Shiro vs Katana, vs SS7

streimert

Medlem
Shiro vs Katana, vs SS7
Godagens.

Jag skulle gärna be om lite infall från Era erfarenheter.
Det är så att jag har åkt på Mantra, Legend Pro Rider samt nu sist ett par K2 Sidestash 2009/10. Jag är nu ute efter en ersättare som är lite större och med rocker. Skidan skall vara så att du kan stå på utan att den börjar fladdra samtidgt foglig. Inte för mycket sväng så att den blir nervös när det är uppkört...
Jag väger ca 86 kg och är 183cm. Gillar att stå på med mellan till stora svängar, samtidigt om att dra in i skogen blir roligare och roligare för vart år.

De alternativ jag sett på är då:
Shiro med rocker som skall vara väldigt bra i lössnö, men ändå stabil för blandat snöförhållande
Katana är nog styvare men mindre rocker och mindre mått..... tvecksamt,,, kanske är för lik mina tidigare K2 med måtten
SS7 verkar kraftfull, men hört att den är lite nervös ibland...
Har sneglat lite åt JJ men verkar lite för leksig för min smak...
Nordica hade någon Radict,,, men skulle vara tunga och kräva mkt fart....

De mått jag ser efter är mellan 115-125mm i midjan,,,, ,, i pisten blir det nya Sultan 85mm....

Jag vet att det med skidor är väldigt subjektivt, men vill ändå höra Era kommentarer. ....

Bindningen blir Dukis,,, Har gjort misstaget med mina Radium att köpa en alpinbindning som inte den passar i pga gummisulan... tips,,, gör inte samma miss...

Shiro vs Katana, vs SS7
Om du har kollat på JJ men tycker att den är för vek så finns också alternativet AK JJ, bredare, längre och styvare, precis som S7 har SS7 så har JJ numera AK JJ

Shiro vs Katana, vs SS7
Jag är i dina mått och har några säsongen under bältet, samt ett par tävlingar. Anser mig vara en ok skidåkare helt enkelt.
När jag ser de olika valen du har satt fram här så tänker jag direkt Shiro 193. Det verkar i mina ögon va en otroligt bra skida för oss som vill ha ngt som pallar fart, men fortfarande vara lite lekfullt.

Givetvis måste jag även rekommendera min egna favvoskida Moment Bibby Pro 190. Riktigt bra! Inte fullt så fartstabil som Shiron antagligen är, men stabil nog för att köra på hårt. Samtidigt så är den riktigt lekfull och flyter som en kork.

Shiro vs Katana, vs SS7
Shiro ser helt klart kul ut. Framförallt lär den klara fart väldigt bra. Ian är inte så snacksalig kanske, men helvete vad han kör fort...

Shiro vs Katana, vs SS7
Pillard sa:
Shiro ser helt klart kul ut. Framförallt lär den klara fart väldigt bra. Ian är inte så snacksalig kanske, men helvete vad han kör fort...
Skont att man sjalv ska till Alaska i vinter och har ett par Shiro staende i kallaren. Kanner att jag kommer kunna charga som Ian ha ha ha

Shiro vs Katana, vs SS7
Alla tre skidorna du har skrivit om är helt fantastiska. Dom hör till just nu den tätaste skidjungeln (115-125) midjor. Alla tre är hyfsat lika. Alla har charge i sig. Den som är minst lekfull enligt mig är Katanan. SS7 kan upplevas orolig på grund av spannet och den höga rockern. Shiro är ju platt under foten med en Rocker som går ända fram under bindningen. Den är stabil i alla fören eftersom hela skidan ligger i hela tiden. Oavsett om du väljer Shiro eller SS7 kommer du kunna vända dem på en fem öring. Det är i slutändan en smaksak när du väljer mellan dessa två. Blir bra oavsett vilken. Du kan nästan gå på priset i det här fallet :)

Shiro vs Katana, vs SS7
Gazza1 sa:
Alla tre skidorna du har skrivit om är helt fantastiska. Dom hör till just nu den tätaste skidjungeln (115-125) midjor. Alla tre är hyfsat lika. Alla har charge i sig. Den som är minst lekfull enligt mig är Katanan. SS7 kan upplevas orolig på grund av spannet och den höga rockern. Shiro är ju platt under foten med en Rocker som går ända fram under bindningen. Den är stabil i alla fören eftersom hela skidan ligger i hela tiden. Oavsett om du väljer Shiro eller SS7 kommer du kunna vända dem på en fem öring. Det är i slutändan en smaksak när du väljer mellan dessa två. Blir bra oavsett vilken. Du kan nästan gå på priset i det här fallet :)
Like this?

Rickards%2B%25C3%25B6ringar.jpg

Ursäkta. Jag var tvungen!

Det ska sägas att jag inte har testat av någon av de skidorna som nämns (förutom Bibby). En fråga till Gazza1, på vilket sätt menar du spannet på SS7 gör den orolig? Menar du Spannprofilen, rocker+spann under foten, eller syftar du på just rockern?
Har inte rocker blivit lägre på SS7 just för att den inte ska slå en massa?
Detta leder mig till min nästa fråga, riktad till alla. Är SS7 och Soul 7 samma skida? Isf har jag otroligt svårt att se att den låga nosen ska slå så väldigt mycket.

Shiro vs Katana, vs SS7
Är det någon som åkt på Shiron? En liten Kuro har stått på min önskelista länge, men tyckte de kändes lite slappa när jag klämde på dem. Efter lite googlende läste jag ett inlägg på Epic där en testaren var skapligt besviken och beskrev Shiron som överdämpad och "K2-död" i känslan. Någon som kört?

Shiro vs Katana, vs SS7
Streimert, Framförallt gör Du inte bort dig på ngn av dessa skidor. Men Du bör nog gå på en Völkl eftersom Du väger lite mer. Stort fan av SS7ans allround egenskaper säljer enl uppgift smör på andra sidan pölen, men jag väger inte 83 kg... I min värld är säkraste alt 2010s Katana i 190cm, om Du gillat dina tidigare skidor & gillar att elda på lite.

PNyberg +5

Shiro vs Katana, vs SS7
Sockerfarsan sa:
Är det någon som åkt på Shiron? En liten Kuro har stått på min önskelista länge, men tyckte de kändes lite slappa när jag klämde på dem. Efter lite googlende läste jag ett inlägg på Epic där en testaren var skapligt besviken och beskrev Shiron som överdämpad och "K2-död" i känslan. Någon som kört?
Paging Mr. Flingdal!

Shiro vs Katana, vs SS7
Till PNyberg.

Fantastiskt fin öringbild. Ingen större size men väldigt trevligt att se vad jag misstänker är ytterligare en flugfiske broder :)

Det jag menade med SS7 var att den höga rockern har en tendens att fladdra och slå på hårdare underlag. Om de har sänkt rockern till i år har jag ingen aning om. Har det gjorts kommer det definitivt att motverka just det problemet.

Sedan måste jag tippsa om Lib Tech Pow Nas. En väldigt fin skida om du vill kunna dundra på lite också. Det är definitivt i det styvare skiktet. Jag gillar den skarpt och har den nu som min allroundskida. Sen är det lite kul också att åka på något som inte resten av berget har. Det motverkade jag dock genom att införskaffa en Bent Chetler :)

Shiro vs Katana, vs SS7
Jag spanade lite innan på Rocker 2, men fick en känsla om att den var mer åt lössnö farandet och tämliten mjuk, är det en korrekt uppfattning?? detta då med referens till Shiro och SS7.
Vad jag kan tolka så är Rocker 2 och AK JJ mer jämförbara, kan det stämma? dvs mer lekfulla och roliga i puder och mkt sväng....

Shiro vs Katana, vs SS7
Har också tittat på Rocker2, kanske är lite mjuk för en tjockis. Ska man sikta lite på Shiron istället? Ligger på ungefär samma pris, inom 200 kr med bindning.

Shiro vs Katana, vs SS7
streimert sa:
Jag spanade lite innan på Rocker 2, men fick en känsla om att den var mer åt lössnö farandet och tämliten mjuk, är det en korrekt uppfattning?? detta då med referens till Shiro och SS7.
Vad jag kan tolka så är Rocker 2 och AK JJ mer jämförbara, kan det stämma? dvs mer lekfulla och roliga i puder och mkt sväng....
AK JJ är styvare än R2. Jag skulle sätta AK JJ, SS7 och Shiro i samma kategori även om de alla skiljer sig ganska markant från varandra.

Shiro vs Katana, vs SS7
Jarle sa:
streimert sa:
AK JJ är styvare än R2. Jag skulle sätta AK JJ, SS7 och Shiro i samma kategori även om de alla skiljer sig ganska markant från varandra.
Tall fra Fri Flyt, merk at lengre ski vil få lavere tall selv om fleksen er den samme pga lengden (skiene bøyer seg mer). Tok med Renegade bare for å poengtere at det er mer ved en ski enn fleksen som avgjør hva den funker bra til.

AK JJ 195 (196): 35565
R2 184 (183): 45545
Shiro 183 (182): 66657
Renegade 196 (196): 44445

Edit: SS7 195 (191): 55555

Senast ändrad:
Shiro vs Katana, vs SS7
hmmm
Jag är inte riktigt med här... med Jarle och SiSt resonemang,,, vänligen förtydliga..
AK JJ är styvare än R2 det kan jag förstå... men med SiSt siffror innebär det då att Shiron har då nästan dubbla värdet i flex (Dvs är mjukare) är R2 och AK JJ,,,, ??? Eller har jag det helt om bakfoten,???

Shiro vs Katana, vs SS7
streimert sa:
hmmm
Jag är inte riktigt med här... med Jarle och SiSt resonemang,,, vänligen förtydliga..
AK JJ är styvare än R2 det kan jag förstå... men med SiSt siffror innebär det då att Shiron har då nästan dubbla värdet i flex (Dvs är mjukare) är R2 och AK JJ,,,, ??? Eller har jag det helt om bakfoten,???
Tallene går fra bak til foran på skien (tail til tupp), altså kan det leses ut at AKJJ har en myk tail, men blir stivere fremover i skien. (1 er mykest, 9 er stivest) Hvert tall representerer et punkt på skien.

Shiro vs Katana, vs SS7
SiSt sa:
Tall fra Fri Flyt, merk at lengre ski vil få lavere tall selv om fleksen er den samme pga lengden (skiene bøyer seg mer). Tok med Renegade bare for å poengtere at det er mer ved en ski enn fleksen som avgjør hva den funker bra til.

Finns Fri Flyts senaste flextext på nätet eller bara i tryckt form?

Senast ändrad:
Shiro vs Katana, vs SS7
PNyberg sa:
Jag är i dina mått och har några säsongen under bältet, samt ett par tävlingar. Anser mig vara en ok skidåkare helt enkelt.
När jag ser de olika valen du har satt fram här så tänker jag direkt Shiro 193. Det verkar i mina ögon va en otroligt bra skida för oss som vill ha ngt som pallar fart, men fortfarande vara lite lekfullt.

Givetvis måste jag även rekommendera min egna favvoskida Moment Bibby Pro 190. Riktigt bra! Inte fullt så fartstabil som Shiron antagligen är, men stabil nog för att köra på hårt. Samtidigt så är den riktigt lekfull och flyter som en kork.
Sticker in med en fråga ang Bibbyn. Funderar starkt på ett par bibby efter konsulterande och flexande i gbg.
Tänkte nöja mig med ett par i min egen längd, 184 pga av min vikt, 71 kg. Är det klokt tror du?

Shiro vs Katana, vs SS7
kjellnilsson sa:
PNyberg sa:

Sticker in med en fråga ang Bibbyn. Funderar starkt på ett par bibby efter konsulterande och flexande i gbg.
Tänkte nöja mig med ett par i min egen längd, 184 pga av min vikt, 71 kg. Är det klokt tror du?
Jag hade tagit 190 ändå. Dem mäter ganska kort U see. Så gå för 190 och dra fram monteringen 2cm :)

Shiro vs Katana, vs SS7
PNyberg sa:
kjellnilsson sa:
PNyberg sa:

Jag hade tagit 190 ändå. Dem mäter ganska kort U see. Så gå för 190 och dra fram monteringen 2cm :)
Tack för rådet, låter som en klok idé. Kör i vind!

Shiro vs Katana, vs SS7
PNyberg sa:
kjellnilsson sa:
PNyberg sa:

Håller delvis med, jag väger ca 72 och tycker 190 är lagom men tror att 184 säkert håller för vikten för de som föredrar lite kortare. Gå på den längd du brukar trivas på och jag hade iaf inte gått fram i monteringen men jag jibbar inget.

Shiro vs Katana, vs SS7
Lima-ko sa:
SiSt sa:

Har blitt en tråd her: Fri Flyt SFI overview

Shiro vs Katana, vs SS7
SiSt sa:
Lima-ko sa:
SiSt sa:

Om noen ønsker å bidra med flextestnumre, samt dimensjoner, vekter, etc, ta kontakt med meg, så får jeg lagt det inn i samlingstråden. Oh, the joys of waiting for winter!

Shiro vs Katana, vs SS7
arild_ak sa:
SiSt sa:
Lima-ko sa:
Om noen ønsker å bidra med flextestnumre, samt dimensjoner, vekter, etc, ta kontakt med meg, så får jeg lagt det inn i samlingstråden. Oh, the joys of waiting for winter!
Hvilke FF-utgaver er det du har henta tall fra da? Tror jeg har veldig mange utgaver liggende her..

Shiro vs Katana, vs SS7
MrLarsen sa:
arild_ak sa:
SiSt sa:
Hvilke FF-utgaver er det du har henta tall fra da? Tror jeg har veldig mange utgaver liggende her..
Jeg har kun fått hentet fra 10/11 frikjøringskitesten, samt den fra i år. Mangler det som kom etter 07/08; altså 08/09 og 09/10. Der var det en del som ble testet, og Aspbergeren i meg har litt lyst til å ringe Fri Flyt og få kjøpt de utgavene jeg synes jeg mangler, men om mulig, hadde det vært veldig greit om noen bare hadde lyst til å scanne.. :)

Shiro vs Katana, vs SS7
arild_ak sa:
MrLarsen sa:
arild_ak sa:
Jeg har kun fått hentet fra 10/11 frikjøringskitesten, samt den fra i år. Mangler det som kom etter 07/08; altså 08/09 og 09/10. Der var det en del som ble testet, og Aspbergeren i meg har litt lyst til å ringe Fri Flyt og få kjøpt de utgavene jeg synes jeg mangler, men om mulig, hadde det vært veldig greit om noen bare hadde lyst til å scanne.. :)
Skal se hva jeg finner i bunka mi... Men for meg tror jeg det er lettere å evt. skrive inn flekstall, lengde og vekt. Evt ta bilder av testsidene med digitalkamera som best mulig..

Shiro vs Katana, vs SS7
Hehe, det hadde vært veldig ålreit, MrLarsen! Greia er at jeg er hjemme i pappaperm, og har ikke fryktelig mye å gjøre når ungen sover. Det vil si, jeg kunne sikkert hatt mye å gjøre om jeg hadde giddet, men av en eller annen grunn synes jeg det er mest interessant å gjøre sinnsykt tørt arbeid rundt skilengder/flexer, fremfor oppvask, klesvask, gulvvask o.l. :)

Shiro vs Katana, vs SS7
arild_ak sa:
Da har jeg fått 09/10resultatene, mangler kun 08/09! Om ønskelig, kan jeg crossposte listen fra TGR.
ja! slang in allting har, bra att ha till hands aven har, och dessutom intressant lasning! tack! :)

edit: skulle vilja foresla en separat trad dock!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp