kittelfjäll: varför så få liftar?

• Trådstartare Trådstartare Allemaaan
  • Start datum Start datum
A

Allemaaan

Guest
ja det har jag tänkt på länge

varför finns det bara en två ankarliftar och två knapp liftar i kittelfjäll skulle gärna se minst 2 styckna till! nån som har koll?

jag var i kittelfjäll tidigare i år, och hörde rykten om att det faktiskt skall byggas minst en lift till inom rätt kort tid.

för övrigt tycker jag INTE att det var något problem med "bara" 2 liftar (eller 3 med barnliften)
tvärtom är det snarare ett plus med få liftar eftersom färre åker dit vilket lämnar mer orörd snö att finna.

Om det är bra snöförhållanden är man ju lätt beredd att hika en bit, och då når man ju ändå de områden som det annars skulle gå lift till!

låter grymmt intressant vet du nåt mer om kommande liftar ska maila och fråga dom sen tänkte jag

kittelfjäll är en av sveriges bästa puderparadis right? så ja tkr dom borde sattsa mer med tanke på deras jätte möjligheter! lr?

Alltså, det finns två ankarliftar och två knappliftar i Kittelfjäll.

Och ja, det finns långt gångna planer på en till lift, ev. en stolslift upp på Sadeln. Men när det blir, det återstår att se!
Helt klart skulle det tillföra det man kan saknar i Kittel, branta öppna ytor. Finns givetvis nu oxå, men kräver lite svett.
En lift till Sadeln innebär massor av åkare på berget ovanför transporterna viket t.ex kommer att kräva mycket säkerhetsarbete av anläggningen. Det kostar pengar. Vilket nog kommer att att avspegla sig på boende o liftkortspriserna den dagen.

Senast ändrad:
asså fel att dom bygger en lift upp till toppen åsså skriver dom åkning på egen risk samt en vanlig pist ner så stockholmarna kan ta sig ner ;) nährå skojja bara men ni fattar =)

Därför att det inte behövs fler. Köerna i Åre är betydligt lägre trots att det är många fler liftar! Dessutom är det inte köer nerför fjället som i Åre..

om du ngn gång har varit eller om du ngn gång ska åka till de puderbelägna platserna i kanada kommer du märka att det häller inte där fin så mycket liftar. Det beror på att man ska söka platserna själv t.ex. åka skoter, gå upp för berget eller ta sig up på ngt annat sätt.

de e en teori.

sen som många andra har sagt så är väll inte kittelfjäll ägt av ngt jättebolag som kan investera mkt pengar på liftar utan av ngt mindre bolag eller av privatpersoner som inte har dom pengarna...

va jag tror/k

Kittelfjäll är ett skönt ställe, behövs fan inga fler liftar! Det har ju pratas vad jag förstått rätt länge om att bygga en lift upp till sadeln, och om det blir av är det ju inte helt fel!. Eller en lift upp i björnfållan (stavning?) skulle vara riktigt grymmt!

bara jag som tycker särkilt den vid konsum expressen är galet seg lift men men åkningen är ju grym så man ska inte klaga

"are_for_ever: Varför så få hjärnceller?"

Skulle också funka som rubrik.

Dom har sökt bygglov för en lift upp på sadeln. Kommunen är positiv men det är visst nåt tjafs med samebyn som protesterar. För eller senare blir det nog en lift dit i alla fall.

are_for_ever sa:
bara jag som tycker särkilt den vid konsum expressen är galet seg lift men men åkningen är ju grym så man ska inte klaga
Äsch, man kommer upp utan att behöva gå, man ska inte klaga.

När det pratas om kittefjäll kan jag passa på att fråga lite om åkningen. Har aldrig åkt där men hur smala är rännorna överlag. Åker snowboard och undrar om det kan vara små svängmarginaler ibland?

Om det inte har snöat på ett tag blir det inte kul med snowboard, tänk puckel. Annars finns det fina skogsåkning överlag. Skråa gärna ut åt skiiers right för ospårat. Dom flesta rännorna är riktigt grymma om man slipper pucklarna.

NP_Sweden sa:
När det pratas om kittefjäll kan jag passa på att fråga lite om åkningen. Har aldrig åkt där men hur smala är rännorna överlag. Åker snowboard och undrar om det kan vara små svängmarginaler ibland?
En bra bild som visar en trevlig vy från Kittelfjäll. Storgrova närmast åkaren: https://www.freeride.se/photo/view.php?id=43457

snart vinter igen...

Senast ändrad:
faktiskt jag menar hur stor palts tar en skidlift dom kan väl gå med på det tänk på deras yta och hur stor plats en skidlift tar itne så stor va?

almåsabeget kunde ju inte bygga ut pga sameby heller!

AshtraYmofucku sa:
ja ska fan skicka in en insändare till tidningen lr nått, dom där samerna e ju helt sjuk i huve
låter grymmt bra kan vi göra nåt tillsammans jag är sugen på att hjälpa till! msn?

Största problemet för Kittelfjäll är ju inte Samerna utan invasionerna varje helg av Active skis kunder. Det finns faktiskt markägare/bybor/skidåkare som inte vill att Kittelfjäll skall bli ett nytt Åre.

Fler liftar = fler hotell sängar = isiga pucklar i björkskogen.

verkar som att det kommer att bli en till lift ganksa snart

- Den nya liften upp på Sadeln som toppen kallas är planerad att börja byggas nästa sommar. Det tror jag mycket på, förklarar Dan Forsslund.

Anders Brodin
2007-09-19

http://www.vk.se/Article.jsp?article=140079

får bara hoppas att det inte att det innebär att allt nedanför blir totalt uppåkt.
iaf får man väll börja leta sig mot topparna runt omkring istället

Att komma till en lite skidort med stor åkning inneebær som oftast att man bara træffar entusiater, så som t.ex. i Abisko och Kittelfjæll efter vad jag førstått. Nær jag ær ute och åker i ett område dær lavinrisken ær potensiellt høgre så vill jag inte ha nån snorunge som åker efter och utsætter mig før fara. Som det ær nu kan man oftast lita på att det ær kunnigt folk man møter på fjællet.

Visst en lift kan ju kanske va bra, men tycker man ska hålla anlæggningen liten. Och som någon næmde, fler liftar betyder inte mindre kø!

WITMatrix, ökar inte risken mycket mer med anläggningar som drar till sig entusiaster som hela tiden kör på gränsen?? I kittel är man ju alltid lite halvorolig när man just har hoppat av liften och har någon åkare som har vandrat upp till toppen å kör ner.

qwerterta sa:
I kittel är man ju alltid lite halvorolig när man just har hoppat av liften och har någon åkare som har vandrat upp till toppen å kör ner.
Den känslan är vi många som har!
Kan känna mig orolig även om berget är tomt på åkare. Skulle vara intressant höra hur man planerar säkerheten på berget om en lift hamnar på Sadeln.

Senast ändrad:
qwerterta: Ok, har inte varit i Kittelfjæll så vet inte hur dær ser ut eller egentligen vad før folk som kommer dit. Baserade mitt svar enbart på vad jag hørt från inlægg och bekanta m.m. Så ber om ursækt om det jag skrev inte stæmmer.

Men sjælvklart ær det høg risk nær, som du sæger, folk kør på grænsen.
Det som jag ville få fram med "entusiaster", var folk som søker sig bort från større anlæggningar t.ex. Åre m.m. før att uppleva lite mer frihet och som har en lite større kunskap om bl.a. laviner och toppturer bakom sig. Folk som inte bara tænker på sin egen sækerhet utan æven andras innan man slæger sig ut før branten.
Du hittar færre och færre av dom vid de stora anlæggningarna...rætta mig om jag har fel!?

sittlift upp på sadeln ska tydligen vara klar under 2008, den kommer att ta över uppe vid avstigningen på kittelparksliften. Luskar lite om det inte blir nån bygellift upp på sadeln från andra hållet..känns logiskt att de skulle fixa en sån.
Satan vad åksugen man blir :-P

Nya liften kommer att ligga längre öster ut. Får hoppas att den blir byggd nästa sommar. Jag tycker det vore bättre om dom sätter en stollift nere i björkskogen och bygger en fransk knapp upp på toppen. Då kan dom ju ha bikepark på sommarn plus att en fransk knapp funkar nog bättre uppe i blåsten på sadeln!
15202444.jpg

Fixade en karta med lite bättre kvalitét. Här ser man att ytterligare en lift planeras längst västerut (P3).
15250213.jpg

Var uppe i Kittel i helgen och lyssnade då så klart av ryktena kring liften upp på sadeln. Enligt ryktena planerar dom för nått bra mycket bättre än vad som visas på kartan i denna tråd.

Den nya planerade liften skall till att börja med bli en stollift. Den skall börja nästan nere vid filadelfia (Som ligger nästan helt nere i dalen, således långt under trädgränsen), för att få en sträckning strax väster om konsumravinen. Den skall få en mellanstation ungefär vid trädgränsen för att sedan fortsätta hela vägen upp på sadeln. På så sätt hoppas dom dels kunna använda bara den nedre delen då det blåser för mycket (vindkänsliga svenska kalfjäll). Dels räknar dom med att det kommer förlänga säsongen då det kommer bli möjligt att åka liftburet uppe på kalfjället sent på våren, med lifttransport ner över det avsmälta lägre området. En del av problemet med Kittel är ju tyvärr att hela anläggningen ligger på solsidan vilket gör att snön smälter snabbt på vårkanten.

Anläggningens fallhöjd kommer efter utbyggnaden att bli 700 vertikala meter, vilket då innebär näst högst fallhöjd i landet.

Dessutom finns drömmar om en lift ner på nordsidan av sadeln, men det är nog just bara drömmar i det här skedet (även om det så klart skulle vara riktigt coolt).

Allt ovanstående är som nämnts bara avlyssnade Kittelrykten. Men om dom får till liften upp på sadeln känns det som att det är den största händelsen för Svensk offpistkörning på många, många, många år. Förmodligen kommer det föra med sig mängder med lavinsäkerhetsproblem och annat också, men det är en annan sida av myntet.

Ryktena stärks också om man läser följande tidningsartikel där hotellchefen i Kittel intervjuas:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=165890

/JN

oj oj oj det där va ju världens scoop låter riktigt grymt tack som fan!

Tillbaka
Topp