. på veckodagarna.

Ett dugligt liftsystem, jag orkar inte gå hela tiden.

Gärna en relativt hög topp så det blir hyfsat snösäkert.

Inga höga krav på uteliv.

En park och att de talar franska är en bonus men inget krav.

Andermatt skulle ha varit ett rätt så bra tips, men där har jag redan vart så...

/Clueless

Jag söker...
Mina ställen:

Megève: Fransk jet-set-by med egen flygplats där man kan bränna hur mycket pengar som helst om man vill. Damer med pälsar med matchande pudel spatserar runt på uteserveringarna. Folket som åker här håller sig i pisterna.

Les Contamines: Hit åker UCPA-guiderna från Chamonix när de är lediga och vill åka puder på egen hand.

Le Grand Bornand: Rejält oexploaterad by med ganska litet system som tyvärr ligger rätt mycket i söderläge. Finns dock åkning i alla väderstreck om man letar lite.

Flaine: Gamla mystiska liftar (och en del lite modernare) med en hel del bra åkning. Byn är en het kandidat till titeln "fulast i Alperna".

La Clusaz och La Balme: Oexploaterad ort där La Balme tydligen är rätt känt i Frankrike som friåknings-spot. Har varit i La Clusaz men inte La Balme.

Inget av dessa ställen erbjuder tyvärr åkning sådär våldsamt högt upp (det går att åka upp till strax under 3000 m som högst). Alla ligger i Haute-Savoie i Frankrike. Konkurrensen om lössnön är väldigt låg i jämförelse med andra orter. Park är det dåligt med på samtliga ställen utom Le Grand Bornand som har en av de största parkerna jag sett i Frankrike.

Zinal i Schweiz kan också vara värt ett besök men dit har jag inte hunnit ta mig (än). Samma med La Grave i Frankrike.

Eftersom de ligger nära varandra rekommenderar jag road-trip med bil för att på så vis besöka 2-3 olika ställen på en vecka.

Edit: Två ställen till:

Villars i Schweiz: Gammal vykorts-lik ort med på sina ställen riktigt bra åkning. Hänger ihop med Glacier 3000 så här finns åkning även högre upp.

Leysin i Schweiz: Granne med Villars, det går att ta sig mellan de båda systemen med lite krångel. Har en hel hög med olika "free ride lines" (som jag har för mig att de kallade det) uppmärkta på pistkartan där ingen åker och lössnön ligger och väntar på att bli uppkörd. Ligger en bit lägre än Villars men i gengäld i stort sett bara med nord-sluttningar. Har en kombinerad ostfabrik och restaurang med grym raclette i byn.

Senast ändrad:
Jag söker...
Tack för ett utförligt svar.

För att klargöra ska jag nästan en hel säsong i Alperna, typ 2-3 månader, så det kan vara för dött. Fast jag åker ju inte dit för att festa...

Dessutom har det ställts krav på att stället ligger i Schweitz, så mina önskemål om franska får gå bort till viss del. Italienska eller tyska spelar med andra ord ingen roll.

Jag söker...
Om du vill ha en ort som inte är alltför död är det nog de mer berömda som gäller eftersom det är dit folk åker. Har du tillgång till bil kan du få det bästa av två världar, nämligen bo i en ort med lite drag i och göra utflykter till mindre orter där förhållandena är bäst för dagen.

Alla ställena jag listar i Schweiz är i franska delen av landet. Om du ska bo där en hel säsong och vill ha en ort med lite drag i, hitta nåt i Verbier. Därifrån kan du enkelt ta dig till massa andra kul orter när pudret blivit uppspårat där.

Jag söker...
Du söker säger du... Varför inte svänga av ett par mil innan Tignes/Valdi och åka till La Plagne (Paradiski tillsammans med Les Arcs).

Alltså bra offpist med lite folk, iaf. på veckodagarna.
Jodu, här finns det offpist så det räcker och blir över med fantstiska åk på upp mot 2000 höjdmeter. Couloirer, vidöppna fält osv osv. Inte farligt med folk ännu men det kommer säkerligen framöver.

Ett dugligt liftsystem, jag orkar inte gå hela tiden.
Dugligt, jovars, en 140 liftar plus monstret Vanoise Expressen som sammanlänkar Les Arcs och La Plagne. En kabin på två våningar som tar 200 pers och glider fram på en sisådär 380 meter över marken

Gärna en relativt hög topp så det blir hyfsat snösäkert.
Här bjuds det på två höga toppar, Bellecote 3250 och Aiguilles Rouge på 3226. Två glaciärer dessutom.
Sen finns även Grand Col på 2800 meter, Roche De Mio på 2700.

Inga höga krav på uteliv.
Har aldrig bott i Les Arcs utan i tre olika byar i LP. Bra att du inte har höga krav, visst finns det en del pubar att hänga på men särskilt många och kvalitativa är dem väl inte. Det går dock att ha skoj där ändå.

En park och att de talar franska är en bonus men inget krav.
Park... När jag ser en park blundar jag... Har dock för mig att jag sett en liten park i LP. i Les Arcs vet jag inte...

Om du/ni åker dit rekommenderar jag boken http://www.amazon.fr/cl%e9s-Paradis...49806/ref=sr_11_1/402-3749268-4794514?ie=UTF8 som innehåller tips på runt 100 offpist turer. Kanonbok. Det står mest på franska men tillräckligt mycket på engelska om det krisar sig med franskan..

Lycka till och tat lugnt på Bellecote Face Nord.!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp