Ställa in bindningarna rätt.

• Trådstartare Trådstartare Spindoctor
  • Start datum Start datum
S

Spindoctor

Guest
Tjena tjena! Hur vet man att man ställt in bindningarna rätt? Alltså inte vikten, utan så att de passar pjäxorna. Finns det nåt test att göra?

För att passa in skon i längsled ställer du oftast in bakdelen. Det finns mod. där du även kan skjuta framdelen men det har mer med vilken position man vill ha på skidan. Vanligtvis finns det ett markerat område om ca 10mm på bakdelen av bindningen. När du tryckt i skon ska den "lösa" delen av bindningen hamna inom det området, lite svårt att förklara men ganska uppenbart när man ser det.
Vidare bör du ställa in rätt höjd på tådelen. Knäpp i skon när du justerat längden och sedan skruvar du på skruven (vanligast) som finns uppe på tådelen. Dojan bör sitter lagom tight när du kan föra ett visitkort el.likn. mellan skon och bindningsplattan.
Sedan återstår givetvis bara att dra fjädrarna i botten och ett halv varv tillbaka!

/ Hawk

Samma tips igen...

Anlita en skicklig, kunnig bindningsmek (varning för amatörerna!) och be honom (...henne) visa hur förspänning och vingar ställs just på dina bindningar. det varierar nämligen en del mellan olika fabrikat.

Jag är helt övertygad över att att antal knän och skelettdelar kunde sparas om inte folk (unga grabbar?) skruvade så hejvilt på sina bindningar.
Såg t ex nyligen i Ramundberget ett gäng tuffingar som skruvade bindningarna i botten och lättade upp ett halvt varv (som Robban Olsson i TV då). Det är väl ok om man har turistbindningar och väger 90 kg, men väger man 70 och gängar upp till 14 -½ varv måste man kanske hälsa adios till korsbanden efter en taskig landning.

...men det är väl jag som är gammal å feg.

Ace

Fortfarande med hela å rena knän.

Som Hawk säger, det finns i regel någon slags markering på bindningen. På Salomon kan det t.ex. vara ett gäng streck på den lilla flärpen längst bak som man lyfter på när man justerar bindningen i längsled. När man sedan klickar i skon rör sig bakbindningen bakåt och den bakre kanten skall hamna inom det område sträcken definierar. På Marken skall justerskruven längst bak hamna jäms med bakkanten på bakbindningen (den sticker ut innan skon klickas i) osv.

När det gäller utlösningsmekanismen har jag en egen skala som delvis är oberoende av vikten. Jag menar att åkarens styrka är mer intressant (om vi pratar om någorlunda aggresiva åkare). Min teori bygger på att man först ber åkaren göra ett maxlyft i knäböj med skivstång. Dela antal kilo med 10 och du har lämplig inställning. Det har visats sig vara lämpligt att gå ned lite drygt till 90 grader i knäna med inte fullt ned tills låren är parallella med golvet.

Som exempel tar jag själv lite drygt 130 kilo och kör alltså bindningarna på ca 13. Dettar oberoende av att min vikt endast är 65 kilo. Är man dåligt tränad nå"t år blir det till att skruva ner bindningarna.

En annan detalj är att olika bindningar av samma märke, alla inställda på 13 reagerar olika beroende på vilken fjäder som sitter i. Min 12-24 ställd på 13 är t.ex. lite snärtigare än en 6-14 ställd på 13. Dessutom skiljer sig givetvis olika bindningsfabrikat åt. Med lite erfarenhet märker man hur hårt man behöver ha.

HitMe

HitMe

Dina bindningar tjuvlöser sällan va?

Mina 3-10 bindningar står på 6-7 och det har fungerat alldeles strålande de sista 3 åren.

Jag väger ca 15% mer än dig men tar nog lite mindre än dig i knäböj.

Åker gärna brant, fort, (men inte fel och farligt), off-pist och puckel. Ser ingen anledning till att ställa bindningarna hårdare vid normal körning. Skulle jag ta och köra bana eller lite extremare off-pist skulle jag nog kunna tänka mig att dra åt bindningarna ytterligare några varv men normalt sett så kliver jag bara i och kör så det ryker.

En av de bästa åkare jag någonsin träffat sa att bindningen ska stå lätt, det handlar om att ha rätt position på skidan. Bra sagt.

Ha det gott

Nej, varje gång bindningen löser ut utan att jag känt någon påfrestning på kroppen drar jag åt lite till.

Jag är egentligen inte någon åkare som kör på kraft och kör man i någorlunda slät pist sitter skidorna med betydligt mindra fjäderspänning. Dock, kommer man i riktigt hög fart över lite slag och ändå till varje pris försöker hålla skäret ryker skidan direkt om du har den på 6-7. Detta oavsett om du har perfekt position. Dessutom är det ofelbart så att om man satsar lite extra kommer man förr eller senare tappa position eller hamna lite snett. Oavsett om du ligger och hård pist i 100 eller trixar dig fram i oländig terräng är det riktigt obehagligt att bli av med en skida.

Min erfarenhet är att så länge man ALDRIG slappnar av kan man ha bindningarna rätt hårt. När det väl krashas ordentligt lossnar det som behöver lossna på ett "klick" innan du hinner känna minsta obehag.

HitMe

Behöver man bindningar?
Står man rätt och har belastningen/vikten rätt behövs inga bindningar... Så enkelt är det! Det har helt enkelt med fysikenslagar att göra...

När man fått ordning på hur den skall ställas in bör viktinställningen ligga mitt i skalan på en bindning 6-14 bör den stå på 10. Skoinpassningen när skon sitter i bindningen skall allt ligga emot, inga glapp och man skall inte behöva använda "våld" för att ta på /av skidan.

/a/

Jag håller med HitMe. Man lär sig med åren hur man skall ställa in sina bindningar.

Jag vill dock poängtera att för löst ställda bindningar kan vara lika farliga som för hårt ställda.

Bland mina svåraste och mest smärtsamma fall (axel ur led bl a) har förorsakats av för lätt ställd bindning. Altt "kliva ur" i fel moment kan vara förödande.

De förändringar man gör i inställningen kan med fördel vara små, följt av provåkning. T ex vid portåkning på betongsnö skruvar jag alltid upp lite (och ställer tillbaka sen).

Skaffa erfarenhet, var petig, testa.

/A

Jag håller i mångt och mycket med dig HitMe.
Blev lite förvånad bara när jag såg att du ställde bindningen på 13 trots din inte allt för imponerande vikt. Jag är ju något av en lättviktare själv och har hittills aldrig haft problem med att jag klivit ur bindningen vid fel tillfälle. Trots relativt hård åkning.
Vad som är hård åkning kan naturligtvis diskuteras och det är svårt att beskriva hårt och fort hur jag åker.

Jag ser det som en självklarhet att försöka hålla skäret oavsett om det är slagigt i backen.

Som Ace säger, man lär sig med åren. Som jag ser det nu har jag ingen anledning att skruva upp bindningarna till mer än 6-7 förutom vid riktigt tuffa tag men hittills har jag då aldrig haft bindingen ställd över 9.

Att Axel skulle klara av att stå kvar på skidan utan bindningar när han laddar på utför Stövelbranten och sedan bromsar in nere vid liften har jag dock mycket svårt att tro på, oavsett vilka fysikaliska lagar han hänvisar till.

Nåja Jonny, nu kanske vi inte skall hår dra det men låt mig få för tydliga mig:
Det är FULLT möjligt att åka skidor utan bindningar.
Sedan blir det otroligt mycket enklare och roligare och inte minst grymmare med hjälp av bindningen, kanske därför den finns, eller?

Tutta och kör som man säger i Gävle
/a/

Om vi nu diskuterar fjäderspänningen på bindningar måste jag säga att jag inte riktigt håller med HitMe. Visst är styrkan och åkstilen viktiga faktorer men i slutändan avgör vikten i kombination med farten trycket på bindningen och således att man tappar skidan vid ex.felskär, plötsliga slag etc. Denna fart och vikt har absolut ingenting med skärande svängar eller benböj att göra. Vad som däremot är ett faktum är när Tjock-Olle på 110 pannor är i Sälen och spänner på sig hyrlaggen inställda på 7 och kliver ur skidan i minsta motlut är att han nog inte bryr sig eller för den delen ser det som ett problem. Det går antagligen inte speciellt fort och han hade nog fått mer ont i sina feta vader om laggen suttit fast. Jag kan förstå uthyrare och handlare som inte vill ha en menisk el. ett korsband på sitt samvete genom att vrida upp bindningarna för hårt.
DIN 6, 8, 11, 14, 20? Själv väger jag 78kg och kör på 11-13 lite beroende på underlag. Man vill helt enkelt inte tappa skidan i en brant korridor el. i 1m lössnö! Så länge man kör relativt hårt så löser skidan vid en kraftig vurpa, vid mindre okontrollerade manövrar vill jag ha skidorna kvar på fötterna så det går att reda ut vilket det ofta gör. Att tänka på är att hålla koncentrationen vid transporter etc så man inte åker på några felskär i låga farter.

/ Hawk

Jodå min gode Hawk, vikten kan spela in. Som du skriver spelar den en hemskans stor roll när åkaren inte är så duktig. När det kommer till lite mer aggressiva åkare blir dock styrkan mer och mer viktig. När skidan får ett slag är ju hur mycket åkaren "flyttar på benet" det som avgör hur mycket kraft det hamnar på bindningen. Kör man långsamt och lugnt är detta huvudsakligen en funktion av åkarens vikt. Kör man fort och hårt är det nog i alla fall mer en funktion av styrkan (med vikten som bivariabel).

Det är förvånande hur lätt bindningen lossnar ibland. När vår gode vän industridesignern löste ut den där lavinen i Valmisery förra året var det ju en skidtappning som började det hela. Det var max ett gubbhögt drop, lite, lite skev landning och lite dagsmejad snö och så sa det bara klick. Sett bakifrån såg det inte ut att vara mycket kraft alls inblandat. Jag tror mannen i fråga hade sina Marker (8-18) på runt 10.

Hitme

Jag.. tycker att man kan ställa bakre delen lite (ganska mycket) hårdare än framdelen... lite pga att jag inte vill vrida knät åt h"#¤vete. Kan inte komma ihåg när framdelen löste ut utan att det va "befogat". Att bakdelen löser ibland kan dock vara störande. För mig verkar det som om bakdelen tar mer stryk upp/ner än framdelen i sidled. Så tänker jag iaf, och det har väl funkat ganska bra än så länge :)

I botten och ett halvt varv tillbaka... vilken klassiker den meningen kommer att bli. :)

/itneverhurtsintheair.

Tja!

Jag brukar ställa mina bindningar på 15-20kg + min vikt, vilket innebär att jag skruvar till cs 110kg då jag väger 90-95.

Vad jag har lärt mig både av andra och egna erfarenheter är att man skall ha samma inställning bak som fram.

Mina erfarenheter är som någon skrev tidigare att de värsta fallen har jag haft med dålig bindning. Den bindning jag hade då var helt enkelt för vek, så något hände i tådelen och jag föll handlöst framåt i ett av de brantare partierna i Gästrappet, Åre.

Kan annars rekomendera ESS/Atomic"s bindningar för de som vill åka hårt och snabbt, se bara på Maier! De är väldigt flexibla och ger ytterst sällan tjuvutlösningar.

Ha en bra skiddag - det skall jag ha!

MVH Mats

Testa att skruva dom till max och sedan ett halvt varv tillbaka. Då släpper nog benen innan skidorna. :O)

Att titta på vad Maier och grabbarna (och tjejerna) har säger kanske inte så mycket. F1 bilar är ju inte riktigt de samma som de du köper hos bilhandlaren Minns ni Jonas Nilsson? Han åkte länge omkring med ett par jätte gamla Marker. Personligen tycker jag inte det gjorts någon bättre bindning än Salomon 957. ESS/Atomic"s bindningar är jag extremt skeptisk mot.

Som van skidhyrare har jag ofta märkt att uthyrarna gärna
ställer in bindningarna för löst, åtminstone för min åkstil.
(väger 75kg, åker ganska aggressivt)
De brukar ställa in dem mellan 7 & 8, och på kommentaren att
jag åker aggressivt drar de åt lite till närmare 8.
De första åken brukar alltid resultera i minst en ofrivillig
vurpa av att en skida lossnar. *suck*

De värsta problemen jag har haft med ett par bindningar var i
Alagna förra vintern:
Hyrde ett par Xscream med tillhörande Salomon-bindning (minns
inte modell) och strulet började...
Jag tog sats till ett hopp, lyfte, böjde mig ner och grabbade
skidan framför vänster fot - klick - befann mig 2m upp med
skidan i handen. Det var bara att snällt ta landningen på en
skida och krascha.
Drog åt bindningen för första gången.
Några åk senare carvade jag glatt i hög fart i pisten,
lättade över ett krön, landade och - klick - skidfan löser ut
igen trots att jag landade platt och fint med bra balans.
Textilbroms...
Drog åt bindningen för andra gången.
Nästa dag begav jag mig ut i puckeln - klick - ännu en
oprovocerad utlösning (!?) och jag gör en face-plant med
srubbsår i ansiktet av skidglasögonen som bonus.
Drog åt bindningen i botten och körde resten av veckan utan
flera missöden...

Jag vet inte, men antagligen var de där bindningarna
felinställda mot mina pjäxor eller så hade jag blivit råtung
av 4-rättersmiddagarna ;)

Hej!

Någon som vet hur man ser att längden (förspänningen) på Rossignol FTX 120 är rätt? Se http://j.mp/979VJR. Bindningen är inställd av ett proffs, men jag glömde fråga.

Längden ställs för övrigt in genom att lyfta upp haken längst in på bild 5.

/Jonas

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp