Jobb efter skidinstruktörskurs i Bad Gastein?

mickcorea

Ny medlem
Hej!
Är det någon som har gått STS skidinstruktörskurs i Bad Gastein
och vet hur det fungerar med jobb efteråt? Har hört ett rykte om
att det här bara är ett billigt knep av STS för att sälja lite mer
resor. Dessutom fanns det tydligen ingen snö vid förra årest resa?
Om det är nån som veta något... snälla. Det verkat vara många som
anmäler sig till de här kurserna!

Citerar Daniel_LAB från denna tråden: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=55958

Daniel-LAB sa:
För att bli reseledare går det till så här:

STS fyller två bussar med folk runt 20 som är sugna på jobb i alperna. Man tror att man skall få jobb eftersom man blivit "antagen" till utbildningen.
Man betalar fullt pris, precis som på vilken alpresa som helst.

Efter en veckas utbildning/jobbande utses c:a 5 personer som blir rekommenderade att söka jobb hos STS. Dessa personer kommer med stor sannolikt även att få jobb. Resten av folket får ett diplom och "tack och hej". Blir man inte rekommenderad är det meningslöst att söka jobb, eftersom man ändå inte kommer få något. Utbildningen är inte värd ett smack, eftersom andra bolag har sina egna utbildningar.

Jag kan tänka mig att det fugerar på liknande sätt med skid/snowboardutb.
Kolla med SLAO eller något av skidförbunden i alpländerna.

En STS-utbildning kommer gissningsvis inte vara något värd annat än hos STS.

Som examinerad skidlärare i Schweiz får man c:a 250 SEK/timme och betalar 20% skatt. Utöver detta får man dricks, brukar vara c:a 10% extra.
Kolla t.ex ssbs.ch

Som STS-lärare får du nog vara glad om du får 250 SEK/dag..

UNDVIK STS utbildningar!!! Bättre du bara reser med dem och har kul.
Testa att sök på STS här på forumet. Dom har inte speciellt bra rykte om sig. (https://www.freeride.se/forum/search.php?search_id=1692874449)

Jag sökte som skidintruktör/guide hos Northlander för några år sen men när dom på intervjun sa att alla 4 utbildningssteg som skidlärare, 3 säsonger som skidlärare och Ving's reseledarutbildning inte va tillräckligt utan dom påstod att dom skulle kunna lära mig nått nytt på 7 dagar i alperna så bad jag dom dra åt helvete. Kommer aldrig arbete för dom pissföretagen. Dom kör enbart dom resorna för att tjäna pengar och lura ungdommar med drömmar.

Jag skulle se mig om andra möjligheter. Vet kompisar som jobbat utomlands som skidlärare utan någon utbildning. Visst, man får inga topplektioner men det är mycket bättre än att bjuda ut sig till STS (och liknande) och sen bara få ett "fuck off" tillbaka.

Om du är intresserad av Sverige så kolla in dessa sidor
http://www.slao.se/Skidskola.asp
http://www.friluftsframjandet.se
http://www.skidlararlinjen.se/
http://www2.orsa.se/scott/
ring sen nån skidskola och be att få praktisera över jul och nyår då dom behöver extra hjälp. Väl där gör du ditt allra bästa och säger att du gärna stannar säsongen ut. Klart.

Lycka till.

Senast ändrad:
Min erfarenhet av den utbildningen är ganska bitter - man åker dit som en stor kassako under lågsäsong helt enkelt.

Enig i mye av det som blir skrevet her,men ikke allt. At om man har tatt en utbilding hos sts gjelder den ikke for andre steder da de har sin egen utbilding?

Jobbet en sesong for STS og sesongen etter søkte jeg jobb hos sport reiser som nå eies av STS men da var det ikke en del av sts. Fikk jobb og jeg behøvde ikke ta noe kurs hos dem siden jeg allerede hadde jobbet med det samme for sts og de viste at sts sine kurs var av bra kvalitet,men de ville jeg skulle bli med ned på"kurset" for å bli kjent med de jeg skulle jobbe med. Takket nei til jobben da jeg fikk et tilbud i en sportsbutikk jeg ikke kunne takke nei til så at STS sine kurs ikke er verdt noe er feil. De har stor respekt for sine kurs blandt de andre reise selskapene og de er kjent for å ha de dyktigste folkene etter endt kurs.

Men i det andre om hvor mange som er på kurs vs hvor mange som blir rekomandert og får jobb CHECK!

Gällande vår Skidinstruktörskurs:

STS Alpresor har ingen egen skidskola så vi som företag anställer inte skidlärare. Däremot så rekommenderar kursledarna de främsta på kursen till skidskolan i Bad Gastein. Alla deltagare som godkänt genomför kursen får diplom/certifikat för Skidinstruktör Steg 1 efteråt. Kursen är internationellt certifierad med ISIA (International Ski Instructor Association) och berättigar dig att söka jobb på alla skidskolor i världen.

Det brukar inte vara särskilt svårt att få jobb som skidlärare I Alperna, i princip samtliga som godkänt genomfört utbildningen brukar få arbete efter avslutad kurs. Både vi och Den Norske Skiskole som vi arrangerar kursen tillsammans med har gott om kontakter som vi gärna förmedlar.

Vad gäller Reseledarkurs:

Så fungerar det så här : Under kursen kommer deltagarna att få testa reseledaryrket så nära verkligheten som möjligt. De kommer att få vara reseledare både inför varandra och inför sina kursledare. Deltagarna genomför alla typer av reseledaruppgifter som transfer, välkomstmöten, skidåkning, träfftider, afterskier, kvällsarrengemang, etc etc. Som deltagare får man chansen att testa yrket samtidigt som kursledaren kan bedömma deltagarens prestation och kapacitet i "verkliga" situationer. Efter kursen kommer kursledarna att utvärdera deltagarna och skriva rekommendationer till de som visat extra stort engagemang under veckan. Kursledarna har ingen kvot (minst/max) rekommendationer - allt baseras på deltagarnas prestationer. Både individuellt och i grupp. Därefter kommer vi att rekrytera reseledare inför vintersäsongen
Förra säsongen hade vi totalt 120 reseledare så det finns goda arbetsmöjligheter. Man är ca 40 st/kurs och vi brukar ha 4 kurstillfällen under vintern.
Är läget som så att det ges fler rekommendationer än vad det finns arbetstillfällen så är ens rekommendation giltig för framtida arbetstillfällen hos STS Alpresor.
Vi samarbetar även med Fritidsresor och har möjlighet att erbjuda de deltagare som visar sig lämpliga platser på deras "short-cut" kurs för att bli Fritte guide.

Richard Wilke STS Alpresor

Tillbaka
Topp