Go pro Hd eller Contour HD

emiil-h
33 inlägg
emiil-h 33 inlägg 7 år sedan

Tjena gubbar !

Funderar på att köpa en hjälm kamera nu för att filma lite longboard, snowboard m.m.
Men vet inte riktigt vilken jag ska välja mellan Go Pro Hd eller Contour Hd.

Go Pro Hd : http://cdon.se/hemelektronik/gopro_hd_h … n-14400432

Contour Hd : http://www.webhallen.com/hemelektronik/ … ideokamera

Har kollat lite videos men svårt att avgöra. Båda kan filma i 1080p.
Contour Hd är fruktansvärt mycket billigare men är det någon som har någon koll på positiva/negativa saker med dom.

Tack på förhand!

MVH
Emil

Svar

josh
445 inlägg
Jarle
3975 inlägg
Jarle 3975 inlägg 7 år sedan

Contour+ spöar det mesta på marknaden i nuläget

skistore.se/mtbstore.se Citera
emiil-h
33 inlägg

Go pro hd ska visst ha lite bättre ljus och bild men frågan är om det är värt dubbelt så mycket pengar. Eller vad finns det mer som är bättre på go pro ?

emiil-h
33 inlägg

Frågan är om det inte är smartast att köpa en Go pro hd 960 istället. Kan hitta den för ca 1000 kr billigare än go pro helmet hd. Ända skillnaden är att man inte kan filma i 1080p och hört att dom flesta filmar ändå i 720p.
Eller vad tror ni ?

iche
230 inlägg
iche 230 inlägg 7 år sedan

Tänk på fps också!

https://www.redbull.com/se-en/ Citera
emiil-h
33 inlägg

IsakHemmingsson :

Tänk på fps också!

Aa det är klart. Go pro hd 960 kan ju bara filma i 30 fps och man kanske vill ha 60 när saker rör sig snabbare så det ser bättre ut.

ricric
71 inlägg
ricric 71 inlägg 7 år sedan

youtuba så kan du se splitscreen med jämförelse mellan dom. Countour har ju ingen fisheye som jag ser som ett stort plus! Men GoPro har fan ger fan bättre bild imo.

Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad madskii (7 år sedan)

Kolla in ContourROAM. Tror det är 170graders vinkel, mot Contours "vanliga" den är på 140 tror jag.
Har själv den "gamla" Contour, och nackdelen med den är just sämre vinkel.
Go pro har, som jag har förstått ett lite mer slagtåligare hölje än Contour.

Jarle
3975 inlägg

Contour+ som jag länkade till tidigare har dessutom ställbar vidvinkel (varken contour eller Go Pro har fisheye) från 90 till 170 grader. Utöver detta har du möjligheten att livestreama, micingång, GPS för hastigheter osv och så kan du ställa in kameran på en mängd ollika sätt genom din smartphone via blåtand.

Kika in den genom länken jag postade tidigare.

PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 7 år sedan

Jarle :

Contour+ som jag länkade till tidigare har dessutom ställbar vidvinkel (varken contour eller Go Pro har fisheye) från 90 till 170 grader. Utöver detta har du möjligheten att livestreama, micingång, GPS för hastigheter osv och så kan du ställa in kameran på en mängd ollika sätt genom din smartphone via blåtand.

Kika in den genom länken jag postade tidigare.

I want one!!! Pris i svea?

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Officerider
174 inlägg
Officerider 174 inlägg 7 år sedan

Jarle, du som har koll på Contour:
ContourROAM, är det deras nya "inte så dyr nu ska vi sälja till ALLA"-modell? De körde ju en riktigt intensiv kampanj på nätet, bla i Stockholm.

PNyberg
4251 inlägg

madskii :

ContourROAM, är det deras nya "inte så dyr nu ska vi sälja till ALLA"-modell? De körde ju en riktigt intensiv kampanj på nätet, bla i Stockholm.

Det verkar så. Enkla kontroller, bra vidvinkel, bra pris.

Jarle
3975 inlägg

madskii :

Har inte hunnit fördjupa mig i den kameran än tyvärr. Men det ser ju ut som att det är den nya instegskameran. Kan kolla upp den närmare om så önskas smile

Officerider
174 inlägg

Jarle:
Det var snällt, men det behövs inte. Ville bara kolla av läget, Go Pro vs Contour. Tycker Contour börjar satsa mer och mer på reklam, knyter till sig nya skidåkare. Spännande!
Förresten, vad hände egentligen med den där kameran, V-I-O hette den så? Den som ALLA hade förut. Har ju inte riktigt synts til på ett tag.

Jarle
3975 inlägg

madskii :

Jarle:
Det var snällt, men det behövs inte. Ville bara kolla av läget, Go Pro vs Contour. Tycker Contour börjar satsa mer och mer på reklam, knyter till sig nya skidåkare. Spännande!
Förresten, vad hände egentligen med den där kameran, V-I-O hette den så? Den som ALLA hade förut. Har ju inte riktigt synts til på ett tag.

Kommer att få reda på mer om kameran inom kort misstänker jag. Kan dänga upp lite info då.

VIO lyckades bra när de mer eller mindre var ensamma på marknaden. Deras första HD-kamera kom ut alldeles för sent och var för tung, för långsam, för dyr, för otymplig... Ja, lite många missar samtidigt.

Officerider
174 inlägg

Jarle:
Släng upp mer information om ContourROAM, tack.

emiil-h
33 inlägg

Vad är skillnaden mellan Gopro Hd Helmet och Motorsport ? Det ända som inte är samma ser ju ut att vara en sak man har runt huvudet på gopro helmet. Och på motorsport ås har man någon sugpropp.
Frågan jag tänkte på då är behöver man den saken man har på huvudet på hjälmen ?
Hitta en gopro hd motorsport lite billigare än helmet men om man behöver den så köper jag ju såklart den.

Jarle
3975 inlägg

madskii :

Jarle:

Har inte fårr någon mer info om den än det som ligger på hemsidan (http://contour.com/products/contour-roam). Pratade lite med en som kört med den och han har inget att anmärka på.

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Jarle :

madskii :

Jarle:

Har inte fårr någon mer info om den än det som ligger på hemsidan (http://contour.com/products/contour-roam). Pratade lite med en som kört med den och han har inget att anmärka på.

Verkar ju fet! Min dröm är att man kan välja att ha en "live stream" av hastighet, höjd, höjdmeter/s osv. i den inspelade filmen. Skulle kunna vara ett ganska fränt tillägg till en pov-film.

Utter for president! Citera
Stepup
1530 inlägg
Stepup 1530 inlägg 7 år sedan

emiil-h :

Vad är skillnaden mellan Gopro Hd Helmet och Motorsport ? Det ända som inte är samma ser ju ut att vara en sak man har runt huvudet på gopro helmet. Och på motorsport ås har man någon sugpropp.
Frågan jag tänkte på då är behöver man den saken man har på huvudet på hjälmen ?
Hitta en gopro hd motorsport lite billigare än helmet men om man behöver den så köper jag ju såklart den.

Det är endast fästena som är annorlunda.

moderatorer är sura Citera
Jarle
3975 inlägg

Heinz_p :

Jarle :

madskii :

Jarle:

Verkar ju fet! Min dröm är att man kan välja att ha en "live stream" av hastighet, höjd, höjdmeter/s osv. i den inspelade filmen. Skulle kunna vara ett ganska fränt tillägg till en pov-film.

Fullt möjligt med contour+ och GPS, bara att lägga in smile

Heinz_p
999 inlägg
Heinz_p 999 inlägg 7 år sedan

Jarle :

Är detta sanning? Kan jag då exempelvis få upp en hastighetsmätare i klippen med en massa frän info:)?

Utter for president! Citera
Jarle
3975 inlägg

Heinz_p :

Jarle :

Är detta sanning? Kan jag då exempelvis få upp en hastighetsmätare i klippen med en massa frän info:)?

Har inte provat det själv men det ska bara vara att exportera datafilerna för GPSen och köra in i redigeringsprogrammet. Behövs säkert kodas om smile

MarkusRehn
134 inlägg
MarkusRehn 134 inlägg 7 år sedan

Contour+ e rätt dyr, men har ju lätt fetast features.
Ska man ändå ha en fisheyekamera så...

http://www.conrad.se/?ref=pricerun&article=860519

Tränare för snowboardlinjen på RIG Malung Citera
PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad PeeGee (7 år sedan)

men va! 6 tusen!! Då känns det mer värt att köpa 3 goPros för samma pris...

Freyda
96 inlägg
Freyda 96 inlägg 7 år sedan

PeeGee :

men va! 6 tusen!! Då känns det mer värt att köpa 3 goPros för samma pris...

Handlar ju om lite olika funktioner och finesser. Freddy hade contour+ om jag fattat clerre rätt.. Han sa att det var riktigt coolt och kunna kolla i slutet av dagen hur man åkt.

jag är mer sugen på ett enklare alternativ... kanske inte 3 GoPros men 1 hade inte varit fel..

stellan-is-on-fire
100 inlägg
stellan-is-on-fire 100 inlägg 7 år sedan

hur fungerar det med repor på lins osv. på contour? är det ett utbytbart skydd utanpå?

PNyberg
4251 inlägg

stellan-is-on-fire :

hur fungerar det med repor på lins osv. på contour? är det ett utbytbart skydd utanpå?

Yes it is.
http://contour.com/products/replacement-lens-kit

PeterK016
8 inlägg
PeterK016 8 inlägg 7 år sedan

För den som inte vill lägga dyra pengar för en Contour+ (som jag kan avslöja är sjukt bra!) så kan man gå för Contour ROAM som är deras nya enklare modell. Den har ju 170graders osv men saknar GPS. Den kan justera vitbalansen precis som på +'en.

Går man för +'en så får man live-view som någon sagt och jag kan koppla kameran via BT till min mobil før att justera bildvinkel osv, det är faktiskt väldigt smooth att ha.

PNyberg
4251 inlägg

PeterK016 :

För den som inte vill lägga dyra pengar för en Contour+ (som jag kan avslöja är sjukt bra!) så kan man gå för Contour ROAM som är deras nya enklare modell. Den har ju 170graders osv men saknar GPS. Den kan justera vitbalansen precis som på +'en.

Går man för +'en så får man live-view som någon sagt och jag kan koppla kameran via BT till min mobil før att justera bildvinkel osv, det är faktiskt väldigt smooth att ha.

Har du några klipp att bjuda på så man får se hur stor skillnad det är på vidvinkel på linsen tro?

Jarle
3975 inlägg

PNyberg :

PeterK016 :

Har du några klipp att bjuda på så man får se hur stor skillnad det är på vidvinkel på linsen tro?

170 grader är ungefär lika mycket som GoPro...

Contour GPS har också live view via blåtand, ett bra mellanalternativ.

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan | Senast ändrad Wall-E (7 år sedan)

Contour är ju smidigare att ha på hjälmen.

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon av dessa kameror. Men efter att ha kollat runt på tester osv så tycker jag att Contour:en har bättre bildkvalitet medans GoPro:en har bättre ljus och färger. Detta skulle man dock kunna fixa till i ett redigeringsprogram. target="_blank" rel="nofollow">Contour vs GoPro

Jag skulle ha satsat på Contour ROAM

Billigare än GoPro och enligt mig inte en större skillnad mellan dessa två.
Finns många smådetaljer men det är inget jag orkar att sätta mig in i och analysera tongue

Hoppas du blev något klokare.

Jibber. Det är som gangster fast på skidor. Citera
stellan-is-on-fire
100 inlägg
stellan-is-on-fire 100 inlägg 7 år sedan

PNyberg :

stellan-is-on-fire :

Yes it is.
http://contour.com/products/replacement-lens-kit

tackar!

PNyberg
4251 inlägg

Wall-E :

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon av dessa kameror. Men efter att ha kollat runt på tester osv så tycker jag att Contour:en har bättre bildkvalitet medans GoPro:en har bättre ljus och färger. Detta skulle man dock kunna fixa till i ett redigeringsprogram. target="_blank" rel="nofollow">Contour vs GoPro

Finns många smådetaljer men det är inget jag orkar att sätta mig in i och analysera tongue

Har också en känsla av att ROAM kommer bli en GoPro-killer.

PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan

Wall-E :

Eh va? Dom ligger ju på samma pris? GoPro till och med snäppet billigare? 300 dollars på deras hemsida.. Billigaste roamen jag hittat ligger på 2300.. Var hittar du Roam för under 2k ?

tycker det verkar finnas dåligt med återförsäljer till contour roam?

PeeGee
221 inlägg
Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

PeeGee :

Wall-E :

Eh va? Dom ligger ju på samma pris? GoPro till och med snäppet billigare? 300 dollars på deras hemsida.. Billigaste roamen jag hittat ligger på 2300.. Var hittar du Roam för under 2k ?

tycker det verkar finnas dåligt med återförsäljer till contour roam?

Men vart skickas GoPro:en ifrån om man köper från deras web? Tillkommer högre frakt om det skickas från USA antar jag? :S Sedan eventuell tull. Med ans du köper Roamen från Dustin för 2 354 kr.
Och ja, det finns nog lite få återförsäljare av ROAM:en.

Aja, enligt mig så verkar Contour ROAM mer intressant än GoPro smile

Wall-E
102 inlägg
Wall-E 102 inlägg 7 år sedan

PeeGee :

http://www.sporthitech.com/contour-roam-adventure-camera/

haha, in my face!

Där ser man ! smile

PeeGee
221 inlägg
PeeGee 221 inlägg 7 år sedan

De är bara pessimister som räknar med tullavgift!

The_teo
1134 inlägg
The_teo 1134 inlägg 7 år sedan

Och du ska ju anda kopa den i NA pg!

www.epicplanks.com Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook