GPS - Koordinater i Frankrike

Starboard

Medlem
Hej, i min smartphone så finns det en GPS och den verkar fungera bra om man slår på kartfunktionen eller kollar latitud och longitud mot en vanlig karta. Nu har jag köpt en guidebok med koordinater för offpiståk. Kanon tänkte jag då kan jag använda min telefon för att hitta. Det är bara det att koordinaterna hamnar runt Paris om jag öppnar kartboken.

Koordinaterna ser ut som så här: "32T 0271080 4992960". Vad är det, kan man konvertera till "vanliga svenska" på något sätt. Finns det t.o.m. kanske någon app för det?

Som sagt finns det olika system, kolla upp vilka du använder så löser det sig!
Tänk även på att det kan bli väldigt dyrt att använda aGPS i utlandet.

Kula82 sa:
koordinater är väl internationellt?
Nja. Det finns olika system för att mäta.

I Sverige har vi SWEREF99 samt RT90 för att få ut GPS kordination på en karta. Sedan finns det även en internationell standard, men den har vi inte på våra svenska kartor vilket är lite lustigt.

Starboard sa:
Hej, i min smartphone så finns det en GPS och den verkar fungera bra om man slår på kartfunktionen eller kollar latitud och longitud mot en vanlig karta. Nu har jag köpt en guidebok med koordinater för offpiståk. Kanon tänkte jag då kan jag använda min telefon för att hitta. Det är bara det att koordinaterna hamnar runt Paris om jag öppnar kartboken.

Koordinaterna ser ut som så här: "32T 0271080 4992960". Vad är det, kan man konvertera till "vanliga svenska" på något sätt. Finns det t.o.m. kanske någon app för det?
Får du tag på en riktig gps, dvs inte smartphone utan en som är gjord för uteliv (ingen navigator till bilar) så kan man ställa in för vilket land och vilket system den skall gå på och på så vis beräkna om vart det är.

Jag har försökt googla upp en omräknare men det ser ut att vara svårt.

Det är inte alls lustigt, eftersom jorden är rund och kartan platt så behöver vi ha olika kartprojektioner. Skulle vi följa UTM skulle vi få tre olika zoner över Sverige, och således inte kunna ha en skarvlös karta. WGS 84 ligger hyffsat nära SWEREF99, tillräckligt nära för att duga för skidåkare.
RT90 är ett tvådimensionellt system som är på väg bort, men existerar alltså parallellt med SWEREF99 under en övergångsperiod.
Och återigen, kolla upp vilka villkor som gäller för dig, du har ingen GPS i din mobiltelefon hur smart den än är, utan en aGPS och det kan bli riktigt dyrt.

Varför behöver man en platt karta om den inte är på papper? Ditt resonemang är obegripligt: har mane (fysisk) jordglob (med samma form som jorden - det är väl oftast inte så) får du gärna förklara varför man behöver man olika koordinatsystem beroende på latitud.

Hur många GPS:er och mobiltelefoner med aGPS:er finns det på marknaden med sfäriska skärmar? Det spelar ingen roll om kartan är gjord av papper, ljuspunkter eller hästbajs; avbildningen kommer alltid att vara tvådimensionell i de här tillämpningarna.
Man använder olika projektioner för att hålla nere formförändringen så mycket som möjligt, det finns mycket att läsa om det här på internet och en bra sida att börja på är lantmäteriets egna hemsida!

Vad har en ev skärms sfäriskhet med saken att göra? Om man har en tillräckligt stor jordglob, lägger på ett tillräckligt finmaskigt koordinatsystem och sedan fotograferar resultatet med bilder av ytor som är ett par km² (eller vad som är lämpligt för detta sammanhang) så är det en tillräckligt bra approximation för denna kontext att jorden är platt samtidigt som man har ett korrekt koordinatsystem som inte behöver kompenseras för. Eftersom en dator (GPS/telefon) kan ta dessa "bilder" dynamiskt behövs ingen proejektion.

Allt är väl en fråga om GPS:ens interna represention. Är den tredimensionell eller använder de en platt karta med projektion?

Om du tror dig veta ett bättre sätt så tycker jag du ska utveckla det, här finns många miljoner att tjäna!

Som Tompan14 skriver... kolla upp vad som gäller för ditt abonnemang!

Har du ett franskt kort blir det ju inte så blodigt dyrt men skulle du tex ha telenor så kostar det i Europa 49 kr/dygn ger 10 MB/dygn. Pris efter 10 MB: 32,50 kr/MB

la_grave
GPS systemet har ingen egen karta, det enda som man får ut av en GPS mottagare är position och (en väldigt exakt) tid.

GPS mottagaren räknar ut positionen i ett koordinatsystem som anger en position i höjd,bredd och sida (där 0,0,0 är jordens centrum).
Eftersom det är helt omöjligt för en normal person att förstå vars ex 2 452 400, 996 931, 5 783 401 (m) ligger på jorden (och vad den nya positionen blir om man förflyttar sig längs med jordytan) så anger en GPS mottagare positionen i WGS84 som är en hyfsad modell av hur jorden är formad (samma koordinatsystem som svenska sjökort använder)

Dom flesta vettiga mottagare kan som sagt räkna om positionen till andra koordinatsystem också.

Tillbaka
Topp