Ställa in ATK Crest?

• Trådstartare Trådstartare Axl
  • Start datum Start datum

Axl

Aktiv medlem
Ställa in ATK Crest?
Köpt mig en begagnad topptursutrustning bestående av ett par völkl VTA 98 177cm med ett par ATK Crest och ett par Salomon pjäxor. Funderar vad jag ska ställa "vikten" på? Jag väger 85 kg och åker inte särskilt hårt. Har åkt telemark i +20 år så jag har ingen erfarenhet av dylika bindningar.

Ställa in ATK Crest?
Med det som utgångspunkt, ska jag dra av eller lägga till? Eller prova och se om dom sitter kvar och därefter skruva?

Ställa in ATK Crest?
Med det som utgångspunkt, ska jag dra av eller lägga till? Eller prova och se om dom sitter kvar och därefter skruva?
Om du kör lugnt som du skrev, inte kör massa åk där det är livsfarligt att tappa en skida och är rädd om knäna: kör på det värdet som beräknas eller något lägre till att börja med.
Men någon med egen erfarenhet av just den bindningen kan gärna få kommentera.

Ställa in ATK Crest?
Lånar min egen tråd… någon som har koll på spärren till skistoppers? Är den kass från början eller är mina slitna? Lyckas inte låsa dom när det är dags att gå uppför.

Ställa in ATK Crest?
Om det är versionen med "knapp" på sidan så har förmodligen stopper-armarna blivit lite böjda. Efter att ha tryckt in knappen, tryckt ner stoppern och släppt allting, tryck till rejält på stoppern en extra gång (på plastplattan som pjäxans häl normalt ligger mot). Knappen "ska" då poppa ut lite extra, när den har satt sig i helt låst läge ska knappen vara flush med plasten undertill, precis som den är när stoppern är i åkläge.

Ställa in ATK Crest?
Det är det där med att få knappen att poppa ut som jag inte lyckats med. Verkar vara en svajig konstruktion.

Ställa in ATK Crest?
Går det att byta låsningen av skistoppern eller bygga om den på något vis? Riktigt usel konstruktion.

Ställa in ATK Crest?

Google-träff nummer två. Nya bromsarmar kan du köpa löst. Jag skruvade isär mina, vilket gjorde det ganska uppenbart at se vad de var som orsakade problemet. Böjde till med ett skruvstäd och en tång, tog 2 minuter. Skruva ihop och fungerar felfritt igen.

Fortfarande överlägset bästa stopperkonstruktionen skulle jag säga. Slås väl endast av gamla Dynafits med rotations-tår, men du betalar i vikt. Vill du ha garanterat trubbelfritt, kör utan stopper, fångrem om du vill.

Tillbaka
Topp