Torka pjäxor

teowe

Medlem
Torka pjäxor
Jag har alltid hyrt pjäxor tidigare. Men nu när jag börjar åka lite oftare köpte jag ett par nya pjäxor med formgjuten innersko. En kompis sa att man inte ska torka pjäxorna i ett torkskåp för att de blir för varma och förstör gjutningen. Stämmer detta? Och isåfall vart kan jag köpa en bra pjäxtork?

Torka pjäxor
finns sånnahär klossar me varsin sladd i som man stoppar ner i pjäxorna som sedan värmer dom? de funkar en polare har de, vet fock inte var han köpt dom..

www.justfuckinggoogleit.com

Torka pjäxor
jag vart bestulen på just såna klossar som torkade mina pjäxor. Vet inte heller vart man köper sådana.
Vet iaf att man inte ska ta ur innerskon för mycket för då förstörs gjutningen också.

Torka pjäxor
Jo jag känner till sånna "klossar", men kan man köpa vilka som, en vanlig skotork? Lite av första frågan rör väl också vid vilken temperatur som formgjutningen kan börja ge med sig. Såg någon länk i någon annan tråd till en tork som therm-ic hade tillverkat, särskild för pjäxor, men där hittade jag ingen återförsäljare.
Och varför kan man inte ställa in i ett torkskåp då om man kan ta vilken skotork som helst, man kan ju faktiskt ändra på temperaturen i ett torkskåp.

Torka pjäxor
jag tror att de går bra me torkskåp om du kanske inte kör på alldra varmaste.

Torka pjäxor
http://www.therm-ic.com/svensk/DryAndWarm.htm

Dessa är helt klart bland dom bästa pjäxtorkarna. Finns i välsorterade skidbutiker.

Under Distrubution fanns detta:

SWEDEN

JO SPORT
Mr. Johan Andersen
Box 1152
824 14 Hudiksvall/Sweden
tel: +46/650 127 38
fax: +46/650 974 59
email: info@josport.se

Ring eller maila för att hitta närmaste återförsäljare.

Senast ändrad:
Torka pjäxor
Ice-Tools har ett par sjysta boots-värmare som jag själv använder. Borde funka prima på pjäxor också, finns/fanns på junkyard.

Torka pjäxor
Torkskåp har en tendens att bli väldigt varma. Pjäxtorkning är en konst, men det är ganska viktigt om man vill ha fräscha innerskor.

Undvik hårtork, det blir sjyssta eldsvådor...

Torka pjäxor
NAtar att om du nu har formgjutna innerskor så ligger det formgjutna sulor i botten, att då lägag in något i stil med bootwarmer (Iaf billigare modeller) kan göra så att dom värmer upp sulan för mycket och du får deformationer även på dom.

Jag skulle helt klart rekomendera någon typ av pjäxtork med fläkt, då får du ut fukten ur pjäxan på ett bra sätt och förhindrar på så sätt att det möglar och luktar mer illa än vad som behövs. Dom arbetar oftast inte med så höga temperaturen utan deras främsta vapen är just luft cirkulationen.

Torka pjäxor
Jag har själv formgjutna sulor i mina pjäxor och det är dem som jag inte vill forma om. För att få innerskon ordentligt torr så brukar jag plocka ur sulor och innerskor och lägga för att torka var för sig. I innerskona använder jag även värmeblock. Brukar bli torrt och fint. Glömmer man någon dag får man åka med blöta skor dagen efter ;)

Lycka till!

Torka pjäxor
Folks,

Det finns bättre grejor, som inte värmer upp pjucken alls.

Fick med såna här i mina F LTD Salomon-boots: innerskon går inte att ta ur på dem eftersom innerskon dras ner i ytterskon när innersnöringen spänns (über-hälgrepp), så antar att Salomon blev tvungna att skicka med dem.

http://www.dryzoneusa.com/

Typ massor av Silica Gel i en påse. Funkar perfekt. Kör dem i micron efter någon vecka (inte pjucken alltså...) så är de avfuktade och som nya.

Torka pjäxor
Såhär torkar jag mina pjäxor:

Plocka ur de formgjutna sulorna.
I med en sko-tork som blåser varmluft liknande den JockeSki länkade till ovan.
Ställ reglaget på en halvtimmes torkning.
Slappa, drick en öl om du känner för det.
Plocka bort torken.
Klart.

Hårtork funkar finfint som nöd-lösning, se till att du har en med värme-säkring som slår ifrån när den blir för varm bara.

Någon skrev att man inte ska plocka ur inneskorna för mycket eftersom de riskerar att deformeras? Stämmer det verkligen? Krafterna man utsätter inneskorna för när man åker borde väl vara väldigt mycket större jämfört med när man drar ur inneskorna ur skalet. Eller?

Torka pjäxor
Har aldrig behövt ngt mer än handkraft och ett element.
1. dra ur innerskon
2. ställ bredvid eller på elementet
3. låt stå

På morgonen efter så är det torrt och fint.

Torka pjäxor
Jättemånga bra svar åvan, men ni glömmer det bästa (och billigaste), nämligen att lägga tidningspapper (hopknycklat) i innerskorna. Det funkar jämt!

//Axel

Torka pjäxor
Jag var förbi butiken där jag köpte de och frågade hur det var, skidsport i Bromma. Jag har ett par x-wave 8 pjäxor förövrigt. Man kan torka de i torkskåp, fast kanske inte på full effekt, man behöver heller inte ta ut innerskon när man torkar de. Så en skovärmare med "lagom" effekt lär ju också fungera som tork om man nu inte vill stoppa in pjäxorna i ett torkskåp eller att det helt enkelt inte finns plats i det och man vill ha torra dagen efter.

Torka pjäxor
Jag_alskar_skidor sa:
Jättemånga bra svar åvan, men ni glömmer det bästa (och billigaste), nämligen att lägga tidningspapper (hopknycklat) i innerskorna. Det funkar jämt!

//Axel
Håller med, tidningspapper är de klart skönaste. tänk på växthuseffekten! Ist för att slänga tidnigspappret efter så låter man de torka och kan använda det dagen efter! :)

Torka pjäxor
Peter_K sa:
Någon skrev att man inte ska plocka ur inneskorna för mycket eftersom de riskerar att deformeras? Stämmer det verkligen? Krafterna man utsätter inneskorna för när man åker borde väl vara väldigt mycket större jämfört med när man drar ur inneskorna ur skalet. Eller?
Diverse bootfitters rekommenderar iallafall att man inte gör det eftersom man viker dem och har sig vid in-och-uttagning.

Är det ingen som har sett nån förkrympt lövblåsare ala claes ohlsson som kanske inte kostar multum? Känns som det borde gå att köpa fläkt med rör att stoppa i pjäxan för sisådär en hundring? De flashiga therm-ic ser fina ut men dyra...

Tillbaka
Topp