centralbyrakraten sa:
SiSt sa:
Spørsmålet om pris er selvfølgelig interessant. Transceivere er dyre, ja, men å spare inn på prisen ved bare å ha en sender er ihvertfall helt idiotisk.
Jag håller inte med. Det blir i det närmaste helt skilda produkter, snow-be konkurrerar mer med recco än med övriga transceivers. Om de prismässigt kan konkurrera med recco så är inte tanken helt dum.
Jeg skjønner tankegangen din, men er likevel ikke helt enig. Det har mest med markedsføring å gjøre, og hvordan produktet fremstilles. I mine øyne er hovedproblemet at personer som kjøper en slik dings kjøper seg falsk trygghet og at markedsføringen bygger opp om dette.
Skal du kjøre offpist i skredfarlig terreng så må budskapet være at du skal ha utstyr og kunnskap som gjør deg i stand til å gjennomføre en kameratredning. Har du ikke råd til en skikkelig transceiver og tid til å trene med den så skal du holde deg unna. Problemet er med andre ord holdningen som kommuniseres og hva det kan føre til (enda flere kunnskapsløse skikjørere som utsetter seg selv og andre for fare), ikke produktet i seg selv.
Tenkt scenario:
Nybegynner som står i butikken: Hm, jeg kan ikke noe om snøskred, men har lyst til å kjøre offpist. Denne dingsen ser fin ut, folk kan finne meg, og jeg har uansett ikke kunnskapen som skal til for å hjelpe noen, så hvorfor ikke, dessuten er den billig.
Nybegynner som står i butikk som ikke selger snow-bee: Hm, jeg kan ikke noe om snøskred, men har lyst til å kjøre offpist. Denne transceiveren ser fin ut, folk kan finne meg, og jeg kan finne dem. Shit, den var dyr. Kanskje jeg skal vente litt med å
kjøpe? Jag har ju precis köpt utrustning för 14 000kr och ska ju inte direkt åka några extrema åk