Jag har inte sett något liknande tidigare, men det är nog lite tidigt på säsongen än för att säga om Shiron håller ihop normalt eller ej. Kvalitetsproblemen med de två första årsmodellerna av Katanan var ju dels tail-delamineringar, men också hållbarhetsproblem och fuktintrång via en svag sidewall och extremt ojämna spann/skeva skidor. Rena delamineringar av den där typen var inte så vanligt.
För mig ser det där ut som en klassisk underfoten-delaminering. Den börjar ofta vid ett skruvpar och vid någon form av stenkänning, som ett resultat av ett misstag vid monteringen, eller som en kombination av de båda. Med misstag i monteringen menar jag i det här fallet att man antingen borrar aningen för grunt, eller inte rensar hålen tillräckligt från borrester. Det orsakar en spänning i skidan och en lätt delaminering runt skruven, som senare riskerar att sprida sig. Spänningen i skidan kan sen göra att den börjar delaminera till synes utan orsak, eller som ett resultat av en stensmäll.
I ditt fall ser det ut att vara en lätt stenkontakt (eftersom man ser på bild 2 att kanten inte enbart buktar ut/ner, utan också upp) som har fått konstruktionen att haverera en aning. Det har orsakat en liten delaminering. Fukten som sen har tar sig in leder sedan till en betydligt värre skada, eftersom kärnan expanderar och sprider delammen vidare. Det här är en riktigt elak skada, eftersom kärnan tom har expanderat uppåt. Den skidan är i princip körd, även om den såklart går att fixa ihop och sen kan man ju åka slut på den.
Det är en avvägning hur man ska göra där. Att skidan ser ut som den gör nu ökar chansen att få reklamera en aning, men samtidigt så är skidan helt borta om man av någon anledning inte skulle få den godkänd. En sådan delaminering som upptäcks och åtgärdas korrekt i tid är sällan ett problem som innebär slutet för en skida, även om det alltid är svårt att få skidan helt torr innan reparation. Den måste vila i alla fall två veckor eller nåt sånt, och det har man ju inte tid med.
För mig är det en solklar reklamation ska väl också tilläggas. Även om man smäller en sten så ska den inte haverera så fullständigt. Dessutom ser kanten väldigt fräsch ut vid skadan, även om man inte ser belagssidan på bilderna. Det är inte säkert att det är ett generellt problem med Shiro dock, utan det kan helt enkelt vara ett måndagsex där lamineringen har blivit svag under foten av någon anledning. Det återstår att se vad rapporterna säger efterhand.