Salomon suspect VS Atomic punx 2012

HampZz0n

Ny medlem
tjenare är ute efter nya skidor nu och letar efter skidor som fungerar till ALLT!, fastnade för suspecten och punxen som jag hört ska fungera över hela berget men när jag prata med en kille på en lokal store så sa han att jag skulle satsa på punxen efter som han trodde jag skulle tröttna på suspecten efter som den inte är lika lekful och mkt styvare, men jag är jävligt sugen på suspecten efter som jag bara har hört bra om den och mkt dåliga grejer om punkxen

Bakgrund
har åkt skidor sen jag var 5 år och åker mest offpist och park tycker sj att jag är en medelgod åkare.

Nuvarande skidor
rossignol skratch (176)

Stats
Vikt: 83-84 kg
Längd: 184 cm

Ciao!
Hampus

Senast ändrad:
Tror dock inte du ska gå på ett par symmetriska skidor om du vill åka offpist med dom för det är sjukt tråkigt :D

Jag hade kört på suspecten eller kollat efter lite bredare skidor beroende på hur mycket offpist kontra park du kör

linder sa:
Tror dock inte du ska gå på ett par symmetriska skidor om du vill åka offpist med dom för det är sjukt tråkigt :D

Jag hade kört på suspecten eller kollat efter lite bredare skidor beroende på hur mycket offpist kontra park du kör
+1 på detta. Låter inte som att du åker alltför mycket park. Kanske ett par Line Blend eller Scott Dozer hade vart något?
Annars om du vill ha något som funkar bättre i parken kan du ju titta på Salomon Twenty Twelve eller Line Chronic också. Hur som helst så borde du titta på osymmetriska parkskidor med 90-100 i midja.

Senast ändrad:
Salomon Suspect ska du inte köpa, riktigt dålig kvalitet på dom. Salomons park skidor har varit fiaskon sedan Suspect och Dumont introducerades kvalitet mässigt. Pro Pipe modellen ska tydligen ha blivit mycket bättre, så ska du köpa Salomon ska du köpa dom.

Själv åkte jag på K2 Domain förra året, och jag var riktigt glad för dom, dom var underbara skidor att bara åka överallt på berget med. Har köpt Punx i år som ren parkskida.

Annars tycker jag du ska titta på Armada AR7 och K2 Recoil, dessa två parkskidor var dom jag gillade bäst för all mountain åkning. Men Suspect och Punx är inget jag tycker du ska köpa.

JSellberg sa:
När jag säger riktigt dålig kvalite på Suspect så menar jag "rikgitgt" dålid kvalite.
Och när du "säger" (fast än du skriver) " "rikgitgt" " så menar du att det är dålig kvalite?

Då undrar genast jag, på vilket sätt är det dålig kvalite?

Ojdå, vart lite stavfel där.

Har hört mycket om dåliga kanter som går sönder direkt, kan dock inte uttala mig om det.
Dock så åkte två kompisar på Suspecten förra säsongen (inga av dom kör park, utan använde dom bara som vanliga skidor) och jag har aldrig sett så sönder chippade skidor för. Stora bitar av ovansidan (1-2cm) som bara hade lossnat samt att kanterna på ovansidan från tip to tail såg ut som jag vet inte vad. Detta åstakommit av personer som inte jibbar.

Jämför man detta med mina Domain som jag åkte en hel del på rails med, och som inte alls chippade mycket, så tycker jag helt enkelt inte att det är värt att lägga pengarna på Salomon skidor.

hmm jag har hört samma sak om punxen att översta lagret släpper efter första dan och att kanterna går av nästan direkt , för övrigt hoppas jag att suspecten levererer lika bra som folk säger i puder

Brorsans ser helt okay ut och han köpte sina och körde förra säsongen och då började han köra park :)

HampZz0n sa:
hmm jag har hört samma sak om punxen att översta lagret släpper efter första dan och att kanterna går av nästan direkt , för övrigt hoppas jag att suspecten levererer lika bra som folk säger i puder
Varför skulle Suspect gå bra i puder? Det är ju en skida gjort i princip endast för parken?

GOS sa:
HampZz0n sa:
Varför skulle Suspect gå bra i puder? Det är ju en skida gjort i princip endast för parken?
folk jag pratat med säger att dom går att åka med i puder utan att man tröttnar

Dom funkar nog bra att åka på om du har lite teknik, kommer det ett rejält dump så tror jag dock du kommer bli trött på dom ganska snabbt.

Det låter ju faktiskt som du har köpt dom för 50%park 50%puder. Om detta är fallet så borde du lämna tillbaka dom, bara för att suspecten kanske inte är lika dålig som andra renodlade parkskidor offpist betyder det ju inte att dom är bra. Men om det är 80-90% park så kommer dom funka prima!

Tycker också att du ska överväga att lämna tillbaka dom.
En av mina kompisar som jag kör i parken med hade ett par Salomon 2012 förra säsongen, och dom höll utmärkt för rails och diverse slitage, samt att dom har lite rocker och och ett bättre flex för off-pist körning. Sen finns dom i 185 som är bättre för din vikt och längd. Så om jag var du skulle jag nog överväga ett par sådana istället.

Har ett par 2012 och om du vill åka ALLT så är de så nära du kommer enligt mig, annars som tidigare nämnt ett par chronics. btw. har jag inte haft några problem med kvallan på mina salomon alls :D good luck!

Ska jag ta punx istället ? Enligt grabbarna på alpingaraget i sthml funkar den skit bra i pist och offpist för att vara en park skida, kan tillägga att jag bara åker i svenska förhållanden

JSellberg sa:
Salomon Suspect ska du inte köpa, riktigt dålig kvalitet på dom. Salomons park skidor har varit fiaskon sedan Suspect och Dumont introducerades kvalitet mässigt. Pro Pipe modellen ska tydligen ha blivit mycket bättre, så ska du köpa Salomon ska du köpa dom.

Själv åkte jag på K2 Domain förra året, och jag var riktigt glad för dom, dom var underbara skidor att bara åka överallt på berget med. Har köpt Punx i år som ren parkskida.

Annars tycker jag du ska titta på Armada AR7 och K2 Recoil, dessa två parkskidor var dom jag gillade bäst för all mountain åkning. Men Suspect och Punx är inget jag tycker du ska köpa.
Hahahaha lyssna inte på denna kille han verkar inte veta nånting om skidor det är sant att det har varit dålig kvalite på salomons skidor men det har har dom förbättrat med åren och jag är sjukt nöjda med årets som jag kört på i sommras och nu på försäsongen sjukt bra pop i dom och håller bra k2 domain därimot är ett par riktiga skit skidor som jag hade förra året och dom knäcktes typ på mitten i slutet av säsongen pågrund av k2s dåliga kvalite.

HampZz0n sa:
Ska jag ta punx istället ? Enligt grabbarna på alpingaraget i sthml funkar den skit bra i pist och offpist för att vara en park skida, kan tillägga att jag bara åker i svenska förhållanden
Ta verkligen inte punx ist, dom kommer fungera sämre än suspectsen offpist. Kolla på på dom jag skrev i mitt första inlägg. Salomon Twenty Twelve i 186 kan vara ett bra val för dig.

Senast ändrad:
E-lindberg sa:
JSellberg sa:

Hahahaha lyssna inte på denna kille han verkar inte veta nånting om skidor det är sant att det har varit dålig kvalite på salomons skidor men det har har dom förbättrat med åren och jag är sjukt nöjda med årets som jag kört på i sommras och nu på försäsongen sjukt bra pop i dom och håller bra k2 domain därimot är ett par riktiga skit skidor som jag hade förra året och dom knäcktes typ på mitten i slutet av säsongen pågrund av k2s dåliga kvalite.
Ett par skidor knäcks inte för att dom är dåliga, dom knäcks för att du som åkare är dålig..
Du verkar ju veta mycket om Salomon, kan du inte berätta vad dom ändrat då?

Senast ändrad:
JSellberg sa:
E-lindberg sa:
JSellberg sa:

Ett par skidor knäcks inte för att dom är dåliga, dom knäcks för att du som åkare är dålig..
hahaha är du dum i huvudet eller om jag landar rakt på skidan med lite bakåt vikt i landningen och skidan går av går den då av för att jag är dålig ? eller för att den har dålig kvalite och jag kan säga att jag inte r så speciellt dålig heller och jag går på freeridegymnasiet så jag tror jag vet lite mer en dig.

och salomon har tex lagt till edge armor under dom senaste åren.

E-lindberg sa:
JSellberg sa:
E-lindberg sa:
hahaha är du dum i huvudet eller om jag landar rakt på skidan med lite bakåt vikt i landningen och skidan går av går den då av för att jag är dålig ? eller för att den har dålig kvalite och jag kan säga att jag inte r så speciellt dålig heller och jag går på freeridegymnasiet så jag tror jag vet lite mer en dig.

Personligen så tror jag inte ett skit på att din skida har gått av för att du har landat baklänges.

Sen så verkar du ju inte veta någonting om Salomon eller deras kvalitet på skidor, så du ska inte uttala dig.
Och jag har ju bara åkt skidor sen jag var två år, tävlat, är utbildat skidlärare samt jobbar i skidshop, men jaja någon lite skitunge på freeride vet säkert mer än mig om skidor.. :rolleyes:

Senast ändrad:
E-lindberg sa:

Du som kan allt, berätta för mig hur man landar rakt fast med lite bakåtvikt? Landar man inte lite bakåtlutad då?

Att du sedan går gymnasiet säger bara att du är yngre än oss och inget om vad du vet.

HampZz0n sa:
2012 suspect har förtärckta stålkanter så tror inte de går sönder

chrille50 sa:
HampZz0n sa:
2012 suspect har förtärckta stålkanter så tror inte de går sönder
det hade 09/10 också

https://www.freeride.se/prylar/skidor/2009/salomon/suspect.html <- dessa är dom första suspectsen (09/10) , dom har samma teknik som dom nya med edge armor

Senast ändrad:
De låter som du är ute efter minst lika mkt puder som park skida. Som andra säger tycker jag du ska lämna tillbaks din Suspect och köpa ngn bredare skida med mer rocker, t ex Line Blend, K2 kung fujas, Rossignol S3 som är 3 grymma allround skidor, med ca 100 midja. Kör själv på K2 Kung Fujas, som funkar prima överallt :)

JSellberg sa:
E-lindberg sa:
JSellberg sa:

Personligen så tror jag inte ett skit på att din skida har gått av för att du har landat baklänges.

Sen så verkar du ju inte veta någonting om Salomon eller deras kvalitet på skidor, så du ska inte uttala dig.
Och jag har ju bara åkt skidor sen jag var två år, tävlat, är utbildat skidlärare samt jobbar i skidshop, men jaja någon lite skitunge på freeride vet säkert mer än mig om skidor.. :rolleyes:
japp det gör jag och fråga vem som helst som var på make it happen gävle iår så kan du få se att jag talar sanning och stackars den som får dig som skidlärare !

E-lindberg sa:
japp det gör jag och fråga vem som helst som var på make it happen gävle iår så kan du få se att jag talar sanning och stackars den som får dig som skidlärare !
Lägg ner ... Tror du seriöst en skida går av pga just en fel landning? Samt att just din skida skulle göra så att alla var värdelösa? Man måste ha fler saker i beräkningen än bara en 16 årig kille som tror sig veta allt.

Senast ändrad:
Väl mkt pajkastning här inne kan jag tycka...vem som vet mest om skidor kan vi väl låta vara osagt, men att man för att man har tävlat, jobbat som skidlärare och åkt skidor länge automatiskt kan mkt om produkterna känns bara tveksamt...

@jsellberg, trist att dina kompisar haft otur med att skidorna chippat, men att det skulle innebära att det varit fiasko med alla salomonskidor känns lite hårddraget. Det finns flera personer i den här tråden som är nöjda med sina suspect, så alla kan ju knappas ha varit dåliga. Hursomhelst så är urvalet för litet för att resultatet ska vara signifikant...Du har dock rätt i att 2012 kunde ha varit ett vettigt alternativ med sin bredd, längd och rocker.

@op, köpte du suspect?? Isf hoppas du blir nöjd med dem. Skriv i tråden och berätta vad du tyckte om dem...Om du inte har köpt än, kolla absolut på 2012. Låter som den skulle passa kalasbra för dina ändamål.

Som snej säger, mkt pajkastning nu!

angående all fakta som tas upp kommer det felaktig information från båda hållen. Som exempel har Suspect haft Edge Armor från dag ett...

Jag har kört meterdjupt puder med 181cm Dumont (mittmonterade), och det var fruktansvärt. Skilladen är att jag har åkt på riktiga puderskidor i puder och vägrar åka med bakåtvikt (kalla det korrekt teknik om så önskas...). Hur jag än vrider och vänder på det blir det inte kul att åka parklagg i puder...

2012 å andra sidan, där har ni en riktig guldklimp! KÖP KÖP KÖP!

HampZz0n sa:
Köpte suspect igår men Var idag och bytte till ett par twenty twelve istället tror det vart bättre
Låter kalas!
snej sa:
Väl mkt pajkastning här inne kan jag tycka...vem som vet mest om skidor kan vi väl låta vara osagt, men att man för att man har tävlat, jobbat som skidlärare och åkt skidor länge automatiskt kan mkt om produkterna känns bara tveksamt...

@jsellberg, trist att dina kompisar haft otur med att skidorna chippat, men att det skulle innebära att det varit fiasko med alla salomonskidor känns lite hårddraget.
Brukar inte vara den som kastar paj, men när folk retar upp en vet du..
För övrigt så har kompisarna aldrig varit nöjda med sina Salomon skidor, främst Dumont modellen då det var en del problem med dom, men även med Suspect skidorna som jag skrev tidigare. Så jag prövar att få andra mäniskor till att välja dom lite mer hållbara modellerna!

Senast ändrad:
domain är bajs i skidform, åkte på dom i kanske 1,5 månad förra vintern. resultat: bra skida rent prestanda mässigt (kul med rocker), drog ur bindningarna 3 gånger, efter en vecka var kanten av på 10+ ställen, mycket slitage på ovansidan med tanke på hur lite jag använde dom, knäckte dom sedan på samma vis som e-lindberg dvs en tung sw landning av ett rail (dock inte en sw landning med bakvikt)
steez out

Det verkar ju jättetrist att åka puder på smala skidor.

Samt att ni som tjötat i denna tråd verkar sjukt dryga och osköna...

Sveda_och_verk sa:
Det verkar ju jättetrist att åka puder på smala skidor.

Samt att ni som tjötat i denna tråd verkar sjukt dryga och osköna...
För att summera detta har du även skrivit i denna tråden och du platsar ju in enligt din egna beskrivning! ;)

Suspect är oavsett en riktigt bra parkskida. Ingen kan säga något om det. Bara det att många riktigt duktiga åkare kör med suspect måste väl ändå tala för sig själv? Skulle man inte gilla skidan skulle man byta, det tror jag iaf. Visst, ovansidan trasar sig ganska lätt, men sen när åkte man skidor med lacken på skidorna? Är du en söndagsåkare som vill ha fina skidor, köp inte suspect. Är du en parkåkare som shreddar stenhårt och skiter i hur det ser ut, bara vill ha det bästa i parken, välj suspect. Sen funkar säkert punx bra, men personligen gillar jag inte mjuka skidor, så därför köpte jag suspect till detta året..

Vill du å andra sidan köra offpist ska du definitivt välja någon parkskida med rocker! 2012 eller någon armada skulle jag säga, men inte suspect eller någon annan som är symmetrisk.

Tycker för övrigt att pajjkastningen från de äldres sida är ett bevis på hur omogna de är. släpp det bara.. man behöver inte kasta skit på varandra, bara fett omoget.

oabrahamsson sa:
Suspect är oavsett en riktigt bra parkskida. Ingen kan säga något om det. Bara det att många riktigt duktiga åkare kör med suspect måste väl ändå tala för sig själv? Skulle man inte gilla skidan skulle man byta, det tror jag iaf. Visst, ovansidan trasar sig ganska lätt, men sen när åkte man skidor med lacken på skidorna? Är du en söndagsåkare som vill ha fina skidor, köp inte suspect. Är du en parkåkare som shreddar stenhårt och skiter i hur det ser ut, bara vill ha det bästa i parken, välj suspect. Sen funkar säkert punx bra, men personligen gillar jag inte mjuka skidor, så därför köpte jag suspect till detta året..

Vill du å andra sidan köra offpist ska du definitivt välja någon parkskida med rocker! 2012 eller någon armada skulle jag säga, men inte suspect eller någon annan som är symmetrisk.

Tycker för övrigt att pajjkastningen från de äldres sida är ett bevis på hur omogna de är. släpp det bara.. man behöver inte kasta skit på varandra, bara fett omoget.
har redan köpt mig ett par twenty twelve tror de kommer passa min åkning som handen i en handske :P

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp