Freeride game of GNAR 2012! försnacket

PNyberg

Aktiv medlem
rocknerPR sa:
PNyberg sa:
En semikapning.

Den här tävlingen borde förlängas in i skidsäsongen i sann GNAR anda.

http://unofficialnetworks.com/wp-content/uploads/2011/09/PP-Pass-Picture-ECP-GNAR-RULE-BOOK.jpg

Ger en bra start på säsongen med 10 000 färska gnar poäng :)
Någon kanske borde starta en GNAR tråd, då allt som görs måste dokumenteras och bli godkänt av en utsatt domare.

Kan detta bli en bra grej tro?...
Sjukt bra idé tänkte jag och vips så blev den här tråden till.

Tänkte att vi kunde slå våra många huven ihop och komma på regler som som blir lite mer allmänna än de som gäller i just Squaw.

Sj tycker jag att man borde få extra poäng om man:
1. Gör säsong i Squaw och går in för att skrapa ihop så många GNAR poäng som möjligt.
2. Köper boken och nerdar in sig :)

LET THE GNAR NERDING COMMENCE!

jag har ju inte boken, per! hur ska det ga?!

ps. ar det gnarpoang pa att inte ha boken tro?

Senast ändrad:
Lee-nus sa:
jag har ju inte boken, per! hur ska det ga?!

ps. ar det gnarpoang pa att inte ha boken tro?
nix...lätt 800p avdrag.

Boken kan köpas här och jag har för mig att det inte är någon tull eller moms på böcker. Så det är bara bok+frakt som behöver betalas.

Gruppbeställning kanske? :lol:

Det här kommer bli grymt! Film och bildbevis postas här i tråden antar jag? Kan vi utse en domare som håller ordning på poäng och postar dem i slutet på säsongen? Detta hade ju kunnat vara en officiell freeridetävling :)

Vad vi behöver är väl prioriterade punkter, utförligt beskrivna för att minska tolkningsmån, samt poängsättning? Ska boken följas slaviskt? Eller gör vi en egen "bok" och anpassar den till Freeride?

Blidee sa:
Det här kommer bli grymt! Film och bildbevis postas här i tråden antar jag? Kan vi utse en domare som håller ordning på poäng och postar dem i slutet på säsongen? Detta hade ju kunnat vara en officiell freeridetävling :)
Jo skulle vara kul om någon var domare, men den personen måste ju ha boken då :)

Finns det någon på freeride som äger den boken som kanske är villig att ställa upp eller kanske sälja den?

Jibberisch sa:
Vad vi behöver är väl prioriterade punkter, utförligt beskrivna för att minska tolkningsmån, samt poängsättning? Ska boken följas slaviskt? Eller gör vi en egen "bok" och anpassar den till Freeride?
Skulle nog gå att köra freerideade reglar på tävlingen, bara att någon måste göra det också.

Att göra en egentolkning som anpassar sig efter freeride.se känns inte så... GNAR?
Och hur skulle man gå till väga? Att posa allt här känns lite oorganiserat.
Tävlingen kungen afnskutan är väll en gnar-variant där allt ligger på en film, skulle det vara något?

Blidee sa:
Jag tycker att vi bör anpassa reglerna lite.
Boken behandlar ju trots allt bara linjer i Squaw. Så precis som Jibberisch säger så behöver vi tydliga regler här.
Dessa tror jag lättast diskuteras fram i den här tråden med vägledning av boken.

Jag tycker inte att det är den här tråden som skall vara tråden du postar dina bilder i.

Jag föreslår precis som Blidee att vi har en jury som avgör om det är GNAR eller inte.
En Idé är att ha en gnar mail som juryn har gemensam tillgång till och att veckans/månadens/årets Freeride GNAR publiceras i en GNARblogg?

PNyberg sa:
Blidee sa:
Boken behandlar ju trots allt bara linjer i Squaw. Så precis som Jibberisch säger så behöver vi tydliga regler här.
Dessa tror jag lättast diskuteras fram i den här tråden med vägledning av boken.

Jag tycker inte att det är den här tråden som skall vara tråden du postar dina bilder i.

Jag föreslår precis som Blidee att vi har en jury som avgör om det är GNAR eller inte.
En Idé är att ha en gnar mail som juryn har gemensam tillgång till och att veckans/månadens/årets Freeride GNAR publiceras i en GNARblogg?
Super bra idé om juryn om med en gemensam mail och med bloggen.
Det känns som en hyfsat vettig idé att köra vidare på, dock måste någon anpassa reglerna eller om det sker allt eftersom.

Men då återstår vem/vilka blir GNAR juryn?

rocknerPR sa:
PNyberg sa:
Blidee sa:

Super bra idé om juryn om med en gemensam mail och med bloggen.
Det känns som en hyfsat vettig idé att köra vidare på, dock måste någon anpassa reglerna eller om det sker allt eftersom.

Men då återstår vem/vilka blir GNAR juryn?
Juryn bör iaf ha en del tid till detta. Blir det populärt så lär det dumpa in rätt många brev om dagen där folk ska hävda hur GNAR de är. Så max ett brev per person och vecka kanske?

Borde det finnas någon minimum gräns om hur många potentiella GNAR poäng som skall bedömmas av juryn just för att slippa en lavin av, och jag citerar, "pictures of naked man-ass" /Tim Conrad, founder of Unofficial Squaw.

Detta var ju en extremt fet idé!

Juryn bör ju bestå av människor från olika delar av Sverige och som kanske har sysselsättning av det slaget som gör att de har tid över framför datorn.

Reglerna bör väl kanske utgå från originalet så mycket som möjligt, men göras om så att de inte är anpassade för en specifik skidort.

Men då för att slippa ha massor med bilder på nakna herrar i pjäxor mitt i backen på sin dator, kan man ju köra punkter som bara är tillåtna en gång per säsong.
(för vissa punkter)

Senast redigerad av en moderator:
Tycker snarare att alla som vill delta filmar sig själva och så får man rösta på vilken video som blir bäst ;)

Enligt mig finns det 3 vägar att ta det hela...

1. Annordna en fet GNAR-tävling
Det blir lite mix av Kungen Af Skutan och NM, men jävlar vad kul det skulle vara...

2. Skapa en kontinuerlig tävling över säsongen
Folk får skicka in videos med poängräkning som sedan förs upp på någon slags tabell med alla bidrag.

3. Vi skapar egna FR-regler för GNAR som man kan ha för att köra med polarna
Något grundläggande för både alternativ 1 och 2, samt jäkligt kul att göra. Jag har spenderat många timmar i buss vägandes för och nackdelar för olika poängsättning... Gör man en jäkligt bra excelfil som lätt går att printa har man en bra grund för att göra större grejer, typ tävlingar.

Så vilka punkter ska vi ha med på Freeride's Bucket List for the '11/'12 Season?

-Dansa den horisontella pjäxdansen med en SLAO-slyna?
-Bli så pass poppis bland Liftwaffe att man får åka upp innan liften öppnar för allmänheten?
-Ett extremt löjligt foto på liftkortet?
-Sätta banrekord i tidtagningssträckan?
-Åka baklänges en hel dag, inklusive lift?

Edit: Såg Carleds inlägg nu, det är alltså alternativ tre som jag tycker är bäst. Vi skapar helt enkelt en lista med olika punkter att pricka av och eventuellt ett poängsystem. I mitt tycke bör listan inte vara knuten till en specifik ort utan något som alla kan köra som en kul grej oavsett om man åker på en veckas semester eller gör en hel säsong. Sen får det väl vara ärlighetsprincipen som gäller om folk vill skryta på internet. Det brukar ju fungera...

Senast ändrad:
PNyberg sa:
McConkey skrev ihop en artikel om GNAR och boken med lite tips om hur man skulle generalisera konceptet och sånt i Powder för en 4-5 år sen.
Borde väl finnas inscannat någonstans?

-snö
/r

Grejen med KAS är väl att väldigt mycket känns som att det blir fokuserat på total dyngfylla och en hel del äckliga inslag. Missförstå mig inte, det finns grymt mycket jäkligt coola inslag från senaste KAS men om vi nu är så pass många här så känns det ju viktigare att fokusera på rent roliga grejer, som faktiskt går enkelt att dokumentera.

Egna regler som är anpassade efter att vi alla åker på olika anläggningar känns ju som en grundförutsättning. Alltså alternativ 3 känns mest lovande. Om vi dessutom håller "boken" förhållandevis kort så slipper juryn få in alldeles för många mail också. Genom att de poänggivande aktiviterna är någorlunda få och avancerade så får vi mer kvalitet än kvantitet i inskicken som juryn måste ta hänsyn till

Senast ändrad:
Det här börjar ta fart nu!

Jag känner att vi bör utse en jury som kan snacka ihop sig om regler, saker/mål och poäng.

PNyberg sa:
upnorth sa:
Tycker snarare att alla som vill delta filmar sig själva och så får man rösta på vilken video som blir bäst ;)
Fast då blir det ju inte riktigt the game of gnar om du frågar mig..?
Är medveten om det, men det tror jag bara blir praktiskt genomförbart lokalt på de olika orterna, men du är mer än välkommen att motbevisa mig :)

Blir väl antagligen tvungna att anpassa reglerna lite iom att alla inte hänger på samma ställe, jag diggar idén om ett gemensamt mailkonto för en framröstat jury och max en video i veckan/deltagare. Juryn får generalisera boken så att den funkar på alla linjer och sen poängsätta materialet och uppdatera poängställningen säg, 1 gång i månaden?

Känns som att det kommer bli en allmän poängtabell för de vanliga roligheterna, och sedan specialpoäng som man applicerar för Åre och Gränsen? Standarduppsättningen av poäng blir åkpoäng, typ dropp, snurrar, flippar, liftgrejer, claims etc, och ortsspecifika poäng blir specifika dropp, linjer, lifthus, kiosker, personer(?!) som är specifika för stället.

Riktigt kul blir det sedan när locals på mindre friåkningsorter, typ Ramis/Funäs, Björkliden, Kittel, Hemavan/Tärnaby etc. gör ortsspecifika poäng för just deras spots. Alla ställen har ju roliga spots där det går att hitta på dumma/roliga grejer!

Sånt här kan bli komplicerat.

1. Jag tror det är av yttersta vikt att märka upp de olika aktiviteterna med en flagga som säger hur många gånger man får utföra aktiviteten/säsong.

2. Vad gäller plats-specifika aktiviteter - hur och vart drar man gränsen? Åre? Gränsen? Jag är inne på Pillards linje, vi behöver en uppsättning "generiska" aktiviteter/regler (till att börja med en gemensam uppsättning begrepp, så att vi alltid talar om samma sak, när vi talar om en sak.)

När man har en lista med "grund" -regler/aktiviteter kan man utöka den med några eller flera, eller en jävla massa platsspecifika variabler.

3. Nu är jag inte totalt insatt i GNAR -fenomenet, men begränsar sig aktiviteterna/reglerna endast till backen? Om det behövs en "offpist"-lista, skämt åsido, en lista för saker nere i byn - anmäler jag mej frivillig att hålla i den.

4. Jag tror att ni ska komma fram till några stycken, som utformar ett förslag, presenterar det och samlar in feedback. Allt annat kommer att degraderas till subjektivt svammel.

Jibberisch sa:

1. Jag tror det är av yttersta vikt att märka upp de olika aktiviteterna med en flagga som säger hur många gånger man får utföra aktiviteten/säsong.

2. Vad gäller plats-specifika aktiviteter - hur och vart drar man gränsen? Åre? Gränsen? Jag är inne på Pillards linje, vi behöver en uppsättning "generiska" aktiviteter/regler (till att börja med en gemensam uppsättning begrepp, så att vi alltid talar om samma sak, när vi talar om en sak.)

När man har en lista med "grund" -regler/aktiviteter kan man utöka den med några eller flera, eller en jävla massa platsspecifika variabler.

3. Nu är jag inte totalt insatt i GNAR -fenomenet, men begränsar sig aktiviteterna/reglerna endast till backen? Om det behövs en "offpist"-lista, skämt åsido, en lista för saker nere i byn - anmäler jag mej frivillig att hålla i den.

4. Jag tror att ni ska komma fram till några stycken, som utformar ett förslag, presenterar det och samlar in feedback. Allt annat kommer att degraderas till subjektivt svammel.
+1 på detta och på det Carled skrev! Detta kan bli riktigt riktigt bra.

Jibberisch sa:

Håller med till 100%. Det är bäst att göra freeride.se tävlingens regler så lätttolkade som möjligt. Att börja diskutera vad en viss linje är värd eller inte blir MKT jobb. Tänk på att orginal idén tog lång tid att ta fram. Och då skulle den bara behandla Squaw!

För att göra det här med att bestämma jury lite enklare så kan väl de som känner sig manade sända ett fr mail till mig....?

Någon som har börjat fila på ett förslag till regelmall (?) till tävlingen?

Behöver dessutom fler frivilliga till juryn.

That is all.

Nu ska jag sova!

Natta!

Ja det var en stund sedan det var någon aktivitet i den här tråden. Gick inte så smoooth med att få ihop frivilliga som jag trodde.
Hoppas det satte igång idémaskinen hos många.

2011/2012 säsongen är i sitt peak nu och som ni fattar så blir det ingen tävlingen i år.... MEN, jag tanken är att det ska bli en till nästa säsong. Ska fundera ut ett enkelt koncept som fungerar vart man än är med enkla poängsättningar.

Shredda hårt!

Tillbaka
Topp