Inställningar sth 14

finken

Ny medlem
Inställningar sth 14
Hej, har ett par sth14 bindningar som jag köpt begagnat
har åkt på dem och det funkar bra, men undrar vad skruven ovanpå
bindningen gör?

Alltås inte vikt eller justeringen av "vingarna". Kille jag köpte
dem av visste inte och hade inte rört dem...

Tack på förhand

Inställningar sth 14
När framdelen på mina pjäxor glappar lite i bindningen, kanske blivit utnötta av en säsong på asvalt eller så... så brukar jag skruva ner den och då slutar det glappa. Så tror den höjer och sänker själva tåkappan.

Inställningar sth 14
Har för mig att den justerar tådelens höjd eller vingarnas höjd borde det vara.

Senast ändrad:
Inställningar sth 14
Japp. Du tar ett tunnt papper och lägger under pjäxan när du klickar i den i bindningen (du har inte pjäxan på dig). Dra sen pjäxan uppåt i bindningen så att den inte bara råkat fastna mot pappret

Om du nu inte kan rubba pappret, ska du skruva skruven moturs så att tådelen flyttas uppåt.

När du kan röra pappret fram och tillbaka, har du bindningen för högt upp. Så skruva åt skruven till du hittar det läge där pappret precis börjar fastna. Där är bindningen rätt inställd.

Inställningar sth 14
Sedan ska vingarnas "bredd" ställas in så att dom bara precis klämmer åt pjäxan. De ska alltså inte klämma åt pjäxan skithårt, då detta är skadligt för bindningen.

Och glöm inte ställa in förspänningen.

Senast ändrad:
Inställningar sth 14
Då har du STH 14 Driver, och inte vanliga STH14. Grattis får man väl säga, hehe...

Den justera hela höjden på tådelen, och för att undvika glapp mellan bindning och pjäxa är det viktigt att den är rätt inställd.

Tryck i pjäxan och börja med att skruva upp skruven/tådelen (motsols). Dra sedan i skaften så att sulan lyfter från AFD (den vita plasten). Skruva sedan ner tådelen så att sulan precis touchar AFD'n.
När du ändå är i krokarna kan det ju vara läge att kolla över så att vingarna inte är för tajta, och sedan slutligen när tådelen är optimalt inställd, kolla över förspänningen i hälen en extra gång. Skruven skall vara i linje med det svarta "metallspåret". Det är lätt hänt att man börjar att skruva förspänningen "rätt" och sedan förändras den när man släpper på vingskruven utan att det korrigeras.

Edit: Givetvis straffar det sig att titta på SNL samtidigt... ;-) FF hann före!

Senast ändrad:
Inställningar sth 14
Nu väcker vi den här tråden.

Har ett par STH 14 som jag inte är riktigt nöjd med.
Har kört tre skiddagar efter att jag ställde in dom enligt en Salomon Shop Practice manual jag hittade i nån tråd här.
Är det någon annan som upplever att bindningarna äter upp pjäxorna? Speciellt bakdelen på mina Quest 110 tar stryk. Förspänningen skall vara rätt inställd med toppen på skruvhuvudet jäms med de två skenorna som rör sig vid justering. Vad gör torx-skruven som sitter ovanpå tå-delen, håller den bara fast plasten?

Har skidorna uppe i fjällen så jag tänkte reda ut det här innan jag åker upp, så långsamt att sitta och googla på en pinnes edge :P

Inställningar sth 14
Är alla experter ute och påskåker?

Bakdelen är väl samma som på sth driver bindningarna? Nyper de justerbara vingarna åt bättre så problemet inte finns i den setupen jämfört med de autojusterande?

Inställningar sth 14
Oklart varför pjäxorna slits men om hälskruven är jämn med metallstycket är förspänningen rätt. På icke-Deiver förlorar man justeringen på tån så torxen skall du inte röra.

Vad detta beror på vet jag inte. Hälen verkar ju vara största problemet och förspänningen säger du är korrekt...

Inställningar sth 14
Har kört det gamla kvittoknepet och det glider ganska lagom, så funktionen fram är väl ok.

Har bindningarna monterade på ett par Czar som fått lite mer pistsmisk än vad de förtjänar, blir kanske lite väl mycket bryt i bindningen då.

Tillbaka
Topp