Förstör klistermärken?!

Luuus

Ny medlem
Förstör klistermärken?!
Tjaa! Min moder säger att klistret på klibbor förstör plasten på hjälmen?
Bullshit enligt mig!
Har hon rätt?

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
Vadå förstör? När du tar bort en klisterbild så är lacken/färgen bevarad under.
Klisterbilder skyddar snarare.
Du borde veta att mammor aldrig har rätt.

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
Ja det förstör. Eller var mycket snack om det förut iaf. Att dom blir mindre hållbara. Står ju tex på vissa hjälmar att man ska undvika att klistra saker och måla annat än det som redan sitter på hjälmen

Förstör klistermärken?!
vissa klistermärken gör väl det, men inte klistermärken som är ''genomskinliga'' bakom om du förstår vad jag menar..

Förstör klistermärken?!
i alla manualer som följt med hjäälmar jag köp så står det att man inte får sätta på klistermärket pga att det försämrar hjälmen på något sätt. Har ingen aning om hur det gör det dock, kanske skulle vara något att kolla upp.

Förstör klistermärken?!
Pizzaaugust sa:
Ja det förstör. Eller var mycket snack om det förut iaf. Att dom blir mindre hållbara. Står ju tex på vissa hjälmar att man ska undvika att klistra saker och måla annat än det som redan sitter på hjälmen
Tror jag inte alls på. Innan jag har fått ett motargument mot min misstro så är jag fast besluten om att företagen är rädda för att deras märke inte ska synas bakom massor utav klistermärken, och kan i sin tur sänka deras logotyps slagkraft!

Förstör klistermärken?!
Men köper man Freeride-märken är man säker. De märkena är designade för att inte förstöra hållfastheten på hjälmen.
(annars ja, limmer på klistermärken KAN påverka styrkan i plasten på hjälmen)

Förstör klistermärken?!
men när jag köpte min kruka låg det klistermärken i kartongen.
om man inte får sätta på sånt borde dom ju inte skicka med det? ändå står det i manualen att man INTE får sätta på något... :)

Förstör klistermärken?!
eff sa:
Pizzaaugust sa:
Tror jag inte alls på. Innan jag har fått ett motargument mot min misstro så är jag fast besluten om att företagen är rädda för att deras märke inte ska synas bakom massor utav klistermärken, och kan i sin tur sänka deras logotyps slagkraft!
Tro inte på det då. Motorcykel hjälmar får man inte sätta stickers på, och sådana är bra mycket mer advancerade än en skidhjälm så antar att de e samma. Plasten löses upp av klistret typ. Klaga inte på mig, inte jag som bestämt det. Läs det som följer med till hjälmen istället.

Förstör klistermärken?!
Dock är väl frågan om det är plasten eller det som är innanför plasten som skyddar huvudet i en smäll?

Förstör klistermärken?!
att nåt som ska skydda huvudet förstörs av nånting som klistermärken känns lite märkligt :P

Dock är det väll antagligen så eftersom de flesta säger så.

Förstör klistermärken?!
Pizzaaugust sa:
eff sa:
Pizzaaugust sa:
Tro inte på det då. Motorcykel hjälmar får man inte sätta stickers på, och sådana är bra mycket mer advancerade än en skidhjälm så antar att de e samma. Plasten löses upp av klistret typ. Klaga inte på mig, inte jag som bestämt det. Läs det som följer med till hjälmen istället.
Så du tror att hjälmens skyydsfunktion förstörs av att du sätter på skyddsplast på den?

Förstör klistermärken?!
Hjälmtillverkarna skriver så för att du inte ska kunna anklaga dom för att hjälmen inte funkade när det behövdes.

Mest troligt gör det ingen skillnad men om det nu skulle det och användaren blir skadad när denne använder hjälmen så kan han stämma tillverkaren om det inte står att man inte ska göra det.

Det är dock så att dom flesta hjälmar skyddar genom att dom delvis går sönder, när du slår i huvudet går hjälmen sönder istället för ditt huvud. Ett klistermärke KAN störa det tänkta förloppet i kollisionen. (Tänk som att man sätter in en stålbalk i en bil, deformationszonen blir annorlunda).

Förstör klistermärken?!
Men hjälmtillverkarna säger också att man behöver ny hjälm efter en crash! och nej enligt tillverkarna behöver den inte vara en stor crash! så lite klistermärken skadar nog inte!

Förstör klistermärken?!
eff sa:
Pizzaaugust sa:
eff sa:
Så du tror att hjälmens skyydsfunktion förstörs av att du sätter på skyddsplast på den?
Sen när blev klistermärken skyddsplast!?

Ja jag tror att klistermärken försämrar plasten, sen har jag inga bevis eller tekniskfakta på detta. Men sen skiter jag i det och har klistermärken om jag vill. Det är väl ett val man själv tar.

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
vrf skulle så många ha klistermärken på hjälmen ifall den förstör plasten? det är väll bara på gamla motorcykel hjälmar det förstör.

Förstör klistermärken?!
Pizzaaugust sa:
eff sa:
Pizzaaugust sa:
Så du tror att hjälmens skyddsfunktion förstörs av att du sätter på skyddsplast på den?

Ja jag tror att klistermärken försämrar plasten, sen har jag inga bevis eller tekniskfakta på detta. Men sen skiter jag i det och har klistermärken om jag vill. Det är väl ett val man själv tar.
Vad är skillnaden på klistermärken och skyddsplast? Båda är häftande plastrutor. Strukturen är nästan den samma också.

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
Jag har hört att det bara förstör om klistermärkena sitter på glasfiber. Men jag vette fan och jag bryr mej hur som helst inte alls. Men däremot tycker jag inte att man ska bomba sin hjälm med klibbor heller! De e snyggt med några få cleana som typ monster eller oakley etc. De e inte snyggt att sätta på all skit man hittar huller om buller. Typ klistermärken man får i tuggummi eller klistermärket från ett äpple. De e ju bara töntigt.

Förstör klistermärken?!
eff sa:
Pizzaaugust sa:
eff sa:
Så du tror att hjälmens skyddsfunktion förstörs av att du sätter på skyddsplast på den?

Vad är skillnaden på klistermärken och skyddsplast? Båda är häftande plastrutor. Strukturen är nästan den samma också.
Men är det viktigt eller? Jag har sagt vad jag tror. Om skyddsplast är samma som klistermärken så ja. Då tror jag skyddsplast försämrar en hjälm också.

Förstör klistermärken?!
ja klistermärken kan förstöra.. dom kan göra så din hjälm ser fulare ut än vad den redan är

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
men då tar man ju bara inte av klistermärkena o då märker man inget de menar ju bara att de är sådär att de blir konstigt runt, om ni köper en hjälm med klistermärken på o tar av dom så blir de ju konstigt där de e ju så de menar tror jag:P

Förstör klistermärken?!
eff sa:
Pizzaaugust sa:
om man har klistermärken på moppe hjälmen kan man få böter!
står på hjälmen att det är olagligt

Förstör klistermärken?!
DMyhr sa:
men då tar man ju bara inte av klistermärkena o då märker man inget de menar ju bara att de är sådär att de blir konstigt runt, om ni köper en hjälm med klistermärken på o tar av dom så blir de ju konstigt där de e ju så de menar tror jag:P
Det är limrester och hjälmen runt omkring klistermärket blir solblekt - därav nyansskillnaden.

Senast ändrad:
Förstör klistermärken?!
http://justfuckinggoogleit.com/

Lacka inte eller sätt klistermärken på en plasthjälm som är gjord av polycarbonatplast.

Lösningsmedlet i färg, klistermärken etc, förstör molekylkjedjorna i plasten som blir otrolgt spröd, det märks alltså inte förns du vurpar och slår i skallen... en glasfiberarmerad hjälm går däremot att lakera.

Förstör klistermärken?!
kemikalierna från limmet som används på en del klistermärken kan fräta igenom skalet och ner i frigoliten eller vad som nu används som stoppning inuti. som sagt, det är bara för en del sorter och det lär nog ta kemikalierna ett tag att äta sig igenom hjälmen, inget att oroa sig för.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp