Bindningar till tjej

Plumbum

Ny medlem
Bindningar till tjej
Hej!

Jag ska köpa nytt för i år och har hittat de bootsen jag vill ha men jag är lite osäker på vad jag ska ha för bindningar.
Jag är inte asbra på att åka men kan svänga och så :) och jag skulle vilja lära mig hoppa denna vinter.

Frågade på Oneoff och snubben där sa att det är lättare att styra om man har styv bottenplatta på bindningarna, men jag är lite osäker på vad som räknas till styv bottenplatta. Han rekommenderade Burton stiletto men om man kollar på burtons hemsida så har de 4/10 i response rate, men 10 ska vara styvast, tycker inte 4 låter så högt då, känner mig lite förvirrad, har jag missförstått det här med response rate?

Jag har hittat ett par burtonbindningar (burton mission 10/11) med 5/10 i response rate, är det något för mig?

Tack på förhand!

Bindningar till tjej
mission är en killbindning och det kan nog bli så att den är för bred för in boot. stiletton är den jag också skulle rekommendera. flux har några. nitro raidens tjejbindningar ser bra ut.

Bindningar till tjej
Åh va dum jag är, det har du helt rätt i.

Vad tror du om burton Lexa (10/11) då (6/10 i response rate)? Är stiletto bättre än den?

Tack för svar!

Bindningar till tjej
Flux GM30
Flux är tydligen religion på Freeride och i så fall är jag religiös.

Boardlife säljer Flux och de borde få in årets på lager snart

Senast ändrad:
Bindningar till tjej
Okej, tack för tipsen :)

Så Lexa och stiletto är inget för mig? Eller är det någon som har något alls att säga om dem?

Tycker det är svårt att hitta tjejbindningar i min storlek (S) från flux och jag är inte speciellt intresserad av att ha det senaste (läs: dyraste) för jag tror att förra säsongens grejer funkar lika bra för mig :)

Bindningar till tjej
stiletton är snäppet under lexa. vad har du råd med?
flux är grymma bindningar men har kortare livslängd än många andra bindningar. (har åkt på fluxbindningar i 8 år och fått byta varje säsong)

Stiletto tycker jag duger om du inte e avancerad. bättre dämpning i spännen och baseplate på lexa gentemot stiletto men som sagt. avancerad bindning.

mjukare bindningar är ju lite mer förlåtande om du inte har full kontroll på allt.

Senast ändrad:
Bindningar till tjej
om du är så pass ovan som du säger så kommer du inte känna någon skillnad alls på 4/10 eller 5/10.. sen ska du nog inte ta en burton kill-bindning då deras bakkappor är ganska höga och det passar inte tjejer alls. tjejers vad-fäste sitter mycket lägre än killars och det kommer bara kännas obehagligt med en kill-bindning.

https://www.freeride.se/admarket/ad.php?id=83045 denna kanske kan vara något?

Bindningar till tjej
Kula du kanske ska nämna hur mycket du kör (och hur) när du säger att du byter varje år, det kanske du behövt med andra bindningar också. Slits de på något mer än strapsen så konstruktionen är vek tycker du?
Plumbum jag håller med om att man inte behöver ha det senaste men de hade inga tjejbindningar på lager.

Senast ändrad:
Bindningar till tjej
Okej, tack så jättemycket för alla svar!

Som jag fattar det så är Lexan bättre än Stiletton och eftersom den Lexan jag vill ha är billigare så tar jag nog den :)

Tack för hjälpen!

Tillbaka
Topp