Digitalt lavinkit - Är det paketet okej!

Nosskire

Medlem
Ska köpa min första lavinsändare nu och tänker köpa ett fin paket på en gång.

Fungerar det här paketet bra? http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_41&products_id=211
Barryvox säger folk är bra och priset gillar jag.

Eller ska jag ta det "stora lavinpaketet" på addnature.com med:
Lavinpaket med Mammut Barryvox Lavinsökare, Black Diamond Lynx Shove och Black Diamond Super Tour Prope 265. För dig som inte har någon lavinutrustning ännu och behöver det nödvändigaste.

Är olika barryvox, vilket är bäst...

Kort sagt, Vad för grejor ska jag ha om jag är ekonomisk av mig men ändå vill ha bra saker!
transiver, spade och sond!

Hej,

Kolla sportconrad.de! Där kan du få en nyare tranciever, typ Barryvox pulse, för ungefär samma pris. Köpte en för 3600 :-, barryvox pulse, spade och sond för 390 EURO.

Tycker jag är bra. Lika bra att ha nya sändare om du ändå köper. och pulsen" har ju testats och ska inte ha några buggar. Bra garanti också.

/D

jag tycker du ska välja en "vanlig" barryvox utan pulse-prylen. Beprövad transa och det finns risk att det extra puls-momentet blir just ett extra stressmoment i fallet med den nya barryvoxen.

FF sa:
jag tycker du ska välja en "vanlig" barryvox utan pulse-prylen. Beprövad transa och det finns risk att det extra puls-momentet blir just ett extra stressmoment i fallet med den nya barryvoxen.
Hur vet du det? Har du provat den ens?Vet du jur den fungerar? Patrik L här på freeride har provat den och han påstår att det är en av dom bättre transarna han har använt.

//Hasse

Edit: Alltså det är inte för att klaga jag var så bitter i tonen men alla dömer ut den utan den har fått en chans.

Senast ändrad:
Sportconrad är att lita på, snacket om konkurs är bara ett rykte. Har köpt ett par B2:or och ett par Gotama därifrån och nu har jag beställt lavinkit som är på väg. Alla är väldigt nöjda där. Får väl höra med mig nästa vecka om jag fått mitt lavinkit ännu eller inte....

För att kommentera Barryvox pulse VS. "vanliga" baryvoxen så tycker jag definitivt att du ska ha pulsen. Inte för att den har en rörelseindikator om offrets puls slår eller om han/hon rör på sig, utan för att den har tre antenner istället för två samt en 360 graders sökfunktion (den första tills nya ortovoxen kommer). Du kan även "låsa" in sökningen på ett specifikt offer - så att ni kan dela upp sökandet om ni är exempelvis tre stycken som söker efter två polare. Blir väsentligt lättare då.

Pratade med en Bergsguide förra veckan som kört en halv säsong med den, och han rekommenderade den starkt!

Så nu är det bara att ta ett beslut. Happy hunting!

/D

Alla transceivers är bra. Dom har det gemensamt att du måste öva med den du köper.
Du måste kunna din transceiver utantill.
Öva mycket.

Sond skall vara minst 3 m annars kan du lika gärna skita i det. Spaden skall inte vara gjord i plast.

Det finns ingen plast spade som är duglig att skotta lavinkägla med.

Det är ett hån emot dom man åker med att man bryr sig mer om 300g i ryggsäcken än kompisarnas liv.

Har du ingen riktig spade kan du inte rädda din polare även om du hittar igen honom/henne med transceivern.

-fred, vind och snö
/r

Köp en Pulse.

Mammut Pulse har ingen pulsmätare, utan en mycket känslig rörelsedetektor, som t.ex. känner av kroppens puls. Om både lavinoffret och den sökande har en Pulse, kan den sökande på sin display se om den begravde visar några livstecken eller inte. Man ser alltså inte kroppens aktuella puls, utan bara om man lever eller inte.

www.telemarktips.com/Interview13sumOR06.html

Välj också en spade med metallblad och en lång sond, typ 3 meter.

www.telemark-pyrenees.com har bra lavinprylar men är nog aningen dyrare är sport-conrad.

M.v.h. Anders

360° sökfunktion är onekligen bra. Det är säkert en skitbra transa. Jag säger inte att det ni hört är fel, men det kan också vara en bra ide att vänta en säsong med att köpa ny teknik så att den är väl beprövad och alla tänkbara nackdelar/buggar har blivit upptäckta...

Men nu har ju den positiva feedbacken börjat ramla in här då, så då kan man ju börja titta på att köpa en!

Barryvoxen är ett säkert kort, oavsett vilken modell. Men spaden i länken verkar ha plastblad. Plastblad är onda, plastblad ska man inte ha! Finns jättemånga som säger att det håller jättebra. Visst det gör det säkert, men det suger stjärt att gräva med. Skaffa en spade med aluminiumblad!
Bra att sonden har en rejäl längd i.a.f.! En bra sond bör vara åtminstonde 2,40 lång, gärna längre.

rabbit sa:
Alla transceivers är bra. Dom har det gemensamt att du måste öva med den du köper.
Du måste kunna din transceiver utantill.
Öva mycket.

Sond skall vara minst 3 m annars kan du lika gärna skita i det. Spaden skall inte vara gjord i plast.

Det finns ingen plast spade som är duglig att skotta lavinkägla med.

Det är ett hån emot dom man åker med att man bryr sig mer om 300g i ryggsäcken än kompisarnas liv.

Har du ingen riktig spade kan du inte rädda din polare även om du hittar igen honom/henne med transceivern.

-fred, vind och snö
/r
Experttips?

Jag tror inte det spelar någon roll vilken transceiver du har under jackan när du ligger begravd under snön, som sändare fungerar de säkert lika bra. Men nog är det bra stor skillnad mellan apparaterna när det gäller sökfunktionen. Jag är definitivt ingen expert och har aldrig varit i skarp läge (tack o lov), men vid de övningar jag deltagit i har det ofta visat sig att vissa transcivers har varit att föredra i den otränades (som de flesta av oss) händers ... Men träningen är extremt viktig, för det är inte alldeles lätt att söka, speciellt inte i en brant backe med snö upp till midjan!

Sond som är minst tre meter? Är detta helt riktigt? Fördelen med en lång sond är naturligtvis att du når längre genom snön, samtidigt blir den ju svårare att hantera desto längre den är. Jag vet faktiskt inte, men om det är som du säger, varför är det då ytterst få sonder som är över 3 meter långa?

Förklara gärna vidare!

/MM

Mountain_Man sa:
rabbit sa:
...Sond skall vara minst 3 m annars kan du lika gärna skita i det. Spaden skall inte vara gjord i plast.
Experttips?
...
Sond som är minst tre meter? Är detta helt riktigt? Fördelen med en lång sond är naturligtvis att du når längre genom snön, samtidigt blir den ju svårare att hantera desto längre den är.
...
Förklara gärna vidare!

/MM
nojlas sa:
Bra att sonden har en rejäl längd i.a.f.! En bra sond bör vara åtminstonde 2,40 lång, gärna längre.
Jag tror det är farligt att tro man är expert på något så svårt som laviner...
Jag kan en del och har varit med en del men försöker behålla "nybörjarens försiktighet" och använda det tillsammans med sånt man sett "fungera".

Längden på sond... Nojlas säger över 2.40, jag säger över 3.00, summan av kardemumman är väl att hellre köpa en lite för lång sond än en som är för kort för att hitta igen kompisen.
Jag har personligen aldrig upplevt att en lång sond blir svårhanterlig. Ofta är man ju på öppna områden.
Eftersom jag nu ändå skriver igen i den här tråden så måste jag återigen trycka på att man måste kunna sin transceiver och spaden måste vara metall så att den går att använda.

-fred, vind och snö.
/r

OK! Låter logiskt ... förvånansvärt bara att det säljs sonder i längder från 180 cm om man egentligen behöver en som är minst 240 gärna 300. Detsamma med plastskyfflar ...

/MM

http://www.sport-conrad.de/englisch...valanches and safety&page=&ArtNummer=10000023

jag köpte det kitet ifrån SC för ett par veckor sen.
transan är ett säkert kort som jag använt tidigare och är mycket nöjd med.
spaden va jag nyfiken på och är nu mera mycket nöjd med. sjukt smidigt att ha en del att hålla reda på och bara rycka i handtaget så är den färdig för grävning.
sonden verkar fungera bra med sitt snabblåsningssystem. bara att kasta iväg och rycka i vajern så låser den ihop sig fint.

nu återstår bara övning, övning, övning, övning.

Mountain_Man sa:
OK! Låter logiskt ... förvånansvärt bara att det säljs sonder i längder från 180 cm om man egentligen behöver en som är minst 240 gärna 300. Detsamma med plastskyfflar ...

/MM
vad gäller sondens längd, så är det klart att längre alltid är bättre. Personligen så anser jag att runt 2,5m och uppåt är en vettig längd. Sondar du t.ex i sondkedja så sondar man minst 2 meter ner i snön från snöytan, detta blir riktigt skitsvårt om man har en sond på 1,80...
En sond på 3 meter är inte klumpigare, eftersom du alltid bär den lodrät. Den tar heller inte längre tid att sätta ihopa, om det görs på rätt sätt. Skillnaden ligger bara i pris och att du måste släpa på ett extra hekto...

Det jag kan vara kritiskt till är plast spaden, duger bra at gräva hopp med män är otroligt svår att gräva med när det är stenhårt som i en lavinkägla. Sen det där med Sond, man ska ta i beaktningen att ingen vad jag vet har hittas levade i en lavin djupare än 2 meter (rätta mig om jag har fel). Där av många sondens längd på 2,4. Sonden är en del av utrusningen för kamrat räddning. En lätt hopfällbar aluminium sond är inte gjort för att användas i en sondkedja. Jag har varit med vi skarpa lägen där dessa typer av sonder håller ungefär 7-8 meter längs en sondkedja. Vi sådana tillfällen ska man använda sig av en stålsond på 3 meter eller mer. Fjällräddningen brukar ta med mer än tillräkligt av dessa soder. En sond är till för snabb genomsökning av ett begränsat område där man redan har lokaliserat personen under snön med hjälp av trancivern och sedan gör fin sökningen med hjälp av sonden. Kolla gärna in den här filmen: http://www.utsidan.se/tv/view.htm?ID=1183

Micke

Senast ändrad:
I bruset av "hata snowblades"- och "bajsande hästar"-trådar försvinner tyvärr många bra trådar.

Jag har bara fingrat på pulsen ännu, har inte utsatt den för några större problem så jag vill inte kommentera den ännu. Över lag brukar nya tekniska produkter ha barnsjukdomar i början, div buggar m,m men Barry är mycket noga med att påpeka den långa utprovnadstiden så vi får se.

Jag är också över lag skeptisk till flerfunktionstransor, Pieps var tvungna att göra en strippa version på DTS:en. Det är inte helt bra med inbyggda höjdmätare etc. Pulsen är dock lite annorlunda extra funktionen är ju tänkt att förbättra sökmetoden, så vi får se här också.

Jag är inte så negativ som det låter till Pulsen utan tror att det kan vara en riktig bra produkt men det är som sagt några saker man bör tänka på.

Åre Lavincenter kommer att ha lavinsäkerhetsutrustning från Ortovox, Barryvox, BCA, Volié och Black Diamond för testning (ber om ursäkt om jag glömt någon, det blir säkert mer prylar under vintern).

När det gäller vilken utrustning Nosskire ska välja: Transcevier, välj en fullt digital transcevier som visar både riktning och avstånd, gärna med tre antenner.

Spade, en metallspade. Som tidigare nämts så funkar inte plast särskilt väl i frusna lavinkäglor.

Sond. Gärna med Easton aluminium, längden tycker jag inte är så viktig som tidigare skrivits. Själv kör jag med G3:s 2.40 Pro. Men visst, helst över 2 m.

Vilka transivers är det som har 3 antenner... ?Jag vet bara två på rak arm :Pulse och S1...

Hursomhelst:

Det här paketet:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?ArtNummer=10000024

Eller det här:
http://www.sport-conrad.de/englisch/2A_00_Detail.asp?ArtNummer=10000019

Det som skiljer dem åt är spaden och sonden. Jag föredrar nog nr.1 pga kortare sond och går ner i min väska bättre.

Tror det blir en pulse pga de tre antennerna. Det enda jag ororar mig för är att pulse mätaren kommer förstöra :S...

Ber om ursäkt för att jag är lite ofokuserad, står med ett glas champange i handen.

Av de paket som du nämnt skulle jag säga att 1:an är att föredra. Framför allt på sonden, den är mer gedigen och har en bättre låsning i paket 1. Båda spadarna är nya på den svenska marknaden så jag har inte hunnit testa någon av dem men BD:n känns väldigt bra.

Kör på paket 1!

Champange??? En annan får nöja sig med en folköl på efterfesten.. Var fan är du då?? I Porrhuset?? (har döpt det efter Sara sa att hon skulle flytta in där) Händer väl inte SÅ mycket i Åre annars???

Tillbaka
Topp