Niseko/Hakuba, JAPAN 2011/2012

MansJolsson
15 inlägg
MansJolsson 15 inlägg 8 år sedan | Senast ändrad MansJolsson (7 år sedan)

Tja
Efter säsongens djupa pudersurfande i Fernie, B.C så letar jag nu efter ännu djupare powpow, fast denna gången österut! Så känner du precis som jag att du vill käka sushi, bada i onsens och surfa hakdjupt puder en säsong (typ 3 mån) så släng iväg ett pm till mig så kan vi kanske checka nånstans att parkerar våra boots tillsammans! (tips på boende mottages också gärna) Har inte riktigt bestämmt om det blir Hokkaido området eller Hakuba/Nagano, så är öppen för förslag! ha det gött
fred

Svar

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 8 år sedan

finns typ tusen trådar om niseko. kanske kan vara bra att lägga till ett 2011 i rubriken eller nåt. just saying...

MansJolsson
15 inlägg
MansJolsson 15 inlägg 8 år sedan

Lee-nus :

finns typ tusen trådar om niseko. kanske kan vara bra att lägga till ett 2011 i rubriken eller nåt. just saying...

tack du,,
noted!

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 8 år sedan

Jag är på. jan-feb i alla fall. Inte fått ledigt än, men jag ska bara iväg.

PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan

Va ska du göra efter/innan japan måssa?

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 7 år sedan

nagano/niigata är så jävla mycket schysstare på alla sätt! även gunma är bra. yamagata och zao likaså. förstår inte varför alla svennar bara kollar på niseko... wink

MansJolsson
15 inlägg
MansJolsson 15 inlägg 7 år sedan

Lee-nus :

nagano/niigata är så jävla mycket schysstare på alla sätt! även gunma är bra. yamagata och zao likaså. förstår inte varför alla svennar bara kollar på niseko... wink

haha det är typ bestämmt att det blir nagano/hakuba för mig i vinter lee-nus.. har skippat niseko då det känns för flakt...

MansJolsson
15 inlägg
MansJolsson 15 inlägg 7 år sedan

PeeGee :

Va ska du göra efter/innan japan måssa?

inte riktigt säker pg, men funderar lite på canada innan,, pp har jue fått den nya liften nu så känns som om man måste upp dit och köra lite sköna headwall runs big_smile
blir det revy för dig iår?

PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan

NIIIICE!!

Jag är fan suen på lite japan tongue Och, JA, fernie o nya liften måste testas smile

time-to-burn
3 inlägg
time-to-burn 3 inlägg 7 år sedan

Tja!

Är en 19 årig tjej som är grym sugen på Hakuba området i januari månad. tips mottages gärna, ngn som har spikat och fixat boende mm än?

Hare bäst ida

Lee-nus
2682 inlägg

time-to-burn :

Tja!

Är en 19 årig tjej som är grym sugen på Hakuba området i januari månad. tips mottages gärna, ngn som har spikat och fixat boende mm än?

Hare bäst ida

vad är det du menar att du vill ha tips på?
jag bor i japan och är där emellanåt, dock inte bestämt när i vinter!

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 7 år sedan

Vart helt hundra på bara Niseko ett tag, men sen vi började snacka här på forumet vill jag ändå ner och kolla läget på Hakuba i några veckor.

Har därför en plan här. Flyg till tokyo sen lokalflyg upp till Sapporo i början av januari. Är där några veckor för att seda ta flyget ner till Nagano (eller tokyo)i mitten på februari. Är det lätt att få en enkelbiljet med inrikesflyget eller finns det en med tur och retur som man kan bestämma retur själv på. Tänker om det helt plötsligt kommer ett jättedump i Hakuba veckan innan planeringen så att man kan dra dit ner ändå? Liftkort i Hakuba, finns det något bra alternativ för säg, 2-3 veckor? Hittar ingen bra hemsida där jag får något vettigt svar.

keith
59 inlägg
keith 59 inlägg 7 år sedan

Tjena!

Vi är ett gäng på fyra grabbar som drar till Niseko i början av januari och har tänkt å stanna runt 2 månader. Någon annan som har spikat? Nu hoppas vi bara på att vi har lika tur med the poooowww som de som va där förra vintern.

marux
165 inlägg
marux 165 inlägg 7 år sedan

Keith

Om allt fungerar som det ska kommer jag förbi Japan några veckor/månad. Kul om man kan sluta upp och få några bilder tagna! Kommer dock inte vara i Niseko-området.

Soppan
112 inlägg

keith :

Tjena!

Vi är ett gäng på fyra grabbar som drar till Niseko i början av januari och har tänkt å stanna runt 2 månader. Någon annan som har spikat? Nu hoppas vi bara på att vi har lika tur med the poooowww som de som va där förra vintern.

Jag drar med dit i början av året. Inte bokat biljetter och liknande än bara.

M_Boberg
19 inlägg
M_Boberg 19 inlägg 7 år sedan

Keith

Vi är också ett gäng på 5-7 (inte spikat än vilka som hänkar) som ska över i mellandagarna! Några stanna lite längre och några lite kortare. Blir i runda slängar 6-8v;) vore kul om man kan styra något overthere så att säga! Har dock inte bokat något med boende och liftkort ännu..

Vet någon ett bra ställe att checka in på??
Backpacker eller lodge, hugget som stucket.. läste lite på black diamond lodge hemsida och de tar ca 310SEK natten per person i ett fyrmmansrum.

Ser fram emot detta grymt mycket iallafall! kommer as kul!big_smile

/ Boberg

boob Citera
The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 7 år sedan

Fragan ar vall hur fan Mans ska klara sig en vinter utan Tim Hortons

www.epicplanks.com Citera
Soppan
112 inlägg

Vad har ni bokat för flygbiljetter? Vilka bolag, priser etc. Går det att ta med "multiskidfodral" med dem med? Ringt och hört med SAS och de säger att man bara får ha med ett par skidor i varje skidväska, så jag med mina två par skidor behöver jag ha två st skidväskor vardera för 400 kr varje väg.

Galgen
8 inlägg
Galgen 8 inlägg 7 år sedan

Hej!

Vi är två killar som tänker dra till hakuba jan-feb. Hittade flygbiljetter tokyo ToR för 5400 igår, känns värt. Frågan är till vilket av ställena man köper liftkort. Har inte heller hittat nån bra översiktsida ang. liftkortspriser, någon som har några tips? Några som har några åsikter om vilket ställe som är skönast? Gissar att liftkort för alla ställena blir väl saftigt? Det vi hittat;

Hakuba Goryu/Hakuba 47 - 50.000 Y
Hakuba Cortina - 35.000 Y
Happo-ono - 65.000

Johan_H
0 inlägg
Johan_H 0 inlägg 7 år sedan

Kommer också att vara i Hakuba under jan-feb. Har inte varit där förut men efter de rekommendationer vi fått här på Freeride och när vi snackat med locals har vi att köpt säsongskort i Happo-One och sedan kommer vi köra kuponger på de andra ställena. Innan 15 november är det "early bird" i Happo med säsongskort för 55.000 Y.

CaliP
26 inlägg
CaliP 26 inlägg 7 år sedan

Någon som har någon uppfattning om hur mycket en säsong går på? Fick höra att en säsong totalt sett kostade runt 50 000kr, hur dyrt är mat, liftkort och boende mm.? lätt att få jobb / att klara sig med sin engelska där?

är stört sugen, bara att man inte hört så mkt om det, och det är ju alltid lättare att komma till ett engelsktalande land..

Lee-nus
2682 inlägg

CAParsson :

Någon som har någon uppfattning om hur mycket en säsong går på? Fick höra att en säsong totalt sett kostade runt 50 000kr, hur dyrt är mat, liftkort och boende mm.? lätt att få jobb / att klara sig med sin engelska där?

är stört sugen, bara att man inte hört så mkt om det, och det är ju alltid lättare att komma till ett engelsktalande land..

inte hört så mycket om japan? jag har nog fan sett minst tre-fyra reportage/år de senaste fem åren. plus att det är med i alla filmer. smile

åker du till niseko hittar du fan fler australiensare än japaner, så engelska klarar man sig på där. och hakuba är väl inte långt därifrån nu. mycket skandinaver på bägge orterna med.

Soppan
112 inlägg

En fråga om Niseko till er som vart där innan. Pension Kanon var fullbokat så får söka mig vidare. Hitttat ett boende i Annupuri som verkar ok. Frågan är då om det ligger för långt ifrån andra delar av Niseko? Är det lätt att ta sig runt med buss? Eller ska man gå på något som är ganska dyrt men ligger nära liften? Lite surt att lägga ut runt 15 000 svenska för 45 dagar, men bo måste man ju. Har kanske ett boende i östra Hirafu som tydligen bara skulle ta 5 min med buss, hur långt är det gångvägen från östra Hirafu in till de mer centrala delarna?

Är det ngåra mer förresten som bokat och är klara med att vara i Niseko mellan 3 Jan- 17 Feb? Åker själv mästa delen av tiden så önskar gänra hänga på någon. Man behöver ju vara minst två för att transiversarna ska göra någon nytta:9 Sen behövs ju en kameraman också...

patr
97 inlägg
patr 97 inlägg 7 år sedan

Soppan :

En fråga om Niseko till er som vart där innan. Pension Kanon var fullbokat så får söka mig vidare. Hitttat ett boende i Annupuri som verkar ok. Frågan är då om det ligger för långt ifrån andra delar av Niseko? Är det lätt att ta sig runt med buss? Eller ska man gå på något som är ganska dyrt men ligger nära liften? Lite surt att lägga ut runt 15 000 svenska för 45 dagar, men bo måste man ju. Har kanske ett boende i östra Hirafu som tydligen bara skulle ta 5 min med buss, hur långt är det gångvägen från östra Hirafu in till de mer centrala delarna?

Är det ngåra mer förresten som bokat och är klara med att vara i Niseko mellan 3 Jan- 17 Feb? Åker själv mästa delen av tiden så önskar gänra hänga på någon. Man behöver ju vara minst två för att transiversarna ska göra någon nytta:9 Sen behövs ju en kameraman också...

Annupuri är byn som ligger längs till vänster på pistkartan (berget ser ut som en kon i verkligheten) och sitter ihop med Niseko Village och Hirafu via lift och skidbuss. Vet inte riktigt vad som menas med östra Hirafu men om det är det jag tror det är är det rätt lång ifrån.
Jag är lite sugen på att åka tillbaks till Niseko under januari. I så fall kanske vi skulle slå våra påsar ihop?

Soppan
112 inlägg

patr :

Soppan :

Annupuri är byn som ligger längs till vänster på pistkartan (berget ser ut som en kon i verkligheten) och sitter ihop med Niseko Village och Hirafu via lift och skidbuss. Vet inte riktigt vad som menas med östra Hirafu men om det är det jag tror det är är det rätt lång ifrån.
Jag är lite sugen på att åka tillbaks till Niseko under januari. I så fall kanske vi skulle slå våra påsar ihop?

Så nu har jag lyckats boka på Niseko powder lodge precis vid liften i Hirafu nästan hela januari. Är du sugen så säg bara till. Verkar som du bör boka rätt snart då, för det börjar bli fullt överallt.

patr
97 inlägg

Ok, vad får du betala för det?
Jag kanske slänger iväg ett mail och frågar om det finns nån ledig sängplatts.

Soppan
112 inlägg

de har lite olika priser för det kinesiska nyåret kommer upp mitt i allt och då läggs det på yen lite när som. Här är kostnaderna för den första tiden i alla fall:

#1 Arrive Jan 3

Depart Jan 26

1 people dorm room

23 nights

4500X 1night 3500X 6 nights 3000X 6 nights 4000X 10 nights

Total 83500yen

Andreas80
161 inlägg
Andreas80 161 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Andreas80 (7 år sedan)

Ska till Sapporo hälsa på min bror. Ska kombinera med lite brädåkning åker troligen 20 eller 27 Januari och stannar 2 veckor tänkte boka in mig 6-7 dagar i Niseko och sen ta någon dags utflykt till Tiene från Sapporo.

Söker nu boende i Niseko.

Någon som har tips för boende för ensamresande i Niseko?

Flyga billigt Tokyo - Sapporo http://www.skymark.jp/en/

patr
97 inlägg

Soppan :

de har lite olika priser för det kinesiska nyåret kommer upp mitt i allt och då läggs det på yen lite när som. Här är kostnaderna för den första tiden i alla fall:

#1 Arrive Jan 3

Depart Jan 26

1 people dorm room

23 nights

Total 83500yen

Det blir Niseko Powder Lodge för mig, 6 jan - 3 feb.

Sonite
102 inlägg
Sonite 102 inlägg 7 år sedan

Jag och en kompis bodde på Powder Lodge förra året, ni kommer bli nöja. Ligger sjukt nära liften och ägaren är så jävla trevlig och hjälpsam, tex lånade ut 3 set snöskor till oss gratis när vi ville topptura uppför Yotei, vulkanen ni titta på de dagar de är klart väder.

Soppan
112 inlägg

patr :

Soppan :

#1 Arrive Jan 3

Depart Jan 26

1 people dorm room

23 nights

Total 83500yen

Det blir Niseko Powder Lodge för mig, 6 jan - 3 feb.

Blir perfekt smile Har man någon att åka offpist än.

patr
97 inlägg

Japp

patr
97 inlägg

Börjar dra ihop sig! Jag åker imorgon mot Niseko. Har du kommit fram Soppan? Hur är snöläget?
Är det nån mer som ska till Niseko under januari?

keith
59 inlägg

Tjena! Vi är ett gäng på 4 som sticker dit i morgon också big_smile Ses kanske där!

Soppan
112 inlägg

Kom fram igår. Flyget blev lite försenat pga. snö. I niseko snöade med och har gjort så hela dagen idag och gör det fortfarande. Såg en skylt på toppliften att det snöat 30 cm på 24 h och det har ju inte slutat smile Helt ok första skiddag med andra ord. Kommer bli grymt imorgon. Det är minst 10 svenskar bara på powder lodgen. Är säkert fler runt om i byn.

patr
97 inlägg

Låter grymt!

SSyk
249 inlägg
SSyk 249 inlägg 7 år sedan

Soppan :

I niseko snöade med och har gjort så hela dagen idag och gör det fortfarande.

Låter utmärkt, åker dit på måndag.

Galgen
8 inlägg
Galgen 8 inlägg 7 år sedan

hej! kort fråga, hittade inget svar i övriga trådar:

vet någon om det finns specifik försäkring att teckna på plats i niseko som täcker offpist-åkning?

Soppan
112 inlägg

Galgen :

hej! kort fråga, hittade inget svar i övriga trådar:

vet någon om det finns specifik försäkring att teckna på plats i niseko som täcker offpist-åkning?

Enligt folksam, som jag har, gäller deras hemförsäkring 45 dagar utomlands. Den gäller i pist men även om man kör genom gatear och håller sig nära området. Beger man sig ut på flerdagsturer bort från området gäller den inte, samt om man inte följer skidanläggningens regler. Detta sa de till mig i alla fall. Jag ska vara borta ca 60 dagar så fick förlänga för ca 500kr vilket inte är så farligt mot vad det kan kosta att bli hämtad med helikopter etc.

Så försäkring på plats har jag ingen aning om.

keith
59 inlägg

Vi är i Niseko nu smile bloggar här: http://blogiseko.wordpress.com/

keith
59 inlägg

Tjena!
Är de någon som är i Niseko nu och är sugen på att åka lite? Jag har varit nere nu i 3 veckor och har tänkt å kötta till den 10 mars!

Ha de gött!

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook