Völkl Katana Rocker-okunskap/längdfråga

Jibberisch

Aktiv medlem
Disclaimer;
Jag sökte, jag hittade inget som konkret liknar mitt dilemma. Jag gjorde faktiskt det!

Bakgrund:
Jag har använt ett par Völkl Katana (pre-rocker) som "allround" -skidor för de resor man inte riktigt vet vilken typ av åkning som väntar. Lite puder, lite pist, för mycket flickvänner som ska sola, långa luncher, korta luncher, gnäll, dåligt väder, bra väder, liggbuss, "liggbuss" etc. etc. etc.

Jag har liten/obefintlig erfarenhet av rocker av ett gäng olika anledningar som jag inte orkar gå in på. Men mest därför att jag är lat och inte, av ren princip, tycker om att ändra på ett vinnande koncept. Vilket mina Katan har varit. Det har varit mina Katana och jag mot allt och både de och jag lever fortfarande.

Nutid:
Jag blev erbjuden att köpa ett par Katana 183 anno 2011 (10/11) för en spottstyver här precis. Bindningar och hela baletten. Vilket resulterade i att jag nu bestämt mej för att uppgradera med ett par Rockers i stallet.

Förutsättningar:
Längd: 180cm
Vikt: 75-80kg (beroende på säsong och rullande kampanj på McDonalds.)
Åkstil: Håglöst rödvinsberusad blandat med fläckvis ambition.

Fråga:
De Katana jag har nu och trivs förbannat bra med är 181 eller liknande (kommer fan inte ihåg). Kommer då ett par rockers på 183 kännas jävligt korta?

Det jag vill veta är ungefär:
Är det helt meningslöst att köpa dem? Ja/Nej
Kan jag lattja med dem i någonstans på berget, eller är de helt meningslösa för mej givet längden/rocker. Pengar i sjön vid ett köp? Någon glädje förutom att jag kan sätta upp dom på väggen?

Jag söker efter någon sorts längdpreferens. Om den finns, kan någon bara peka mej i rätt riktning? Jag trodde den skulle finnas på forumet, men hittade den ej. Tiden är knapp!

Ps. Som vanligt är det inte skidåkaren som har skrivit brevet, som är medlem på forumet.

Senast ändrad:
Jag vet inte om jag har förstått frågan rätt, men du har alltså ett par Katana av den första generationen nu i längd 183, och nu ska du byta till generation 2 i samma längd? Varför skulle det bli ett problem? Så mycket rocker pratar vi inte om.

För att ge dig ett svar: Nej, det kommer inte att kännas någon större skillnad. Redan gen 1 var plattspannad och många par hade redan lite rocker. Gen2 är jämnare i rockerprofilerna från tillverkningen, men det är bara lite rocker det handlar om. Det som skiljer är framförallt konstruktionen. Den nya varianten har mycket mer metall i sig och är tyngre och bastantare i grundkänsla. Samtidigt har den fått lite rocker, vilket ger en rappare känsla i svängväxlingar och i svänginitiering. Det är alltså en förändring mot en mer krävande skida och en annan mot en mer lättåkt skida. Totalt sett ger det en förändring mot en skida som är mer dämpad och mer stabil, men som fortfarande har kvar den fina balans och respons som kännetecknar Katana generation 1.

Det är inte säkert att du gillar den nya bättre. Det beror på vilka egenskaper hos den första Katanan som du värdesätter högst. Den nya kan antingen förbättra dom, eller vara sämre på just det du gillar. Bara att testa och se. Hur eller hur är det en mycket bra skida och det lär inte vara några problem att sälja iväg den igen om du inte gillar den.

Tackar!

Ber om ursäkt för en luddigt formulerad fråga. Jag har lite svårt att sätta fingret på själv vad det är jag trevar efter för svar nämligen.

Men det var lite ditt svar jag letade efter. Med det lilla rocker jag åkt, har jag uppskattat rappheten. Det jag uppskattar med de Katana jag drar runt på idag är stabiliteten (balans). Jag var mest intresserad av att veta om det blir för kort och en "blade" -känsla i och med rockern och speciellt då i pist (ej provat Katana rockern). Den jag provade var längre och föreföll vara mer "rockad".

Chansen att jag orkar sälja dom ifall jag köper och inte gillar är låg/obefintlig, vilket var lite anledningen till frågan (Valfri smiley).

Okunskapen lyser igenom och jag antar att det är dags att läas upp sig på lite rocker-fakta.

De ar for korta da Katana mater ca 5 cm mindre an vad de anger. Har ett par 190 cm är 187 cm lang men om inget under skett de senaste 20 aren sa har jag tydligen gatt och blivit 192 cm pa gamla dar.

Jibberisch sa:
Jag var mest intresserad av att veta om det blir för kort och en "blade" -känsla i och med rockern och speciellt då i pist (ej provat Katana rockern). Den jag provade var längre och föreföll vara mer "rockad".
Ok, då förstår jag vad du menar på ett annat sätt. Det är viktigt att inse att det finns olika typer av rocker och att de beter sig på olika sett. Relationen mellan skärning och rocker är också mycket viktig när det gäller åkning på fastare underlag. Det finns två huvudtyper av rocker/sidecut-relation om man förenklar det hela lite. Dels är det den typen av rocker/sidecut som ger en förkortad kontaktyta genom hela svängen, oavsett om skidan är plan eller kantas (i normala vinklar) och dels den rocker/sidecut-relation som ger en flytande initiering, men därefter fullängdskontakt vid kantning. Nu pratar vi rena huvudtyper av design och det finns skidor som verkligen håller sig i det ena eller det andra lägret. Det finns även många skidor som lånar tar lite av båda koncepten och tar det bästa från två världar.

Typ 1: Kontaktlängdsförkortande sidecut/rocker
Ross S7, Armada JJ och DPS RP112 är typexempel på skidor i den här kategorin. Det är modeller med rejäl rocker i tip- och/eller tail som kännetecknas av att hela, eller nästan hela, rockern sammanfaller med en indragen skärning. Den formen gör att den rockade delen av skidan aldrig kommer att vara i kontakt med snön så länge man inte åker i lös snö. På allt fast underlag kortas den aktiva delen av skidan ner till att vara en riktigt liten del av skidan totala längd.

Den här typen av skida får en "blade"-känsla, som du kallar det, eftersom man helt enkelt inte använder hela skidan när man åker på fast underlag. De blir av sin natur känsliga för viktfördelning iom den korta stödytan och samtidigt väldigt lättsvängda och lekfulla. Nackdelen är att de ofta känns otrygga och framförallt orena i skäret. Den här typen av skidor är riktigt långt från en traditionell fatski i balans och beteende och kräver ofta en hel del inåkning, i alla fall utanför pudret. En allt mer populär kategori som börjar locka även traditionalister som nu har haft lite tid att vänja sig vid känslan.

Typ 2: Sidecut/rocker med fullängdskontakt
Typiska skidor i den här kategorin är Völkl Katana, Shiro och Gotama, Fatypus I-rock, Hendryx (exkl Idiosynaptic) och Extrem. Här har skidan en traditionell sidoskärningsform, men har försetts med en rocker som oftast är lång och harmonisk. Rockern är i jämförelse med typ 1 ovan ganska låg ända ut i tipparna. Det börjar bli en trend att synkronisera sidoskärningen med rockern som det kallas, och det innebär att man laborerar med kontaktytan i relation till rockern. Mer rocker behöver då mer skärning för att snökontakten ska bli likvärdig.

En skida med den här formen blir väldigt lätt att få in i sväng, om vi pratar svänginitiering av traditionellt slag, eftersom minsta kantning ger en effekt av servostyrning tack vare rockern. Skidan är helt enkelt förböjd på ett sätt som den normalt är precis efter inledningen av svängen och då kommer den att sträva mot det läget utan minsta kraftansträning. Skidan går in i sväng via kantkontakt, och inte via centerskärning eller sladdad rotation, som är typiskt för Typ 1. När skidan kantas och belastas mer böjs skidan mer än rockern och då beter den sig som en helt vanlig skida utan rocker ända tills man ska växla sväng och avlastar skidan igen. Då släpper den lite tidigare än en spannad skida och blir lätthanterad och snäll i svängväxlingen, för att sedan åter gå in i ett skede när den beter sig som en orockad skida igen.

En skida med fullkontakt i sidecut/rocker-relationen känns alltså smidig i början av svängen och i svängväxling, men annars precis som en traditionell skida. Den kommer inte att upplevas kortare än en orockad liknande skida, i alla fall inte på ett negativt sätt. Den behåller de positiva effekterna av längd, men undviker att kännas otymplig och seg.

josh sa:
De ar for korta da Katana mater ca 5 cm mindre an vad de anger. Har ett par 190 cm är 187 cm lang men om inget under skett de senaste 20 aren sa har jag tydligen gatt och blivit 192 cm pa gamla dar.
Är du säker på det? Har inte Völkl ändrat sättet att mäta sedan dess? Katana generation 1 i 190cm är 187cm i verkligheten, men jag har någon form av vag minnesbild av att generation 2 är 189-190 cm. Någon som har ett par stående i hallen och kan bekräfta med hjälp av ett måttband?

MnO sa:
josh sa:
Är du säker på det? Har inte Völkl ändrat sättet att mäta sedan dess? Katana generation 1 i 190cm är 187cm i verkligheten, men jag har någon form av vag minnesbild av att generation 2 är 189-190 cm. Någon som har ett par stående i hallen och kan bekräfta med hjälp av ett måttband?
Jag har ett par sproilans 190 10/11 staende hemma sa jag ska mata bade dom och mig själv när jag kommer hem :)

186,2 cm spets till spets. Fattar inte hur jag kan missa att skriva ÄÄÄÄÄÄÄÄ :)

Mn0;
Tackar ödmjukast för informationen! Nu känns det bättre att "blind-köpa" =) Hatten av för utförlig beskrivning!

Josh;
Får ta och mäta mina "gamla" när jag orkar.

Mullesson;
Nej, herregud så du säger. Dessa hjältar skall upp på väggen, behandlas med varsam respekt. Precis så som de behandlat mej på berget. De skall sitta där, eller så i ett hörn - som två tysta vittnen och förkunna att tider som varit - var fantastiska.

PNyberg;
Jag undrade just om någon skulle plocka upp den. Skönt att man kan lite på gamla bummers!

Ludiu;
Som Herr Nyberg så uppmärksamt uppmärksammade. Det var ett subtilt och jävligt långsökt "försök" att inte riktigt vilja stå för att jag inte hade koll på rocker.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp