Kostnad och tips angående säsong i Whistler?

Precis som rubriken lyder undrar jag vad en 3-4-månaders resa till Whistler uppskattningsvis kan gå på med resa, boende, mat och åkning inräknat?
Jag och min polare ska precis åka till Norge och rensa lite gäddor, så vi vill gärna veta ungefär hur mycket vi borde dra in. För vi vill ju inte vara där längre än nödvändigt..
Undrar även vilken tid på året det brukar vara bäst att åka? Eller är det fin åkning hela säsongen? Planen är iallafall att vi reser i januari någon gång.

Tack på förhand!

Daniel

Senast ändrad:
Jag har precis räknat över min säsong i whistler och inklusive ALLT, även alla konstiga småutgifter som uppkommer tex doktorsarvode för 20stygn i ansiktet gick det på 77637kr varav 13500 var boende för 4mån jan-apr

Då levde jag inte snålt, köpte 3par skidor, 2hjälmar, hudar, trekkers, ryggsäck, skidbrallor m.m prylarna jag köpte på mig var 20000kr

Det här är enligt Bankens kontoutdrag så det är verkligen den kostnad jag hade för säsongen.

Tänk på att CAD (Canadensiska Dollar) stigit med ca 10% sen förra året. Sen bidrar högkonjunkturen till en ökad prisnivå i allmänhet i Canada. I Fernie t.ex. har huspriserna stigit med över 100% på några år. Det samma gäller nog för Whistler, fast där är det antagligen ännu värre. Så det är klart dyrare att vara i Canada i år än förra året. Se bifogad länk:

http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%2012385))%20(graph1%20(period%201Y)))

I USA är det rena rean på skidresor och det kommer garanterat att bli billigare under hösten. Min höst personliga åsikt är att USD hamnar under 6 SEK i år. Grattis till er som åker dit. (Själv bokade jag min Kanadaresa i somras vilket var förhastat). Raset på USD kan ses på följande länk:

http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%2012389))%20(graph1%20(period%201Y)))

Senast ändrad:
ulno7633 sa:
Tänk på att CAD (Canadensiska Dollar) stigit med ca 10% sen förra året. Sen bidrar högkonjkturen till en ökad prisnivå i allmänhet i Canada. I Fernie t.ex. har huspriserna stigit med över 100% på några år. Det samma gäller nog för Whistler, fast där är det antagligen ännu värre. Så det är klart dyrare att vara i Canada i år än förra året. Se bifogad länk:

http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%2012385))%20(graph1%20(period%201Y)))

I USA är det rena rean på skidresor och det kommer garanterat att bli billigare under hösten. Min höst personliga åsikt är att USD hamnar under 6 SEK i år. Grattis till er som åker dit. (Själv bokade jag min Kanadaresa i somras vilket var förhastat). Raset på USD kan ses på följande länk:

http://bors.www.dn.se/dn/site/forex/forexdetail.page?magic=(cc%20(detail%20(TSID%2012389))%20(graph1%20(period%201Y)))
Precis, så vid årsskiftet så ska ni investera i USD. Då står den så lågt att förtroendet för valutan kommer öka iomd också priset. Troligtvis kommer folk köpa på sig lite och priset stiger.....(gör som jag säger för då tjänar jag pengar på er.....)

Jag skulle nog inte rekommendera dig att köpa USD för dina pengar. Jag antar att du tänkt köpa dollar på något växlingskontor, vilket innebär att du får betala rätt höga "växlingsavgifter". Även om det är en kass affär i sig att handla dollar på växlingskontor, så kommer nog dollarn forsätta ner ett bra tag till. Det finns betydligt säkare placeringar som ger högre avkastning till lägre risk och du nu vill spekulera ihop din nästa skidresa.

Senast ändrad:
kanske inte spekuleringsbiten är något att satsa på men en låg usd är ju klart fint om man skulle vistats där, men nu blev det kanada för min del iår igen och förra året vid den här tiden var Caden i ungefär samma nivå så möjligheten finns att caden sjunker till rimligare nivåer senare fram emot årsskiftet.

Att Caden är på en så hög nivå, beror tydligen bl.a. på att det är väldigt höga priser på råvaror och canadas ekonomi är väldigt råvaruberoende. Om folk börjar bli rädda för en ordentlig stagnation på t.ex usa-marknaden som just nu är minst sagt bräcklig kan råvarupriserna följa med ner och dra med sig caden i fallet. Tyvärr så finns det en solid efterfrågan i asien där det byggs som aldrig förr.

Sen är det ett faktum att boende i t.ex whistler har blivit 15-25% dyrare i whistler än förra året. liftkorten en aning dyrare och gissningsvis allt annat också.

Och Kitchi, jag är helt säker på att banken ljuger de jävularna blåser mig på 40 spänn varje gång mitt visakort kommer i närheten av en uttagsautomat så de borde ju absolut inte nöja sig med det utan åtminstone ljuga också, fast å andra sidan är de rätt ärliga.

-Hej vi är din bank, så här mycket har vi tagit från dig den här månaden, grattis och kom ihåg att vi är den bank i Sverige som gjorde störst vinst förra året.

Ja jävligt glad blir man varje gång man får ett kontoutdrag.

gött ändå hur tråden utvecklats till att ge investeringstips. vem behöver di.se eller ft.com nu när freeride tagit över den rådgivningsbiten? har själv funderat på att slå till på lite commodities, några tips?

demkc sa:
gött ändå hur tråden utvecklats till att ge investeringstips. vem behöver di.se eller ft.com nu när freeride tagit över den rådgivningsbiten? har själv funderat på att slå till på lite commodities, några tips?
En liten hytt uppe i bergen runt revelstoke eller högre upp bör vara en bra investering när detta område snart exploderar. Priserna i Revelstoke har skjutit igenom alla tak. Men i närheten finns fortfarande fastigheter man kan tjäna pengar på ;D Köp så kommer jag och bränner mina surt förvärvade stålar hos dig varje vinter!

Rydellen sa:
demkc sa:
En liten hytt uppe i bergen runt revelstoke eller högre upp bör vara en bra investering när detta område snart exploderar. Priserna i Revelstoke har skjutit igenom alla tak. Men i närheten finns fortfarande fastigheter man kan tjäna pengar på ;D Köp så kommer jag och bränner mina surt förvärvade stålar hos dig varje vinter!
Det är en intressant idé att investera i hus/lägenheter i Kanada, som säkert kan ge en viss avkastning. Tyvärr ligger väl inte de stora pengarna i att hyra ut stället till studenter och ungdomar. För några år sen drevs ett hotel i Fernie av en svensk, enligt vad jag har hört. Jag har ingen aning om hur det gick, men det skulle vara intressant att veta.

Området har ju helt klart potential, men risken är också förhållandevis stor. Att folk har råd att bränna 70-80k på en säsong i slutet på en högkonjunktur är kanske inget konstigt, men exklusiva skidresor blir kanske inte så prioriterat när det är lågkonjunktur. Tyvärr har jag inte något bra underlag för att ränka på det, men det skulle vara en intressant investering tror jag. En förutsättning är nog att man flyttar till platsen, för det är svårt att sköta fastigheter från andra sidan jorden.

Ja, Revvy är man nog för sent ute på den här gången men jag tror att på en 10-20årsbasis kommer väldigt mycket av den skidåkning vi har i europa att flytta till kanada om vi får ett par lika kassa vintrar i Europa som den som gick och Kanda fortsätter få normalt eller bättre med snö.

Väldigt lite av kanadas potential för skidåkning är exploaterat och den del som är exploaterat är inte i första hand planerat för åkningens skull utan för investerarnas skull som vill ha en extremt snabb tillväxt på sitt investerade kapital. Whistler är väl drömmen för en investerare och modellen som Revelstoke mfl. försöker kopiera. Mycket möjligt att det lyckas men när det är så extremt dyrt med tomter som det är i Revelstoke redan innan berget öppnat så får i varje fall jag lite känslan av att en bubbla är på gång att spricka och spricker den innan turisterna hittar dit (ganska far off trots allt) kan det nog gå åt helvete med alltihop.

Om några år kommer det att finnas tillräckligt många som efterfrågar den mer extrema, nordliga höga terrängen i kanada och även alaska mer än som heliskiingmål. För att jämföra med europa så finns det 1500 skidorter i Alperna varav 40% räknas få så stora problem med snötillgång att det inte längre är ekonomiskt hållbart att köra dem inom 25år.

Alla dessa åkare kommer inte att få plats i de amerikanska höglänta orterna Vail Aspen Lake Tahoe Mammoth Breckenridge mfl.

Så fort det finns tillräckligt stor efterfrågan på de avlägsna svårtillgängliga orterna kommer någon med pengar att inse en potential, var framme då och pytsa in lite av dina egna pengar så har du en intressant utveckling att följa. I Revelstoke har nog trots allt tåget redan gått och även det är också ett låglänt alternativ som mycket väl kan drabbas av samma död som låglänta orter i alperna nu har problem med, dock är det en ganska låg medeltemperatur i området men utan tvekan kommer problemen även dit. Även hyperhypade Whistler ligger farligt nära havsnivån och har normalt ett par grader varmare än interior BC.

Mitt tips håll lite utkik efter jumbo glacier, när miljöorganisationerna fått tillräckligt med pengar kommer de att skita i björnhabitaten eller vad fan det nu var för djur som inte mådde bra av en Megaresort där...

Senast ändrad:
Bra där Kalle..helt rätt...
Varför kan man inte bara dra en lift upp till ett bra berg och låta alla åka på egen risk? Ok, man bör ha kontroll på vissa saker men iaf lite mer som La Grave som verkar vara "every man for himself". Kanada känns hittills lite som ett vaktat disneyland jämfört med alperna som är mer "en tom bygdegård ute i skogen, man är 14 år och har äckligt mycket sprit och roliga kompisar"...halvtaskig jämförelse kanske men men ;D

Kan ingen bara slänga upp en lift på största berget och låta folk ta sig dit bäst dom vill :D
Antar att Kanada har andra regler än frankrike osv där "mountenering-kulturen" är helt annorlunda. Samtidigt dör äckligt många fler i alperna varje år så man kan heller inte säga att man ska släppa alla tyglar kanske. Men det saknas helt enkelt ett ställe för den som kan ta sina egna beslut.

Tillbaka
Topp