Sport-Conrad

• Trådstartare Trådstartare Hasse
  • Start datum Start datum
H

Hasse

Guest
Sport-Conrad
Hej

Då alla vet i dagens läge vad jag tycker om Sport-Conrad så tänkte jag skriva lite mer om det på en gång så.

Det jag ogillar med Sport-Conrad eller internet butiker som dumpar priser och lockar folk är:

Att folk som skall handla på S-C kommer in i en butik som dom anser är för dyr att handla i och vill ha reda på vilka skidor de skall köpa. Styvhet, fördelar, nackdelar med allt som hör till.

Alltså tar de upp massa tid för personalen som har annat att göra.

Sen så finns det ju alltid en risk med allt detta är då att till slut kommer markbutikerna som säljer fatskis/jibbskidor kommer att ta in en väldigt begränsad sortiment på grund av att det inte säljs några av den sortens skidor för att alla köper på internet butiker.

Men markbutikerna måste även se till att även de skärper sig. Dom kommer aldrig konkurrerra med internet om priset på grund av att deras pris ligger marginellt över butikens inköps pris på skidor. Men däremot så skall de säkert kunna komma på någon annan sak att konkurerra med. Så som till exempel service på skidan under ett år, inbyte, justeringar av bindningar med mera. Även personal mässigt i vissa avseenden.

Om man köper pjäxor i "skidbutik" ingår det oftast så som lästning av pjäxan, ändringar på spännen med mera. Det är svårt att göra över internet.

Fanns en internet sida för windsurfing för ungefär 2-3 år sedan som väckte lika mycket rabalder som S-C gör nu. Där slutade det med att den svenska importören sade upp sin avtal och så fanns inte märket nåt mer i Sverige.

Nu är det ingen större fara i Sverige tror jag. För det rör sig ju bara om ca: 500 par skidor. Fast det är ju en del pengar för butikerna, ungefär: 750000 kr.

Ja jag jobbar extra i sportbutik.

Men blir inte drabbad av S-C.
Men ser in i framtiden utan en butik i att kunna gå till och snacka skidor, känna på grejorna och handla av folk som vet vad dom pratar om.

Hasse

Edit: Handlar mer än gärna på internet om jag vet vad jag vill ha utan att ödsla någon annas tid Ds.

Senast ändrad:
Sport-Conrad
OM det skulle finnas kompetent personal i markbutiker jag! Men gör det det? nej, inte normal stora städer(finns undantag)! De kan bara sälja sin sak och inget mer!

Sport-Conrad
kalle188 sa:
OM det skulle finnas kompetent personal i markbutiker jag! Men gör det det? nej, inte normal stora städer(finns undantag)! De kan bara sälja sin sak och inget mer!
Vad skall dom sälja om inte sin sak då då?? Sälja grannbutikens saker eller??

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Hasse, koola ner dig lite..
Folk kommer handla på nätet eller i butik så som
dom vill vare sig du kommer med långa utläggningar
eller inte. Satsa ditt krut på jobbet ist.

Sport-Conrad
vxorider: Ja du det funderar alla som är insatt i butiker i Sverige oxå. Med tanke på att deras priser ligger alldels över till med vissa under svenska inköpspriser till butik.

//H

Edit: djLarrry ett forum är väl till för att ventilera sina åsikter eller?? Och är skönt att ha nåt göra när man har en massa brutna ben så Ds.

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Håller med om att de personer som kommer in och letar information hos en butik med hög kunskapsnivå och god service, och sedan beställer från nätet, är en ganska patetisk kund. Kunden söker hög service men är inte beredd att betala för det. Som att äta upp kakan och ändå behålla den...

Dock måste jag säga att en alpinbutik som inte kan konkurrera med Sport-Conrad inte är värd namnet. Som Hasse säger erbjuder en bra skidbutik kunskap, service och engagemang. När dessa faktorer finns hos butiken så är det lite högre priset väl motiverat.

Kunden som köper från Sport-Conrad tror jag är den typen av kund som inte söker service eller engagemang och bryr sig inte om service. Han/hon vet precis vilken produkt han söker och vet exakt hur produkten behöver anpassas till hans/hennes behov.

Tror dock att conrad kan locka de lite mer "prismedvetna" kunderna. Kunder som skiter och det är lite för långt eller kort, bara det är billigt så är det bra!

Men visst konkurrerar Conrad med de svenska sportbutikerna, och självklart pressar det dem svenska sportbutikerna. Men konkurrens har väl sällan varit av ondo?
De flesta kunderna vill fortfarande ha hjälp med vilken produkt de behöver, och de vill gärna ha hjälp med att anpassa produkten till deras specifika behov. Dessa kunder har internetshopparna (tror jag) aldrig en chans att konkurrera om...

Over n' out!

Senast ändrad:
Sport-Conrad
fan ska bli så jävla skönt att köpa ett par nya skidor snart på sport conrad för nån tusing billigare än i sverige! tänk vad mycket annat kul man kan göra för dom tusingarna! :D

Sport-Conrad
Noljas: Absolut inte fel med konkurrens. Bara bra, men som sagt håller med i det andra som du säger. Och var väl i stort sett det jag skrev ;)

Sport-Conrad
jojo, de mesta stämmer väll, men ja ser inte de STORA felet i att fråga lite om skidan och sedan köpa den på sportconrad. den farbrorn i butiken har oftast inte så mycket att göra och dom får betalt för att hjälpa kunder å låta allmänt trevliga även fasst dom inte kan spec mycket! nu snackar jag om butiker i städer som intersport å stadium, så ligger det iaf till i sundsvall. riktiga skid shoppar uppe till fjälls har givetvis mer kunnit personal oftast iaf :D

Sport-Conrad
Matfors_boo sa:
har jag rätt eller har jag rätt? :D
För det första lär dig att stava snälla.

För det andra så har varken stadium eller intersport nåt utbud som jag anser värd att kallas utbud. Mest så är det skidor som dom köper in centralt. Du skulle tex aldrig hitta en Armada skida där eller hur??

Sport-Conrad
de e lätt för dej o säga som e gammal gubbe o tjänar pengar medans vi ungomar har jäääätedåligt me pengar ( iaf jag) därför köper ja på sportconrad :PP

Sport-Conrad
ääh det är väl bra att man inte behöver bli ruinerad när man ska köpa skidor..priserna i sportbutikerna pressas ner och fler kanske har råd att köpa skidor..då växer sporten och det vill vi väl alla.
håller även med de andra att de flesta av personalen på sportbutikerna inte kan särskilt mycket.
jag har iaf inte råd att köpa nya skidor varje år för 7000:-, så då är det väl självklart att man hellre köper likadana skidor för ungefär halva priset. När det är så pass dyrt i sportaffärerna så bryr jag mej inte så mkt om hur sortimentet ser ut. alla kommer kanske beställa från internet men vad gör det, alla tjänar ju på det!

Sport-Conrad
Hasse sa:
OT: Hehe... "nåt" vad betyder det? Något? Akta er för stenar i glashus...

Ok, detta är inget unik för skidbranschen utan alla branscher är utsatta för konkurrens. Det är bra tycker jag. Duktiga butiker kommer att överleva på sin kunskap, service och flexibilitet. Nätbutiker är bra komplement men den som en dag måste returnera en vara kommer upptäcka ett visst problem som kan göra att man i fortsättningen trots allt föredrar den fysiska butiken.

Vill ni inte ha konkurrens skall ni rösta på partier som vill ha planekonomi men då kan ni inte heller räkna med att det kommer att finnas några företag som kommer att erbjuda backar och liftsystem... ;-) Konkurrens är bra för konsumenten!

Sport-Conrad
Nojlas sa:
Håller med om att de personer som kommer in och letar information hos en butik med hög kunskapsnivå och god service, och sedan beställer från nätet, är en ganska patetisk kund. Kunden söker hög service men är inte beredd att betala för det. Som att äta upp kakan och ändå behålla den...
Det är precis detta som är pudelns kärna... Man går till en butik och frågar om råd, men går sedan någon annanstans där man inte kan få råd för att de kostar t.ex. 1000:-. Det som är 1000:- dyrare i butiken är det faktum att man kan få ordentliga råd och tips...

Jag gillar hela idén med S-C, det är perfekt för t.ex. de som skall göra säsong och måste köpa mycket dyr och avancerad utrustning som i Sverige kanske kostade det dubbla jämfört med Tyskland. Dock känns det som att Svennebanan kanske inte skall beställa sina Head XCR500 med billigaste Tyroliabidningen för en 500:- mindre, där fungerar ju Stadium utmärkt...

Hasse, vill bara inflika att jag igår var på Alpingaraget i nästintill en timme(!) och hade skittrevligt. Skulle eg. köpa biljetter till Sw. Posse-premiären, vilket vi även höll på att glömma, men det blev allt ifrån snack om Alperna, lite Andermatt, självklart lite klämmande (personalen klämde mest!), lite kexchokladprovning, lite pjäxletande bland alla kartonger(de hittade inte de jag ville ha), lite hjälmprovning... ja allt möjligt, och vi fick hjälp med allt! Sen är det nog så att märker de att det är någon med ett genuint skidintresse (som de själva) då bemöter de en som en kollega i butiken och det skämtas och är trevligt i största allmänhet.

Och hur duktiga de än är på engelska på S-C skulle detta aldrig hända med dem...

Sport-Conrad
Hasse sa:
Matfors_boo sa:

För det andra så har varken stadium eller intersport nåt utbud som jag anser värd att kallas utbud. Mest så är det skidor som dom köper in centralt. Du skulle tex aldrig hitta en Armada skida där eller hur??
orka gnälla stavning!

och jag sa även stads butikerna! intersport och stadium var bara exempel, jag har även varit in på butiker som haft "ARMADA" skidor som haft okunnig personal! gojul å rot inte mer de där nu xD

Sport-Conrad
Gurra69: Nåt finns faktiskt med i svenska akademiens ordbok faktiskt. Fast inte med min betydelse så;) Sen er är väl inte rätt benämning för en person eller? ;)

Ja klart det är bra med konkurrens. Eller det är ju utmärkt. Fast jag har ju inte sagt nåt annat heller så.

Mange_da_man: Jo det är lätt men jag har inte sagt att du inta ska handla där heller eller hur?

Elias88: Du kan inte jämför personalen på sportkedjorna (oftast inte) med personalen på skidbutikerna. Dom har till 99% koll. Och framför allt så har dom en hel del skid dagar i sina dagar och jobbar med dom älskar. Och varför måste du köpa skidor varje år för? Och du menar att du kommer att köpa skidor utan att veta hur dom ser ut förrutom en bild på internet alltså??

//Hasse

Edit: Carled: Bra det att dom var trevliga. Eller jag tycker dom alltid är det. Sen vet jag hur jobbigt det kan vara där när det kommer ner drygt folk. Fick du tag i biljett eller? I så fall så syns vi på fredag.

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Kexchokladen gav lite energi på den regniga seneftermiddagen så vi lyckades komma ihåg att köpa biljetter. Jag skall ha en röd nejlika i mitt rockslag så att du känner igen mig. Eller så kan du leta efter någon som vill bjuda på en pilsner, det kanske är lättare att hitta...

Sport-Conrad
Hehe... Ungefär som när folk ser en som säljer Situation Sthlm. Man tänker en stund och då är ju faktiskt inte 40:- så mycket.

Fan vad bra exempel!

Sport-Conrad
Hasse sa:
Gurra69: Nåt finns faktiskt med i svenska akademiens ordbok faktiskt. Fast inte med min betydelse så;) Sen er är väl inte rätt benämning för en person eller? ;)
Nja, i detta fallet syftade jag faktiskt på forumets deltagare generellt... Inga påhopp vet du! :-) Hehe.. ja, "nåt" finns men det är väl snarare ett substantiv!?

Jag tror att butikerna har en chans trots allt, även om deras tid går åt. Det är en chans för dem att sälja in sig själva och bädda för framtida potentiella affärer. Även innan Internet fanns gick jag runt och snackade, klämde på prylarna och tog up folks tid. Sedan köpte jag där jag fick bäst deal, kontakt och där de verkade seriösa och framförallt (!) trevliga. Att vi sedan har ett högskattesamhälle som gör att butiker med arbetskraft aldrig kan sälja lika billigt som nätbutikerna är en helt annan diskussion...

Sport-Conrad
Det finns en annan sida på myntet!

Många kunder gör sin research om de produkter de vill köpa online. De går därefter till markbutiken, mer pålästa, och behöver inte lika mycket hjälp av personalen. Alternativt får kunnig personal i sportbutiken en intressantare kund att snacka med. Eller i fallet med okunnig personal, får de helt enkelt skärpa sig och lära sig mer om vad de säljer.

För övrigt är det sant att ett lågt pris skapar en köpares marknad, eftersom det ofta driver ner konkurrenternas priser. Ett företag som ger dålig service därefter, kommer dock inte klara sig speciellt bra i längden. De kommer förlora köpare pga taskigt rykte på t ex diskussionsforum som detta.

Omvänt, lär butiker med bra service, som lyckas skapa ett mervärde till kunderna på olika sätt, få ett bra rykte. Jag tror inte att onlinebutiker skadar marknaden, eftersom det alltid kommer finnas kunder som vill köpa sina varor "off-line", för att de vill få bättre service efter köpet, eller personligare bemötande.

Hasse, var har du fått siffran om 500 skidor?

Det är visserligen som Hasse skriver, att många kunder går till markbutiken för att titta på en vara de ämnar köpa online. Men det driver säkert även ett antal kunder till offline-butiken, och skapar ett gyllene tillfälle att sälja andra produkter. Jag tycker det är en lite märklig inställning att tycka potentiella kunder tar upp ens tid! Se det positiva i att det kommer in kunder i butiken istället, du får ju iallafall chansen att sälja till dem

PS. Hasse, du kanske ska se över ditt eget skriftspråk innan du klagar på andra. T ex Internet med stort I och jag vet inte hur många sär........skrivningar. (Bara en synpunkt i all ödmjukhet.) DS.

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Mickeee: Har fått den från ISPO i vintras av en kille som jobbade på S-C och är stamgäst i Andermatt och han mailade mig efter säsong och sade att det var 453 par för att vara exakt. Men ville inte vara petig så ;) Och det är så sant så att det kanske blir lite mer merförsäljning men tror inte att det flesta av dom som har skrivit i denna tråden skulle göra det.

Sen så kan det mycket väl vara så som du skrev oxå.

Gurra69: Absolut inga påhopp det vet du väl ;)

Jag har ju också gått runt och klämt på saker och inte alls köpt. Gör det fortfarande men oftast så är det så att jag kommer köpa. Och som du säger man handlar ju hellre i butik med bra bemötande än en med dåligt bemötande i. Tyvärr så är det fortfarande så att S-C ligger under inköps priset i Sverige av någon underlig anledning. Det måste till och med vara svårt i tyskland att ha så lågt pris.

//Hasse

Ps. en vettig diskussion för en gång skulle här på forumet Ds.

Edit: Så sant, man ska inte kasta sten i glashus men sådana saker är bättre än saker som väl med två ll av en kille som går i skolan tycker jag i alla fall.

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Mickeee sa:
PS. Hasse, du kanske ska se över ditt eget skriftspråk innan du klagar på andra. T ex Internet med stort I...
Internet är ett egennamn och skrivs således med versal i början.(Ännu en synpunkt, dock fortfarande väldigt ödmjuk).

PS. Jättestörigt och onödigt inlägg, jag vet...kunde bara inte låta bli.

Sport-Conrad
HASSE Edi: Så sant, man ska inte kasta sten i glashus men sådana saker är bättre än saker som väl med två ll av en kille som går i skolan tycker jag i alla fall.

jag har "väl" skrivit för mycket på msn eller "något"

ja skulle säga de som ganska töntigt att som 32 årig kille börja klaga på ett l för mycket!

Sport-Conrad
Det är helt klart en bra diskussion :-) Kan det bero på att ämnet är så intressant haha.. Läste lite e-Business i Vancouver i våras, och vi hade en liknande diskussion där. Skulle vara grymt kul att se statistik över hur det egentligen förhåller sig. Någon som sitter på en länk? Hehe...

Sport-Conrad
GurraGotama sa:
Mickeee sa:
PS. Hasse, du kanske ska se över ditt eget skriftspråk innan du klagar på andra. T ex Internet med stort I...
Internet är ett egennamn och skrivs således med versal i början.(Ännu en synpunkt, dock fortfarande väldigt ödmjuk).

PS. Jättestörigt och onödigt inlägg, jag vet...kunde bara inte låta bli.
Kan tyvärr inte annat än att lägga yttligare en dum kommentar angående stavning..

Vad står det på din sida Hasse?

"Out order for few weeks!!!!"

Är det rätt uttryckt?? Bara undrar...

Sport-Conrad
Nej men det skall inte stå rätt heller så det spelar väl ingen roll eller?? Kommer stå nåt annat imorgon förmodligen. Men du har ju inte ens någon sida så..

Sport-Conrad
Hasse sa:
Matfors_boo sa:

Kära Hasse. Så vitt jag vet så finns det Armadaskidor både på Stadium och Team Sportia butiker i år..

Sport-Conrad
näe du har rätt! då jag skrev väll istället för väl så va ju de också meningen! gjorde de helt med flit bara för att du skulle få äran att säga något negativt :D du behöver inte tacka mig ja lovar ;)

Sport-Conrad
Fagerdal: Ja i vissa butiker men inte i alla. Finns vissa utvalda butiker som har större sortiment. Men du förstår säkert vad jag menar i alla fall med skidbutiker och sportkedjor eller?

Mickeee: Var väl inte så oväntat att den skulle göra det för eller senare. Men jag ser inte allt så ingen aning vad som står i bland så.

Sport-Conrad
Har jag kommit till fel sida eller anar jag en seriös diskussion? Roligt!

Och ja, jag blandar mig i. Men jag tänker inte komma med några revolutionerande kommentarer, min åsikt är i princip redan nämnd. Service service service. Och lite service. Om jag köper ett par skidor från, säg Alpint, så förväntar jag mig att få hjälp därifrån om jag får problem (och hjälp kommer jag också att få...).

Om nu "folk" kommer in på Intersport/Stadium och "bara" frågar om råd så...låt dem göra det. Försäljarna där är, oftast, bara ute efter att kränga så mycket grejer som möjligt. Förtroende för försäljaren efteråt? Njaa... Jag förstår att man vill undvika försäljare och vänder sig till t ex Sport-Conrad, efter att ha haft en "Intersport/Stadium-erfarenhet".

En vettig butik (läs t ex Alpint) fattar att kundrelationen INTE tar slut efter att denne lämnat butiken. Kunder minns, och man minns en engagerad säljare (eller en kass för den delen). Säljarna tänker "ok, jag vill att just HAN/HON ska komma tillbaka", ett "tänk" som inte finns hos de stora kedjorna eftersom man där är en i mängden...

Nu orkar jag inte skriva mer.. ;) Äntligen en vettig diskussion, det kan inte påpekas för ofta! (När hände det sist?)
Och så flyttar jag tråden till "allmänt".

Senast ändrad:
Sport-Conrad
Dr Snow: Välkommen..

Ja men faran är att det är dom vettiga butikerna så som Alpint, AG, Udéns med flera som kommer att gå åt först och främst tyvärr. Men som du säger det är dom som är värda att besöka. På dom stora så är det "sälj" som räknas. Har själv jobbat på en sån och där var det bättre att sälja klipp skidor än bra produkter för kunden så.

//Hasse

Sport-Conrad
Tvärtom, Herr Hasse, det är inte de små affärerna som kommer "gå åt", utan de stora. Varför? Därför att den som är entusiast i längden uppskattar service, bemötande vid reklamationer och ett vettigt tidsperspektiv på reparationer. Det är snarare den som bara handlar "på pris" som letar lägst pris och till slut väljer internethandel.

Vad jag vet så går det väl rätt bra för butiken PAUS i stockholm, som säljer high end-produkter inom hembio, eftersom de vet vad de sysslar med och kan erbjuda något som inte Net-on-net kan göra. Men jag kommer inte att bli kund där eftersom en TV för mig bara är en TV.

För den kund som inte anser att en skida bara är en skida kommer vanliga butiker med duktiga medarbetare alltid att ha en roll. Konkurrensen i sig är dock alltid bra, se vad lilla butiken Alpint gjorde för Stockholm. Med enkla saker som service och bra kundbemötande kunde de ta kunder från andra butiker, som å sin sida inte gjort ett tillräkligt bra jobb.

Men att därifrån ta resonemanget till att man ska bojkotta e-handel för att det "utarmar de lokala handlarna" är väl barockt för min smak. Luktar nästan stalinistisk kommunism.

Självklart kan det vara svårt att konkurrera med pris men då måste man som handlare hitta andra lösningar, handlarna måste generellt bli bättre helt enkelt. Och säkert är det så att alla handlare inte heller kommer att kunna överleva, marknadsekonomin lever i högsta grad enligt Darwins lag om "survival for the fittest". Konkurrens är bara av godo, är det e-handel kunderna vill ha, så är det precis vad de får.

Långt inlägg, nu ut och julhandla. God Jul!

Tillbaka
Topp