STS Alpresor - referenser

stinarichard

Ny medlem
Heej! Jag är lite sugen på att utbilda mig till snowboardinstruktör genom STS Alpresor och jag tänkte kolla om det är någon som har varit i kontakt med dom tidigare, eller kasnke t.o.m. utbildat sig till något genom dom, som har något att säga om dom. Både bra och dåliga saker är välkomna, vill bara veta om det är värt att satsa på :). Hör gärna av er!

MVH Stina

Hej, nu vet jag inget om hur deras utbildning är men deras resor är väldigt trevliga, oftast bra koll på allt etc. Rest med dem både med familjen och med vänner, och har alltid funkat bra.

Lycka till.

aaokeej..men det låter ju iaf bra :). det ja känner nu bara är att ja tyckte kursen va ganska dyr eftersom dom inte kan garantera några jobb.

men nån som har varit i St Anton? är det ett bra jobb att va snowboardinstruktör, eller är det ett typ av "skitjobb"?

tacksam för svar :)

Tror (om jag förstått det rätt) att STS i princip bara har kurserna för att tjäna pengar. Det vill säga att chnsen är extremt liten att få jobb :( Kolla med typ SLAO?

För att bli reseledare går det till så här:

STS fyller två bussar med folk runt 20 som är sugna på jobb i alperna. Man tror att man skall få jobb eftersom man blivit "antagen" till utbildningen.
Man betalar fullt pris, precis som på vilken alpresa som helst.

Efter en veckas utbildning/jobbande utses c:a 5 personer som blir rekommenderade att söka jobb hos STS. Dessa personer kommer med stor sannolikt även att få jobb. Resten av folket får ett diplom och "tack och hej". Blir man inte rekommenderad är det meningslöst att söka jobb, eftersom man ändå inte kommer få något. Utbildningen är inte värd ett smack, eftersom andra bolag har sina egna utbildningar.

Jag kan tänka mig att det fugerar på liknande sätt med skid/snowboardutb.
Kolla med SLAO eller något av skidförbunden i alpländerna.

En STS-utbildning kommer gissningsvis inte vara något värd annat än hos STS.

Som examinerad skidlärare i Schweiz får man c:a 250 SEK/timme och betalar 20% skatt. Utöver detta får man dricks, brukar vara c:a 10% extra.
Kolla t.ex ssbs.ch

Som STS-lärare får du nog vara glad om du får 250 SEK/dag..

UNDVIK STS utbildningar!!! Bättre du bara reser med dem och har kul.

För de som undrar:

STS Alpresor har ingen egen skidskola så vi som företag anställer inte skidlärare. Däremot så rekommenderar Den Norske Skiskole (som utbildar) och kursledarna de främsta på kursen till skidskolan i Bad Gastein. Alla deltagare som godkänt genomför kursen får diplom/licens efteråt. Kursen är internationellt certifierad med ISIA (International Ski Instructor Association) och berättigar dig att söka jobb på alla skidskolor i världen. Kursen är Steg 1 (av 4) och berättigar till att söka arbete som Steg 1 skidlärare.

Det brukar inte vara särskilt svårt att få jobb som skidlärare i Alperna eller de Nordiska fjällen. Både vi och Den Norske Skiskole som vi arrangerar kursen tillsammans med har gott om kontakter som vi gärna förmedlar.

I priset ingår resa t.or., hotellövernattning, halvpension (frukost och middag), liftkort 6 dagar. Grundpriset är 8.995 kr. Vilket tål att jämföras med båd SLAOs och Friluftsfrämjandets utbildningar som hålls på dom svenska kullarna.

/Richard Wilke, STS Alpresor.

Tillbaka
Topp