GOS sa:
Kolla handsktråden på TGR, lärde mig mycket där!
Länk?
Jag har aldrig fattat poängen med skinnhandskar. Varför skulle det vara bättre än membran (=Gore-tex)? Har hört påstående om att membranhandskar läcker men det känns väldigt långsökt. Så hårt håller man inte i stavarna att det motsvarar en vattenpelare på x antal tiotals meter. Men om det nu ändå är ett problem, varför då inte bara göra handskarna helt vattentäta där de utsätts för tryck och spara det semipermeabla materialet till ovansidan; så mycket svettas man inte om händerna (ja, en del lider ju av svår handsvett men det åtgärdas ju inte med handskar utan med sympatektomi)! På köpet slipper man handskvård utan kan nöja sig med att torka dem - inkl lägga dem på element.
Jag är själv på jakt efter ett par handskar och skulle uppskatta input. Hittills har jag kört med ett par Millet jag köpte i Frankrike 01/02 för £130 men de gav upp fullständigt förra säsongen. Fram till dess var jag extremt nöjd med dem (med ett undantag - innerhandsken var inte löstagbar) så trots att de var dyra i inköp blev de rätt billiga i längden.
Två användningsområden känns kritiska: kallt resp snöfall (= blött). När det gäller kallt handlar det ju bara om att ha ett par rejäla handskar med bra innerhandske som inte glipar vid jacka mm. Om det snöar ordentligt och man åker skogsåkning är det ju kritiskt att handskarna är långa och åtdragbara i "kragen" så det inte kommer in snö när man sätter sig ner. Dessutom måste de vara extremt vattentäta.
Utöver att den ska vara vattentät och lång har jag följande önskemål
1. "Senilsnöre" (fångrem) - varför tillverkas det ens skidhandskar utan detta???
2. Löstagbar innerhandske - gärna en som man kan använda separat (typ dra ur innerhandsken ur ytterhandsken när man ska gå, behöver fixa med någon detalj som är liten etc) och där man kan köpa extra innerhandskar så man enkelt kan byta till en torr och varm.
3. Membran/Gore-tex - eller ge mig ett bra motiv att föredra läder.
4. Priset spelar nästan ingen roll, 1500-2000:- är i alla fall helt ok.
Soliga vårdagar brukar jag bara använda en tunn fleecehandske, ev med windstopper. Jag förstår inte riktigt syftet med korta 'slalomhandskar' utanför stakade banor. Åker man i minsta lössnö eller bara ramlar konstigt får man ju, ofrånkomligen, in snö i dem. Jag föredrar stora handskar även när det inte är särskilt kallt eller blött. Varma händer kompenseras med mindre kläder på kroppen, öppna ventilationsfickor osv.