Bevis mössa bättre än hjälm.

Jag kör alltid med mössa. Vågar ingenting med hjälm på. Förra vintern skulle jag droppa 8-9 meter in i en smal ränna, då tog jag på mig hjälm och fegade ur och körde inte. Åkte tillbaka dit ett par veckor senare med mössa och droppade in. Hur skönt som helst. Jag gillar inte hjälm helt enkelt. Skönt Gurra att du är på min sida.

För övrigt så är Jamie Pierre's drop sinnessjukt. Kan inte tänka mig att det finns nån annan i världen som skulle överleva ett sånt drop. Inte ens om dom landade på fötterna. Jag hoppas detta var hans sista stora drop. Jag har sett en dö från ett 15-20 meters drop och för bara några dar sen dog en kille i Jackson Hole efter att droppat 20 meter. Det är inte ren lek när man kommer uppåt dom höjderna.

its all in your head, vissa vågar knappt köra utan hjälm.

jag känner mig lika säker utan hjälm som med hjälm.

Senast ändrad:
Adrenalinjunke, jag tror nog inte det e själva droppet i sig det är nog mest höjden som gör allt, men håller faktiskt med lite små tråkigt att se nån som bara försvinner men endå helt sinnesjukt!

Droppet var helt galet, men i frågan om man är säkrare med hjälm eller mössa är det nog bara frågan om en vanesak.. och hjälmen har nog räddat mina få hjärnceller ett par gånger redan, så jag tror nog jag behåller den på..:D

Mössa behöver ju fan heller vara bättre bara för han klarade de skulle vilja ha fler filmer kanske nån i park och nån i pist så skall vi se vad som håller bäst

alltså hur fan tänker ni ? :S störda lr ? vart får ni ifrån att 1 cm bumull , pollyester lr vad fan era svettiga mössor är gjorda av , skyddar bättre än 1cm frigolit + 0,5 cm hårdplast ? :S Weeeeeerdos !

Rixx sa:
jaha varför kör du me hjälm då Gustaf_Karlsson?
Kul det här med att man skriver en ironisk kommentar och startar en diskussion om hjälmens vara eller inte vara :).
Nu skall vi reda ut detta i mitt fall:

Född och uppvuxen med att hjälm är löjligt och helt ute insåg jag för två vintrar sedan att man kanske inte är helt odödlig som man alltid trott och inhandlade en hjälm... Jag åker mestadels med hjälm och ryggskydd. Kruxet med hjälmen är dock att den inte alls får mej att känna mej säkrare och jag tycker ofta den är i vägen och att man blir mer instängd/ avskild från verkligheten= inte fullt så skärpt som utan då ett fall skulle kunna var dödligt.
Känner lätt igen mej i det som JockeSki skriver. Men det är väl en vanesak kanske... Jag jobbar för fullt för att vänja mej vid hjälm och rekommenderar givetvis alla att åka med hjälm :P

Serriöst han borde fan ha dött ju.

Själv åker man på en box, ramlar och bryter armen på 3 ställen och han droppar 80 meter utan hjälm och kan åka vidare som ingenting har hänt. Sjuk.

Gustaf_Karlsson sa:
freerajdarn_39 sa:
det där klippet är med på en skidfilm som jag har....nån som vet vad filmen heter så säg till?
Filmen som den skall vara med i heter anomaly tror jag....
Den är inte bara med i Anomaly... Har svårt att tro att den lille 13-åringe jibbern köpt en ren puderfilm... Flera mindre bolag har den också.

Angående det att en jibber klantar sig totalt på en box kontra Jamie's kontrollerade huck så skiljer det sig en hel del i kunskap och rutin. Jamie Pierre vet hur man hoppar klippor. Han vet hur man landar på bästa sättet och vad som krävs för att det skall vara möjligt (snöförhållanden, vinklar, osv...). Sen säger han ju själv att han är jäkligt glad att han fick det "dumma" rekordet så att han kan få åka puder i fortsättningen... Han förstår ju själv hur sinnesjukt det är. Men duktig är han!

Carled sa:
Gustaf_Karlsson sa:
freerajdarn_39 sa:
det där klippet är med på en skidfilm som jag har....nån som vet vad filmen heter så säg till?
Filmen som den skall vara med i heter anomaly tror jag....
Den är inte bara med i Anomaly... Har svårt att tro att den lille 13-åringe jibbern köpt en ren puderfilm... Flera mindre bolag har den också.

Angående det att en jibber klantar sig totalt på en box kontra Jamie's kontrollerade huck så skiljer det sig en hel del i kunskap och rutin. Jamie Pierre vet hur man hoppar klippor. Han vet hur man landar på bästa sättet och vad som krävs för att det skall vara möjligt (snöförhållanden, vinklar, osv...). Sen säger han ju själv att han är jäkligt glad att han fick det "dumma" rekordet så att han kan få åka puder i fortsättningen... Han förstår ju själv hur sinnesjukt det är. Men duktig är han!
Sjukt duktigt att sträcka ut och dyka ner i pudret. Fat han hade iaf väntat typ sju år på rätt snöförhållanden. Så han förhastade sej iaf inte :P

Senast ändrad:
Brukar inte ha hjälm så mycket men hade det i veckan när jag var i Hemavan och när vi åkte utanför drog jag i huvudet i ett träd så det blev en rejäl smäll...var sjukt glad jag inte hade mössa =)

Daniel_Nilsson sa:
"Han vet hur man landar på bästa sättet" På huvudet alltså, enligt formulär A för drops högre än 15 meter?
Ok, han vet hur man skall landa om man skall överleva, utan att behöva åka vidare... Sen kanske detta inte var hans bästa landning precis, men han landar iaf. inte med bröstet före utan han landar med så att ryggen och baksidan tar en stor del av "smällen"...

Tillbaka
Topp