Att tänka på när man köper skid-ryggsäck

gylfe123

Ny medlem
Tjena,

jag hade tänkt att skaffa mig en ny ryggsäck som jag kan åka i denna säsongen. Vad är det egentligen man ska tänka på när man kollar skid-ryggsäck? Några tips? Har endast kört med vanliga "vandrings-ryggsäckar" tidigare. Vissa ryggsäckar har ju bra fästen för skidorna, använder man dessa mer än enbart vid hike?

Hittade riktigt snygga backpacks på Dakines hemsida, någon som vet om man kan få tag i dakine-ryggsäckar i Malmö-området?

http://www.dakine.com/ski/packs/snow/

Senast ändrad:
Att ryggsäcken sitter bra på. Dvs att den inte rör sig. Jag vill ha lite olika fack för att kunna separera blöta och torra saker. Behöver du kunna fästa spade, mm? Vill du kunna köra med vattenpåse?

Jag använder skidfästena till att släppa hem mig och min dotters (4 år) grejer efter skiddagen.

Fråga gärna i butiken. Jag hade kollat med snö och sjö i Limhamn. Annars är jag rätt övertygad om att Alpin Garaget i Helsingborg har Dakine.

Själv har jag precis investerat i en ryggsäck från Osprey, som jag hoppas mycket på. Har tidigare kört med en gammal variant på haglöfs tight (som jag slet ut) och en Eastpack (som var kass när man körde skidor).

Lycka till

Se till att ryggan har ett väl fungerande skidspännes system. Finns inget värre än när skidorna inte sitter ordentligt på ryggan.

Tack för era svar! Jättebra.

Jag har inga direkta krav förutom att man ska kunna sätta på skidorna hyfsat enkelt, samt att man ska kunna spänna fast den över magen och bröstet. Jag hikar inte jätteofta, så priset går före om man säger så.

Hittade några Dakine väskor på Naturkompaniets hemsida, ska åka in imorgon och kolla om väskan även finns i butiken.

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=67589

Senast ändrad:
Om du har lång rygg (som jag) så kan många modeller hamna ganska långt ned på ryggen för att avbärarbältet ska sitta på höftkammarna. Det blir då lätt lite studsigt under åkning. Ortovox freeride är dock gjord för att sitta så och har även ett innbyggt ryggskydd, något som jag annars har svårt att trivas med med en vanlig ryggsäck.

Du ska självklart tänka igenom vad du vill få ut av ryggsäcken, vad vill du ha den till? Behöver du fästen för skidorna? Vill du ha en med vattenpåse? Hur mycket kommer du köra med ryggsäcken på dig och var kommer du då befinna dig?

Jag kör själv med en Dakine heli pro dlx 20l ( http://www.dakine.com/ski/packs/snow/heli-pro-dlx-20l/ ). Den har många finurliga finnesser och lösningar som är riktigt sinnrika. Den är för övrigt nästan identisk med Line Remote pack ( http://lineskis.com/streetwear/remote-pack ). Ock tycker jag att Dakineväskan känns mer kvalitativ.

Dakine heli pro har diagonal skidfäste och vertikalt samt horizontalt snowboardfäste. Den har bra lösningar för spade och ett stort vanligt fack samt gogglesfack. I det stora facket finns ytterligare ett litet fack med genomföring i vänster axelband där man kan installera en vattenpåse med slang. Den sitter mycket bra och nära på ryggen när man åker och hoppar inte omkring åt något håll, det finns många möjligheter att justera spännband och dylikt.

Jag använder min ryggsäck mest att ha en kameraväska, ett par extra handskar och en extra tröja samt walkie talkie i, kanske nån hajk då och då. Känns som en bra väska för mig.

Annars finns ju Black Diamonds avalung väskor med en inbyggd lufttank och slang genom axelbandet. Ganska smart lösning om du hamnar i en lavin. Tror dock att dessa väskor är lite dyrare.

Mitt råd till dig är att ta med dig ungefär det du kommer ha i väskan, gå till en bra och välsorterad skidbutik med stort utbud av väskor och prova dig fram. Lägg i prylarna du ska ha i väskan, ta på dig den och hoppa runt lite. Känn efter vad som känns bäst.

Tack för dina tips "Medlemjapaner"! Smart det där med att ta med sig lite tyngd till butiken, hade jag garanterat glömt annars.

Skidfästen vill jag ju gärna ha, men lufttank känns lite överdrivet för min del. ;)

Någon som har en humm om hur mycket dyrare Heli Pro DLX är än vanliga Heli Pro?

gylfe123 sa:
Tack för dina tips "Medlemjapaner"! Smart det där med att ta med sig lite tyngd till butiken, hade jag garanterat glömt annars.

Skidfästen vill jag ju gärna ha, men lufttank känns lite överdrivet för min del. ;)

Någon som har en humm om hur mycket dyrare Heli Pro DLX är än vanliga Heli Pro?
Jag vet inte vad vad vanliga heli pro kostar men dxl varianten kostar 995 på skistore.se. Kan även tillägga att jag rekommenderar diagonalfäste för skidorna. Har man hjälm kan det vara jobbigt att varje gång man tittar mot toppen man siktar på slå huvudet i sina skidor som sticker rakt upp bakom huvet. Med diagonalfäste slipper du detta problem då skidorna sticker ut på sidan snett uppåt. Är det en bra ryggsäck blir det inte mer snedbelastning än vid horizontal- eller A-fäste.

Jag har ett rätt bra ryggskydd, använder lite från och till. Ska ta med och testa lite väskor med ryggskydd på för att se hur det känns.

Ortovoxen lät riktigt bra, men lite för dyr för min redan spräckta budget tyvärr.

den är inte riktigt så dyr tror jag köpte min för typ 1500:-. har du möjlig het så kan du ju ta med skidorna och testa gorde jag :D

JohnAngren sa:
http://www.abs-airbag.com/produkte.php?chid=1183&m=17&lang=uk
Han säger att en ryggsäck för 1800:- är för dyr och du tipsar om ryggor for 5-6000:-?

En abs är jättebra men det är jävligt dyrt om du inte åker i miljö där de är befogade.

Trevligt att vidga sina vyer lite, men nej - abs är inte aktuellt i dagsläget :)

Senast ändrad:
jag har en fjällräven off limit 18l, https://www.freeride.se/img/review/large/2380.jpg lite oklart om den finns kvar, men kostar ca 800kr har inbyggd ficka för vätskesystem, skid/snowboardhållare och inbyggd halvdan ryggplatta. använder alla funktionerna varje gång jag jag åker skidor. får plats det du behöver för skiddagen i den.
/f

Tillbaka
Topp