Hjälp med första snowboard + bindningar

Eostra

Ny medlem
Hjälp med första snowboard + bindningar
Har åkt skidor i 10 år snart men började på allvar med snowboarding i fjol vintras. Är alltså relativt mycket nybörjare ännu o har en hel del att lära mig med svängningar osv. Har tillsvidare fått låna en bräda men har funderat lite på att köpa en egen, och är nästan helt lost i snowboardsdjungeln. Så jag har en hel del frågor. :)

Vill ha en bräda som jag kan åka hårt med i backen, bara jag blivit bättre på tekniken. Kommer antagligen inte överhuvudtaget att syssla med att hoppa, raila etc. eftersom det inte intresserar mig, så då är det en hård bräda jag är ute efter, right? Möjligen blir det lite off-pist långt i framtiden, men har som sagt massor att lära ännu innan dess.

Är 171 cm lång och vad jag förstått ska brädan då vara 150-155cm? Väger ca 70kg och har skostorlek 39-40, bootsen jag har är Burton invader. Dom är storlek 40 och för män egentligen, men otroligt små i storleken så kommer eventuellt att byta ut dem om det visar sig att dom är för små. Min fråga är då om det går bra med kvinno-bräda och bindningar fast jag har men-boots..? Hurdana bindningar ska jag ha, och hur stora? Hur vet jag om brädan är tillräckligt bred för bindningarna och mina fötter? Något att rekommendera? :)

Ang. hur mycket jag kommer åka. Well, ca 1 gång i veckan i medeltal, så länge det finns snö. Jag vill ha en bra bräda, men samtidigt vill man ju inte lägga ut hur mycket pengar som helst. Det är helt klart värt det om jag hittar en bräda som passar mig nu, då jag ännu är nybörjare, men som ännu uppfyller mina krav om några år då jag förhoppningsvis flyger ner för backarna... :) Eller är det bara att glömma..?

Är det bättre då att köpa en nybörjarbräda nu och byta ut den om några år, och isf, hur länge kommer jag vara nöjd med den? Kommer jag att ha den två säsonger, innan jag tycker den är fladdrig eller ostabil i höga farter, eller kommer jag kunna ha den i 5 år och vara nöjd?

En nybörjarbräda jag lite kikat på är Salomon lotus. Den är billig, men knappast heller den bästa brädan. Den är dessutom rätt mjuk vad jag förstått, och jag vill ju hellre ha en hård bräda. Vill som sagt undvika att köpa en bräda som bara kan tillfredsställa mig i något år, då satsar jag hellre lite mer pengar direkt. Eller vad tror ni?

Sen har jag också en hel del begrepp kvar att klarlägga, som någon vänlig själ gärna får hjälpa mig med. :) Vad menas med t.ex directional twin, Aspen mm?

Tack på förhand!

Tillbaka
Topp