Hållbara handskar

• Trådstartare Trådstartare Ede
  • Start datum Start datum

Ede

Ny medlem
Hållbara handskar
Är på jakt efter ett par skidhandskar i skinn/läder. Vill ha finger handskar med muddar men är lite konfunderad när de gäller material.
Vilket är det bästa material man kan ha? vattentåligt, slitstyrka, andning, hållbarhet mm

Vilket djur ger bäst skinn? Get? Ko? nått annat skumt djur?

Hållbara handskar
IMO är hestras grejjer skitbra.
Korta handskar så är nya kaj & sverre-vanten KUNG tack vare att den är helt i läder och har liner i ull. Jag har haft en hel drös med hestra handskar genom åren, men den här slår allt annat med hästlängder. Den är varm även när den är dyngsur, den torkar snabbt om man tar ur linern, den börjar aldrig lukta pekka, och så länge du fettar in den så håller den i en halv evighet.

Ska det vara lång handske så kör jag klassikern army leather heli ski.

Hållbara handskar
Jag instämmer på både Rudolfsson & Nojlas. Jag stod inför samma fråga för någon vecka sedan. Jag letade mig dum i kolan. Jag bestämde mig för kaj och sverre handsken. Det var nog det smartaste jag kunde gjort. Har hunnit prova dem två dagar i ca 8-10 minusgrader. Helt perfekta. Smidiga, varma, torkade snabbt, sköna, snygga.

Finns dessutom i typ tre shyssta färger. Gillar man inte "Kaj & Sverre" loggan (brodyr) så kan man vänta till slutet på vecka 2 då dem i butikerna kommer få in exakt samma handske fast utan loggan, den kommer då i tre eller fyra andra kulörer.

Buy them!

Hållbara handskar
Bako sa:
Gillar man inte "Kaj & Sverre" loggan (brodyr) så kan man vänta till slutet på vecka 2 då dem i butikerna kommer få in exakt samma handske fast utan loggan, den kommer då i tre eller fyra andra kulörer.

Buy them!
DET var en bra nyhet... gått o letat bra länge efter ett par schyssta vantar och den är grymt skön, men lika ful (i mina ögon) så jag har fortfarande inte köpt några... men v.2 skall jag slå till mao!
Var har du hört detta förresten?

Hållbara handskar
GOS sa:
Kolla handsktråden på TGR, lärde mig mycket där!
Länk?

Jag har aldrig fattat poängen med skinnhandskar. Varför skulle det vara bättre än membran (=Gore-tex)? Har hört påstående om att membranhandskar läcker men det känns väldigt långsökt. Så hårt håller man inte i stavarna att det motsvarar en vattenpelare på x antal tiotals meter. Men om det nu ändå är ett problem, varför då inte bara göra handskarna helt vattentäta där de utsätts för tryck och spara det semipermeabla materialet till ovansidan; så mycket svettas man inte om händerna (ja, en del lider ju av svår handsvett men det åtgärdas ju inte med handskar utan med sympatektomi)! På köpet slipper man handskvård utan kan nöja sig med att torka dem - inkl lägga dem på element.

Jag är själv på jakt efter ett par handskar och skulle uppskatta input. Hittills har jag kört med ett par Millet jag köpte i Frankrike 01/02 för £130 men de gav upp fullständigt förra säsongen. Fram till dess var jag extremt nöjd med dem (med ett undantag - innerhandsken var inte löstagbar) så trots att de var dyra i inköp blev de rätt billiga i längden.

Två användningsområden känns kritiska: kallt resp snöfall (= blött). När det gäller kallt handlar det ju bara om att ha ett par rejäla handskar med bra innerhandske som inte glipar vid jacka mm. Om det snöar ordentligt och man åker skogsåkning är det ju kritiskt att handskarna är långa och åtdragbara i "kragen" så det inte kommer in snö när man sätter sig ner. Dessutom måste de vara extremt vattentäta.

Utöver att den ska vara vattentät och lång har jag följande önskemål

1. "Senilsnöre" (fångrem) - varför tillverkas det ens skidhandskar utan detta???
2. Löstagbar innerhandske - gärna en som man kan använda separat (typ dra ur innerhandsken ur ytterhandsken när man ska gå, behöver fixa med någon detalj som är liten etc) och där man kan köpa extra innerhandskar så man enkelt kan byta till en torr och varm.
3. Membran/Gore-tex - eller ge mig ett bra motiv att föredra läder.
4. Priset spelar nästan ingen roll, 1500-2000:- är i alla fall helt ok.

Soliga vårdagar brukar jag bara använda en tunn fleecehandske, ev med windstopper. Jag förstår inte riktigt syftet med korta 'slalomhandskar' utanför stakade banor. Åker man i minsta lössnö eller bara ramlar konstigt får man ju, ofrånkomligen, in snö i dem. Jag föredrar stora handskar även när det inte är särskilt kallt eller blött. Varma händer kompenseras med mindre kläder på kroppen, öppna ventilationsfickor osv.

Hållbara handskar
la_grave sa:
GOS sa:
Kolla handsktråden på TGR, lärde mig mycket där!
Länk?
Ska se om jag hittar den, söka på TGR är av någon anledning rätt svårt.

Det som stod där var annars att det inte är någon idé att köpa dyra skinnhandskar. Någon gång. Handskar, oavsett pris, slits väldigt mycket, de går åt. Tipset som stod där var att köpa flera par billigare handskar istället. Och inte i skinn då.

Hållbara handskar
Men oavsett vad folk tycker om dyra skinnhandskar så brukar de flesta Hestra användare vara väldigt nöjda.
Har själv ca 200 dagar på ett par Heliski och de börjar bli ganska nötta, men håller ihop väldigt fint. Köpte nyligen ett nytt par på Köp&sälj för att jag gillade de andra så bra, plus att innerhandskarna är billiga och går att byta ut när de går hål i dem efter 1 säsong eller så.

Är man sedan väldigt oförsiktig eller arbetar med dem slits de såklart fort, kanske därför pistörer inte har Hestra? Kommer iof arbetshandskar från just Hestra nu, med en mycket trevligare prislapp, kanske nått att kolla på för er som sliter ut handskar stup i kvarten.

Hållbara handskar
Jag har kört med Hestras heli ski handske (samma handske) i fyra säsonger (220-250 dar) nu och jag tycker att de fungerar utmärkt. De börjar bli lite slitna nu men håller säsongen ut.

1. "Senilsnöre" - check
2. Löstagbar innerhandske - check, ingår inte men finns att köpa till tunna fina handskar för en hundralapp.
3. Membran/Gore-tex - check, (själv kör jag med varianten utan) perfekt kombination med läder i handen där handsken slits och Gore-tex på ovansidan
4. I ingen koll på priset

Handsken är också hög/lång så ingen risk att få in snö.

Hållbara handskar
Klättermusen greppet! Lång tumvante, helt vattentät, skitvarm, superslitstark och bra grepp :D

enda minuset är väl priset som ligger på 1700:- men ibland har man tur och hittar grejer på rea ;)

Hållbara handskar
Men tumvante! Jag har aldrig fattar hur man kan hålla i en stav med dem. Provade förra året och det kändes ju som lika precist som att försöka skriva med en penna i munnen.

Hållbara handskar
la_grave sa:
Men tumvante! Jag har aldrig fattar hur man kan hålla i en stav med dem. Provade förra året och det kändes ju som lika precist som att försöka skriva med en penna i munnen.
Har aldrig haft problem att hålla i staven, men de är väl en smaksak ;)

Hållbara handskar
Henk021 sa:
la_grave sa:
Har aldrig haft problem att hålla i staven, men de är väl en smaksak ;)
Hålla i stavarn är ju en sak, men grabs blir irriterande då du måste fläka över hela handen på skidan (ist för 2 fingrar)

Och angående rekomendationer så nämner jag hestra Army leather heli ski!
Slitstarkt läder!
Varm som få!
Lång och "snöinsläpps-säker"
Uttagbard foder
Plats för ytterligare en liner för de riktigt kalla åken!
Hestras handcuffs, riktigt bra att man kan ta av sig dem och bara låta dem hänga!

Hållbara handskar
la_grave sa:
Hestras Heli Ski-handske finns i femfingers, trefingers och tumvantevariant, en handske jag själv är fruktansvärt asnöjd med! Så länge man tar hand om dem kommer de hålla i år och dar, precis som att ett par skidor håller mycket länge om man bara ser till att underhålla dem!

Hållbara handskar
Men dom där snörena är väl mest till besvär? Hur plockar ni upp något från marken utan att släpa handsken full av snö? Eller granbarr, fjällbjörkar och annat elände som trillar ner i hansken?

Tycker föresten tumvantar är ok, bättre värme än bara fingrar. Så länge det inte fryser på och isar på staven har jag inga problem att klamra mig fast med tumvantar. ;)

Hållbara handskar
Man lär sig hålla i handsken, typ klämma fast den någonstans, när man behöver plocka upp något lite och lätt från marken, eller hålla den upp och ner (en bra handske ska även ha en liten ögla på ett finger så man kan fästa den i en karbin - då hänger den med öppningen neråt och ingen snö kommer in). Ska man lyfta något stort och tungt behöver man inte ta av sig handsken.

Väldigt bekvämt att bara kunna släppa handsken om man står brant till och behöver fixa något. Annars ska man öppna jackan och stoppa in den, klämma fast dem mellan benen (inte roligt om man står extremt exponerat) eller liknande.

Hållbara handskar
Mjaha, jag får tacka "la_grave" för upplysningen och ska försöka lära mig det där med snören.

Lite tar det väl ändå emot att stå och joxa med något och ha en hel vante mitt uppe i allt.

Det är väl troligtvis så att man skaffar prylarna efter behov. För min del är det inte ofta jag står så "extremt exponerat" att jag troligtvis ramlar och slår mig fördärvad om jag släpper taget med händerna. Det har inte hänt en enda gång hittills i år vad jag kan påminna mig, men jag har tagit av mig vantarna en massa gånger.

Sedan är det så, att om jag ska slå mig ordentligt, så vill jag helst göra det med vantarna på.

Tillbaka
Topp