Go pro Hd eller Contour HD

emiil-h

Medlem
Tjena gubbar !

Funderar på att köpa en hjälm kamera nu för att filma lite longboard, snowboard m.m.
Men vet inte riktigt vilken jag ska välja mellan Go Pro Hd eller Contour Hd.

Go Pro Hd : http://cdon.se/hemelektronik/gopro_hd_helmet_hero_action-14400432

Contour Hd : http://www.webhallen.com/hemelektronik/138731-contour_hd_1080p_videokamera

Har kollat lite videos men svårt att avgöra. Båda kan filma i 1080p.
Contour Hd är fruktansvärt mycket billigare men är det någon som har någon koll på positiva/negativa saker med dom.

Tack på förhand!

MVH
Emil

Go pro hd ska visst ha lite bättre ljus och bild men frågan är om det är värt dubbelt så mycket pengar. Eller vad finns det mer som är bättre på go pro ?

Frågan är om det inte är smartast att köpa en Go pro hd 960 istället. Kan hitta den för ca 1000 kr billigare än go pro helmet hd. Ända skillnaden är att man inte kan filma i 1080p och hört att dom flesta filmar ändå i 720p.
Eller vad tror ni ?

youtuba så kan du se splitscreen med jämförelse mellan dom. Countour har ju ingen fisheye som jag ser som ett stort plus! Men GoPro har fan ger fan bättre bild imo.

Kolla in ContourROAM. Tror det är 170graders vinkel, mot Contours "vanliga" den är på 140 tror jag.
Har själv den "gamla" Contour, och nackdelen med den är just sämre vinkel.
Go pro har, som jag har förstått ett lite mer slagtåligare hölje än Contour.

Senast ändrad:
Contour+ som jag länkade till tidigare har dessutom ställbar vidvinkel (varken contour eller Go Pro har fisheye) från 90 till 170 grader. Utöver detta har du möjligheten att livestreama, micingång, GPS för hastigheter osv och så kan du ställa in kameran på en mängd ollika sätt genom din smartphone via blåtand.

Kika in den genom länken jag postade tidigare.

Jarle sa:
Contour+ som jag länkade till tidigare har dessutom ställbar vidvinkel (varken contour eller Go Pro har fisheye) från 90 till 170 grader. Utöver detta har du möjligheten att livestreama, micingång, GPS för hastigheter osv och så kan du ställa in kameran på en mängd ollika sätt genom din smartphone via blåtand.

Kika in den genom länken jag postade tidigare.
I want one!!! Pris i svea?

Jarle, du som har koll på Contour:
ContourROAM, är det deras nya "inte så dyr nu ska vi sälja till ALLA"-modell? De körde ju en riktigt intensiv kampanj på nätet, bla i Stockholm.

madskii sa:
ContourROAM, är det deras nya "inte så dyr nu ska vi sälja till ALLA"-modell? De körde ju en riktigt intensiv kampanj på nätet, bla i Stockholm.
Det verkar så. Enkla kontroller, bra vidvinkel, bra pris.

madskii sa:
Har inte hunnit fördjupa mig i den kameran än tyvärr. Men det ser ju ut som att det är den nya instegskameran. Kan kolla upp den närmare om så önskas :)

Jarle:
Det var snällt, men det behövs inte. Ville bara kolla av läget, Go Pro vs Contour. Tycker Contour börjar satsa mer och mer på reklam, knyter till sig nya skidåkare. Spännande!
Förresten, vad hände egentligen med den där kameran, V-I-O hette den så? Den som ALLA hade förut. Har ju inte riktigt synts til på ett tag.

madskii sa:
Jarle:
Det var snällt, men det behövs inte. Ville bara kolla av läget, Go Pro vs Contour. Tycker Contour börjar satsa mer och mer på reklam, knyter till sig nya skidåkare. Spännande!
Förresten, vad hände egentligen med den där kameran, V-I-O hette den så? Den som ALLA hade förut. Har ju inte riktigt synts til på ett tag.
Kommer att få reda på mer om kameran inom kort misstänker jag. Kan dänga upp lite info då.

VIO lyckades bra när de mer eller mindre var ensamma på marknaden. Deras första HD-kamera kom ut alldeles för sent och var för tung, för långsam, för dyr, för otymplig... Ja, lite många missar samtidigt.

Vad är skillnaden mellan Gopro Hd Helmet och Motorsport ? Det ända som inte är samma ser ju ut att vara en sak man har runt huvudet på gopro helmet. Och på motorsport ås har man någon sugpropp.
Frågan jag tänkte på då är behöver man den saken man har på huvudet på hjälmen ?
Hitta en gopro hd motorsport lite billigare än helmet men om man behöver den så köper jag ju såklart den.

Jarle sa:
madskii sa:
Jarle:
Släng upp mer information om ContourROAM, tack.
Har inte fårr någon mer info om den än det som ligger på hemsidan (http://contour.com/products/contour-roam). Pratade lite med en som kört med den och han har inget att anmärka på.
Verkar ju fet! Min dröm är att man kan välja att ha en "live stream" av hastighet, höjd, höjdmeter/s osv. i den inspelade filmen. Skulle kunna vara ett ganska fränt tillägg till en pov-film.

emiil-h sa:
Vad är skillnaden mellan Gopro Hd Helmet och Motorsport ? Det ända som inte är samma ser ju ut att vara en sak man har runt huvudet på gopro helmet. Och på motorsport ås har man någon sugpropp.
Frågan jag tänkte på då är behöver man den saken man har på huvudet på hjälmen ?
Hitta en gopro hd motorsport lite billigare än helmet men om man behöver den så köper jag ju såklart den.
Det är endast fästena som är annorlunda.

Heinz_p sa:
Jarle sa:
madskii sa:
Jarle:
Släng upp mer information om ContourROAM, tack.
Har inte fårr någon mer info om den än det som ligger på hemsidan (http://contour.com/products/contour-roam). Pratade lite med en som kört med den och han har inget att anmärka på.
Verkar ju fet! Min dröm är att man kan välja att ha en "live stream" av hastighet, höjd, höjdmeter/s osv. i den inspelade filmen. Skulle kunna vara ett ganska fränt tillägg till en pov-film.
Fullt möjligt med contour+ och GPS, bara att lägga in :)

men va! 6 tusen!! Då känns det mer värt att köpa 3 goPros för samma pris...

Senast ändrad:
PeeGee sa:
men va! 6 tusen!! Då känns det mer värt att köpa 3 goPros för samma pris...
Handlar ju om lite olika funktioner och finesser. Freddy hade contour+ om jag fattat clerre rätt.. Han sa att det var riktigt coolt och kunna kolla i slutet av dagen hur man åkt.

jag är mer sugen på ett enklare alternativ... kanske inte 3 GoPros men 1 hade inte varit fel..

För den som inte vill lägga dyra pengar för en Contour+ (som jag kan avslöja är sjukt bra!) så kan man gå för Contour ROAM som är deras nya enklare modell. Den har ju 170graders osv men saknar GPS. Den kan justera vitbalansen precis som på +'en.

Går man för +'en så får man live-view som någon sagt och jag kan koppla kameran via BT till min mobil før att justera bildvinkel osv, det är faktiskt väldigt smooth att ha.

PeterK016 sa:
För den som inte vill lägga dyra pengar för en Contour+ (som jag kan avslöja är sjukt bra!) så kan man gå för Contour ROAM som är deras nya enklare modell. Den har ju 170graders osv men saknar GPS. Den kan justera vitbalansen precis som på +'en.

Går man för +'en så får man live-view som någon sagt och jag kan koppla kameran via BT till min mobil før att justera bildvinkel osv, det är faktiskt väldigt smooth att ha.
Har du några klipp att bjuda på så man får se hur stor skillnad det är på vidvinkel på linsen tro?

PNyberg sa:
PeterK016 sa:

Har du några klipp att bjuda på så man får se hur stor skillnad det är på vidvinkel på linsen tro?
170 grader är ungefär lika mycket som GoPro...

Contour GPS har också live view via blåtand, ett bra mellanalternativ.

Contour är ju smidigare att ha på hjälmen.

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon av dessa kameror. Men efter att ha kollat runt på tester osv så tycker jag att Contour:en har bättre bildkvalitet medans GoPro:en har bättre ljus och färger. Detta skulle man dock kunna fixa till i ett redigeringsprogram. IpvQwSAv2Po]Contour[/MEDIA] vs GoPro

Jag skulle ha satsat på Contour ROAM

Billigare än GoPro och enligt mig inte en större skillnad mellan dessa två.
Finns många smådetaljer men det är inget jag orkar att sätta mig in i och analysera :P

Hoppas du blev något klokare.

Senast ändrad:
Wall-E sa:

Jag har ingen direkt erfarenhet av någon av dessa kameror. Men efter att ha kollat runt på tester osv så tycker jag att Contour:en har bättre bildkvalitet medans GoPro:en har bättre ljus och färger. Detta skulle man dock kunna fixa till i ett redigeringsprogram. IpvQwSAv2Po]Contour[/MEDIA] vs GoPro

Finns många smådetaljer men det är inget jag orkar att sätta mig in i och analysera :P

Har också en känsla av att ROAM kommer bli en GoPro-killer.

Wall-E sa:

Eh va? Dom ligger ju på samma pris? GoPro till och med snäppet billigare? 300 dollars på deras hemsida.. Billigaste roamen jag hittat ligger på 2300.. Var hittar du Roam för under 2k ?

tycker det verkar finnas dåligt med återförsäljer till contour roam?

PeeGee sa:
Wall-E sa:

Eh va? Dom ligger ju på samma pris? GoPro till och med snäppet billigare? 300 dollars på deras hemsida.. Billigaste roamen jag hittat ligger på 2300.. Var hittar du Roam för under 2k ?

tycker det verkar finnas dåligt med återförsäljer till contour roam?
Men vart skickas GoPro:en ifrån om man köper från deras web? Tillkommer högre frakt om det skickas från USA antar jag? :S Sedan eventuell tull. Med ans du köper Roamen från Dustin för 2 354 kr.
Och ja, det finns nog lite få återförsäljare av ROAM:en.

Aja, enligt mig så verkar Contour ROAM mer intressant än GoPro :)

Tillbaka
Topp