Salomon och Look´s nya turbindningar.

blomman67

Medlem
Har någon några nyheter att förtälla om Salomon och Look´s nya turbindningar som det ryktas om ?
Kanske någon tom har testat ? vad vet ni ? Länkar ? : )

Hasse_Lindborg sa:
snej sa:
http://www.skirandomag.com/news/index.php?post%2F2011%2F09%2F03%2FNouvelle-fixation-de-rando-Salomon
Hörde jag Duke??? ;)
Har bara sett dåliga bilder på de förr, och även då har iaf jag tyckte att tådelen har varit otroligt lik duke-tån. Så nog visste jag att den skulle vara lik, men det här är ju löjligt! :P

Ser ut som att den inte bygger lika mycket som Duke och det är ju positivt. Ett annat stort plus är ju det faktumet att...det inte är Marker som tillverkat den :P

PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:
snej sa:
http://www.skirandomag.com/news/index.php?post%2F2011%2F09%2F03%2FNouvelle-fixation-de-rando-Salomon
Hörde jag Duke??? ;)
Har bara sett dåliga bilder på de förr, och även då har iaf jag tyckte att tådelen har varit otroligt lik duke-tån. Så nog visste jag att den skulle vara lik, men det här är ju löjligt! :P

Ser ut som att den inte bygger lika mycket som Duke och det är ju positivt. Ett annat stort plus är ju det faktumet att...det inte är Marker som tillverkat den :P
Håller med... Någon skillnad förutom skruven i mitten hade de väl ändå kunnat göra på tådelen.

DIN 16 också om inte mina ögon bedrar mig...

Då är vinterns stora fråga, solly eller marker?

^^ KAn hålla med. Men det är nog svårt att bygga tån på ngt annat sätt om det ska vara en sån typ av bindning eftersom pivotpunkten redan är nog långt fram. Att få till en vanlig drivertå hade nog blivit olidligt att gå med.

Jarle sa:
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:

Håller med... Någon skillnad förutom skruven i mitten hade de väl ändå kunnat göra på tådelen.

Vad hände med " I don't hike. My legs are too heavy"?

Jarle sa:
PNyberg sa:
Hasse_Lindborg sa:

Dynafit ;)

Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:
PNyberg sa:

Dynafit ;)
Inte råd med extra pjäxor och åker "stundtals" på mindre mjuk snö

Jarle sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jarle sa:

Dynafit ;)
Inte råd med extra pjäxor och åker "stundtals" på mindre mjuk snö
Och i sammband med att du tar upp detta så måste jag även visa upp Roberts nya quiver samt Nya klädkollektion som droppar nu till vintern

"Cyklon Jkt"
9295-20stor.jpg

Nytt quiver.
vattenskidor_247x329.jpg

Hasse_Lindborg sa:
Vad är det som ser så mycket bättre ut än Duke???
Indeed! Jag får lite naxo/fritschi-vibbar här. Mycket plast, ser ganska tunn ut...

Men självklart håller vi ändå tummarna för att det här är en riktig kalasbindning! :D:D:D

Det verkar som att man skiftar mellan åk-läge och gå-läge på liknande sätt som på en fritschi? Jag undrar om dom kommer få den konstruktionen lika vridstyv som dukens där både fram och bakdel fästs som berget i åk-läge.

Dersom de har klart å få til et låsesystem al'a duke, der bindingen festes med flere punkter under skien som går inn i spor i bindingen, men fått dette til med ski/tur -skifte rett bak bindingen, kortere vandring, lavere "stack" og mer aluminium, så må det jo bli bra... Trenger ikke revolusjonere tanken bak duke, bare forbedre den i alle ledd.

SiSt sa:
Dersom de har klart å få til et låsesystem al'a duke, der bindingen festes med flere punkter under skien som går inn i spor i bindingen, men fått dette til med ski/tur -skifte rett bak bindingen, kortere vandring, lavere "stack" og mer aluminium, så må det jo bli bra... Trenger ikke revolusjonere tanken bak duke, bare forbedre den i alle ledd.
Någon som har läst ngt viktrelaterat? Antar iaf att den kommer vara lättare än duke. Men å andra sidan verkar det vara mer metall än duken.
Verkar som att den inte kommer i vinter...dålig deal.

Hasse_Lindborg sa:
Plast eller metall är väl inte så viktigt? Duke´s vridstyvhet är svår att slå kan jag tro...
Så länge plasten inte är för klen på fel ställen så är det inga problem. Vilket också marker insett och gjort något åt AFD'n. Får nog bli en duke till vintern :)

Townsend påstår at den veier litt mindre enn Duke.

Plast eller metall er ikke veldig viktig, men tenker bare at det bør være mulig å få en binding med metallrails lavere ned mot skien enn Duke er, og med en annen justering av tåhøyden (tåen opp og ned, ikke en glidende afd som trenger plass under støvelen og kan brekke), så må det være mulig å få den mer vridningsstiv og slitesterk.

Synes selv at jeg med Duke blir stående for mye "på" skien, men det ideele for meg er å stå "i" skien... Blir uansett spennede å se hvordan det går med den så fort de slipper den i butikkene.

ser fan ut som salomon. ( den ar vall fan likadan som salomonhelvetet. )

Senast ändrad:
The_teo sa:
Kan bero på att Atomic´s ägare köpte upp Salomon förra året? Och du har inte tänkt på hur lika Rocker 2 och Atomic BC är i skärningen?

Senast ändrad:
Exakt samma, precis som med STH-bidningarna som Atomic bara smetar roligare färg på och kallar för FFG... Men känns väl som ett schysst byte om Atomic gör pistskidorna åt de coola grabbar.

Hasse_Lindborg sa:
The_teo sa:
Kan bero på att Atomic´s ägare köpte upp Salomon förra året? Och du har inte tänkt på hur lika Rocker 2 och Atomic BC är i skärningen?
Atomic & Salomon har "delat" bindingar innan dom blev uppkopta ocksa.
Har inte tankt pa hur lika Rocker2 och BC ar pga. att jag ledsnat pa att tech-norda.

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
The_teo sa:
Wut wut?
Amer köpte Atomic 1994, 11 år senare (2005) köpte Amer Sports som det numera heter Salomons produktportfölj.
Visst, måtten är ganska lika, men man behöver inte tillhöra samma koncern för att titta på någons websida och spana lite specs. Konstruktionen däremot skiljer ju sig desto mer...

Den stora dealen är ju racesidan och bindningarna, men bindningssammarbetet är ju inte konstigare än hela Tyroliahärvan...

2005? Var det så sjukt länge sedan? Känns som förra året.

Och nej det är så klart man inte behöver vara i samma koncern för att snegla på varandra men lättare i samma fabrik ;) (Boomerang och Renegade)

Någon som kan säga vad dom tycker om att montera dessa på ett par R2or och jämföra med STH14 driver?

Frågan är, vandra eller inte vandra?

Du kan ju inte få tag på turbindningen än så kör på STH i år och byt nästa höst!

Lite fakta om Salomon/Atomics AT-bindning saxat från Epicski.com:

*The binding can be switched from ski to hike and vice versa w/o having to exit the binding
* DIN 7-16
* Heel is very 916esque
* Toe in very Marker Duke/Jester-esque but with wings that are longer
* The Rails connecting the toe to the heel are aluminum vs. composite
* I cannot say for sure but the weight feels lighter and the stand height looks lower that a Duke

4d720f8d_313406_10150312525970877_570955876_8422679_786887610_n.jpeg

b4e71b34_IMG_9926.jpeg

cff3f51e_IMG_9925.jpeg

78a3eaa1_IMG_9924.jpeg

c24ee4b3_IMG_9923.jpeg

0e386dad_13Atomictracker.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp