Skidor på planet

NATIVE

Medlem
Skidor på planet
Åker till Niseko två veckor i februari. Vi sitter o kollar flyg och konstaterar att för att få billiga biljetter så är det att antal byten av bolag som gäller. Min fråga är: hur funkar det med kostnad för att ta med skidorna som bagage i ett sådant sammanhang. Ex vis: Sthlm-Frankfurt-Tokyo-Sapporo och det är bolag som inte har samarbete med varandra, man checkar alltså in bagaget på nytt vid i värsta fall samtliga flyplatser. Spontant känns det som att det kan bli kostsamt. Ngn som har erfarenhet??

Skidor på planet
Det blir antagligen kostsamt eftersom du måste checka ut/checka in bagage vid varje mellanlandning. Kan nästan vara billigare i slutändan att resa med samma flygbolag ibland.

Vet av en kompis som flög med SAS och SwissAir till Engelberg nu för några dagar sedan. Även om SAS och Swiss har ett samarbete så fick han betala för skidbagaget på båda flygningarna.

Men kontrollera vad de olika flygbolagen säger om bagagebestämmelser. I vissa ingår sportbagage i form av skidor och pjäxor i priset (exempelvis gick en fullmatad Dakineväska finfint på SAS:s flyg från Stockholm => New York i vintras).

Skidor på planet
jag flög från landvetter via frankfurt med biljetter köpta på seat24.com och hade förbeställt skidfrakt ! betalade bara en gång och såg väskorna i calgary.

tror de va sas och lufthansa jag flög med

Skidor på planet
I regel fungerar det så här:
Oavsett vilket bolag som du har köpt biljetten hos så är det det flygbolag som är första carrier och checkar in bagaget som bestämmer. Dvs har du en SwissAirbiljett och de samarbetar med SAS och du flyger 1:a sträckan med SAS så är det SAS regler för hela sträckan och påföljande mellanlandningar ända fram till den destination som bagaget är incheckat till som gäller. Är speciellt surt då Swissair har gratis skidfrakt och man köpt biljett av dom men ändå får betala skidfrakt till sura SAS.

Du får alltså betala flera gånger om du delar upp resan med flera bolag som inte har samarbete och måste plocka ut bagaget och checka in igen. Ibland kan du behöva ta ut bagaget och släpa genom tullen och sedan släppa det igen. Eftersom det då redan har bagagetag för vidare transport behöver du inte betala i det läget.

Skidor på planet
Förstår inte hur de kan bli billigast med att byta bolag? kollade själv på resa till sapporo på flygresor, 7500 tur/retur sas hela vägen dit, all nippon airways hela vägen hem. SAS tar väl inte betalt för skidbagage utan de är väl att man bara får ha två kolli? åtminstone har aldrig jag betalat för skidor när jag åker med dem.

Skidor på planet
Finnair Arlanda Sapporo 10.125 SEK t.o.r 5 till 20 februari. Skidfrakt 20€
Går säkert hitta billigare om ni letar. Bara dumt att snika med att byta. Blir ett flyg sent och ni missar nästa är ni körda. Är ni redan incheckade får ni en ny flight gratis.

Senast ändrad:
Skidor på planet
Verkar konstigt att man skall betala för skidorna. På Lufthansa verkar åtminstone ett par skidor vara gratis, fast man måste tydligen anmäla 24 tim i förväg att man skall ha med skidor på planet.

Skidor på planet
Hallåj!
Ska flyga ner till St Anton i december (med SAS). Tänkte att det finns nog några här på forumet som har koll på hur petiga det är med skidbagen.
Det står på deras hemsida att man inte får checka in s.k "multiskidfodral" och det känns ju dumt, då det är ett sådant jag har. Måste jag nu köpa en otymplig pjäxbag eller brukar de vara snälla på den fronten?

Skidor på planet
vickank2 sa:
Hallåj!
Ska flyga ner till St Anton i december (med SAS). Tänkte att det finns nog några här på forumet som har koll på hur petiga det är med skidbagen.
Det står på deras hemsida att man inte får checka in s.k "multiskidfodral" och det känns ju dumt, då det är ett sådant jag har. Måste jag nu köpa en otymplig pjäxbag eller brukar de vara snälla på den fronten?
SAS är värst av alla, blir ALLTID tjafs, fan nu blev jag lack när jag tänkte på hur slut i huvudet dom är, vad du än gör säg INTE att du har flera brädor/skidor i bagen.. bara väntar och längtar på att dom ska lägga ner det där trötta företaget, finns ju en anledning till att dom går 1 miljard (!!!!) back i år.

Skidor på planet
CustomX sa:
vickank2 sa:
Hallåj!
SAS är värst av alla, blir ALLTID tjafs, fan nu blev jag lack när jag tänkte på hur slut i huvudet dom är, vad du än gör säg INTE att du har flera brädor/skidor i bagen.. bara väntar och längtar på att dom ska lägga ner det där trötta företaget, finns ju en anledning till att dom går 1 miljard (!!!!) back i år.
Nej vad drygt!! Du måste skoja? Jag har mina pjäxor och hjälm där i också.. Så det kan alltså vara värt att hitta några andra att flyga med? Några tips på lite mer skidvänliga flygbolag? :p

Senast ändrad:
Skidor på planet
Om dom är så Jävliga med två par skidor hur är de då om man packar pjäxor och övrig utrustning i sitt stora Skidfodral ?

Skidor på planet
vickank2 sa:
CustomX sa:
vickank2 sa:
Hallåj!
Nej vad drygt!! Du måste skoja? Jag har mina pjäxor och hjälm där i också.. Så det kan alltså vara värt att hitta några andra att flyga med? Några tips på lite mer skidvänliga flygbolag? :p
Jag har flygit sas ett antal gånger med stort skidfodral med 2par skidor (minst) och annan utrustning. Ingen har klagat så länge jag ligger inom viktgränsen. För övrigt så tror jag att en stor del av det dåliga året för SAS kan stavas vulkan och Island.

Skidor på planet
Jag har precis som PNyberg flygit många gånger med SAS, har aldrig upplevt några som helst problem avseende bagagefrågan. Tvärtom, incheckning har flytit på hur bra som helst. Kanske beror det på att jag är typ stamkund där och har en jäkla massa Eurobonus. Flyg med Ryan Air istället, så får du se på strul, där kan vi snacka om ruttet flygbolag :D

Skidor på planet
ErikDragon sa:
Jag har precis som PNyberg flygit många gånger med SAS, har aldrig upplevt några som helst problem avseende bagagefrågan. Tvärtom, incheckning har flytit på hur bra som helst. Kanske beror det på att jag är typ stamkund där och har en jäkla massa Eurobonus. Flyg med Ryan Air istället, så får du se på strul, där kan vi snacka om ruttet flygbolag :D
Brittish Airways ær inget att rekommendera om du ska flyga och du har packat før en sæsong då man bara får checka in ett bagage och resten kostar extra. :/

Skidor på planet
nu ska de bokas flyg till calgary men blir helt tokig på hur de ska bli med mitt concurse double som jag tänkte packa, 1 par skidor, stavar, pjäxor, lavinprylar, skidkläder och lite kläder i, sedan ha en till väska/ ryggsäck med övriga kläder och prylar i. Hur kom du Pnyberg under viktgänsen (23kg?) med allt de, och hur packade du? alla tips o knep är välkommna. Bokar antagligen via sas med en mellanlandniing i chicago.

tacksam för hjälp! :D

Senast ändrad:
Skidor på planet
Det är 23 kg per väska, det fixar man rätt enkelt. Egentligen får du bara ha ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor i skidväskan men så kan man ju inte packa. Det ska mycket till för att du ska bli stoppad för att du har andra grejer där i (har iofs hänt mig en gång).

Skidor på planet
Sulan sa:
Det är 23 kg per väska, det fixar man rätt enkelt. Egentligen får du bara ha ett par skidor, ett par stavar och ett par pjäxor i skidväskan men så kan man ju inte packa. Det ska mycket till för att du ska bli stoppad för att du har andra grejer där i (har iofs hänt mig en gång).
Så här står de på sas hemsida:

Skidor
Varje skidfodral får innehålla skidor, stavar eller en snowboard till en maxvikt av 12kg, överskrids vikten tas en extra fast kostnad ut. Du får också ta med dig ett par pjäxor eller snowboardskor i en separat pjäxbag och en hjälm. För att skydda dina skidor erbjuder vi särskilda plastpåsar för dina skidor på flygplatsen för 40 kronor (gratis för Economy Extra/Business). Det är inte möjilgt att checka in sk. "multiskidfodral". Din totala skidutrustning får väga max 23kg varav skidfodralet max får väga 12kg.

happ då har man köpt ett multiskidfodral i onödan liksom, eller ska man chansa på att dom är snälla och ändå släpper igenom ett fodral med skidor+pjäxor+utrustning?

Senast ändrad:
Skidor på planet
För det mesta släpper de igenom större grejer om de inte är helt absurda, så det borde funka. Men det är ju en chansning...packa inte fodralet sprängfullt bara och ljug om de frågar något om vad du har i det.

Men det är klart, vill du vara helt safe kan du ju köpa en specialbagage Medium. Tror det får vara 2m långt och väga 23 kg. (SAS)

Skidor på planet
Sulan sa:
För det mesta släpper de igenom större grejer om de inte är helt absurda, så det borde funka. Men det är ju en chansning...packa inte fodralet sprängfullt bara och ljug om de frågar något om vad du har i det.

Men det är klart, vill du vara helt safe kan du ju köpa en specialbagage Medium. Tror det får vara 2m långt och väga 23 kg. (SAS)
Ja är ju lite chansning men annars är de väl bara betala medium (600:- enkel resa) på plats om dom skulle vägra... Svårt sånt här när budgeten är tight hehe

Tack för hjälpen ;)

Tillbaka
Topp