Hjälmproblem, knöl på huvudet så hjälm passar inte

Alucardi

Medlem
Våran son fick ett blåmärke på bakhuvudets sida under förlossningen som sedan blev en del av hans skelett. Detta gör att när vi mäter ska han ha en hjälm mellan 51-53cm. Men tack vare bulan passar inte den utan man måste gå upp en storlek. Självklart kan han ha den mindre storleken men hjälmen kommer väldigt högt upp och sitter jättedåligt. Den större modellen kan man istället dra av huvudet nästan.
Vad kan man göra åt detta? En mössa gör ju att blir väldigt varmt om huvudet. I testade det i vintras men det blev för varmt. Nu när grabben börjat åka rött och snart dax att testa svart måste hjälmen verkligen sitta bra.

Gå till en ”bootfitter” och se om det går att anpassa en hjälm utan att förstöra krockegenskaper?

Finns ju några hjälmodeller som betstår av flera delar som går att ställa in, det kanske skulle vara värt att testa? Inget jag har provat själv dock, så vet inte hur bra det fungerar i verkligheten.

Här är ett exempel, nackdelen är dock att det är en vuxenhjälm så risken finns att även den minsta storleken blir för stor.

Min hjälm kom med kuddar ("fitpads", höhö) man kan fästa med kardborre på insidan för att anpassa för skallform.

Borde väl finnas även för barn, kan jag tycka. Man går upp en storlek och bygger på inifrån. Fråga i en bra skidbutik.

Min hjälm kom med kuddar ("fitpads", höhö) man kan fästa med kardborre på insidan för att anpassa för skallform.

Borde väl finnas även för barn, kan jag tycka. Man går upp en storlek och bygger på inifrån. Fråga i en bra skidbutik.
Grejen är att det skulle gå åt tjocka pads. Det handlar om nästan 1.5cm

Närmsta skisbutik är 18mil bort tyvärr. Vi var där för 1 månad sedan när vi var på Liseberg och testade ut ny pjäxor till mig. Men då hade vi inte en ny hjälm till grabben i tankarna.

Tror mest på att köpa en hjälm (ej MIPS) som hade passat ”utan bulan” och karva bort på insidan vid bulan tills det känns ok. Ev kombinerat med litet padding däromkring. Kommer att påverka skyddet en aning men det går nog inte att komma ifrån.

Tror mest på att köpa en hjälm (ej MIPS) som hade passat ”utan bulan” och karva bort på insidan vid bulan tills det känns ok. Ev kombinerat med litet padding däromkring. Kommer att påverka skyddet en aning men det går nog inte att komma ifrån.
Vi har en ny fin hjälm med visir som vi köpte på rea förra året. Gav 200:- för den. Vad är mips? Står att det är mips men ser ut som vanlig grå frigolit när man kollar.
Edit: had ekat läst så stod det NEJ på mips. Då ska det testas att karva lite.

Bilagor

• IMG_2718.jpeg
    IMG_2718.jpeg
    595.7 KB · Besök: 104
MIPS är ett inre glidskal som dämpar rotationskrafter vid ett fall. Tror inte det skulle fungera att modifiera en sådan hjälm för er son. Dessutom är MIPS inte lika fördelaktigt för skidhjälmar som för de ridhjälmar där det först utvecklades, eftersom snö är ”glatt” vilket ger mindre risk för rotationskrafter på hjälm/huvud vid ett fall, jämfört med vanlig mark. I teorin åtminstone.

Tillbaka
Topp