4frnt crj vs Armada JJ vs Rossi S7

• Trådstartare Trådstartare Dot
  • Start datum Start datum

Dot

Ny medlem
Vet att det finns massa info och trådar om dessa skidor redan, men jag tänkte starta upp denna tråd för att samla lite slutsatser m.m.

Alla dessa skidor är relativt lika varandra i konstruktionen, endast några få småskillnader men grundprincipen är den samma..

tänkte kolla med er som testat dessa skidor om ni kunde berätta lite mer om hur dom står sig till varandra i olika snöföhållanden.

Vilken skida lämpas bäst till skogsåkning?

Vilken skida flyter bäst i fluffet?

Vilken skida klarar av högre hastigheter?

Vilken skida lämpas mest för stora berg?

Vilken skida klarar av uppkörd/hårdare ofpist?

Vilken skida köttar över ojämnheter och liknande?

Vilken skida lämpas bäst i pisten?

...isgrepp?

...lekfulhet?

...hopp? landning?

..U name it!

Tror du kommer ha problem att hitta folk som åkt på CRJ på denna sidan, på tgr finns det ett par recensioner...

Skulle tro att JJ är lekfullast och jibbigast, med CRJ på en andraplats och sist S7 då den är mer directional...
JJ eller S7 är troligtvis roligast i pist då båda har relativt kort radie, JJ något kortare.
JJ är troligtvis bäst i skog... Finns massa saker man kan "komma fram till" genom att titta på siffror och material.

Det lättaste är nog att bestämma vilken radie du vill ha.

Själv kommer jag köra på CRJ, den verkar trevligast för mina preferenser

Jarle sa:
Tror du kommer ha problem att hitta folk som åkt på CRJ på denna sidan, på tgr finns det ett par recensioner...

Skulle tro att JJ är lekfullast och jibbigast, med CRJ på en andraplats och sist S7 då den är mer directional...
JJ eller S7 är troligtvis roligast i pist då båda har relativt kort radie, JJ något kortare.
JJ är troligtvis bäst i skog... Finns massa saker man kan "komma fram till" genom att titta på siffror och material.

Hur tänker du när du väljer CRJ?

Så som jag har läst det hela och utan någon kunskap om CRJ

Skogsskidåking: JJ

Flyt: S7

Högre hastigheter/stora berg/hårt etc.: S7

Lekfullhet/jibb: JJ

Rätta mig gärna!

AKvS sa:
Jarle sa:

Hur tänker du när du väljer CRJ?
Tänkte mig CRJ då den något längre radien är mysig i lite sämre före och brantare terräng, samt att den verkar lugn och hyffsat dämpade men fortfarande lätt och lekfull... En kille på TGR beskrev den rätt och slätt som en lekfullare/jibbigare EHP... Men jag har ju inte åkt den som sagt...

kolla även upp ON3P-skis modell "Billy Goat". ser riktigt intressant ut, rätt lik s7an. problemet med denna är väl dock att det kan vara lite kärvt att få tag på den när man bor i Sverige, men det går säkert!

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
kolla även upp ON3P-skis modell "Billy Goat". ser riktigt intressant ut, rätt lik s7an. problemet med denna är väl dock att det kan vara lite kärvt att få tag på den när man bor i Sverige, men det går säkert!
Och att de enda som provat ON3P laggen är hans polare och att de nu är inne på sin tredje säsong på snö.
Första (och ett halvt, typ) som kommersiellt företag och jag skulle fan i mig vänta ett tag på att köpa dom om jag bor så långt ifrån närmsta dealer.

oscarius sa:
simonthyrberg sa:
Och att de enda som provat ON3P laggen är hans polare och att de nu är inne på sin tredje säsong på snö.
Första (och ett halvt, typ) som kommersiellt företag och jag skulle fan i mig vänta ett tag på att köpa dom om jag bor så långt ifrån närmsta dealer.
ser absolut ingen anledning att INTE välja dom på grund av att dom "bara" är inne på sin tredje säsong på snö. sen kan man ju faktiskt hitta en och annan recension på dom på tgr och det låter (och SER) ju minst sagt lovande enligt dom.. tror knappast att det bara är hans polare som har hunnit testat dom när dom nu är inne på sin tredje säsong.

edit: sen skrev jag inte heller att han skulle köpa dom, bara att jag tycker att dom verkar intressanta och jävligt värda att kolla upp!

Senast ändrad:
Lånar tråden lite. Och förlåt om jag nu blir lite ytlig:
Ska bara säga att jag tycker CRJskidan verkar ha riktigt bra egenskaper, den har fått bra betyg i Powder, CR Johnson är en grymt duktig skidåkare och 4FRNT verkar vara ett bra märke.
Men CRJ skidans grafik.....? Är inte den lite.....mindre snygg...? Kanske de kunde ha gjort den lite....snyggare?
Vad tycker ni andra?

CRJ är sjukt ful.. Men allvarligt, tycker ni verkligen det spelar någon som helst roll? Hde en skida vart bra hade det inte spelat någon roll om en blandning av mumintrollet och lasse berghagen vart på topsheetet...

Jarle
Håller med dig, men jag har liksom hakat upp mig på grafiken. Det känns så synd, en skida som verkligen verkar vara riktigt bra...Och så är den så.....mindre snygg. Men jag börjar tycka att den ligger under kategorin "Fulsnygg" dvs "Åhh, det där var inte så snyggt, men...är den inte lite cool, ändå, typ..."

Är inte Armada JJ minst lika ..mindre snygg då? Jag menar, hjärnor och sladdar och grejor? Av de tre är ju s7:an överlägset snyggast.

Om jag ska utrycka min ytliga mening, alltså. :)

Offtopic, ursäkta:

Kunde inte snubben som gjorde årets topsheet till ARG:n gjort JJ:n också? Där snackar vi snygg skida. Tyvärr inom kategorin skidor jag aldrig kommer bemästra.

Yo
Jag körde JJ förra säs i djup puder...

JAg kommer inte ihåg vilken längd jag körde på men runt 180, jag är knappt en 170 o väger in på stabila 64 kg.

JAg tyckte först att JJ var onödigt stum och trött, kör vanligtvis Line Elisabeth...
Men efter att ha åkt både brant öppen skog och all möjlig tät skog ändrade jag uppfattning. Skidan har sjukt grym respons, när man lär sig hur den svara och jobbar är det bra stor skillnad mot vanliga skidor.

JAg har ju inte kört S7 eller den andra, så jag säger bara hur jag upplevt JJ. Ang det estetiska, det finns ju färg att köpa...

JAg tyckte JJ var riktigt kul och hade nog köpt den, dock är väl inte Armada kännd för bäst kval...

Senast ändrad:
madskii sa:
Jarle
Håller med dig, men jag har liksom hakat upp mig på grafiken. Det känns så synd, en skida som verkligen verkar vara riktigt bra...Och så är den så.....mindre snygg. Men jag börjar tycka att den ligger under kategorin "Fulsnygg" dvs "Åhh, det där var inte så snyggt, men...är den inte lite cool, ändå, typ..."
haha, känner precis likadant över mina rossignol steeze. jävligt ful-snygga helt enkelt =P

Heddious sa:
Offtopic, ursäkta:

Kunde inte snubben som gjorde årets topsheet till ARG:n gjort JJ:n också? Där snackar vi snygg skida. Tyvärr inom kategorin skidor jag aldrig kommer bemästra.
om du menar ansiktet som är på årets ARG så har jag aldrig hållit med en människa mindre. det är nog det mest fruktansvärda jag sett på ett par skidor! men du får gärna gilla det... :)

CRJ kommer faktiskt inte långt ifrån. Jag vet inte ens vad det är, ett skitfult lejon med fet päls?

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
Heddious sa:
Offtopic, ursäkta:

om du menar ansiktet som är på årets modell så har jag aldrig hållit med en människa mindre. det är nog det mest fruktansvärda jag sett på ett par skidor! men du får gärna gilla det... :)

CRJ kommer faktiskt inte långt ifrån. Jag vet inte ens vad det är, ett skitfult lejon med fet päls?
Vi borde starta en namninsamling mot alla fula skidor, JJ, CRJ, Dynastar (som hade ett bra utgångsläge med gamla 4x4 och arno adams) etc.

Kanske kan vi få EU-bidrag för att minska förfulningen i fjäll/alpnatur och starta ett eget skidföretag?

CRJ 188 går stabilare och flyter bättre än JJ 185. (S7 har jag inte åkt)
Välj JJ om du vill ha en lätt kvick skida för skogsåkning.
Välj CRJ om du vill ha en skida som är nästan lika lättåkt som JJ, men grymt mycket stabilare och med bättre flyt.

simonthyrberg sa:
oscarius sa:
simonthyrberg sa:
ser absolut ingen anledning att INTE välja dom på grund av att dom "bara" är inne på sin tredje säsong på snö. sen kan man ju faktiskt hitta en och annan recension på dom på tgr och det låter (och SER) ju minst sagt lovande enligt dom.. tror knappast att det bara är hans polare som har hunnit testat dom när dom nu är inne på sin tredje säsong.

edit: sen skrev jag inte heller att han skulle köpa dom, bara att jag tycker att dom verkar intressanta och jävligt värda att kolla upp!
Jag tycker absolut också att de är skitintressanta och jag har pratat med honom om dom.

Men om din poäng inte var att han skulle köpa dom så är jag också neutral.

Som skidåkare vet vi att skidor går sönder. Bor man i Europa och har skidor från ett företag på en annan kontinent (utan rep i landet) så blir det jävla mekigt när de går sönder. Tog mig ett halvår (och tullavgifter på drygt 2k) att få ett par 4frnt till Sverige (köpta och sen inlämnade i USA).
ON3P, som du vet, startades som ett collegeprojekt. Det var inte länge sen han sa att han inte har för avsikt att sälja laggen.
Och dessutom... Hur många par har blivit hårdkörda i, låt säga, 80 skiddagar?

Men.. Bor man i USA, alternativt de har en rep i europa, då tycker jag absolut man kan slå till.

Men, jag är på din sida med att de ser jävligt intressanta ut och jag stöttar ON3P helt och hållet. Kram

oscarius sa:
simonthyrberg sa:
oscarius sa:

Jag tycker absolut också att de är skitintressanta och jag har pratat med honom om dom.

Men om din poäng inte var att han skulle köpa dom så är jag också neutral.

Som skidåkare vet vi att skidor går sönder. Bor man i Europa och har skidor från ett företag på en annan kontinent (utan rep i landet) så blir det jävla mekigt när de går sönder. Tog mig ett halvår (och tullavgifter på drygt 2k) att få ett par 4frnt till Sverige (köpta och sen inlämnade i USA).
ON3P, som du vet, startades som ett collegeprojekt. Det var inte länge sen han sa att han inte har för avsikt att sälja laggen.
Och dessutom... Hur många par har blivit hårdkörda i, låt säga, 80 skiddagar?

Men.. Bor man i USA, alternativt de har en rep i europa, då tycker jag absolut man kan slå till.

Men, jag är på din sida med att de ser jävligt intressanta ut och jag stöttar ON3P helt och hållet. Kram
Hehe, härligt att du orkar svara.. Klart att det blir en jävla massa krångel om laggen pajjar och det inte finns någonstans i Sverige (inte ens i Europa!) att lämna in dom, så jag håller med dig om att det kanske är lite FÖR vågat o köpa dom innan det finns en dealer i Sverige, eller iaf i Europa/Norden. Men fan vad sugen jag blir på ett par Billy Goat! =D

AKvS sa:
Lee-nus sa:
Heddious sa:
Offtopic, ursäkta:

om du menar ansiktet som är på årets modell så har jag aldrig hållit med en människa mindre. det är nog det mest fruktansvärda jag sett på ett par skidor! men du får gärna gilla det... :)

Vi borde starta en namninsamling mot alla fula skidor, JJ, CRJ, Dynastar (som hade ett bra utgångsläge med gamla 4x4 och arno adams) etc.

Kanske kan vi få EU-bidrag för att minska förfulningen i fjäll/alpnatur och starta ett eget skidföretag?
Hjälp, nu blev jag sugen på att starta en "fula skidor"-tråd.
Någon som är med mig?

Heddious sa:
AKvS sa:
Lee-nus sa:

Hjälp, nu blev jag sugen på att starta en "fula skidor"-tråd.
Någon som är med mig?
+1

Är det någon som kan rekomendera längd på ett par armada jj till mig som är 170cm lång och väger mellan 60-65kg.
Vill att skidan ska va "lätt" i skogen men ändå rätt så fartstabil på öppna ytor.
175:an känns lite kort medans 185:an känns lite lång..

185 har ju mycket rocker så det bör inte bara några problem... Det kan kännas ovant i början, men du får helt enkelt lära dig att åka.

Carled sa:
185 har ju mycket rocker så det bör inte bara några problem... Det kan kännas ovant i början, men du får helt enkelt lära dig att åka.
´
Jag har hört att rockern gör så att skidan känns kortare. stämmer det? =P

både rocker och twintip gör ju att skidan får mindre kontaktyta med snön, vilket leder till att skidan känns lite "kortare".

Tillbaka
Topp