Länkade produkter
Barryvox Pulse
3 recensioner, betyg 4,3
Pieps Freeride

Stubai Pieps freeride

dojdoj
25 inlägg
dojdoj 25 inlägg 11 år sedan

Stubai har kommit ut med en ny transceiver som är väldigt billig. Du kan köpa den för 140 euro hos sport-conrad. Är det någon som vet vad en sådan saknar jämfört med dem som kostar runt 300 euro?
Något måste det ju vara.
Den verkar svinlätt, strax över 100 gram med batterier.

Om någon hör något eller vet skillnader på de olika så skriva gärna ner dem på ett pedagogiskt sätt så att även en dumbom som jag förstår.

Ok alla korvar.
Det var allt för denna gången

Svar

LoBoMan
207 inlägg
LoBoMan 207 inlägg 11 år sedan

Jag är åxå dj. nyfiken på den...

Materialåkare? Helt klart! Citera
you-know-who
1541 inlägg
you-know-who 1541 inlägg 11 år sedan

haha, känns ju som reklam nästan.

hejhejhejhej Citera
Lengquist
32 inlägg
Lengquist 32 inlägg 11 år sedan

Verkar som den bara har en antenn (därav har den troligen inga "riktnings-pilar" i displayen).

Den dyrare varianten har 3 antenner och en funktion där man kan flagga av funna offer så att kompisar kan börja gräva medans du fortsätter leta efter eventuellt andra begravda åkare. Man kan även scanna av området och få info om hur många offer det är innom den akruella räckvidden.

Annars är ju ett tipps att gå in på pieps hemsida. dom har bra info om sina produkter...

Lengquist Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg
centralbyrakraten 1148 inlägg 11 år sedan

Då har vi lagt vantarna på en Freeride: http://www.arelavincenter.se/index.php? … m=&ucat=1&

www.arelavincenter.se Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 11 år sedan

Det var som jag trodde, billig, men p.g.a. enkelantenn så kräver den lite av användaren... Kanske inte så mycket för veckokrigarna som åker ner till Alperna 1gg/år som den kanske är riktad mot.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Mountain_Man (11 år sedan)

Köpte två lavinsäkerhetspaket från SC som dök upp igår. En Barryvox Pulse för mer frekvent bruk (dvs. till mig) och en Pieps Freeride som budgetvariant för då och då bruk (dvs. övriga familjemedlemmar och kompisar som hänger på).

Jag har inte hunnit testa den mer noggrannt ännu men kan dela mina första intryck.

- Liten och lätt och levereras med en trevlig bärsele (som man faktiskt fattar direkt hur den ska sitta...).
- Inga egentliga inställningar, bara att köra igång.
- Bra strömbrytare som knappast går att misstolka.
- Enkelantenn vilket innebär att riktningsvisare saknas.
- Visar avstånd och "signalstyrka".
- Avståndsmätningen är inte exakt men ger en tydlig indikation om man närmar sig eller avlägsnar sig.
- Inte lika snabb sökning som med en treantennare som Pulsen, men fyller sin funktion.

Med en prislapp som är mer än 2 000 kr under Pulsen känns den som ett riktigt bra alternativ för den som bara har behov av tranciever någon enstaka vecka om året. Men som för alla transcievers krävs det träning, träning och åter träning för att kunna göra en snabb och effektiv sökning.

Och ... ja just det ... vad får man mer om man köper en toppmodell som Pulsen.
- Tre antenner vilket innebär att man får riktningsvisning, vilket underlättar söket markant.
- Bättre multipel sökning (fler begravda) där man i trenscievern kan markera och välja vilket "objekt" man vill söka på. Helt klart en stor fördel med flera personer under snön.
- Längre sökavstånd vilket sannolikt har mindre praktisk betydelse.
- Plus ett antal övriga funktioner ...

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Uteguiden
26 inlägg
Uteguiden 26 inlägg 11 år sedan

Mountain_Man :

Köpte två lavinsäkerhetspaket från SC som dök upp igår. En Barryvox Pulse för mer frekvent bruk (dvs. till mig) och en Pieps Freeride som budgetvariant för då och då bruk (dvs. övriga familjemedlemmar och kompisar som hänger på).

Jag har inte hunnit testa den mer noggrannt ännu men kan dela mina första intryck.

- Liten och lätt och levereras med en trevlig bärsele (som man faktiskt fattar direkt hur den ska sitta...).
- Inga egentliga inställningar, bara att köra igång.
- Bra strömbrytare som knappast går att misstolka.
- Enkelantenn vilket innebär att riktningsvisare saknas.
- Visar avstånd och "signalstyrka".
- Avståndsmätningen är inte exakt men ger en tydlig indikation om man närmar sig eller avlägsnar sig.
- Inte lika snabb sökning som med en treantennare som Pulsen, men fyller sin funktion.

Med en prislapp som är mer än 2 000 kr under Pulsen känns den som ett riktigt bra alternativ för den som bara har behov av tranciever någon enstaka vecka om året. Men som för alla transcievers krävs det träning, träning och åter träning för att kunna göra en snabb och effektiv sökning.

Och ... ja just det ... vad får man mer om man köper en toppmodell som Pulsen.
- Tre antenner vilket innebär att man får riktningsvisning, vilket underlättar söket markant.
- Bättre multipel sökning (fler begravda) där man i trenscievern kan markera och välja vilket "objekt" man vill söka på. Helt klart en stor fördel med flera personer under snön.
- Längre sökavstånd vilket sannolikt har mindre praktisk betydelse.
- Plus ett antal övriga funktioner ...

/MM

Om jag var du (Nu är jag ju inte det..) så skulle jag göra tvärt om i valet av placering på dina transor. Pieps är väldigt liten och smidig men det krävs väldigt mycket övning för att man ska lyckas hitta någon med den. Eftersom det bara är en antenn på så anger den inte avstånd till dom begravda utan storleken på triangeln i displayen diffar i storlek beroende på vilken bana du är i. Så om du nu skulle vilja bli hittad när du är ute och åker skidor så ska du helt klart ge bort pulsen till den mer ovane åkare. Pulsen är väldigt användarvänlig och lätt att hitta personer med. iaf om man jämför med andra.
Men det enda som gäller är träning, träning, träning...

Det är bara mitt goda råd. Du kan läsa en recension på freeriden www://arelavincenter.se

/ Oscar Almgren

www.uteguiden.com - Stryn, Stranda, Sunnmøre Citera
WITMatrix
443 inlägg
WITMatrix 443 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad WITMatrix (11 år sedan)

oscaralmgren :

Om jag var du (Nu är jag ju inte det..) så skulle jag göra tvärt om i valet av placering på dina transor.

Har kommit på mig själv med detta nån gång. Man har varit ute med polarna som saknar någon större utbildning m.m. och gett de en transa som är mkt svårare att använda än den jag själv använder. Lätt att komma in i tänket, -att har dom en transa så hittar jag dom snabbt med min avancerade modell-, utan att tänka på konsekvensen av att själv bli tagen.

Lite som det klassiska:
Familjens gamla bil får ett par billiga, sämre vinterdäck medans den nya moderna med all tänkbar säkerhetsutrustning får värstingdäcken. Om båda används lika mkt är ju frågan hur smart det är...?! wink

Men, men...

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 11 år sedan

Eller ... så kanske jag anser att det är viktigare att jag snabbt kan hitta någon annan i min familj än att de kan hitta mig!

Men visst ligger det något i vad ni säger... så egentligen borde jag hostat upp 2 000 kr till för säkerhets skull.

När det gäller Freeridens pil är jag medveten om att den visar om man är i riktning med fältlinjerna och ibte (tyvärr) alltid visar riktningen mot sändaren. Men visst ger väl den numeriska displayen det approximativa avståndet ... stämmer i alla fall någorlunda enligt mina tester.

/MM

WITMatrix
443 inlägg
WITMatrix 443 inlägg 11 år sedan

Ja, så länge man vet sina prioritering så. Har själv samma tänk som MM.

Över till nån fråga:
Hur är det med räckvidden?
Blir den svårare att hitta iom. det bara är en antenn? Skickar alla 3 antennerna på t.ex. Pulsen ut signal?

Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 11 år sedan

WITMatrix :

Över till nån fråga:
Blir den svårare att hitta iom. det bara är en antenn? Skickar alla 3 antennerna på t.ex. Pulsen ut signal?

Ja det är svårare att söka med en antenn, du behöver bla vinkla transan för att söka ordentligt osv...

skistore.se/mtbstore.se Citera
WITMatrix
443 inlägg

Jarle :

WITMatrix :

Över till nån fråga:

Ja det är svårare att söka med en antenn, du behöver bla vinkla transan för att söka ordentligt osv...

Tänkte mer på om den är svårare att hitta också, den lär väl sända ut en svagare signal?

centralbyrakraten
1148 inlägg

Carled :

Det var som jag trodde, billig, men p.g.a. enkelantenn så kräver den lite av användaren... Kanske inte så mycket för veckokrigarna som åker ner till Alperna 1gg/år som den kanske är riktad mot.

Ja, så går nog mina funderingar med. I och för sig ska vi inte förringa det faktum att fler kommer att åka med transor. Sen får vi försöka att lobba in det här med träning, träning och åter träning.

En liten tanke om just detta: Transor har funnits sedan 1950-talet, i alla år har "lavinexperterna" tjatat om att vi måste träna, något som vi aldrig gjort (inte majoriteten i alla fall). Det kanske är fel väg att tro att en produkt som kräver så mycket träning ska vara frälsningen. Är det inte bättre att satsa på mer användarvänliga transor, i det närmaste idiotsäkra? I så fall dissar jag just Pieps nya tänk med sin FR och hyllar deras DSP och Barrys Pulse istället.

Nu tror jag inte att världen är så enkel utan min åsikt för tillfället är att desto fler valmöjligheter, dvs fler olika produkter, olika prisklasser etc är det bästa.

Ytterligare en produkt som vi tittade på i helgen: http://www.arelavincenter.se/index.php? … m=&ucat=1&

centralbyrakraten
1148 inlägg

WITMatrix :

Över till nån fråga:

Det är bara en antenn som sköter sändning på flerantennstransor, annars skulle de olika fältlinjerna ställa till det i söket. Till exempel skulle digitala transor med indikera att det är flera begravda.

Mountain_Man
4119 inlägg

Hej!

Nu har jag gjort en mer omfattande test hemma i vår skog. Precis utanför vår gärdesgård ligger ett nytt hygge på en sluttning, 5-10 cm snö glest med träd, en del ris och några större stenar gör det till ett OK testområde. Området är cirka 50 * 100 meter.

Jag och min son har där nu på morgon testat Pulse och Freeride genom att en person fått gömma den och den andra leta ... Vi har inte grävt ner transan utan bara dolt den under en buske eller ett tunnt snötäcke. Ett första intryck av praktisk test utomhus.

Långt avstånd.
Båda transorna (eller heter det transar) hittar signal på ungeför lika långt avstånd. Sökning nedifrån på 25 - 30 meter och sökning uppifrån 30 - 35 meter. Pulsen leder mycket snabbt fram till närområdet eftersom den hela tiden visar riktningen och avståndet. Med Freeriden tar lite längre tid eftersom man inte har någon riktningspil. Det går däremot förhållandvis lätt att följa fältlinjerna och ha koll på avståndsangivelsen. Man måste dock då och då stanna upp för att kontrollera att man håller rätt riktning och vara medveten om att man i vissa fall rör sig i en oval (dvs. man följer fältlinjerna och går inte direkt på sändaren). Avståndsangivelsen i meter är allt annan än exakt på båda transorna. Men den ger en tydlig indikation om man närmar sig eller inte.

Närsökning (eller vad det nu kan heta i fackterm)
Vid ett avstånd på ungefär två meter slutar Pulsen att visa riktningen. I närsökningen får man förlita sig till avståndsangivelsen och ljudsignalen. I detta läge är det ingen större skillnad mellan Pulsen och Freeriden, men ett plus till Pulsen som har en ljudsignal som förändras i ton och intensivitet på ett sätt som är bättre än Freeridens ljudsignal.

Multipelsökning (eller vad det nu heter...)
Ingen möjlighet att testa. Men uppenbart borde Pulsen vinna med hästlängder på denna punkt.

Sammanfattning
Pulsen är ett bättre verktyg vid sökning och det behövs inte mycket träning för att komma rätt. Freeriden fungerar helt OK och känns definitivt som ett bättre verktyg än de analoga transor jag testat tidigare och bara marginellt sämre än digitala med enklare riktningsvisning typ BCA Tracker.

Så ... vad finns det för skäl till att köpa Freeriden istället för Pulsen? Egentligen bara två!

1. 2 000 kr
2. Den är mycket liten och lätt

Kan man då rekommendera Freeriden ... hmmm ... (MM tänker ...)

Vi kan ju i alla fall konstatera att den är oändligt mycket bättre än ingen transa alls och sannolikt lika bra, om inte bättre än de apparater som de flesta har kört omkring med fram till och med de två-tre senaste åren. Det är ju faktiskt så att Pulsen är extremt lättarbetad och är mycket bättre än något jag tidigare prövat.

Sen kan den ju faktiskt fylla en funktion i de fall man ägnar sig åt pistnära offpist och normalt inte plockar med sig säkerhetsutrustningen. Den är så liten och lätt att den slinker ned i innerfickan utan problem ... Kanske till och med borde vara standardutrustning för alla som kör alpint i områden där det existerar en lavinrisk. Knappast i Romme Alpin, men tex. på de flesta Alporter och våra svenska fjällanläggningar.

Det optimala vore naturligtvis en transa som Pulsen men strippad på "extrafunktioner" och till ett pris omkring tusenlappen.

/MM

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 11 år sedan

Intressant recension.
Höll lite snabbt i FR - transan i helgen. Det som jag tycker är lovande är att tillverkarna äntligen börjar konkurrera med pris.
För många är fyra tusen för en transciever inte rimligt.

Tycker piepsen känns enkel att förstå sig på, bara en knapp, få symboler i displayen, sådant som kan underlätta för ovana. För enkla sök efter en begravd känns den användarvänlig. ( Jag tycker att pulsen stoppat in någon funktion/symbol i displayen för mycket, till exempel pulsefunktionen)

Problemet är förstås om den begravda transan ligger i ett ogynnsamt läge, i och med den enkla antennen, (och om det finns fler begravda).
Upplevde den också som lite långsam, (processorn) i finsöket, vilket kommer ställa till problem för ovana. Här vore det väldigt bra med analogt ljud.

Intressant också det som händer med olika tillverkare som väljer olika vägar. Kan bli rätt förvirrande förvirrande med olika söktekniker etc.

petter Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Yepp.

Freeriden är märkbart långsammare än Pulsen vilket innebär att man får ta det ganska lugnt och vänta på att displayen uppdateras när man rör på sig. Det är ingen lång väntetid, omkring 1 sekund, men tillräckligt långt för att man kan missa om man rör sig snabbt. Och ... ja den är definitivt inte "idiotsäker" utan kräver sin man/kvinna. Men som jag skriver ovan, den känns inte svårare att hantera än det mesta på marknaden, eller ...?

/MM

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad ville-vessla (11 år sedan)

MM
Den känsliga frågan här är väl hur värdefullt det är med en "idiotsäker" transciever, med tanke på hur osäkert det i själva verket är att bli begravd i en lavin...
Så, personligen välkomnar jag billigare/enklare alternativ.

Har som sagt bara hållit i den och kollat hur den reagerar på signaler. Tror den kommer uppfattas som enkel, i de flesta fall. Kan tänka mig att den blir populär hos guider etc. (att ge gästerna)

Minns jag rätt med den digitala signalen, förresten?
Det som är synd med det är ju att det blir mycket svårare att lösa taskiga scenarior, även om man tränar, jämfört med vanliga gamla analoga transor.

petter Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Den piper ... Men måste erkänna att jag inte minns riktigt hur den låter. Måste kolla när jag kommer hem ... tror att det är så att pipen kommer oftare ju närmare man är men att tonhöjden är densamma. Återkommer i ärendet!

/MM

centralbyrakraten
1148 inlägg

ville-vessla :

MM
Den känsliga frågan här är väl hur värdefullt det är med en "idiotsäker" transciever, med tanke på hur osäkert det i själva verket är att bli begravd i en lavin...

Poäng! En sak jag har funderat ganska mycket på är varför ingen tar fram en analog transceiver, enklast möjliga, med ett pris ute i affärerna kring 200-300 kr? Tekniken i analoga transor är sketenkel, kanske något man ska ta tag i själv... Hoppas att någon hinner före mig.

ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad ville-vessla (11 år sedan)

Centralbyråkraten;
Har ett ganska cyniskt svar på det, det kan vara så att det handlar om att KÄNNA sig säker. Jamenar, vem kan tänka sig att ligga begravd. Egentligen.
Svårt att sälja billiga säkerhetsprylar. Kostar det fyra papp känns det säkrare.

Se bara på alla dessa människor som köper stadsjeepar för att skydda sina barn.

petter Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg

Kan ligga något i det, hoppas att du har fel.

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad Nojlas (11 år sedan)

Ligger nog mycket i vad ville-vessla säger...
Att folk tränar för lite lavinräddning är ett faktum, gäller både sportlovsturister och bummarna med många säsonger i bagaget.

Budgettanscievers tycker jag ändå käns som fel väg att gå. Om jag råkar illa ut någon gång vill ju inte jag att hela gruppen ska ha långsamma och krångliga budgetranscievers. Av respekt till mina medåkare ser i.a.f. jag till att hålla min lavinutrustning ständigt uppdaterad samt några gedigna lavinkurser bakom pannbenet.

För mig låter det som att köpa begagnade säkerhetsbälten till bilen.
Argumentet "jag använder den/det inte så mycket", därför kan jag köpa något enklare faller platt - det är ju då man behöver värstinggrejjerna som är mer lättanvända!

www.dpsskis.com Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg

Den budgetransa som jag tänkt mig kommer inte att vara långsam eller krånglig, tvärtom. En straight analog transa, med rätt söksystem slår man fortfarande alla digitala transorna hårt vid ett multipelsök med en sådan.

Dock kräver den att man tränar, tränar, tränar... (vilket historien visat att vi inte gör)

Jag gillar liknelsen med säkerhetsbälten, men här blir ju liknelsen sådan att inte använda bilbälte överhuvudtaget eller använda ett begagnat sådant.

Nosskire
914 inlägg
Nosskire 914 inlägg 11 år sedan

Lägg ner pengar på en bra transiver. Ni kommer inte byta transiver sååå ofta och det är faktiskt ett väldligt billigt pris för att kunna rädda liv !

Köp en Pulse eller likande, spara hellre in på snygga goggels än säkerthetsutrustning! Som att gå och köpa en plastspade för 40 euro istället för en alu/metall för 50. Helt idiotiskt smile

Maskisen
26 inlägg
Maskisen 26 inlägg 11 år sedan

Tjenare alla sköna freeriders.

Jag och polarn har köpt varsin stubai pipes freeride.. Dom verkar nog funka ganska bra endå sist å slutligen, Man behöver bara studera manualen en stund. Men jag misstänker själv jag inte kommer hamna i någon lavin, men ifall man skulle så funka den nog helt hyfsat vad vi provade.. Men ifall man far och säsongar någonstans där det finns mycket puder och risken för lavinen e stor. Så löns det nog att satsa på något dyrare, Men åker man bara någon månad i året så tror jag nog att stubai pipes gör tricket. Dom är ju inte så dyra heller så.

//Mäki

Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 11 år sedan

centralbyrakraten :

Den budgetransa som jag tänkt mig kommer inte att vara långsam eller krånglig, tvärtom. En straight analog transa, med rätt söksystem slår man fortfarande alla digitala transorna hårt vid ett multipelsök med en sådan.

Dock kräver den att man tränar, tränar, tränar... (vilket historien visat att vi inte gör)

Jag gillar liknelsen med säkerhetsbälten, men här blir ju liknelsen sådan att inte använda bilbälte överhuvudtaget eller använda ett begagnat sådant.

Givetvis är en analog transa snabb och träffsäker i rätt händer - men en person som har tränat så mycket, den åker men stor sannolihet en hel del skidor, lägger en del pengar på utrustnngen och kan nog tänka sig köpa den senaste barryvoxen. Du har ju rätt i ditt resonemang, men målgruppen är för liten tror jag.
Risken tror jag är att folk som inte kan avända en transciever köper den för att den var billigare än alternativen och sen drar ut och åker puder. Hade lavinutrustningen varit dyrare hade man kanske struntat i att köp den och därmed förhoppningsvis kännt sig osäker vid ofpiståkning och därmed struntat i det. En transa som man inte kan använda är väl inte särskilt mycket bättre än att åka utan?
Jag lägger nog fortfarande en röst på fler idiotsäkra och snabba digitala transcievers. Folk får finna sig i att det kostar pengar.

www.dpsskis.com Citera
ville-vessla
216 inlägg
ville-vessla 216 inlägg 11 år sedan

Åker man väldigt mycket, vilket säkert gäller alla som deltar i diskussionen här, eller har mycket pengar, så känns det rimligt att köpa en så bra, och dyr transciever som möjligt.
Problemet här är väl den andra gruppen.

Hörde en yngre kille ringa hem efter en lavinföreläsning. Föreläsaren hade hållit upp en pulse, spade , sond. Mycket pengar.
- Du morsan ja får chansa på att inte hamna i nån lavin. Har inte råd med de där prylarna.
Tycker det är lätt att förstå hur han resonerade.
För att återknyta till FR - transan. Det behövs billigare alternativ. Visst, söktiderna kommer bli lite längre, och i oturliga fall kommer det att bli stora problem i söken.
Skulle vara intressant att se en undersökning om hur mycket riskerna ökar.
( Med tanke på att dödligheten för begravda är så pass stor som den är)

petter Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 11 år sedan

Maskisen :

Tjenare alla sköna freeriders.

Jag och polarn har köpt varsin stubai pipes freeride.. Dom verkar nog funka ganska bra endå sist å slutligen, Man behöver bara studera manualen en stund. Men jag misstänker själv jag inte kommer hamna i någon lavin, men ifall man skulle så funka den nog helt hyfsat vad vi provade.. Men ifall man far och säsongar någonstans där det finns mycket puder och risken för lavinen e stor. Så löns det nog att satsa på något dyrare, Men åker man bara någon månad i året så tror jag nog att stubai pipes gör tricket. Dom är ju inte så dyra heller så.

//Mäki

Mäki: Om din polare hamnar i en lavin: hur snabb är du på att söka upp honom?
5 min?
10 min?
15 min?
Ingen aning?

Jag testade en skidpolare i vintras med nergrävd transciever. Vederbörande hade testat en transa innan och lärt sig av vänner hur man skulle göra. Jag satte 15 minuter som maxgräns (vilket är på tok för lång tid för enbart själva söket), efter 20 minuter hade vi inget resultat.

Med andra ord: Om ni inte kan er lavinkunskap och övar regelbundet med era transcievers så kan ni lika gärna sälja dem och köpa ett par feta spegelbrillor...

www.dpsskis.com Citera
Mountain_Man
4119 inlägg

Ähumm ... börjar inte den här tråden spåra ur nu ... självklart är alla trancievers bättre än att inte ha någon alls. Är det du som blir begravd har det ju mindre betydelse om din har 1 eller 37 antenner!

Grundfrågan är ju om budgetalternativet Pieps Freeride är något att ha eller inte. Visst, den är inte lika bra som Mammut Pulse men det innebär ju inte med automatik att Freeriden och alla mer än ett år gamla transcievers plötsligt blir oanvändbara och måste bytas ut.

I slutänden är det ändå bara ett verktyg och resultatet är helt beroende på hur skicklig hantverkaren är.

/MM

PastorHoffa
15 inlägg
PastorHoffa 15 inlägg 11 år sedan

Jag har en fråga till er som tränat mycket med transorna, söker ni snabbare med de nya digitala än ni gjorde med de analoga?

Du blir vad du åker... Citera
centralbyrakraten
1148 inlägg

Inte än, men med Pulsen så tror jag inte att det är långt borta.

Mountain_Man
4119 inlägg

centralbyrakraten :

Inte än, men med Pulsen så tror jag inte att det är långt borta.

Vore intressant om du kunde beskriva vad som gör att det för en erfaren bergsget går snabbare med analog än digital. Den längre räckvidden är ju uppenbar, men för övrigt?

/MM

centralbyrakraten
1148 inlägg

Det har inte alls med räckvidden att göra utan med sökmetoden och fördröjningen på de digitala transorna.

Råsignalen som man får i en analog är ju momentan, det gör att det "bara" är att springa på. De digitala transorna gör att man måste sakta ner söktempot.

WITMatrix
443 inlägg

centralbyrakraten :

Råsignalen som man får i en analog är ju momentan, det gör att det "bara" är att springa på. De digitala transorna gör att man måste sakta ner söktempot.

Mærkte av detta ganska væl på en BCA Tracker som jg anvænde tidigare, æven vid låga hastigheter fick man stanna upp och låta processorn gøra sitt.

De laviner jag sett innehåller ju ofta ganska stora block och annat som gør det svårt att springa. Det ær væl inte så ofta man klarar hålla en høg hastighet genom sån terræng, højdskillander och bærigighet i snø måste ju begrænsa farten vesæntligt? Hinner moderna søkare, typ Pulsen inte med ændå?

Mountain_Man
4119 inlägg

Ockidocki ... processortiden kan skilja rejält mellan olika transcievers antar jag.

Men hur är det egentligen med sändningen? Har för mig att jag läste någonstans att en digital transciever sänder pulsvis och inte kontinuerligt, stämmer det? Och i så fall skiljer själva sändningen mellan en analog och digital transciever?

Nyfiken!
MM

centralbyrakraten
1148 inlägg

BCA påstår att deras kommande Tracker2 ska vara momentan: http://www.arelavincenter.se/index.php? … m=&ucat=1&

Tyvärr kommer det bara att hjälpa i enkelsöket, BCA har enligt min mening tänkt helt fel på multipelsöket med den begränsanden SP-funktionen. Där hjälper det inte att den räknar snabbt.

Du har rätt i att själva lavinkäglan kan begränsa sökhastigheten så att man får samma söktider med digitala som med analoga.

centralbyrakraten
1148 inlägg

Mountain_Man :

Ockidocki ... processortiden kan skilja rejält mellan olika transcievers antar jag.

Men hur är det egentligen med sändningen? Har för mig att jag läste någonstans att en digital transciever sänder pulsvis och inte kontinuerligt, stämmer det? Och i så fall skiljer själva sändningen mellan en analog och digital transciever?

Nyfiken!
MM

Slå på en analog transa och lyssna på den digitala.

Mountain_Man
4119 inlägg

Jag har ingen analog ...

WITMatrix
443 inlägg
WITMatrix 443 inlägg 11 år sedan | Senast ändrad WITMatrix (11 år sedan)

Har inte Pulsen analogt læge också?

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook