Liften störtade

• Trådstartare Trådstartare bifteksupernova
  • Start datum Start datum
B

bifteksupernova

Guest
Liften störtade
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4012580.ab

Skidliften kollapsade
nio meter upp i luften
15 förda till sjukhus

Nio meter över marken kollapsade plötsligt skidliften.

30 kabiner störtade till marken, 13 personer skadades och över 50 fick evakueras.

Olyckan inträffade på tisdagen i den kanadensiska skidorten Whistler i British Columbia, rapporterar AP.

Alla skidåkares skräck blev verklighet under gårdagen då ett nio meter högt torn som höll uppe en skidlift i Kanada plötsligt kollapsade.

Tretton personer fördes till Whistler Health Care Center men kunde lämna sjukhuset senare samma dag uppger en taleskvinna för sjukvården.

Enligt polisen ska ingen person ha skadats allvarligt.
"Det var ganska läskigt"

Graeme Bell satt i en av de kabiner som slog i marken.

– Det var ganska läskigt. Vi hörde ljudet när tornet kollapsade och sedan började kabinen att skaka innan den föll ner. Den slog ner i marken och ett av fönstren krossades och vi hoppade ut, säger han till tv-kanalen CTV.

Enligt Graeme Bell var det flera som efter olyckan klagade på ryggsmärtor och en man blödde från huvudet.

Med hjälp av en lyftkran evakuerades flera kabiner som blivit hängande i luften.
Tre timmar att evakuera

Det tog mer än tre timmar att evakuera de 53 personer som blivit fångade i omkring 30 kabiner.

– Vi är mycket lättade över att ingen blivit allvarligt skadad i den här olyckan, meddelade skidortens ledning i ett pressmeddelande.

Skidorten Whistler kommer att vara värd för de flesta alpina grenarna under OS 2010.

Liften störtade
Jag har hyfsad erfarenhet av Ryssland aven om jag inte akt skidor dar nagon av dom ca 60 ggr jag varit dar kan jag forestalla mig att liknande olyckor hander dar relativt ofta. Men pa gammalt KGB maner morkas dom forstas. Varningen ar nu utfardad! Pa den andra sidan av sakerhets skalan har vi Swiss som maste ha dom absolut sakraste liftarna i varlden, allt kollas och gas igenom med dagliga rutiner med en nogranhet som gransar till overdoing. For mig har ordet KONTROL tva helt olika innebord i Ryssland och Swiss och jag valjer min skid akning darefter.

Liften störtade
Känns sjukt oseriöst...

Hade inte blivit förvånad om det var i Ryssland eller liknande men i Whistler???

Någon som har fler exempel på liknande olyckor?

Jeffa

Liften störtade
CR58 sa:
Jag har hyfsad erfarenhet av Ryssland aven om jag inte akt skidor dar nagon av dom ca 60 ggr jag varit dar kan jag forestalla mig att liknande olyckor hander dar relativt ofta. Men pa gammalt KGB maner morkas dom forstas. Varningen ar nu utfardad! Pa den andra sidan av sakerhets skalan har vi Swiss som maste ha dom absolut sakraste liftarna i varlden, allt kollas och gas igenom med dagliga rutiner med en nogranhet som gransar till overdoing. For mig har ordet KONTROL tva helt olika innebord i Ryssland och Swiss och jag valjer min skid akning darefter.
Swiss är ju jävligt bra. I pisten Fallboden (Adelboden är det va?) trillade en stol ner förra àret. Sà swiss är inte direkt perfekta även att mànga tror det.

Liften störtade
jeffa sa:
Känns sjukt oseriöst...

Hade inte blivit förvånad om det var i Ryssland eller liknande men i Whistler???

Någon som har fler exempel på liknande olyckor?

Jeffa
exakt! Vafan i whistler? Dom borde ju iaf ha koll på sina liftar.
Sjukt dåligt, tur att ingen blev förlamad lr något iaf. Kul och vara i whistler och åka skidor och så blir man förlamad när man åker lift..

Liften störtade
Blackriverpaint sa:
CR58 sa:
Swiss är ju jävligt bra. I pisten Fallboden (Adelboden är det va?) trillade en stol ner förra àret. Sà swiss är inte direkt perfekta även att mànga tror det.
Inget system ar perfekt och helt utan brister och det har ingen heller ingen sagt.Vad som daremort sagts ar att Swiss haller hogsta sakerhets klass och far sta som mattstock nar det galler lift kontrol och service pa grejorna. I mot satts till Ryssland.

Liften störtade
Även solen har sina fläckar! Alla gör misstag och det är säkert mer vanligare än vad vi tror att skidanläggningar slarvar med att kolla. Man kan jämnföra med dagens politik, Dagens ledare anses experter på världen. Men hur ser världen ut nu?

:)Dock tråkigt att det händer för det bör inte hända.

Liften störtade
Orsaken var att en stolpe gick av.
Det var vid skarven mellan två sektioner på stolpen som den gick av. Ofta består varje stolpe av flera sektioner. Vanligast med 2-3 st. Dessa sätts ihop vid montering med kraftiga bultar. Vad som var orsaken till att dessa inte höll återstår att se.
Men här är en bild på en stolpe där pilarna visar skarvarna. Stolpen på bilden består alltså av 3 sektioner.
3115385705_a664e080a6.jpg

Liften störtade
jeffa sa:
Någon som har bilder på spektaklet???
Jag har en del bilder men dom är tagna från långt håll. Hade inget stort objektiv heller så det kan bli lite småskaligt. Men fullt kaos var det sannerligen igår, snutar, brandmän och ambulanspersonal flödade det av...Aftonbladet överdriver som vanligt, den värsta skadan var tydligen en bruten tumme och förutom det lite skrapsår. Liften beräknas vara uppe senare i veckan enligt folket som jobbar på berget.

/Oskar.

Liften störtade
Shit va sjukt!

Det som slog mig när jag såg bilderna Ola postade var att liften ser ut att vara i gott skick. Något måste gått rejält fel när dom minterade stolpen som rasade eftersom det inte verkar handla om slitage...

Någon som vet mer om själva orsaken?

Jeffa

Liften störtade
Enligt utredarna och Doppelmayr (som tillverkat liften) var orsaken att vatten trängt in i stolpen och sedan fryst till is och expanderat. Krafterna från isen som tryckte i skarven mellan de två sektionerns i stolpen motsvarade 800 ton, vilket den inte klarade av och därmed kolapsade.

Liften störtade
Are_Sno_Vinter sa:
Enligt utredarna och Doppelmayr (som tillverkat liften) var orsaken att vatten trängt in i stolpen och sedan fryst till is och expanderat. Krafterna från isen som tryckte i skarven mellan de två sektionerns i stolpen motsvarade 800 ton, vilket den inte klarade av och därmed kolapsade.
ajjdå:/ hoppas att Åre inte har några vattenintag på sina stolpar.

Liften störtade
Jag var i Åre när gondolen ovanför Olympia öppnade. När de skulle parkera gondolerna för natten efter första (?) dagen föll en av dem ner, tom som tur var. Så det är inte bara i Ryssland det kan hända grejer. Jag tyckte det var sjukt tråkigt att inte få åka den nya liften på hela veckan.
(Kan vara något fel i texten, skriver ur minnet och detta var väl 20 bast sen eller så)

Liften störtade
Är i Whistler nu. Var lite kalabalik när det hände. Det är dock inte första gången det händer i Whistler. För 10 år sen släppte en sittlift och gled på vajern rakt in i stolen bakom som i sin tur åkte bak till nästa bakom. Totalt föll 4 stolar ner i backen. 2 personer dog, 9 skadades allvarligt typ. Rätt sicko.

Liften störtade
Hgoa sa:
Är i Whistler nu. Var lite kalabalik när det hände. Det är dock inte första gången det händer i Whistler. För 10 år sen släppte en sittlift och gled på vajern rakt in i stolen bakom som i sin tur åkte bak till nästa bakom. Totalt föll 4 stolar ner i backen. 2 personer dog, 9 skadades allvarligt typ. Rätt sicko.
Sjukt äckligt

Tillbaka
Topp