Väggen, hur brant?

St3fan
55 inlägg
St3fan 55 inlägg 15 år sedan

Hur brant är den egentligen?

Svar

CT68
24 inlägg
CT68 24 inlägg 15 år sedan

45 grader (pi/4 rad.) är väl den siffran som jag och de flesta andra med mig har hört talas om. Man kan ju dock fråga sig om det är något slags snitt över hela backen. Å ena sidan så låter ju 45 grader på det brantaste stället för lite, å andra sidan så låter ju 45 grader i snitt över hela backen för mycket.
Vad gäller omvandling till procent så verkar det råda delade meningar. Vissa påstår att följande gäller:
0 grader = 0 procent
45 grader = 50 procent
90 grader = 100 procent.
Medan somliga anser att man jämför hur mycket man färdats framåt med hur mycket man färdats nedåt i en backe. Framåt 10 meter och nedåt 10 meter ger alltså 100%-lutning (gradtalet är då 45).

Ingen som vet hur det egentligen ligger till med väggens lutning och lutningar i procent i allmänhet?

Tack och adjö.

Vild_Ranunkel
53 inlägg
Vild_Ranunkel 53 inlägg 15 år sedan

Undrar om det kommer att bli en lika livlig diskussion kring procenttal, gradtal m.m som det blev om chocken. Vissa säger att 100% = 45 grader medan vissa säger att 100% = 90 grader. Jag vet inte vilket som är rätt, men vi kan väl i alla fall konstatera att både chocken och väggen är jättebranta.

Hinner jag inte idag har jag nog glömt det imorrn Citera
CT68
24 inlägg
CT68 24 inlägg 15 år sedan

Nja, vi kan väl nöja oss med att konstatera att båda är jättebranta i början för att inte få fler onödiga missförstånd?

Ha en bra dag.

FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 15 år sedan

Den är någonstans mellan 45 och 48 grader, fattar inte varför alla håller på och räknar luning med %???

ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 92 inlägg 15 år sedan

*skrattar*

Jag tänker INTE gå i den fällan.

Men bara för att: Väggen lutar 50%...eller 45 grader.

Hit me, MarkusO och Ulf!

St3fan
55 inlägg
St3fan 55 inlägg 15 år sedan

NÄE MEN!!! *skrattar ihjäl sej*
De sku faktiskt inte ens gå såhär långt.!

MP3
25 inlägg
MP3 25 inlägg 15 år sedan

För alla som läst någon matte på gymnasiet eller däröver så är följande elementärt;
y=k*x (+b om förskjutning finns), y är vertikala axeln, x är horisontella axeln och k är lutningen. när y=x (båda kateterna lika långa) blir k=1 = 100% = 45grader.

Ni som inte tror på detta bör gå om gymnasiets trigonometri kurser.

Väggen = 48 grader -> x=1, y= tan48=1,11 k=y/x=1,11/1=1,11=111%

Svar; Om väggen lutar 48 grader så är det 110%

Och full poäng till mig på denna uppgift!

Vill inte vara jobbig men försöker att hålla uppe mattekunskaperna på detta forum smile

WarMachine
21 inlägg
WarMachine 21 inlägg 15 år sedan

För att ge d exakta svaret på frågan:

Inte tillräckligt!

Sen kan man diskutera grader å procent hur mycke man vill.

Rock n Roll Citera
Forza
15 inlägg
Forza 15 inlägg 15 år sedan

Mera inlägg...
Jag tror att det, på lifthuset, står fallhöjd samt den vertikala utsträckningen på backen.
Om jag inte missminner mig så är fallhöjden < horisontella längden vilket ger att backens lutning <45°.
Sen är det klart att lutningen varierar en del längs åklinjen... men det bör väl vara hela backen man menar....

Bjoern
2 inlägg
Bjoern 2 inlägg 15 år sedan

Om man står på brantaste stället i Väggen och sätter stavarna i en 90 graders vinkel (en vertikal och en horisontellt mot backen), så når ej den övre (horisontella) staven till backen. Således är väggen mindre än 45 grader!.

AndreasF
38 inlägg
AndreasF 38 inlägg 15 år sedan

Många missförstånd och jag har inte rätta svaret. Fick jag
bestämma håller jag med MP3. Fast jag motsäger mig själv genom
att påpeka att när man svänger ner på brantaste delen på
Slalombacken i Åre säger de att det är 65 % (har jag för mig)
lutning. Det blir inte mycket isådana fall

//A

Maans
5 inlägg
Maans 5 inlägg 15 år sedan

Angående lutningar i allmänhet:
Backar lutar alltid mindre än det känns som. Det bästa sättet är som sagt att kolla med stavarna (även om det är litet svårt att hitta lodlinjer (använd staven som lod) och räta vinklar ger det ett hyfsat resultat. Att titta på träd ger också en uppfattning, de brukar växa rakt upp). Dock är resultatet oftast deprimerande om man tror att man står på något jättebrant ställe... Min erfarenhet är att de lutningar som uppges i princip alltid är överdrivna, särskilt av personer som åkt en backe och uppskattat på fri hand. Samtidigt är det väl upplevelsen och inte den exakta lutningen som är intressant. Norddalsbranten i gränsen känns tex jobbigare då den är konvex så att man inte ser slutet, det bara faller undan. Dock vet jag inte hur brant den är och tänker inte gissa heller.

Angående grade och %
MP3 har rätt. Det gängse sättet att räkna lutning i % är x/y. Tänkte skriva något om att folk är dåliga på att göra research på nätet men de två första siterna jag hittade har olika varianter:

http://www.electric-bikes.com/incline.htm

http://www.online-orienteering.net/elevation_relief/47/

Det är alltså orienterarna som har "rätt". Det går ju nämligen utmärkt att definiera sitt lutningsmått precis hur som helst, orienterarna har bara störst del av världen med sig och det blir lättare att förstå varandra då. Möjligen finns det en skillnad mellan USA och Europa eller andra grupperingar?

el_maco
327 inlägg
el_maco 327 inlägg 15 år sedan

Väggen är ca. 45 grader...men medellutningen är nog mindre....

Flamboyat for life! Citera
Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 15 år sedan

Väggen i Hundfjället är möjligtsvis 45 grader de första 10 metrarna...

...därefter är sannolikt 30-35 grader mer korrekt! Utmaningen med Väggen är inte att pisten är brant utan den utvecklade teknik som krävs för att i hög fart kryssa mellan alla turister som sladdar, tummlar och kryper omkring i backen!

That´s all kids! / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Hmazter
4 inlägg
Hmazter 4 inlägg 15 år sedan

Lagom brant för att åka.

Speciahlberg
811 inlägg
Speciahlberg 811 inlägg 15 år sedan

brukar va rätt isig ända nackdelen. men kan va fin om man är där vid rätt tidpunkt. 45 grader är det vid brantaste stället tror jag.står nått om det på liften

ha det gott

Sushi
144 inlägg
Sushi 144 inlägg 15 år sedan

MIN VÄGG HÄR HEMMA ÄR 90 GRADER!

~~~~( C =

Dr_Snow
1669 inlägg
Dr_Snow 1669 inlägg 15 år sedan

Okej...
Var det ingen som såg herrarnas störtloppsträning igår? Starten går ju, som DN så fint uppmärksammade, nerför en backe som har en lutning på 45 grader. Jämför den med Chocken.
Störtloppsstarten är inte öppen för allmänheten och det är nog klokt för vi vet ju hur bra det gick i Idre.
%-teorin struntar jag i...varför? Därför att jag tycker det är ointressant. Det är ju trots allt bara en siffra (iofs precis som med gradantalet) som kommer väl till hands på en välfylld after ski.

Så det så. Nu ska jag på rockklubb. Adjö!

Hm, jag utgår från att en vägg möjligtvis kan ha vinkeln 90 grader mot golv och tak. I övrigt hoppas jag att den är 180 grader över ytan så att säga.

Your localhost. Citera
J_w
187 inlägg
J_w 187 inlägg 15 år sedan

inte specielt brant du kan få brantare åkning
till och med brevid veggen en bit bort

jibbr Citera
FredrikB
1516 inlägg
FredrikB 1516 inlägg 15 år sedan

Hatar alla som räknar lutningarna i %, fan, fatta, det är grader det handlar om, % är något helt annat. Men iaf, väggen lutar någonstans mellan 45-48 GRADER. big_smile

b3neath
176 inlägg
b3neath 176 inlägg 15 år sedan

tur att man inte åkt fakie ner för väggen då :PPPPPPPPPPPPPP

Kliens
20 inlägg
Kliens 20 inlägg 15 år sedan

Väggen är lagom brant!
från det ena till det andra: vad hände i Idre? Jag har gått/klättrar upp vid sidan av deras nya megabranta backe i sommras...den verkade iaf rätt enormt brant då...

chrilleeriksson
57 inlägg
chrilleeriksson 57 inlägg 15 år sedan

Väggen=45grader
Choken=48grader
Punkt slut

Chrille

MarkusO
1012 inlägg
MarkusO 1012 inlägg 15 år sedan

Var kom choken in i bilden? Min choke lutar ingenting knappt. Jag drar den rakt ut. Du måste ha böjt din. Har du en 245:a?

- Hel och ren? - Citera
steff08
13 inlägg
steff08 13 inlägg 15 år sedan

Min choke lutar ungefär som Väggen, dvs 45 grader. (SAAB 900).

ea_lindgren
92 inlägg
ea_lindgren 92 inlägg 15 år sedan

Min choke lutar en 15-20 grader (Golf LX -83)

Reine
303 inlägg
Reine 303 inlägg 15 år sedan

mycket livliga fantasier har.
Laviner gar oftast dar det lutar 25-45 grader
det ar for att lutar det over 45 sa spontanslapper det lilla tacke som kan bildas direkt. kan inte luta mer an sa sa till vida att snon inte ligger packad i en liten sluttning och stoder upp sig sjalv nerifran.

Emil84
4 inlägg
Emil84 4 inlägg 15 år sedan

Hallo!

Vet en backe som man vet redan när man åker ned i hur brant den är, (det står längst upp) det tycker jag är bra, så slipper man sådan hära diskussioner.
den är i alla fall 45 grader, experten i Trysil.
och man jag får säga mitt så var den inte så brant.

good luck (med era procent och grad diskussioner)

U_frii
2 inlägg
U_frii 2 inlägg 15 år sedan

oki.
då var det återigen tal om lutningar.
de flesta männsikor har en uppfattning av att skidbackar lutar betydligt mer än vad de egentligen gör.
då man börjar spekulera kring väggens lutning kan därav stora missförstånd göras. för att reda ut lutningen på denna kära åkattraktion, vilken egentligen är den enda av glädje i dessa sydliga delar av vad man i Åre brukar kalla snöbeklädda kulle (sälen), kan vi till en början ta oss en titt på internationella tävlingar.
de som uppmärksammat VM, som pågår just nu, har säkert hört talas om störtloppsbackens inledningsfas som byggts om för att skapa en inledande svårighet samtidigt som farten byggs upp. detta har gjort genom ett mycket brant parti motsvarande en lutning av 45 grader i 200 fallmeter. denna inledning i störtloppet är så brant att ingen publik eller press har någon som helst möjlighet att stå still på platsen (om väggen hade denna lutning skulle det vara svårt för människor att stanna i nedfarten).
om vi ser till extremskidåkning, utförs detta i lutningar mellan 40 och 55 grader. och då är det tokbrant och dessutom lössnö som bromsar avsevärt.

en annan faktor som är av intresse är att slalombackens inledning i Åre, som innan chocken i Idre byggdes var Sveriges brantaste, har en lutning av hela 32-33 grader. det är brant för att vara en pist.

så ni som tror att våran kära vägg har en lutning som överstiger 35 grader borde nog fundera lite till, det kanske är så att ni gjort en 1080 i ett hopp när ni egentligen bara roterade ett varv. (man kan ju räkna i radianer dessutom)

av dessa skäl tycker jag det är onödigt att bygga upp en massa spekulationer utan att ha bakomliggande faktorer som underlag.

hur brant det än må vara så e det upplevelsen som räknas - den får ju va hur brant den vill

ha en bra skiddag
vänligen
ulrik

drPosse
23 inlägg
drPosse 23 inlägg 15 år sedan

OM ALLA KUNDE HÅLLA KÄFT. DEN SOM SKRIVER ETT SVAR TILL KOMMER ATT FÖRBANNAS ATT ÅKA SNOWBLADES RESTEN AV SITT LIV!

Mountain_Man
4113 inlägg
Mountain_Man 4113 inlägg 15 år sedan

Kommer mina Monster att krympa till Bigfeets nu?

? / MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Lobas
76 inlägg
Lobas 76 inlägg 15 år sedan

Den korekta pluralformen är en bigfoot två bigfeet

Public transportation is for jerks and lesbians. Citera
Bergwall
2 inlägg
Bergwall 2 inlägg 15 år sedan

45 graders lutning på en rätvinklig triangel innebär ju att basen och höjden är lika långa. Om jag inte minns fel så står det på liften både backens längd och fallhöjd...med hja dessa mått och lite simpel matematik kan direkt räkna ut att väggen absolut inte lutar 45 grader i genomsnitt, inte ens nära faktiskt. Möjligtvis att den lutar 45 grader en liten kort bit men den allra största delen av backen är betydligt flackare än så!

U_frii
2 inlägg
U_frii 2 inlägg 15 år sedan

kolla in denna sida om ni är osäkra.

Om en landslagsåkare säger att inledningen till störtloppet enligt den i st:moritz upplevs som det brantaste någonsin, samma upplevelse som fritt fall då lutningen uppgår till 45 grader anser jag det lite spektakulärt när en av sveriges familjebackar har samma lutning.
kolla länken...
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto … 34,00.html

ha e bra skiddag
Ulrik

cederholm
748 inlägg
cederholm 748 inlägg 15 år sedan

vadå för vägg? va faan menaru? smile
//hobbeone

Denn1s
3 inlägg
Denn1s 3 inlägg 15 år sedan

VÄGGENS SKYLTNING:

606 m / 212 m / 45grader

Mans_Hilling
468 inlägg
Mans_Hilling 468 inlägg 15 år sedan

Om det där stämmer så gör dom bort sig.

606^2 = 367236 neutral 81608 = 2*202^2 (neutral; inte lika med)

Motbevis klart.

Kan fortsätta. 606sin45 neutral 202

Om procentlutningen: Har ni inte lärt er något på körskolan?

Galzig
5 inlägg
Galzig 5 inlägg 15 år sedan

Längd: 606
Fallhöjd: 212
Lutning: x

Följande matematiska formel gäller:

sin x = 212/606

sin x = 0,3498

x = 20.4 grader

vilket är medellutningen från topp till dal, men följande kan man läsa på www://skistar.com

"Väggen (the Wall) - Very advanced skiing
Väggen, located between Tandådalen and Hundfjället is very difficult. The gradient reaches 45 degrees in the steepest sections and the skiers face many difficulties."

If it happens to you, it's your fault! Citera
Mans_Hilling
468 inlägg
Mans_Hilling 468 inlägg 15 år sedan

Face many difficulties?

Svårigheter, är det så de betecknar sina veckisar? Isen följer som alla vet i deras fotspår. Många svårigheter? Va snackar de om? Backen är spikrak?

magnusgronberg
17 inlägg
magnusgronberg 17 inlägg 15 år sedan

Eh, nu har jag läst alla inlägg.... *undra varför*
Men jag måste ju dra mitt strå till stacken, så jag tycker att väggens lutning inte är speciellt intressant. Det är ingen vidare backe ändå. Man kan hitta 10ggr skönare backar i klorofyllen!

punkt

(PS: faan ifall jag åker på snowblades förbannelsen !!!)

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook