Köpa bräda med fåfänga som hjälp?

kanzie

Ny medlem
Jag har suttit och läst en massa här i forumet idag, innan det spenderat många dagar åt att bara gå runt på olika affärer och kolla på brädor samt frågat saker i affärer. Sanning att säga känner jag mig mer vilsen och förvirrad än tidigare och har därför rannsakat mig själv och kommit fram till att åker för lite och för dåligt för att göra en stor investering. Jag är också så kass att jag förmodligen inte får ut så mycket av alla detaljer och tekniker som de olika tillverkarna pressar in i sina nya modeller.

Det är såklart så att man helst gör en bra affär dock men utan att veta exakt vad man skall ha så återstår ögat som avgörande faktor. Det må vara fåfängt, men jag vill ha en bräda som jag tycker är stilig och har ett utseende som får mig att må bra. Om brädan ser fin ut, kommer jag förmodligen också tycka att den känns bra, det mesta är i slutändan psykologi.

Eftersom jag inte kan göra så mycket mer än att försöka hitta den finaste brädan till lägsta priset så hamnar jag i kategorin av köpare som garanterat blir blåst. Därför vill jag få lite assistans i mitt val här. Finns det några riktiga nitar som jag skall akta mig för (typ den första brädan jag köpte som var på det nu nedlagda G-spot och var något obskyrt paket-märke som hette Attack, sanslöst stum och kass bräda, ingen rolig åkning). Eller om man vänder på det, finns det några safe-cards typ "Burton har inga dåliga modeller så står det Burton så har du en bra bräda, sedan finns det olika grader av braighet även där".

Jag har efter Attack-brädan spenderat några år på en udda osläppt Daniel Frank-bräda (vet inte vad för bräda men det är en sån där fiddler-djävul på den och den är brun) som var riktigt slapp och kort (151) men helt sjukt skön, hade jag inte knäckt den så hade jag förmodligen stått på den nu istället för att skriva detta.

Jag åker mest pist och park, i parken är jag försiktig och feg, men trivs bra ändå. I pisten går det gärna lite aggressivare till men jag är som regel djävligt försiktig som karaktär, tyvärr. Jag är den som hoppar mycket i Big jumps:en men förmodligen den som flyger kortast och har så lite luft att det i vissa kretsar inte räknas som hopp alls. Jag är den som trots detta förmodligen har det fetaste leendet på läpparna när jag landar. Jag väger 60 kg, är 180 lång och hoppas en dag sätta en 360.

Jag vill ha en lättåkt bräda som är lite kortare, tänker mig mellan 154 och 158, den skall vara twin-tip:ad men kommer tyvärr inte användas mer än för 1-2 veckors åkning per säsong.

Nu när rean kickat igång och en planerad resa till Trysil närmar sig har jag investerat i ett bar Burton Ion-dojjor (dojjor är det viktigaste enligt mig) och letar nu ett par vettiga bindningar och en fin bräda.

Designmässigt söker jag något lågmält och stilrent, gärna ljusa färger eller vit.

Vad säger ni som vet... Vad skall jag kika på.

Det var ju rejäla boots du köpt.

Jag är inget stort burtonfan men om nu du inte letar bäst bräda så är nog ingen burton kass nog för att du ska bli besviken. Det enda jag verkligen skulle hålla mig borta från är nog märken liknande Stuf och Warp.

Hade vart lättare om du anslagit en ungefärlig budget. Snyggaste brädorna görs nog av Arbor, en Arbor Draft kanske? Finns några på köp och sälj här.

Bindningar så är jag starkt för de som har riktig capstrap typ burton eller flux.

Jao, det var väl en bra säljare helt enkelt =) Men efter att ha läst på lite känner jag mig verkligen supernöjd med bootsköpet. Jag har gått igenom fem par boots sedan jag började åka för några år sedan och inte varit nöjd alls med någon av de fem, som alla varit halvdana märken. Även om jag åker väldans lite varje säsong, så tycker jag det är desto viktigare att det är så roligt som möjligt. Jag vill alltså inte köpa utrustning som sänker upplevelsen under de få dagar när jag har råd och tid att ta mig iväg per år. Bootsen är en sådan sak har jag lärt mig... är de slappa och osköna så påverkar det hela upplevelsen väldigt mycket. Så med ett par Ion i hallen känns det som att jag inte längre kommer kunna skylla på bootsen när det inte sitter =)

Prisklassen på bräda är svårt att svara på, har inte funderat så mycket på ett speciellt tak men runt 2500:- känner jag att det får kosta. Kommer jag undan billigare är det bra, kostar det lite mer men med en god anledning så är det ok.

Bindningar är det jag hoppades kunna spara in en slant på men efter att ha tittat runt lite ser jag att de kan dra iväg en del i pris också. Burtons bindningar som har en tydlig och bra capstrap har jag nästan helt ställt in mig på redan, men utöver det så vet inte riktigt.

Om dfu barra vill betala 2500 spänn så spelar det ingen roll vad du köper. Alla brädor i den prisklassen byggs i samma fabrik med samma teknik. Skramla och köp en bräda för ca 4000 :- . Snäppet över nybörjarbränorna men du får karaktär och känsla i brädan. Jag har testat de flesta brädorna varje år i ca 6 år då jag har jobbat i brachen.
Kan du välja så köp lite bättre bindning istället för bättre bräda. Det vinner du på!!!!!

De jag kikat på senaste tiden har alla varit de som är nedsatta med detta års rea 30% upp till 50%, så 2500:- är innan rean mellan 3800-4500:- typ. När du säger 4000:- är det då en sådan bräda som nu går för 30% av det eller?

Kikade rätt friskt på en Capita-bräda från förra året som var nedsatt 50% så den gick för 2500:- typ... är det en vettig bräda kanske?

Vad är bra bindningar i för prisklass anser du?

Jag skulle också satsa på bättre bindningar med en bra bräda, Bindningar gör en stor skillnad som nån nämde, Burtons bindningar är bra. Kolla om du får nån Cartel eller Triad på rean, Custom är nog för mjuk kanske. Flux har man bara hört bra om

Senast ändrad:
technine gör riktigt schyssta brädor för en riktigt billig slant. Bindningarna ska du inte spara in pengar dock, hellre brädan än bindingarna. Kolla på junkyard.se där dom rean för fullt också.. Där har dom t.ex. lite sapient brädor i din längdklass för 16 17 hundra kronor, mycket prisvärt.

köp förra årets modell av brädor, det blir så mkt billigare. jag köpte min k2 så, fick den typ 40% billigare.... :)

Är det någon som kan ge mig lite tips på vad jag skall hålla ögonen efter för modeller som är bra för mig? Bindningar har jag fått nys om Triad nu som skall vara fint. Men brädor?

Letade och hittar ingen annan tråd så skriver i denna.

Vill ha lite tips jag också när det gäller brädor finns det ju mängder.
Jag vet ganska mycket om brädor och åker rätt mycket.
Men nu vill ja byta min Scott Q14, ingen aning igentligen vad det är för bräda, dock är den lite lång den är 162.

Är det någon som hört nått om Scott Q14, har frågat många och dom säger att dom inte har någon aning hehe.

Tips om ny bräda tack:D

After-ski sa:
Letade och hittar ingen annan tråd så skriver i denna.

Vill ha lite tips jag också när det gäller brädor finns det ju mängder.
Jag vet ganska mycket om brädor och åker rätt mycket.
Men nu vill ja byta min Scott Q14, ingen aning igentligen vad det är för bräda, dock är den lite lång den är 162.

Är det någon som hört nått om Scott Q14, har frågat många och dom säger att dom inte har någon aning hehe.

Tips om ny bräda tack:D
Vikt, längd ?
Jag har 2 grymt bra allroundbrädor som jag måste få såld snarast för att kunna betala räkningarna..
Unity Pride 159, Custom 160.6. Med bindning om du så vill. Cartel eller Ride LXl.

Skicka ett pm om du är intresserad.

P.s. Om du är snabb så kan jag ta hem brädorna till Uppsala till den 4 april så att du får kolla på dem.

Priserna ligger mellan 2-3.5 k för bräda eller paket. Dvs bra priset på bra grejor.

Tillbaka
Topp