Lavinutrustning

pasen

Ny medlem
Lavinutrustning
Hallå,
Hade tänkt mig att köpa min första lavinutrustning och har kollat på detta paket
http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_41&products_id=2445 .

Vad tror ni om det, är sändaren för gammal? Är det värt att lägga över en tusing extra på
paketet med pulsen? Har läst lite recentioner om Tracker DTS och folk verkar vara nöjda.
Håller den övriga utrustningen måtten? Något man ska tänka på där?

Och en sista fråga, kan man gå lavinkurser här hemma i sthlm och vilka är det isåfall som
arangerar dessa?

mvh
Martin

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Min åsikt är att:
-Det är en jävligt bra spade med riktigt metallblad.
-Sonden är lite för kort. Svårt att sonda 2m med en 1.90 sond... sikta på samma modell i 230cm.
-Barryvoxen är lätt värd den extra slanten. Processorn i den är mycket snabbare och exaktare, samt att gränssnittet är mycket bättre.

För lavinkurser; www.google.se eller forumet på den här sidan. Står hur mycket som helst!
Självklart kan du inte gå en lavinkurs i stockholm utan måste ta dig till närmaste lämpligaste skidort som arrangerar lavinkurser. Åre är t.ex. ett alternativ för sthlm:are.

Lavinutrustning
Jag kör med Tracker DTS och den funkar fint för mig. Det jag möjligtvis kan invända på är storleken, men pulsen är inte såååå mycket mindre att just det fäller avgörandet. För att göra det ännu svårare ber jag dig titta på Pieps DSP som jag tycker verkar kalasbra...

Kolla in lite recentioner: http://www.beaconreviews.com/transceivers/

Lavinutrustning
Jag håller med Nojlas. Pulsen är sjukt mycket bättre och jag tror du kommer ångra att du inte la till den dryga tusingen. Som Nojlas säger har den bättre räckvidd och mindre felmarginal. Dessutom mycket lätt att använda. Sen gäller ju självklart det gamla hederliga uttrycket "övning ger färdighet"...

Personligen tycker jag också den är mycket lättare att köra multisök med samt att displayen och grafiken är upplagt på ett tydligt och bra sätt.

Lycka till

Jeffa

Lavinutrustning
Jag tycker att Nojlas har rätt om Barryvoxen. Själv kör jag med Trackern men har testat
Barryvoxen. Tracker DTS funkar fint men är i mitt tycke lite långsam. I "närsök", dvs när
du har kommit några meter ifrån den begravda sändaren tenderar treckern att tystna i nån
seckund vid snabba rörelser. Lite som en laggande dator. Man måste helt enkelt tänka på
att inte göra för snabba rörelser i närområdet till den begravda transcievern. I ett skarpt
läge tror jag det är få som har den sinnesnärvaron. Själv har jag övat mycket med Trecker
DTS men finner ändå Barryvoxen mer lättanvänd trots att jag bara testat att söka med den
under ett tillfälle.

Kom ihåg att det viktigaste när man väl har en transciever är att man kan använda den.
jag har sett många exempel på oerfarna grupper som lånat eller hyrt transciever utan att
ha kunskap om hur man gör för att söka med dom. Ur den aspekten spelar valet av
märke inte så stor roll så länge du kan använda transan i fråga. Försök att alltid öva minst
en gång per säsong med din utrustning. Öva genom att gräva ner en ryggsäck med
transciever och söka efter denna. (Det är mycket svårt att hitta en transceiver som inte
ligger i ryggsäck om det är mycket snö. prova inte...)

Jag har även fått intrycket att lavinutrustning kan ge en känsla av falsk trygghet på berget.
Spade, transciever och sond ska aldrig användas som argument för att köra ett åk man
inte skulle ha kört utan utrustning. (sån't händer faktiskt ofta)

Det är alltid din egen erfarenhet och kundskap (och i viss mån tur/otur) som i slutändan
avgör om du tvingas använda din utrustning i ett skarpt läge. Här har lavinkurser ett viktigt
syfte. Det finns även en del bra material på denna sida.

Lycka till så syns vi kanske på berget!

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Lyssna på Noljas. Ta en längre sond som är en bit över 2m.

Angående sändaren så kör jag med Trackern i den senaste versionen. Jag har också upplevt den som aningen seg i närsöket, men det är något som man snabbt vänjer sig vid. Jag har behövt använda den skarpt vid ett tillfälle i mörker och då gillade jag att indikatorerna lyser rejält. Trackern är okomplex och tillräckligt bra. Små skillnader i räckvidden är inte så viktig trots allt i praktiken tycker jag, iom att man oftast måste kryssa sig fram över lavinområdet tills att man får in en signal. Är man några som letar så tar det sällan någon lång stund innan den förste får in en digitalt tolkningsbar signalstyrka och sen kan alla utgå från det området.

Man bör beakta att sändaren ska användas i riktigt pressade och svåra situationer. Information om att den begravdes puls har upphört eller att den långsamt avtar eller liknande är inget som jag behöver i en situation där paniken ändå ligger nära. Jag skulle säga att det snarare försvårar sökarbetet än förenklar. Tanken är naturligtvis att man ska fokusera på personer som fortfarande är vid liv, men säg mig den 20-25-årig skibum som är kapabel att ta ett sansat beslut i det läget baserad på informationen i en display. Tufft, onekligen.

Sen är jag iofs av uppfattningen att man aldrig ska snåla när det gäller säkerhet. En sändare är en långsiktig investering i något som verkligen kan vara skillnaden mellan liv och död. Därför är det bara att köpa det värsta egentligen och snåla lite mer på något annat. Den stora fallgropen i sammanhanget är dock inte om man väljer en Tracker, Pieps eller en Pulse, för då är det kompetenta apparater vi pratar om, utan det är när fattiga förstaårssäsongare eller andra nybörjare i sammanhanget köper en gammal billig analog begagnad sändare som tex Ortovox F1. Det är mycket svårt och kräver mycket, mycket träning för att komma ner i söktider som motsvarar en normaltränad åkare med en modern digital sändare. Även digitala sändare utan riktningsangivelse är svåra att söka med för den otränade och bör i största mån undvikas.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Jag håller helt med MnO resonemang ovan (mer information är inte lika med bra
information i alla lägen). Måste säga att jag knappt betraktat pulse-funktionen på
barryvoxen som seriös. Det känns snarare som ett försök att öka försäljningen med en
flashig funktion. Så länge alla transciever-tillverkare inte har enats om denna funktion som
standard fungerar det ju bara för personer med barryvox pulse. Att jag rekommenderar
Barryvox Pulse före t.ex. DTS Tracker beror endbart på att jag upplevde Barryvoxen som
mycket enkel och lätt att använda.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Tracker DTS tycker jag inte ska sorteras in i samma fack som andra moderna transceivrar. Till skillnad från de andra stora tillverkarna har de inte investerat i programvara för att söka efter flera sändare. Det gör att de har ett helt eget spår, bland annat rekommenderar de egna söksystem, ( cirkelsök vid multipelsök). Det är helt enkelt en lite enklare transceiver, som är sämre när man söker efter fler begravda.

Hur mycket det påverkar säkerheten är nog svårt att säga, däremot.

Lavinutrustning
Köp rejäla grejer på en gång är mitt tips. Köp pulsen och en längre sond än vad som är med i paketet. Har en liknande spade och den har jag haft i 5-6år nu och är riktigt nöjd.

Lavinutrustning
Måste medge att jag är grymt imponerad av folk som planerar att dra till Gulmarg och inte ens ägt en lavinutrustning innan. Det är en ganska genomgående kurs i lavinkunskap i en miljö där det går laviner lite oftare än i åre som är nödvändig då. Big balls........

Pulse och metallspade är mina slutsatser av den utbildningen vi hade förra året i verbier. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43546 bra läsning.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
Blackriverpaint sa:
Måste medge att jag är grymt imponerad av folk som planerar att dra till Gulmarg och inte ens ägt en lavinutrustning innan. Det är en ganska genomgående kurs i lavinkunskap i en miljö där det går laviner lite oftare än i åre som är nödvändig då. Big balls........

Pulse och metallspade är mina slutsatser av den utbildningen vi hade förra året i verbier. https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=43546 bra läsning.
Vad gör det för skillnad om det går laviner oftare (förutom att det är större risk i att hamna i dem) i Gulmarg mot Åre? Eller har jag missat något?
Bra tråd du länkade till, finns det möjlighet att få tillbaka bilderna i den?

Lavinutrustning
Pasen:
Gulmarg behöver självklart inte vara farligare än Åre, men när bergen är högre och dalarna smalare blir det förstås klurigare att undvika risker. Kan tänka mig att förmåga att känna igen och värdera lavinterräng ger ett stort mervärde till resan.

Nu är jag själv jävig i frågan, men det är helt klart av större betydelse än märket på transceivern.
( Låter som spännande skidresa i alla fall!)

Senast ändrad:
Lavinutrustning
pasen sa:
Blackriverpaint sa:

Vad gör det för skillnad om det går laviner oftare (förutom att det är större risk i att hamna i dem) i Gulmarg mot Åre? Eller har jag missat något?
I gulmarg sà är det väl du själv som stàr för hela ansvaret för lavinräddning? I àre finns det tex en skidpatrull som kan rycka in samt att det finns betydligt fler människor som kan hjälpa till.

Om du är och àker i en miljö där det gàr mycket laviner sà fàr du en känsla för var det är ok att àka respektive motsatsen. I àre gàr det ganska sällan laviner av storlek pga att det helt enkelt inte är sà mycket snö. Kan man àka runt och titta pà gamla laviner sà förstàr man varför de har gàtt i mànga fall vilket är en ganska bra kunskap.

Vad är problemet med bilderna? Jag fick upp allt som det skulle.

Lavinutrustning
Blackriverpaint sa:
pasen sa:
Blackriverpaint sa:

I gulmarg sà är det väl du själv som stàr för hela ansvaret för lavinräddning? I àre finns det tex en skidpatrull som kan rycka in samt att det finns betydligt fler människor som kan hjälpa till.

Om du är och àker i en miljö där det gàr mycket laviner sà fàr du en känsla för var det är ok att àka respektive motsatsen. I àre gàr det ganska sällan laviner av storlek pga att det helt enkelt inte är sà mycket snö. Kan man àka runt och titta pà gamla laviner sà förstàr man varför de har gàtt i mànga fall vilket är en ganska bra kunskap.

Vad är problemet med bilderna? Jag fick upp allt som det skulle.
Då är jag med på vad du menade, verkar finnas en hel del som skulle strula till resan men det är väl lite av charmen med den. Såg precis att bilderna var spärrade på jobbet så de bör fungera hemma.
Tack alla för er input också! Det blir en pulse tillslut...

Lavinutrustning
Lite OT, men jag inbillar mig att sluttningarna i Gulmarg inte bearbetas lika hårt av skidåkare och skidpatrull. Vilket jag tror påverkar risken för att utlösa laviner betydligt mer än mängden snö, (snö finns så det räcker även i lilla Åre).
Det positiva är att i alla fall jag blir mer ödmjuk när jag är långt hemifrån.

Senast ändrad:
Lavinutrustning
ville-vessla sa:
Lite OT, men jag inbillar mig att sluttningarna i Gulmarg inte bearbetas lika hårt av skidåkare och skidpatrull. Vilket jag tror påverkar risken för att utlösa laviner betydligt mer än mängden snö, snö finns så det räcker.
Vad jag har läst så har de ett område som patrulleras av en (internationell!) skidpatrull...

Lavinutrustning
Jag vet ingenting om Gumarg eller hur "farligt" det är där, beror mest på er själva. Min kommentar var till blackriverpaint. Jag är väldigt insnöad på laviner och tar alla tillfällen att lägga mig i sådana diskussioner. Har dom ett skidområde som säkras? Det var ju kanon. Verkar ju finnas god tillgång på explosiva ämnen i området...

Lavinutrustning
pasen sa:
ville-vessla sa:
Lite OT, men jag inbillar mig att sluttningarna i Gulmarg inte bearbetas lika hårt av skidåkare och skidpatrull. Vilket jag tror påverkar risken för att utlösa laviner betydligt mer än mängden snö, snö finns så det räcker.
Vad jag har läst så har de ett område som patrulleras av en (internationell!) skidpatrull...
De har ett gäng med snubbar som är där och håller koll, området är dock inte jättestort och det är tveksamt om de kommer tillbaka, var massa strul med löner, material osv vad jag har hört av de som vart där

Lavinutrustning
ville-vessla sa:
Lite OT, men jag inbillar mig att sluttningarna i Gulmarg inte bearbetas lika hårt av skidåkare och skidpatrull. Vilket jag tror påverkar risken för att utlösa laviner betydligt mer än mängden snö, (snö finns så det räcker även i lilla Åre).
Du har så rätt så......finns ganska många anledningar till laviner. Ödmjukhet inför bergen kommer man ganska långt med så det ska inte underskattas. :-)

Lavinutrustning
Det börjar bli många trådar om lavinsäkerhet nu...

jayboy sa:
Kolla på det här! http://www.skistore.se/catalog/product_info.php?cPath=90_21_41&products_id=2448

Funkar det om man byter till en längre sond?

Eller är DTSn bättre ändå?
Det som skiljer Trackern och Patrollern är antalet antenner och tillverkarnas strategier kring multipelsök (eller brist på strategier). Patrollern har 3 antenner mot Trackerns 2. Det gör att finsöket blir enklare med Patrollern.

BCA har en begränsningsfunktion i ´Trackern som gör att man ska kunna begränsa området som transan tar signaler ifrån och på så vis kunna identifiera fler begravda. Ortovox förespråkar cirkelsök och det inte helt perfekta "spring ut åt olika håll och se om du hittar något".

Nu så kommer i och för sig BCA med en ny Tracker i december, nu med 3 antenner.

http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1178469621&archive=&start_from=&ucat=1&

http://www.arelavincenter.se/index.php?subaction=showfull&id=1193950736&archive=&start_from=&ucat=1&

Jag skulle inte satsa på varken Trackern eller Patrollern utan köpa en transa med 3 antenner och möjlighet att flagga av hittade transceivers vid multipelsök. Då är Barryvox Pulse, Pieps DSP och Ortovox S1 kvar på listan.

Sen har jag en liten fråga till er som förespråkar att sonderna ska vara längre än 2 m, vad har ni för skäl till detta? Är det något som ni funderat ut själva eller är det någon som lär ut det efter som det är en så utbredd åsikt bland svenska åkare?

Senast ändrad:
Lavinutrustning
centralbyrakraten det känns om du har koll. om du fick välja vilken skulle du köpa?

1. Arva - A.D.vanced med Black Diamond - Super Tour Probe 265 sond och Black Diamond - Lynx Showel för 3300 kr.

2. Mammut - Pulse Barryvox med Black Diamond - Transfer 3 spade och Black Diamond - Super Tour Probe 265 sond för 4400.

Jag förstår att det är en bättre Transceiver men frågan blir då är den lättare att använda och är den 1100 kr bättre?

tack

Lavinutrustning
Lite som mm skriver, ju mindre erfarenhet du har destå större nytta av Pulsen.

Om du är disiplinerad och vet att du kommer att träna regelbundet så kan Arvan vara ett bra alternativ men den kräver mer av dig som användare. Inget snack om den saken.

Men 1100 kr när det handlar om en pryl som räddar liv? Ja kanske om du istället lägger de 1100 kr på en lavinkurs och lär dig hur du undviker att ens behöva använda transan.

Tillbaka
Topp