Hur mycket skadas skidorna av att raila?

smiith

Ny medlem
som rubriken lyder;

Är det värt att slipa ner kanterna? det känns onödigt.

Om du ej slipar ner kanterna kan det hugga rejält.

Ska du raila blir kanterna nedslitna av sig själva.. vill du inte ha hugg innan det är det bara att gå lös med skruvmejsel eller liknande...

Skidorna förstörs av att raila, det är ett faktum. Det behövs bara ett fåtal gånger på ett rail för att skidorna ska vara bortom räddning.

ok tack för svaren, står nog över från att raila, då jag inte vill förstöra skidorna, men vi får se.

asså om du inte railar så överdrivet mycket så slipar du ju bara stålkanterna i slutet av sesongen så funkar dom nästa år också.

Tips är ju att slipa stålkanterna ett par gången per säsong iaf. Dvs. om du nu inte ska raila, ska du raila är det bara ta fram rondellen direkt. Köp nå gamla beggade slit o släng skider att raila på.

väldigt mkr kan jag säfa ^^ Mina stålkant har lpssnat på ena skidan och dem göra inte att åka offpist med längre

CharlesAndreas sa:
väldigt mkr kan jag säfa ^^ Mina stålkant har lpssnat på ena skidan och dem göra inte att åka offpist med längre
Haha tar det där; Väldigt mkt kan jag säga ^^ mina stålkanter har lossnat på ena skidan och dem är ej åkbara på i offpist. Desutom e de svårt att få fart på hopp då

Jag använda bara en sån där sak som man vässar köksknivar med, sen slipade jag ner mina stålkanter lite.:P

skidor ska slitas med hälsan. raila är as kul så de e värt de

Du kan ju inte direkt raila å sen typ dra å ligga på skär å bränna i en isig pist.... så som nån tidigare nämt & som jag gjort köp ett par hopp/rail/offpist skidor och ha sen ett par freeesha:)

mvh

man köper väl inte twintips om man ska köra pist?

köp två par skidor, ett par som du kör i pisten med och ett par som du åker i parken med

Senast ändrad:
så, jag kan raila på plaströr utan att behöva slipa ner mina stålkanter och det skadar inte skidorna?
annars blir det väl ett inköp av nya skidor i år :)

om du railar kommer vänja dig vid slöa stålkanter.
själv tycker jag att det skönare med lite slöa kanter. jag kan typ inte åka med nyslipade utan att få felskär i varannan landning.

asså dom blir helt värdelösa å åka på. raila inte med skidor det är som att kasta pengarana i sjön! gjorde misstaget en gång kommer aldrig göra om det!!!

ok tack för alla svar, jag tror att jag ska köpa ett par extra skidor, några gamla twintips att ha å leka med, nån som säljer runt 500-600 kr? ca 170cm

Senast ändrad:
Maximilliam sa:
asså dom blir helt värdelösa å åka på. raila inte med skidor det är som att kasta pengarana i sjön! gjorde misstaget en gång kommer aldrig göra om det!!!
Nja det tycker jag väl inte :P... Det är ju ass kul och raila, och om man skaffar twintips så skaffar man ju dom för att göra lite mera saker en att åka 50 km nerför en backe!

Jolten sa:
Maximilliam sa:
Nja det tycker jag väl inte :P... Det är ju ass kul och raila, och om man skaffar twintips så skaffar man ju dom för att göra lite mera saker en att åka 50 km nerför en backe!
jag tror inte att han var alltför seriös ;)

HAki sa:
själv tycker jag att det skönare med lite slöa kanter. jag kan typ inte åka med nyslipade utan att få felskär i varannan landning.
då kan du förmodligen inte åka skidor ordentligt?

Hah, själv står jag och drar skidorna mot någon stålkant för att slipa ner dom, har som sagt bailat på rainbow rail pga. av slipade stålkanter, känndes inte så trevligt när skidorna högg fast i railen som om det vore sandpapper.

ääh stålkanterna håller minst 1 säsong om man railar. andra säsongen kan stålkanterna börja lossna. och efter det fungerar dom bra för rails tills skidorna knäcks:)

BeengaN sa:
ääh stålkanterna håller minst 1 säsong om man railar. andra säsongen kan stålkanterna börja lossna. och efter det fungerar dom bra för rails tills skidorna knäcks:)
nej det gör dem inte. Parkskidorna håller inte ens en säsong. Förra året knäckte jag fyra par skidor. Och stålkanterna går i sönder efter ett par omgångar på railen. Men köper man parkskidor skall dem ju användas till att raila med så jag ser inget fel i att pajja sina skidor på det sättet då dem troligtvis kommer knäckas under säsongens gång ändå, iaf för min del. Förra året hade jag extrem otur i knäckningar av skidorna. Men blir minst 2 par knäckta skidor per säsong för mig.

men palla ha ett par skidor som man hoppar med och ett par man railar med, ska man ha med sig 2 par skiis till parken då och hålla på att byta fram å tillbaka hela tiden :O nee! ha ett par park skidor som du hoppar å railar med isåfall å ta död på dom under säsongen och ha skoj! sen kan du ha ett par pist skidor som du kan ha fler säsonger om du skulle vilja detta. Pzzz

Stepup sa:
HAki sa:
tkr också att det är skönare med slöa kanter, och då är jag en väääldigt bra åkare..

Kruxelidux sa:
Stepup sa:
HAki sa:
tkr också att det är skönare med slöa kanter, och då är jag en väääldigt bra åkare..
Du kan ju inte vara särskilt bra om du inte kan använda skidans kanter när du åker? För att kunna åka ordentligt utanför parken måste du ha en vass kant på skidan..

jonathan_chips sa:
Kruxelidux sa:
Stepup sa:
Du kan ju inte vara särskilt bra om du inte kan använda skidans kanter när du åker? För att kunna åka ordentligt utanför parken måste du ha en vass kant på skidan..
Jag är så bra att jag att jag inte behöver vassa kanter..

Köper man twin tips är det ju ganska uppenbart att man ska åka park . ? Och i parkerna är ju railar uppsatta . ! Raila på som fan , man köper ju ända nya skidor till nästa säsong . !

Att det hugger rejält om man inte slipar ner kanterna är en myt! Har åkt i flera år på rails varje skiddag och det har inte huggit någon gång, dom slipas ner av sig själva. Men om du vill carva mycket så ska du hålla dig ifrån railsen. Fast är man en parkråtta så drar man på ett stort careface.

Som Sabben redan frågade, slits skidorna lika mycket av boksar som av järn-rails? Eller slits skidorna över huvudtaget alls av boksar?

Snödjup

Tillbaka
Topp