Miljöval!?!

• Trådstartare Trådstartare user29374
  • Start datum Start datum
U

user29374

Guest
Miljöval!?!
Hur många vet att alla Gore-tex och liknande material faktiskt är riktigt dåliga för miljön? Eller rättre sagt för oss och många andra organismer. Sälar, bjönra och andra djur kan drabbas av dessa DDT och PCD liknande ämnen. Det är fluorerade ämen som sitter i membranet i våra jackor och skor. Ämnet är extremt svårt att bryta ner och lagras i våra kroppar. Ämnet vandrar vidare från mor till unge.

Jag tycker att det är förkastligt att vi blir lurade av klädfirmorna på detta sätt. Vi som älskar naturen!

Nästa gång ni köper impregnering till era gore plagg. Se till att det är fritt från fluorerade ämnen. Sluta också att köpa Gore och liknande material. SNF har en artikel om detta http://www.snf.se/sveriges-natur/artikel.cfm?CFID=10315536&id=809

Jag har själv Gore-tex kläder men kommer inte att köpa såna material igen. Det finns alternativ såsom Klättermusen.

Miljöval!?!
Tror Klættermusen fortfarande anvænder fluorkemi för att impregnera en del av
sina plagg, ær væl svårt att hitta alternativ...
Dock har de deras Etaproof-jackor som ær helt utan fluorkarbon.
Alla deras jackor ær æven utan PTFE-laminat (teflon) och PVC, men det ær væl det mesta nu!?

Saxat från KMs hemsida: ( http://www.klattermusen.se/start.php?lang=SE )
"De senaste tolv månaderna har Klättermusen lagt ner stor energi på att få textiltillverkare att utveckla fluorkarbon-fria impregneringar. Tillverkarna säger att dessa impregneringar ännu inte är förbjudna, och att ingen annan frågar efter alternativ, så det går lite långsamt. Därför behöver vi din hjälp..."

De jobbar ju æven med att starta stipendie till miljøarbeten.

Så de finns de som jobbar før bættre miljø iaf... :)

Senast ändrad:
Miljöval!?!
impregneringen.
ett alternativ är faktiskt att köpa kläder som kan vaxas, t.ex. fjällrävens G1000 tyg

Miljöval!?!
Jag tycker detta är väldigt konstigt att inte t.ex. regeringen reagerar på detta då freoner idag är förbjudna i Sverige, detta är ngt Sveriges regering bör uppmärksamma.

Miljöval!?!
Om detta stämmer, gör regeringen uppmärksam. skicka nån insändare till en tidning som kanske nappar på det. Då kommer det ut.

Miljöval!?!
Schysst artikel.

Jag som funderar på en ny jacka i dagsläget börjar vela lite när jag läser sånt här.
Min fråga är ifall någon känner till en lista med olika tillverkare och impregneringar, där de på något sätt har klassats?

Jag tänker på TNF:s HyVent t.ex.

Tacksam för svar.

Miljöval!?!
JOhanBerg sa:
Ämnet är extremt svårt att bryta ner och lagras i våra kroppar. Ämnet vandrar vidare från mor till unge.
Va, källa på det?
Nyss köpt 3L gore-tex och det där låter ju äckligt hemskt.

Tillbaka
Topp