Guide: Så ställer du in dina bindningar

Har du aldrig ställt in dina bindningar själv förut? Eller var det så längesen du gjorde det sist att du glömt hur man gör? Ta det bara lugnt. Denna guide lär dig ställa in dina bindningar i tre steg: DIN-värde, förspänning och tåplattan.

1. DIN-värde

Har du koll på Deutsches Institute für Normung, eller DIN som kanske är lite lättare att säga? För dig som inte har det så är DIN en skala som beskriver hur mycket kraft som krävs för att en bindning ska lösa ut. Desto högre siffra desto mer kraft krävs för att bindningen ska lösa ut.

En vanlig uppfattning om DIN-värdet är att det ställs in efter hur mycket du som åkare väger och att siffrorna på skalan motsvarar din vikt. Så väger du exempelvis 80 kilo ska DIN-värdet stå på 8. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. Det finns såklart fler faktorer som spelar roll och som gör det hela lite klurigare. Ditt sulmått, hur stark du är och inte minst din åkstil är tre parametrar som också påverkar vilket värde på DIN-skalan du borde ha. Har du exempelvis en mer aggressiv åkstil behöver du ett högre värde för att inte tappa skidorna.

Sakta i backarna! Sänk skruvmejseln och släpp skidan. DIN-värdet har inget med ditt värde som skidåkare att göra. Tänk på att ett för högt DIN-värde kan leda till att dina bindningar inte löses ut när de borde vilket kan leda till otäcka skador. Därför är det säkrast om du testar dig fram. Börja lågt och jobba dig uppåt tills du hittat rätt siffra för dig. Är du osäker på vilket DIN-värde du ska ha är det absolut enklaste att be en skidbutik eller uthyrning om hjälp. Du kan också ta hjälp av tabellen här nedan. Fyll bara i din nivå, vikt, längd, ålder och pjäxans yttre sulmått så räknar kalkylatorn ut ett ungefärligt DIN-värde åt dig. Och för dig som är osäker på vilken nivå du ska välja kommer först en liten förtydling.

Vilken nivå tillhör du?

Att uppskatta sin egen nivå som skidåkare och skilja mellan ”medelgod” och ”avancerad” kan vara lite knepigt. Det är lätt hänt att man antingen underskattar eller överskattar sin åkförmåga. För dig som står i valet och kvalet mellan två nivåer kommer här en liten förklaring av nivåerna:

  • Första gången (1-): Jag är en nybörjare som bara åker i lätta backar (rekommenderas för nybörjare över 25 år).
  • Nybörjare (1): Jag föredrar att åka försiktigt i lägre hastigheter. Min skidåkning ligger på en medelnivå men jag är inte i god fysisk form. Säkerhet är det viktigaste för mig och därför föredrar jag ett lägre utsläpp på bindningarna än vad genomsnittet gör.
  • Medelgod (2): Jag är en bra fritidsåkare i god fysisk form. Jag tycker om att åka skidor i ett genomsnittligt tempo i varierad terräng, inklusive svårare backar.
  • Avancerad (3): Jag gillar att åka fort och aggressivt i branta backar. Jag föredrar ett högre utsläpp på bindningarna än vad genomsnittet gör (bör inte användas av skidåkare som väger under 22 kg).
  • Expert (3+): Jag är en mycket stark skidåkare som åker både aggressivt och snabbt. Jag åker i alla backar och inte minst i utmanande terräng. Jag föredrar ett ännu högre utsläpp på bindningarna än vad en typ 3-åkare gör.

DIN Kalkylator

1. Nivå

2. Din vikt

3. Din längd

4. Din ålder

5. Pjäxans yttre sulmått



DIN värde:
Denna kalkylator är en guide och bygger på ISO standard 11088:2018.

2. Förspänning

Kolla så att du inte har en skruv lös. Om dina bindningar frekvent löser ut fast du skruvat upp DIN-skalan till max så är det antagligen förspänningen som är problemet. Enkelt förklarat handlar förspänningen om hur tajt eller löst pjäxan sitter i bindningen. Är förspänningen felinställd kan bindningen lösa ut för lätt, eller inte alls. Du kan justera förspänningen med antingen en skruv eller en platta på den bakre delen av bindningen. Har du en skruv ska den ligga slätt mot omslutande plast när pjäxan är i. Har du istället en platta ska den oftast vara halvt dold när den är i rätt läge.

På de allra flesta bindningar finns någon form av markering eller indikator på häldelen, som visar om förspänningen är rätt. Dessa är dock olika för olika modeller och märken. Och för att det inte ska vara för enkelt är de dessutom ofta svåra att hitta om man inte vet vad man letar efter. Så om din bruksanvisning fått ben rekommenderar vi igen att du tar hjälp av en butik eller uthyrning för att få rätt inställning.

3. Tåplattan

På de flesta bindningsmodeller ska pjäxans främre del vila lite lätt mot plattan under, men det är inte helt enkelt att få till på egenhand. På många bindningar medföljer det en liten lapp som du kan använda för att justera plattan. Lägg lappen mellan plattan och pjäxan och när avstånden mellan dem båda gör att du precis kan dra ut lappen med lätt hand så är inställningen rätt. Det går också att använda ett visitkort eller liftkort eller något liknande för att justera detta, men givetvis är det medföljande tillbehöret att föredra.

Så till sist, ställ in DIN-värdet, förspänningen och tåplattan med jämna mellanrum eftersom bindningar har en förmåga att ställa om sig själva. Lär dig mer om hur du tar hand om dina skidor på bästa sätt på Freerides och Alpingaragets skidvårdsskola. Lägg extra märke till del fyra som just handlar om hur man ställer in sina bindningar och även om hur man monterar bindningar på skidan.

Text: Sara Lindström
Ta del av skidtester, resereportage, tävlingar och nyheter via vårt nyhetsbrev.

Nyhetsbrevet kan du när som helst avsluta.