Handskar - skinn eller gore-tex/kevlar?

la_grave

Aktiv medlem
Det finns en handsktråd på https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=75233 men den ledde inte riktigt någonstans.

Jag skulle vilja höra lite argument för skinn i handskar. Jag tycker det verkar kasst och massa arbete jämfört med membran (tex gore-tex) förstärkt med aramidfiber (tex kevlar). Såväl underhåll¹ som vattentäthet² verkar sämre och omständigare med skinn än med en modernare lösning (sedan föredrag jag skinn i tex skor som jag använder till vardags så jag har inga problem med materialet som sådant).

Det finns ju två situationer där handskar sätts på prov: när det är riktigt kallt resp när det är runt 0°C, det snöar mycket och man åker skog av siktskäl (skogsåkning = mycket händer ner i snön, 0°C = blött överallt). Har man i det senare fallet inte fettat in sina skinnhandskar ordentligt är man väl helt stekt? Mycket bättre med ett par höga helt vattentäta handskar i konstmaterial. Eller?

Vad gäller slitstyrka kan jag bara hänvisa till min egen anekdotiska erfarenhet där mina Millethandskar i Gore-tex och med rejäla förstärkningar hållit två hela säsonger och ytterligare några år med 2-3 veckors skidåkning/säsong. Med tanke på att de utsatts för klippklättring, mängder av skidbärare osv tycker jag det är ganska bra och trots att de var ganska dyra (£120 om jag minns rätt) har de varit billiga i längden.

Så ni som förespråkar skinn, fram med lite argument nu!

Och till alla som känner sig tveksamma: jag lovar att inte använda de handskar denna tråd ev leder till att jag köper innanför tullarna. Jag kommer knappt använda dem under trädgränsen. Ok?

¹ Fetta in handskar jämfört med att torka dem på element. Fast jag hörde någon på Naturkompaniet hävda att plastliknande material smälter om man lägger dem på element. Hallå?
² Om nu membran tex inte tål den vattenpelare som uppstår i handflatan/på fingrarna när man håller i en stav kan man väl helt enkelt ha ett helt vattentätt material där och spara membranet till ovansidan, handleden osv. För övrigt svettas man ju inte mycket om händerna. Det är dessutom mycket enklare att vädra handen än tex benen medan man väntar på helikopter eller liknande. Och med en bra innerhandske i ull blir svett i alla fall en ickefråga.

Själv kör jag bara skinn och undviker gore-tex + syntet. (skinn + goretex finns ju också i en variant av hestras heli pro GTX XCR)
Om man klättrar och handskarna utsätts mycket för klippor hade jag nog gått på nån kevlarhistoria. Här nöts lädret fort nämligen.

Det viktgaste för en handske IMO är en avtagbar liner. Torkar snabbare, tvättbar, utbytbar. Den ska helst vara av ull. Ull är ett helt otroligt överlägset materal i handskar. Luktar inte, värmer när det är blött, suger upp otroliga mängder vatten, andas jättebra.

Själv svettas jag rätt mkt om händerna, och känner inte att ett membran hänger med, därför har jag skippat den idén helt. Jag kör helt uteslutande på hestras modeller med army leather. Min absoluta favorit är Kaj och sverres modell, jag tycker den är helt outstanding på alla punkter.

Har haft ett par heli pro hanskar sedan 2004, ungefär 2-300 användningsdagar. Ser ut som själve fan, men de håller än. Men då har jag också sprungit runt lite med dem på stan. (Jag hade även med dem på teatern, och den lite bättre restaurangen... men jag använde i alla fall servetten rätt!)
Vid våråkning får man fetta in dem rikligt så vattnet pärlar sig och rinner av, men visst blir de blöta så småning om. Jag har alltid 2 par med mig ut och byter vid lunch om det behövs. Varvar med en fleecehandske i windstopper om det är riktigt varmt.

Men är skinn bättre om du svettas mycket?? Då blir det ju fuktig inifrån och när det väl är fuktigt så läcker det. Då låter ju en helt tät handske bättre eftersom mängden fukt i handsken blir begränsat till det som kommer inifrån.

Är inte de flesta Hestrahandskar, inkl Kaj/Sverre, korta? Det är ju kasst om man åker i djup snö. Och det gör man ju.

För övrigt är det där med att ha två av vissa prylar av en väldigt bra princip. Jag har alltid dubbla skidglasögon med mig. Någon kan ju göra på mig så att det ena paret blir alldeles snöigt och immigt och då är det väldigt skönt att kunna byta…Jag har även alltid med ett par extra innerhandskar resp en extra transceiver (fast den jag brukar lämna vid dalstationen tillsammans med ett extra par skidor och stavar) samt ett par extra strumpor.

Nja,hestra army leather heli ar riktigt lang ju.hElt grymma..men som ni sager..alltid bra med tva par handskar :)

Som sagt, Hestra army leather heli ski är lång.
1047.jpg

Perfekt för puder.
Byt ut linern till något i ull så är det en kick-ass vante att stoppa tassen i.

Mina läderhandskar suger bara upp om det är plusgrader och jag grejjar mycket med snön. De är ordentligt infettade, så vid normalt användande stöts allt vatten bort.
Jag upplever att lädret andas rätt bra. Ett membran andas mindre, och vattentätheten är inget jag behöver tycker jag.
Korta handskar funkar fint i alperna då det inte är så fruktansvärt kallt. Har snölås i ärmen på jackan och jackan går över rätt bra, så det är inga problem i puder. Men är det mkt snö (eller bara kallt), då åker "heli ski'n" fram.

Funkar fint för mig i alla fall!

btw nojlas nar du pratar om ull liners,har du na bra tipps om ett par som passar bra i heli ski som finns att kopa har i sverige typ? nu nar vi borjade prata om dem sa kollade jag efter och verkar ha glomt mina merino liners i stugan i norge :(

DJElo sa:
tankte fixa denna kanske da de jag har ochsa ar fran icebreaker fast aldre ..
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ICEBREAKERGLOVELINER
Jag kör en sådan som extraliner för samtliga handskar när jag vill ha lite extra värme i den vanten.

Att ersätta originallinern i heli ski'n med den funkar ju inte, den är alldeles för tunn för det.
http://www.hestragloves.com/#/sv/handskar/liners/wool_terry-wool_pile/ här har du liner till heli ski'n.
(Wool terry/Wool pile liner, Produktnummer 3148)

Är lite svåra att få tag på, man får kanske be närmaste butik beställa hem ett par. (Kolla rätt storlek i befintlig handske först)
Men skaffa gärna den där icebreaker-linern också! Den tar ingen plats i fickan, får plats i alla vantar och ger mycket värme. Hestra har en liknande produkt de med.

Herregud, ni vet att liner översätts till foder i allmänhet? Det var för liningen i Hallandsåstunneln man använder Rhoca-Gil, dvs tunnelfodret. Likaså takfoder skulle förmodligen översättas till något med liner. Innersko i pjäxa kallas liner (foder i överförd bemärkelse) osv.

Det blir inte tuffare för att man använder engelska uttryck, så goggles = skidglasögon, de bara visar vilken dålig språkkänsla skribenten har - på båda språken.

la_grave sa:
Det blir inte tuffare för att man använder engelska uttryck, så goggles = skidglasögon, de bara visar vilken dålig språkkänsla skribenten har - på båda språken.
Att klaga på internet visar bara på vilken dålig social förmåga skribenten har - både IRL och online. ;)

la_grave sa:
Vattendroppe sa:
Att klaga på internet visar bara på vilken dålig social förmåga skribenten har - både IRL och online. ;)
http://imgs.xkcd.com/comics/duty_calls.png
När någon skrev att handskar kan andas så kände jag bara att jag behövde rätta er och upplysa er om min kunskap i ämnet.:)
Handskar kan inte andas, fast det är ett bra begrepp för att berätta på ett enkelt sätt funktionen av vad som händer med ett material som släpper igenom fukt. En kunnig från klädmärket Klättermusen lärde mig en gång att ett material däremot kan ha låg eller hög diffusion alltså som är processen där fukt i form av ånga transporteras genom kläderna ut till luften.

la_grave sa:
Herregud, ni vet att liner översätts till foder i allmänhet? Det var för liningen i Hallandsåstunneln man använder Rhoca-Gil, dvs tunnelfodret. Likaså takfoder skulle förmodligen översättas till något med liner. Innersko i pjäxa kallas liner (foder i överförd bemärkelse) osv.
Jag har fått för mig att det finns olika sorts väv med olika sorters membran för olika lager.
2-lagersväven har membranet laminerat på yttervävens insida plus ett löst foder/mesh
3-lagersväven har i stället för ett löst foder/mesh en innerväv laminerad på membranet.
En tredje variant är att ha ett löst hängande membran (liner) mellan ytter- och innerväven/fodret.

Så därför menar jag att Nojlas har all rätt att nämna liner som ett eget ord alltså ett typ av membran och då foder är något annat, fast att använda benämningen liner istället för innerhandske haha det blir ju helt knasigt.:) Fast jag fattar ändå och tur är väl det.

Nu till trådämnet

Angående skinn i handskar eller konstmaterial som goretex i handskar så tycker jag att olika material bör användas i olika situationer för jag är en situationsanpassad person när det gäller att använda material i olika väderlekar. Skriver därför mina argument utifrån varmt väder respektive kallt väder och jämför mina upplevelser av materialen. Tar ej med slitstyrkan av material eftersom att jag inte gjort något sådant slitsamt under de förhållanden som jag använt mina handskar.

Vid varmt väder
Goretex är bäst (för mig) när det är en varm temperatur ute från -5 till 0grader. Då är goretex bra för att det materialet har en hög diffusion som gör att svetten aldrig hinner stanna i handsken utan transporteras ut i friska luften. Fast denna lagom temperatur i handsken med goretex är endast bra när min kroppstemperatur är lagom varm alltså inte tillverkar för mycket ånga. Om den skulle göra det så byter jag från skalhandskar i goretex till endast enlagers handske som då är mer anpassad till min rörelsetemperatur.

Att ha skalhandskar där ytterhandsken är av läder som är infettad när det är varmare temperaturer kan vara ett alternativ men då blir det oftast för tätt och varmt att ha en innerhandske och jag blir då tvungen att byta ullvantar under dagen. Eftersom att läder är ett naturmaterial med fibrer så öppnas fibrerna ju varmare det blir och porerna blir då större och är därför mer känsliga för att få in vätska från utsidan. Tror att det är anledningen till varför de måste fettas in för att inte bli för våta när det är varmt. Men om någon fläck glömts bort att smetas på fungerar de sämre när det är 0gradig snökontakt. Däremot kan läderhandskar funka bra när det är varmt väder då ingen kontakt med blöt snö finns eftersom att lädret som beskrevs innan anpassar sig naturligt till den ökade temperaturen och öppnar sina fibrer och släpper igenom mer ånga, läder är ju ändå en hud.
Hehe den bästa läderhandsken borde alltså ha kvar sin ull på utsidan så att det naturliga fettet finns kvar från pälsen då blir den bra både för väta och kyla. Tyvärr äger jag ingen sådan. :(

Vid kallt väder
Handskar av läder i kallare väderlekar typ från -20 och ner till -30 tycker jag är ett bra val med anledningen att läderet har en tätare väv och är fettimpregnerat och därför inte fryser på utsidan. Däremot material som goretex stelnar vid kall temperaturer och är därför mindre smidiga då. Värmeisoleringen är densamme om bra innerhandskar av ull, fleece eller ullfrotte används. Om det även blåser starka vindar från 15m/s till 25m/s då det är -20---30 grader kallt så är läderhandskar att föredra då det både är slitstarkt, vindtät och därför isolerande.

Sammanfattning
Skinn bäst i kallt väder
Goretex bäst i varmare väder
Obs! detta gäller för mig.

Senast ändrad:
Klättermusen greppet om du har lust att slänga ut dom pengarna. Är ett skal i kevlarförstärkt tyg, är vattentätt och har en avtagbar innerhandske i 100% merinoull. Supernöjd med vantarna! lite varma när de är runt noll grader men då får man köra med en tunnare innerhandske bara :D

Upplever att skinnhandskar håller värmen bättre även när de är blöta, det är liksom fortfarande varmt iallafall, sen är de helt enkelt skönare på näven. Min uppfattning.

Håller med Nojlas. Kaj/sverre handsken är helt underbar! Har en extra tunn liner/tunn handske av merinoull inuti ner det är lite kyligare. Kan behöva en något varmare handske när temperaturen sjunker alltför mycket dock.

Det slutade med att jag köpte två par handskar

http://www.outdoorresearch.com/en/alti-gloves.html

resp

http://www.blackdiamondequipment.com/en-us/shop/ski/snow-gloves/guide-glove/

BD:n är delvis i skinn.

Emotionellt föredrar jag OR-handsken. Den känns bättre på något sätt som jag inte kan beskriva. Däremot känns BDn med robust. Nu när jag skriver detta inser jag varför jag använder OR mer än BD: den senare saknar 'senilsnören'. Hur kan man inte inkludera det i en handske för över 1500:-?

Egentligen har jag använt BD:n för lite för att recensera; däremot har jag stött på en hel del irritationsmoment med OR: dragskon (som är en tvåvägs - dvs drar man på ena sidan dras det åt, drar man på andra släpps det) på manchetten är helt kass. Innerhandsken har efter bara ett par veckors anvädning börjat noppa sig rejält. Materialet i manschetten är väldigt tunt och jag har redan fått en liten reva, oklart hur.

Vidare är det svårt att ta av sig handskarna utan att innerhandsken följer med ut. Dessutom har sömmen till en av kardborrebanden som håller fast innerhandskarna (två i varje handske) redan givit upp.

Slutligen har OR hittar på någon egen konstig lösning för senilsnörena: de har en inte en vanlig fjäderbelastad [vad-heter-det] utan någon plastbit som funkar så där halvbra.

Sammanfattningsvis är det alltså rätt mycket små designmissar på OR-handskarna. Det som räddar dem jämfört med BD är ändå senilsnörena. Senast igår stod jag väldigt exponerat med en skida på sten och den andra på is i -10°C i ganska kraftig blåst och behövde få på mig sele och få fram rep osv snabbt eftersom falla inte var ett alternativ (hade jag fallit hade jag inte kunnat skriva detta!). I den situationen var det ovärderligt att då bara kunna släppa handskarna när jag behövde pilla på småsaker.

Jag har ett par gamla snören som jag ska sätta på BD-handskarna vid tillfälle men det blir inte förrän jag kommer hem till Sverige igen i mitten av april. Tills dess kompenseras OR:s små designmissar av BD:s gigantiska miss med dessa snören.

Tillägg:
Skinn (BD) kontra konstmaterial (OR) har jag ännu ingen åsikt om.

Senast ändrad:
Jan använder en hestra tumvante av något slag med getskin på utsidan och tycker att de är riktigt bra men det är för att jag är riktigt frusen om händerna och så svettas jag inte!
När det är kallt så är det definitivt en fördel med skin för det håller sig mjukt och så tycker jag att man håller värmen bättre i dom! Men när det är lite varmare så är det nog bättre med en syftet handske just för att de inte är riktigt lika varma och för att de klarar vara på ett helt annat sätt! Men en väl fettad skinnhandske håller sig torr och varm på insidan nästan garanterat då jag åkte en gång förra året i regn och mina händer klarade sig.

Tillbaka
Topp