Budgetfrågor! > Kanada

Nejv

Ny medlem
Budgetfrågor! > Kanada
Tjotjo,

Behöver studsa lite frågor mot er!

Det är dags för en säsong i Kanada och jag och polarna har räknat fram en budget som har landat 70-80k för 5

månader. Där är dock ett par frågetecken i denna budget i och med att vi inte har koll på löner/levnadskostnader.

Nedan följer den iaf, jag vill gärna att ni hjälper till med att fylla i eventuella felaktigheter samt självklara

saker som jag inte har nämnt!

FLYG(köpt) 7000
HYRA+DEP(5x4500 + 2000)= 24500
LIFTKORT 9000
MAT(skall så ofta som möjligt lagas hemma) 3000 i månaden => 15000 (???)
GEAR(Sändare, sond, spade, ny bräda + eventuella extrautgifter) => 15000

dvs

7000+24500+9000+15000+15000=

~70k

Saker jag kan tänka mig flyger iväg när det gäller kostnader är väl kanske om vi ska investera i någon skruttig bil, och kanske relativa kostnader, vad tror ni det går på egentligen?

Tack på förhand!

N

Budgetfrågor! > Kanada
Jag tycker er budget verkar ganska realistisk. Maten som kostar ungefär som hemma men det är mindre skillnad på att laga själv å äta ute. Bilkostnader har jag ingen koll på men jag har för mig att tanten där vi hyrde bil snackade om att det var billigare och enklare att äga bil i calgary (kommer inte ihåg vad staten heter) än i BC. Vart ska ni åka?

Budgetfrågor! > Kanada
Skruttig bil kan köpas i Vancouver men om man köper en risig bil så finns ju risken att den inte funkar så länge. Vi köpte bil när vi åkte på en längre roadtrip men senast så nöjde vi oss med 10 dgr och hyrde istället vilket ju blir sjukt mycket smidigare men för dyrt för en längre trip. Det kan ta tid att sälja bilen när ni vill åka hem. Midweek pass + enstaka helger är rätt bra om man tror att man behöver vilodagar och inte gillar liftköer men det gäller nog inte över julhelgen.

Lägg undan lite stålars för en sista minuten till Hawaii. Det kommer ni inte att ångra.

Senast ändrad:
Budgetfrågor! > Kanada
Har du redan fixat boende? 4500/månad låter mycket. Såg att ni ska till Whistler. Är det så dyrt att bo där?

Vill ni se er runt? Räkna då med boende och liftkort för det.

Jag var i USA förra vintern. Köpte en Pontiac Parisienne. Den höll hela vintern, och vi körde långt. Satsa på en gammal lyxbil. De är välbyggda med stort baggagerum där skidorna får plats. Skidor på 185 cm går lätt in på tvärsen.

Ska du festa? I så fall borde du räkna med detta i budgeten.

Lycka till

Budgetfrågor! > Kanada
Du får allt leva jävligt snålt om du ska klara dig på 15000 för mat och nöjen i 5månader. Iofs billiga jugs i WHistler men pengarna går lättare än vad man tror...Kan förövrigt rekommendera en budgetöl som smakar bäst enligt mig. Black Label Supreme 8.0% är det enda ni ska häva i er! Gott, billigt och garanterat fuller.
Sedan beror det på vart vill gå ut. För att komma in gratis eller nästintill kan MoeJoes eller Buffalo rekommenderas. Enligt mig, bästa stället: Savage Beagle! Tätt, tight, top-notch och relativt mycket tjejer för att vara Whistler! Good hunt!

Budgetfrågor! > Kanada
lånar tråd....

jag ska också till whistler är det tänkt, hur gjorde ni med bankkort? vilket är billigast om man ska ta ut och så? vad ska man ha för något mobilabonemang om man ska ringa billigt där men ändå kunna ringa hem lix.?

tack

Budgetfrågor! > Kanada
Kan vara värt att skaffa ICA bankens mastercard. Tar ut gratis i hela världen. Annars kostar det ca: 30kr per uttag. Bra att ha ett extra kreditkort i vilket fall!

Försäkring på bil behöver du inte tänka på nu. Det är inte gratis dock. ca: 4500kr betalade vi för ett halvår på en bil som kostade 10000kr.

Festandet och ätande i backen varje dag drar kulor. Men du kan lätt klara dig på 3000kr i månad på mat.

Tillbaka
Topp