TESTADE SKIDOR
Cmd Wizard 117, 189cm, 144/117/140, r=19m
Testad i: Tandådalen, Åre
Testad av: MnO, MarkusO, PNyberg, xJonx
Cmd, eller Command som det är en förkortning för är ett nytt svenskt skidmärke med en ung attityd inriktat mot lekfull åkning och jibbing över hela berget. Tonen slås an direkt när monteringspunkterna kallas "Recommended" på -2,5cm och "Oldschool" på -6, istället för det annars vanligt förkommande "New School" och "Traditional", eller liknande.
Linjen består av en 100mm:s parkskida, The It och en 117mm bc-jibber vid namn The Wizard. Båda modellerna är relativt symmetriska med monteringspunkter nära true center, precis som förväntat. Lika förväntat är ett normalt spann under foten som övergår i tip- och tailrocker. Detta plus en aning indrag fram och bak ger en harmonisk form som inte direkt sticker ut, men ändå känns väl genomtänkt. Skidorna är designade av en grupp med tre lokala jibbers i Åre och byggs i Åre Skidfabrik. Två av dessa tre frontfigurer, Martin och Anton, stog själva i tältet (eller i deras fall snarare
skidstället) i Tandådalen och det var två herrar som verkligen kunde snacka shapeparametrar och konstruktioner. Det står helt klart att det inte är en mm någonstans på dessa två modeller som har lämnats åt slumpen. Deras målbild är att skapa skidor som är lekfulla och som inspirerar till kreativ åkning, Det kan man snabbt konstatera att de har lyckats med. Åre Skidfabrik, som också bygger Extrem och Hendryx, har länge varit bra på att göra modeller som är riktiga pistdödare, men när det gäller jibblagg har de inte riktigt fått till det tidigare. Nu med hjälp av CMD tar de en helt ny väg i hur de skidor som levereras från fabriken känns i praktisk åkning. Känslan är ny, men konstruktionen andas precis som vanligt kvalitet och finishen är oklanderlig när raceroom möter jibbers.
Wizard är som sagt bc-jibbern och med sina 117mm under foten känns det som en lagom allroundskida för en åkare som fokuserar på offpisten, men som ändå vill ta sig ner genom en park eller en pist när den andan faller på. Skidan är påtagligt mjuk, framförallt under foten med en tunn och smäcker känsla på snön. Flexkurvan är lång, harmonisk och välbalanserad och det är mycket enkelt att trycka igenom skidan redan i låga farter. Ett snällt flex och en tydlig tip- och tailrocker ger en skida som är väldigt lekfull och lättsam, utan att för den skull kännas mesig. Det finns massor av retur att hitta i lägre upp till medelhöga farter. När man verkligen pressar den svarar den inte lika bra utan blir lite vobblig, dock utan att haverera totalt. Hög fart blir inte helt bekvämt och det känns lättare att ta ner farten lite och leta features istället.
Spårningen är riktigt bra på mjukare underlag, men när det hårdnar till saknas tryggheten i skäret. Det här är en skida där pop har gått före spår och bett. På isfläckar räcker den inte till, hur man än försöker, men det är å andra sidan inte syftet med skidan heller.
Det är intressant att konstatera att även jag, MnO, som normalt sett inte gillar centerbalanserade skidor, gillar den här. Det är en trevlig skida med en symmetrisk balans. Jag som konservativt lagd brukar ha svårt att gå fram längre än ca 4-5cm bakom center, men här är rekommenderad monteringspunkt på -2,5 och det känns ändå helt rätt. Ett test på Old School (-6) känns helt fel och det märket sitter mest där för syns skull känns det som. Kraftinlagringen i kärnan hamnar snett och likaså balansen i skär och sladd. Den här skidan ska åkas med modern montering och inget annat.
Vi sammanfattar Wizard 117 som en sannerligen lyckad första offpistplayer från CMD som tydligt visar det nya märkets visioner.
CMD The It 186cm, 136/106/128, r=21m
Testad i: Tandådalen
Testad av: MarkusO
CMD:s andra skida i premiärkollektionen är allroundjibbern The It. Den är fortfarande bred nog för att prestera över hela berget, men här är det betydligt mer park än bc-kickers i jämförelse med Wizard. Konstruktörerna förklarar att målet med modellen är i första hand att den ska vara poppig och kul att lattja runt med i största allmänhet, både utanför och i parken. Grab and go för de flesta dagar i Åre helt enkelt.
Markus testar The It och konstaterar att det inte bara är säljsnack, utan The It är verkligen enormt poppig och spänstig i manövrar. Den är klart mindre dämpad än den större Wizard, vilket ger en än mer lekfull och reaktiv känsla på snön. Den här skidan uppmanar verkligen till kreativitet och dämpnivån känns precis lagom för att få en liten och kompakt känsla i skidan. Snökontakten är full av närvaro med en krispig och direkt, ofiltrerad karaktär.
Skäret är lätt att hitta och den driver skapligt genom svängen, men överlag är den mer lös än rälsig i skärande sväng. Det är lätt att trycka ut tailen och sladda för att antingen trixa sig ner bland stök eller för att speedchecka. Hårt underlag hanteras helt ok med tanke på målbilden för skidan. Det finns en del grepp under ytan trots allt och med ett visst mått av bestämdhet klarar den att ta sig ner för den ganska stökiga Stora backen i Tandådalen med hedern i behåll. Men det är ingen skida som vare sig är tänkt eller klarar av att läggas i ett kraftfullt skär nerför en hård rödsvart pist. Istället är det en skida full av åkglädje och den ska lekas ner för berget snarare än chargeas. The It känns helt spot-on för sitt segment och passar den som vill ha en snärtig och livlig mångsidig kamrat på berget.
Icelantic Seeker 180cm, 138/112/123, r=28m
Testad i: Tandådalen och Åre
Testad av: MnO, MarkusO
Icelantic ställer som vanligt upp med ett digert testsortiment. I år har märket en ny importör i Sverige och slutar därmed att förlita sig på att Danmark även ska ta hand om den svenska marknaden. Icelantic är och har alltid varit ett märke som sticker ut, både när det gäller shaper och grafik. De är inte rädda för att ta ut svängarna och det är både på gott och ont. Icelantic har gått en lång väg från de första årens mycket underliga idéer med enbart extremt korta skidor främst tänkta för tät skog, via skidor med ovanligt kort radie och frontspadar som kunde dubblera som pizzaspade, till nuvarande produktlinje som har lite av varje för en bred kategori åkare. I år är Seeker den mest iögonfallande nyheten. Även 100mm:aren Nomad RKR ha fått mycket uppmärksamhet och har ofta varit en favorit bland recensenter. Dessa båda modeller bildar framförallt tillsammans med den lekfulla playern Keeper och den fullrockade BC-jibbern Gypsy en rätt kul samling skidor från det amerikanska företaget.
Först ut på test är Seeker, en charger/compski med en tiprocker av smått absurda mått och en monteringspunkt som för tankarna till tidiga versioner av Völkl Explosiv. Väl i bindningen känns det verkligen som att man står sjukt långt bak på skidan. Det är i viss mån en optisk effekt som dels beror på den enorma tiprockern och dels på att skidan är helt fri från både indrag och twintip bak. Bakänden ser ut som en avsågad skida utan minsta tendens vare sig taillyft eller indrag och det ligger skärning hela vägen ut ända till den sista centimetern. Det gör att det försvinner kanske upp mot 10cm jämfört med hur det brukar se ut och därmed hamnar också monteringen ovanligt långt bak i förhållande till skidans längdcentrum. Dock räcker förklaringarna inte till för att förstå hur Icelantics konstruktörer tänkte när de ritade dit monteringsrekommendationen på -20cm eller vad det nu kan vara. Skidan är i det närmaste oåkbar för min del på rekommenderad montering. Jag hamnar helt fel i kärnbalansen och hur jag än försöker får jag inte med mig skidan bland pucklar och stök. Framänden är bångstyrig och greppig och tailen är svår och stum. Inte ens på skär fungerar det, utan tippen över- och understyr lite om vartannat på ett sätt som är svårt att förutse. Som tur är kan man ju enkelt justera monteringspunkter på testskidor och efter att jag har flyttat fram 3-4cm på skidan vaknar den till på ett helt annat sätt. Den är fortfarande styv och svårjobbad, men nu hamnar jag rätt på kärnan och i flexkurvan.
Och sen var det det här med rockern fram... herredjävlar, här kan man snacka rocker

Det förefaller som om Icelantic har satt fast skidan i en hyvelbänk och sen har tre man hjälpts åt att böja den. Det resulterar i en hög frontspade som saknar motsvarighet. Tänk RP112, fast ett par cm till. Jag skulle gissa att man har hamnat så långt bak i montering efter att ha testat skidan i puder. Tip overload har lett till att man helt enkelt måste flytta bak, istället för att sänka rockern, vilket hade varit mycket bättre. Det är helt omöjligt att den här skidan kommer att går bra i riktigt fluffigt puder när den inte längre förmår att flyta över ytan. Den gränsen kommer förr eller senare i lätt snö för alla skidor och i det läget pratar vi snöplog de luxe när det gäller Seekern.
Skärningen är relativt lång med 28 meter och tillsammans med ett mycket stöddigt flex, framförallt i bakänden, svänger det inte speciellt mycket på skär. Det är inga större problem att ligga på småsladd och Seeker svarar då ganska snällt och behärskat på input även om det knixar till sig. Om man istället vill ladda upp skidan med kraft och få till ett ostört skär med tryck blir det genast svårare. Då går det åt plats, lutning och fallhöjd. Dessa tre av skidåkarens rikedomar är inget som det bjuds på i överflöd av precis i Tandådalen och känslan blir därefter. Man åker helt enkelt runt och hasar sig ner på en klubbig och lite småjobbig, men ganska kort skida med en för dagen malplacerad enorm tiprocker... Termen clownshoes brukar användas för hala 5-points ala JJ och överrockade Hellbentalikes snarare än compskis, men jag har nog aldrig testat en skida som passar in bättre på den beskrivningen. Barnen hade definitivt skrattat om man hade klivit in på en cirkusmanege med en rödnäsa och ett par Seeker på fötterna.
"Den känns ändå rätt smidig för att vara 190cm, men den är för styv för sitt eget bästa", kommenterar Markus när han ser den långa framänden i liftkön. "Det är 180:an", kontrar MnO och ber MarkusO att titta bakåt och se att han bara har några få dm skida bakom foten. Seeker kvalar in som en rätt underlig skapelse och den kommer att ha en smal målgrupp. Bakmonterat och stenhårt, någon? Seeker is your friend.
Icelantic Gypsy 190cm, 152-125-148, r=25m
Testad av: MnO
Nästa Icelanticplanka som luftas blir bc-jibbern Gypsy i 190cm:s längd, vilket är en skida som återkommer från tidigare år. Det är en relativt symmetrisk fullrockad skida med låg nos. Den ser väldigt traditionell ut i shapen iom total avsaknad av early taper och/eller indrag. Symmetrin gäller både skärning och rockerprofil. Gypsyn är en av ganska få skidor numera som har en helt genomgående rocker utan vare sig platta eller spannade avsnitt. Hybridspann i all ära, men fullrocker ger en speciell känsla som Gypsyn följaktligen är ganska ensam om, även om Völkl använder samma designidéer. Trots bredden är Gypsy mycket direkt i kantningsreaktioner. Det gäller framförallt när man kommer lite fel på skidan i stökiga lägen. Då är det bara att tänka sväng, skicka ut skidan och responsen kommer direkt i typiskt fullrockad servostyrning.
Hela skidan är följsam och ganska snäll i kortsväng och plock i relation till sin bredd, men hanterar samtidigt större åkning riktigt bra. Greppet förvånar åt det positiva hållet för att vara Icelantic och det hör inte till vanligheterna hos ett märke som annars mest jobbar med snökänsla och pop. Även om en viss otrygghet växer sig fram över riktigt isiga partier så spårar den i det närmaste prickfritt. I tider där det är i princip standard med indrag både fram och bak är det förlösande att kunna använda hela kanten i skär. Det ger en mycket stabil känsla som grund, även om skidan i sig är relativt mjuk och därmed inte riktigt klarar av att bomba igenom ojämnheter. Bredden och rockern gör också att den i första hand går över det som kommer i vägen, istället för att försöka ta sig igenom. I (skiers) vänsterkanten av Tandådalens stora backe fanns för dagen en hel del lösa partier som vinden löpande fyllde på med drivsnö. Det gav möjlighet att få en förnimmelse av hur den här skidan kommer att kännas i planande åkning. Riktigt, riktigt välbalanserat och trevligt, blir prognosen ur den synvinkeln.
Snökontakten är typiskt Icelantic med lite gummiaddon. Det innebär en relativt lekfullt spänstig glasfiberdominerad direkt förmedling av underlaget som grund, men nu med en aning dovhet i det övre frekvensregistret som modellspecifik krydda. Kraftinlagringen är lång och harmonisk och skidan ger överlag ett mycket lättkört intryck utan att för den skull kännas mesig. För mig blir det en favorit för dagen.
I vanliga fall tycker jag att 190cm är i det längsta laget och jag går gärna ner några centimeter, men i fallet Gypsy känns det precis lagom och nästan lite kort i vissa lägen. Monteringspunkten sitter precis som förväntat nära true center, vilket effektivt trollar bort en hel del längd. I många fall har jag svårt att hitta rätt i stance när bootcenter börjar närma sig tc, men det börjar dyka upp skidor som känna helt rätt även för en åkare med en lätt konservativ inställning inom monteringsläran.
Markus kallar den driftig i lägen när man vill, men den går också att nypa till och få att spåra när den behöver göra det. Han tycker den är lite tung-gungig i fart, men den är hela tiden lätt att hämta hem och lugna ner med några pressade kortsvängar.
PNyberg utbrister: "Icelantic at it's finest!" och fortsätter att kommentera: "Runt och fint flex med ett bra grepp trots det sugiga underlaget och den bastanta midjan. Ser stor ut, men är smidig att hantera och lätt att ha roligt på. Gypsy har riktigt biffiga nosar, men trots det så är svingvikten okej och den känns relativt smidig att småjibba runt med. Känslan påminner lite om en mjukare Keeper och den är aningen mer dämpad än vad skidor i den här kategorin brukar vara. Den här skidan hade jag kunnat se i mitt quiver."
Icelantic Nomad RKR, 181cm, 140/105/130mm, r=19m
Testad i: Åre
Testad av: MnO och MarkusO
Nomad RKR är en ny version av Icelantics ganska trista långkörare Nomad och det är på tiden att det kommer en uppdatering. Shapen känns igen, men den stora skillnaden ligger i rockerprofilen där skidan har fått tip och tailrocker, tillsammans med en ny flexprofil som är anpassad efter den kortare aktiva längden. Precis som det mesta annat i år så har skidan även ett lätt spann under foten. RKR är de Icelanticskidor som det har pratats om mest i år på forum runt om i världen efter att det dök upp några mycket positiva omdömen här och där i våras. RKR har blivit en aningen biffigare miniversion av den populära lattjobetonade skidan Keeper, och för mig är det en riktig fullträff. De andra i testgruppen är inte lika odelat positiva, utan här går åsikterna isär en aning. MarkusO gillar den, men inte PNyberg.
Även om man, som vanligt med Icelantic, saknar den där sista lilla udden isgrepp så känner jag mig hemma direkt från första sväng. Det kan iofs bero på att jag har runt ett 30-tal dagar på Keeper i bagaget, så jag är inåkt på konceptet. RKR är fantastiskt välbalanserad och framförallt poppig och kul i svängväxlingar, vilket inspirerar till forcerad och driven åkning. Den kombinerar total neutralitet i beteendet med en inspirerande och rapp respons. Gång på gång kommer jag på mig själv att lätt hoandes totalt leka sönder pisten ner mot Fjällgården, som precis nyss kändes svåråkt och stökig. Ett par skärande svängar i låg position, upp och rappa till ett par kortsvängar, poppa till på en driva och sen ner i skär igen. En halvkass försäsongspist blir en lekpark och det är ett enormt högt betyg för en skida från min (MnO:s) sida.
Precis som nämnda Keeper har Nomad RKR Icelantics karaktäristiska snökontakt som signum. Det är ganska odämpat och spänst går före filtrering och det är långt från någon racekänsla i bygget. Skidan känns lätt och smidig på fötterna och svingvikten är låg. Överlag är det ett mycket smidigt paket, oavsett vilken typ av åkning man bedriver just för stunden. Här handlar det inte om någon solid stabilitet när man släpper iväg skidan i Gästrappet på kvällsåkningen, utan om ett verktyg för att ha roligt på berget i blandade förhållanden. Trots detta så presterar RKR helt ok även i bra tryck i skär i testpisterna som för dagen i Åre var allt annat än snälla. Jag tycker att det är en av de mest lättåkta 105mm:arna på marknaden och en skida som kommer att passa väldigt många åkare, med undantag för de mest kraftfulla. RKR hade också varit ett ypperligt val för någon som vill ha en smidig och lätt lite smalare skida för kortare toppturer.
MarkusO är inne på samma spår och kallar den för "en oväntad mästare i kompakt, driven kortsväng. Fantastiskt följsam i småpucklar och blandsnö". Han tycker vidare att den påminner lite om Rocker 2 108 i det avseendet, men Nomaden uppträder med lite mer lugn i allt den gör. Isgreppet är inte fantastiskt, men tillräckligt bra och framförallt väldigt förutsägbart. På skär spårar den bra, men i hårt sladd hackar den gärna. Det blir således en hel del "bredlaggshack" i Åre, där man ofta tvingas pressa till ett antal sladdsvängar när det stökar till sig.
PNyberg däremot är inte riktigt nöjd. Han konstaterar att den presterar ok i blandade snötyper som en allroundare bör, men trots att bröderna O hyllar den för det reaktiva beteendet så hittar inte Per rätt när det gäller pop och känsla. Han tycker att skidan känns styvare i åkning än vad handflexandet anger. Vad som däremot gillas är som sagt mångsidigheten. Men han hittar inte vad han kallar den goa Icelantickänslan riktigt och därför får den inte full poäng. "Ok svingvikt, adekvat grepp och en shape som är en fröjd för ögat, om än lite traditionell", avslutar Pnyberg.
Olika åsikter alltså, men det är tveklöst en trevlig skida i 100mm-klassen.
Majesty Superior 186cm, 135/115/130mm, r=23m
Testad av: MnO
Majesty visar i år upp en intressant produktportfölj med en hel rad nyheter, bland annat den direktionella puderchargern Knife. Den ser intressant ut för en åkare som alltid har näsan framåt och som letar efter en puderbombare för att åka fort med i första hand. Tyvärr fick vi inte möjlighet att testa Knife, utan hann bara med nygamlingen Superior som återkommer i sortimentet i år i ett aningen uppdaterat format. Det är konstruktionen som är något förändrad och skidan har fått kolfiber och kevlarstringers som har ersatt en del glasfiber. Meningen med det är att skidan ska kännas lättare och smidigare på snön och i manövrar och det första intrycket blir att det har fungerat just så. Tidigare versioner av Superior har jag uppfattat som lite sega och trötta med en tung underton så förändringarna välkomnas varmt. Den nya versionen är smidigare och mer direkt, även om dämpningen fortfarande är betydande. Det känns helt klart att även om kolfibern tittar igenom i snökontakten, så är det fortfarande en hel del gummi mellan foten och snön.
Shapen är utpräglat modern med långa raka partier och ett uns spann på mitten, som leder ut till en tydlig tip- och tailrocker. En modern allroundskida med mått och stuk som går precis i linje med hur skidor byggs idag. Jag tycker fortfarande att Superiorn är lite seg precis i ingången på svängen, och det tror jag beror på de korta kontaktytan. Man måste träffa helt rätt i längsled i viktfördelningen för att kraften ska hamna med rätt riktning ner i snön. Hamnar man lite snett, så washar tailen ut lite eller också blir tippen lite överstyrd. Det är en fråga om inåkning i viss mån, men det är också ett inte oväntat resultat av en så kort aktiv kantlängd.
Trots kolfiberstringers är isgreppet som fortfarande är under medel om än acceptabelt. Skidan bettar ok, men mer är det inte. Fördelen med det är att den å andra sidan upplevs som relativt kraftbesparande att åka med. I en pist av Tandådalens storlek vill man ha allt bett som går att uppbringa, men i alpmiljö är det inte lika självklart. Det är mycket sällan isigt i alperna och för mycket spårvilja där tar på krafterna och då blir benen tunga framåt eftermiddagen. Superior är bekväm att slöåka på och det kan vara nog så gott när syran börjar krypa fram i slutet på långa alpåk.
Det mesta som kommer från den gamla polska Burtonfabriken känns ungefär likadant och även om Superior har blivit en aning krispigare tills i år, så är det ändå någon form av svårdefinierad anonym dimma över hela upplevelsen även i den här versionen. Jag har lite svårt att riktigt bli ett med skidan, trots att den beter sig helt ok. Sammanfattningen blir att Superior är en skida som får medelbetyg. En helt ok modernt shapad skida som presterar skapligt i det mesta, men som inte glänser på något.
Extrem Butchers Hook 125 188cm, 150/125/142mm r=23m
och
Extrem Butchers Hook 115, 186cm, 140/115/132mm, r=22m
Testad i: Tandådalen och Åre
Testad av: MnO, MarkusO, xJonx, PNyberg
Extrem har till i år gett Butchers Hook i 125mm-versionen en rejäl översyn konstruktionsmässigt och den här skidan har, trots namnet och en identisk shape, inte mycket gemensamt med förra årets utgåva. Dessutom har den fått sällskap av en 10mm smalare lillebror i form av Butchers Hook 115, vilken fyller ut linjen fint och ger potentiella Extremkunder möjligheten att välja mellan den biffiga Project 110 och den snällare Butchers Hook 115 i den breddklassen.
Butchers Hook i 115 och 125mm:s bredd är väldigt lika på snön och får därför samsas under en rubrik. Det är två särskilt intressanta modeller för testgruppen och vi ägnade den lite extra tid i år, eftersom den är en bra referensskida i arbetet med att ta fram prototyper i Projekt Opinion.
Jämfört med förra årets 125:a är flexkurvan totalt annorlunda. Från att vara ganska styv under foten så har BH fått en djup flexkurva som är uttryckligen mjuk under foten. Det märks att Extrem har hämtat inspiration från utvecklingen av CMD Wizard 117, som har samma typ av lättarbetade långa mjuka flex. Resultatet är en skida som inte alls känns som något man förväntar sig från Extrem. Istället för det bastanta flex och stabila skär som de flesta modeller har haft som grundfilosofi, är båda bredderna av Butchers Hook mycket lekfulla och lättkörda. Här är det skoj istället för bettskena. I mjukare partier är framförallt 115 smidig och mycket rapp i reaktionerna. 125:an blir såklart lite segare så länge man inte planar i djupare snö, men även den känns förvånansvärt lättåkt och kvick.
Skäret är neutralt och välbalanserat, förutsatt att man inte går för långt bak i monteringen. Det rekommenderade märket sitter aningen långt bak och skidan livas upp om man går fram någon centimeter, tycker både MnO och MarkusO. Jon som är mer van vid centerorienterade monteringar skruvar fram demobindningen ytterligare 2-3cm till recommended +4 innan han hittar helt rätt. När farten ökar märker man att det är två mjuka modeller och det fladdrar en del, men dämpningen finns närvarande hela tiden och tar hand om småslag och ojämnheter på ett betryggande sätt. Det gör att hela skidan blir förutsägbar och lättkörd, även om man ganska snart känner en fartbegränsning när trycket byggs upp i skäret i högre farter. Spårviljan är fantastiskt bra så länge det blir märken i underlaget. På riktigt hård snö, eller is, räcker varken 115 eller 125 till, men det är inget som förvånar det minsta med tanke på den lättsamma konstruktionen. Vill man åka Extrem och letar efter mer bett och stuns i pisten bör man istället titta på Project 110, som är ett betydligt bättre val för den som vill ha mer svar i skäret på hårt underlag. Det ska dock inte tolkas som att bröderna Butcher går dåligt i pisten. De går snarare förvånande bra för att vara så mjuka och puderinriktade, i alla fall som åkaren inte är alltför tung. Men lite mer styvhet i flexet hade inte skadat. Då hade BHx2 gått bättre i pisten och i uppkört, men ändå förmodligen varit tillräckligt lättåkta.
I mjuk ojämn snö visar det sig återigen att monteringspunkten är enormt viktig, framförallt på BH115. Eftersom flexet är så pass mjukt är det lätt att överbelasta tippen om man går för långt bak. Det blir helt enkelt en för lång del av skidan som böjer sig bland pucklar och uppåkt mjuksnö och man drabbas av vad jag brukar kalla för "tip bend overload", vilket innebär att skidan böjer sig så pass mycket att man får en kraftig och oväntad bromsverkan och det känns som att man ska flyga över styret. Även om det aldrig leder till några egentliga komplikationer så får jag gång på gång en reaktion i skidan som mina reflexer tolkar som att det är på väg att skita sig. Det är som när man vindsurfar och känner att man hamnar nära ett kastfall i hög fart... Reflexerna markerar kastfall, men oftast händer inget förutom att man tappar lite balans för en stund. Med 115 får jag samma känsla vid orginalmonteringen och därför flyttar jag fram en dryg centimeter, varvid problemet nästan helt försvinner. Anledningen tror jag personligen är att kärnprofilen är hämtad från CMD:s 117mm:are och den är gjord för att åkas centralt monterad.
Vi hade tur nog att få åka runt 40cm orörd superlätt snö på lördagsmorgonen i Tandådalen. Den snön tampas nog om titeln som den lättaste snö som vi någonsin har åkt i Sälen och man kan bara avundsjukt gratulera de som fick lägga de första spåren i de orörda pisterna under den så kallade Manshestermorgonen. Vi satt för en gångs skull i några av de första korgarna vid ordinarie öppningstid och fick en rejäl bit av puderkakan vi också, så vi kan inte klaga alltför högljutt. Lämpligt nog tog vi några varv på både 125 och 115 i dessa förhållanden. I planande snö märker man att 10mm spelar stor roll för hur surfig åkningen blir. Den bredare skidan planar upp i snön betydligt tidigare i fartregistret och håller sig också högre i snön, vilket gör att den undviker att nå botten i rådande snö. 115 går lite djupare och bottenkänningarna kommer tätare. Här blir det än en gång tydligt att bredd inte bara är för de episka dagarna, utan även för att skapa episka dagar. Med 125mm upplevs snön som i det närmaste bottenlös, medan det med 115mm mer handlar om att "tänk om det hade kommit en decimeter till". 115 går kanonfint i pudret ska dock förtydligas, men den kräver lite mer fart för att verkligen plana upp och man får inte samma surfiga slash i svängarna.
Vi sammanfattar Butchers Hook 115 och 125 med att det är två mycket snarlika skidor i två olika bredder. 125 är lite segare i vändningarna på hårt underlag, men ger å andra sidan mer flyt och slashbarhet i lössnö. 115 är en mer lagom allroundbredd och är rappare i kortsväng, men kommer en aning tillkorta i riktigt bra och djup snö. Båda skidorna är mjuka, snälla och lättåkta, men ändå med mycket dämpning som hanterar hårt underlag och ojämnheter bättre än vad man först tror vid en butiksböjning. Nya grepp från Extrem helt enkelt och väl värda ett test.
Storm Skis Stormforce Ricochette 185cm, 143-111-131mm, r=26m
En skida som helt verkar sakna moderna attribut, men som vid en närmare granskning visar sig ha ett stänk av tiprocker trots allt om än mycket liten. Bakänden är en klubba av rang med en skärning som går hela vägen ut och med ett rätt hårt flex. Den färgar hela intrycket av skidan som blir extremt tungjobbad jämfört med det mesta annat som testas under helgen. I den stökiga pist som finns tillgänglig förstör det intrycket totalt. Det blir för jobbigt, tung och trögt helt enkel. Resten av skidan är inte direkt styv, men skärningen och balansen i alla typer av svängar är så totalt bakändesdominerad att den ändå blir mycket svåråkt. Man hade kanske kunnat trimma ner den lite, men då hade den förmodligen blivit släpig i skäret istället. I nuvarande trim sitter den bra i underlaget, men det är svårt att få loss de ni svängväxlingar. Kortsvängar går nästan inte alls, utan skidan biter sig fast i underlaget så att man måste tvingar runt den.
Sägas bör att lördagen i Tandådalen var en speciell dag med en mycket stökig pist. Ett bra underlag tillsammans med bra sikt kan ge ett helt annat intryck. Men för lite halvkass normaldagsåkning är Ricochette ett överladd för de flesta.
Storm Skis Strike 183cm, 143-111-131mm, r=24m
Strike är en klart vettigare skida från Storm. Den är mer modern shapad med tip- och tailrocker och ger en totalt annorlunda upplevelse än Ricochetten. Den här är lättjobbat men har en hel del svar i sig och den passar mycket bättre för dagen. Nosen är lite lagom lös och kan styras mellan att driva in i sväng och att slasha nästan grepplöst i sidled i mjukare underlag. Konstruktionen är prickfri och andas kvalitet, precis som vanligt när det gäller Storm. 182 känns lite kort när man tittar ner, men känns precis lagom i aktiv åkning. Ett bra bygge och en vettig shape och den bästa Stormskidan vi har testat hittils. Mer sånt här tack, Storm. MarkusO trivs.
Nordica Patron 185cm, 143/113/132mm, r=18,5m
Testad i: Trysil, Tandådalen, Åre
Testad av: MnO, xJonx, MarkusO
Patron är en skida som förutom grafiken är oförändrad från förra året, men vi fick inte tillfälle att testa den då. Patron är en modern allroundskida med en nästan symmetrisk rockerkurva med full twintip. Skärningen är utpräglat kort med 18m i 185cm längd. Den har en kort spannsektion som går ut i en Rocker2-aktig ganska lång lowrise tip- och tailrocker. Tippen ser väldigt låg ut på snön, men accompanjeras av en riktigt fin rockerkurva, vilket ger en spannprofil som får testgruppen att skrocka av välbehag. En kanonrocker. Nordica har en lite egen syn på hur shapen ska se ut på en offpistinriktad skida. Till skillnad från de flesta andra jobbar man inte alls med indrag eller early taper, utan man gör precis tvärtom och låter skärningen vara i princip helt traditionell och kombinerar den sedan med en låg, men lång tip och tailrocker helt utan inslag av slutböj. Tanken med detta är att skidan ska stabilisera sig själv när den kantas kraftigt. Ju mer man kantar skidan i skär, desto längre blir kontaktytan och desto mindre del av skidan är inaktiv och tillgänglig för fladder. I jämförelse med det annars mycket vanligt förekommande motiveringarna till indrag, dvs att skidan ska bli mindre hooky i mjuk och svår snö, väljer alltså Nordica en shape som i princip strävar efter en fullängds kantkontakt, även om det aldrig blir så i praktiken.
Hur fungerar det på snön då? Mycket, mycket bra skulle jag vilka säga. Shapen är otroligt lekfull och reaktiv och Patron spårar kanonfint oavsett art av underlag. Det här är utan tvekan en av de roligaste skidorna på marknaden i den här breddklassen just nu, förutsatt att man är ute efter en poppig och skojfrisk skida med kort radie. Det är framförallt svänginitieringen som är direkt. Skidan reagerar på minsta input och känns inte det minsta bred trots att den ändå mäter in på 113mm. Det är förvisso inte speciellt brett idag, men Patron känns mer som en 100mm:are än en skida som börjar närma sig 115-strecket. Isgreppet är också riktigt bra för kategorin, så länge underlaget är skapligt jämnt. Precis som man förväntar sig är skidan relativt instabil på platten, men stabiliseras så fort man kantar upp den. Den aktiva ytan på plana skidor är väldigt kort eftersom mycket längd försvinner i rockern både fram och bak.
Återigen har vi flyt i testgruppen och vi får ta några åk i en stängd högzon i Trysil. Patronen luftas under en halvdags spårande i och i närheten av Hesten och där ligger förvintersnön orörd och djup. Det är inget ängladamm, utan snarare en några dagar gammal lite satt och spänstig kallsnö som är som gjord för att åka fort i. Här fullkomligt briljerar Patron. Trots en rejäl tailrocker är inte skidan speciellt slashig, utan den hittar snarare ett spår i snön och carvar sig liksom genom pudret med en lätt variabel svängradie och ett makalöst underhållande svar och pop i svängreturen. Skidan inspirerar till att verkligen lägga ner djupt och lyckas kombinera en spårig och som sagt nästan carvig känsla med en möjlighet att trycka ut tailen för att ta ner farten när det behövs. Slarvigt blir det aldrig, men kombon mellan surf och spår är i mina ögon suverän. En av mina favoritskidor någonsin i den här typen av snö.
Trots marknadsföringen och en del testrapporter som talar om en raceaktig konstruktion, så är Patron långt från det. Den ser förvisso ganska racig ut med step-down-sidewalls och en till synes ganska bitig sandwichkonstruktion, men racetonen kommer inte längre än till utseendet. På snön är Patron utpräglat odämpad och oavsett om man ligger i skär eller i kortsväng så känner man underlaget i princip utan filter, både när det gäller höga och låga frekvenser. I jämförelse med mer dämpade skidor som tex metalldämpade Extrems Project-serie och Nordicas egen Helldorado, eller mer gummiaktiga Down CD2 så fladdrar det märkbart när man släpper iväg. Det havererar sällan helt, men en aningen otrygg känsla gör att man lätt blir lite passiv i åkningen. Det är inte enbart tipflap dock utan det är också underlagsfeedback som är lite väl tydlig och ren och skidan förmedlar oavbrutet information om snöskiftningar och ojämnheter. MarkusO håller med och saknar dämpning och pondus, men ger annars höga betyg.
När man med Patronen upplever att pisterna börjar blir uppåkta framåt eftermiddagen kan man kliva i Helldorado och därmed känns pisten återigen nypistad. Man vänjer sig vid direkt feedback efter ett tag, men vid en direkt jämförelse mellan exempelvis Helldorado och Patron är skillnaden ENORM, trots att de delar samma shape. För mig hamnar tyvärr Patronen lite för långt åt det odämpade hållet och Helldorado blir lite för tung och bombig. Jag hade föredragit något som hade legat mitt emellan. Shapen däremot har Nordica verkligen lyckats med och för den som letar efter ett par skidor i den lättsammare änden av bc-jibb-marknaden så är Patron ett givet val. Även om vi upplever den som odämpad och lite för direkt i snökontakten så är det ljusår bättre än tex stilbildaren JJ på samtliga punkter. Det här är vad Armada försökte få till med JJ, men aldrig lyckades med. Vi lyfter på hatten för Nordica som tar täten i det segmentet av marknaden.
Testparet var för övrigt monterade på rekommenderade -6 och det upplevdes som aningen för långt bak. -5cm räcker även för åkare som är vana vid traditionell montering.
Nordica Helldorado 193cm, 143/113/132mm, r=21m
Testad av: MnO, xJonx
Efter förra årets succé med Patron kompletterar Nordica med Helldorado som är exakt samma shape, fast med en rejält uppbiffad konstruktion. Där man i Patrons fall saknade racekänsla får man det i kubik i Helldorado. Här är det dubbla titanallager, mer gummi och ett klart stöddigare flex. Här snackar vi Patrons bigger badder brother helt enkelt och den helsvarta grafiken matchar perfekt med skidans attityd i övrigt. Det är ingen vild gissning att teamåkarna har sagt sitt i den här frågan. De gillade förmodligen shapen hos Patron, men tyckte att den inte riktigt pallade tryck när det väl gasas på. In med Helldorado.
Den hanterar fart och ger en kraftfull respons i både skär och kortsväng. Överlag visar skidan flera klasser mer tuffhet än vad lillebror mäktar med. Tyvärr fanns bara 193cm-längden att testa, och det är mycket skida att hålla ordning på om det stökar till sig, trots att den inte på något sätt är svåråkt. Framförallt är det skidans egenvikt som gör att den känns lite bångstyrig så fort man lämnar skäret, behöver ta ner farten eller bara trixa sig fram av någon anledning. För både Jon och MnO hade 185cm varit fullt tillräckligt. Helldorado 193 är dock trots storleken en mycket trevlig bekantskap och kombinationen av en lekfull shape med mycket skärning och ett raceinspirerat metallbygge är ganska unik på marknaden.
Snökontakten är utpräglat dämpad och tankarna förs tillbaka till mitten på -90-talet när Derbyflexplattorna var standard på racelagg. Det finns ingen krisp alls, utan det är en dov kommunikation nästa helt fri från högre frekvenser och finkänslighet. Det här är en skida för åkare som vill åka fort och kraftfullt och som inte störs av att man inte riktigt känner vad det är för snö man åker på för stunden. Patron kommer att ge en betydligt bättre närvaro i puder, det råder det ingen tvekan om.
Skidan är aningen instabil när den ligger plant, men så fort man kantar det minsta stabiliseras skidan och det är bara att ladda på över is, ojämnheter eller skräpsnö. Isgreppet är i toppklass och oavsett hårdhet i snön är spåret obevekligt och tryggt. Skäret känns också helt rent utan tecken på drift, vilket förvånar med tanke på hur pass mycket skida som inte är i kontakt med snön. Det är aldrig svårt att trycka ut skidan i sladd dock, vilket förmodligen är ett resultat av den väl tilltagna tailrockern. Helldorado har samma typ av direkta svänginitering som Patron och det gör att trots att det är en tung skida med mycket tryck i så hänger den ändå med i svängväxlingar och rappare kortsvängar, om än som sagt med en del tröghet i.o.m. den höga egenvikten.
Extrem Project 100 186cm, 136/100/128mm, r=19m
Testad i: Tandådalen, Åre
Testad av: MnO, PNyberg, MarkusO, xJonx
Extrem har under ett antal år byggt allt bättre skidor, men samtidigt har de levt en anonym tillvaro t.o.m. på sin hemmamarknad i Sverige. Det har kommit lite kul grepp då och då, men på något sätt har de ändå inte riktigt fått till skidorna, eller kanske framförallt shaperna bra nog för att locka de initierade åkarna. Det är i praktiken modellen Patriot och därefter efterföljaren PT som har dragit runt fabriken, tillsammans med en del för de flesta "osynliga" samarbeten med norska intressen. Trots att PT har varit en bra skida så har den aldrig varit något riktigt snack runt den. Men vi har sagt det förr och vi säger det igen. Extrem och Åre Skidfabrik har steg för steg tagit sig upp till det absoluta toppskiktet när det gäller konstruktioner och har samtidigt nu fått till ett antal modeller som är riktigt vettiga. Project 100 går i första led i den nya generationens Extremskidor och det är en stark härförare.
Efter ett antal mycket positiva tester i våras är P100 en av vinterns mest omtalade skidor och det är lätt att förstå varför. Det här är en mycket väl avvägd modern allroundskida i 100mm-klassen utan egentliga konstigheter, men med topprestanda i de flesta avseenden. Skidan har en lätt spannad mittdel som mjukt går över i tip- och tailrocker som avslutas både fram och bak med en rundad form som gör att den trots rockerkurvan ser väldigt traditionell ut på snön. Shapen är neutral med fullängdskontakt och påminner om tidigare PT, även om rockerkurvan är ny och mer progressiv, eller elliptisk som Extrem väljer att kalla den. Skidan har dubbla titanallager och en del, men inte överdrivet mycket gummi i konstruktionen. Topsheeten är av tidstypisk step down-typ, vilket förmodligen nästan helt eleminerar tidigare chippningsproblem. Radien är relativt kort med 18m i 186cm och det gillas inte av tex PNyberg som tycker att det svänger för mycket. MnO däremot tycker det är precis lagom för en pistorienterad allrounder och leker eurocarver utan att skämmas det minsta.
På snön är Project 100 en kraftfull racebetonad skida som ändå är relativt lättåkt och följsam. Kombinationen av prestanda och hanterbarhet är anledningen till att modellen har blivit så omtyckt. I pisten styr den perfekt balanserat i sväng, oavsett om man går in med sladd eller skär och spårar villigt med ett jämnt tryck över både mjuka och riktigt hårda partier. Skidan är ganska dämpad och eliminerar effektivt ojämnheter och småslag i underlaget, vilket tillsammans med det neutrala och förutsägbara beteendet gör att det är lätt att åka fort. Svängradien är lätt att variera och skidan kan åkas med låg storslalomposition eller med en mer upprätt drivande slalomstance. Balansen är något av en hybrid av modern stance och traditionell och sweetspoten är stor när det gäller viktfördelning, vilket gör att den kommer att passa många åkare.
Isgreppet är som förväntat bra, men skidan ger inte det där riktigt obevekliga greppet som t.ex. vissa av Hendryx modeller. Under helgen behövdes bitvis skridskoprestanda i Gästrappet och i delar av området kring VM6:an och där räcker inte P100 till fullt ut. Men i mer normala förhållanden utan riktig gulskimrande ren is så är greppet kanon. Kortsväng kräver en del kraft i jämförelse med 70mm:s pistracers, men i relation till bredare skidor som vi i testgruppen är mer vana vid så känns 100mm otroligt snabbt och smidigt i svängväxlingar. Jag ser faktiskt ingen anledning till att man någonsin skulle behöva gå smalare än det här. Pistbetyget blir nära högsta möjliga, men vi saknar den där sista udden av spår och grepp på ren is för att det den ska hamna högst upp på listan.
Jag åkte Project 100 en del i våras och testade den bland annat i 40cm 2-3 dagar gammal lite satt kallsnö i Sälen. I den typen av förhållanden klarar man sig utmärkt med den här skidan som enda skida, även om man i princip bara kör utanför pisten hela dagarna. Flytet är kanonbra med tanke på pistprestandan och skidan är lättkörd om än lite åt det tunga hållet i lös snö. Det går fullt ut att "bredlaggsåka" den, dvs att använda sig av planing och surfa sig ner genom terrängen. Det är bara att lägga ner svängarna och skidan följer med utan diskussion. Jag gillar däremot inte snökontakten i lösare snö. Den är lite för dämpad för min smak och här hade Extrem gärna fått ta bort en aning av dämpningen för att göra den lite roligare och finkänsligare. När jag åker lössnö vill jag uppleva snön på ett annat sätt än vad jag vill i pisten. Pistprestandan hade blivit en smula sämre i toppen på fartregistret, men samtidigt hade den blivit ännu lite rappare och poppigare i svängväxlingar och kortsväng. En avvägning såklart, men jag hade gärna sett en aning mer krisp i konstruktionen just för lössnöupplevelsen. MarkusO är inne på samma spår och saknar lite nerv och närvaro i snökontakten.
Sammantaget är Project 100 en mycket mångsidig skida som är en äkta allrounder för väldigt många åkare, och då framförallt de som i första hand åker i, eller vill optimera sin utrustning för Sverige. Den orsakar aldrig några överraskningar och den är smidig att sladda ut när det går för fort samtidigt som skäret är obevekligt spårande när det ska vara det. Det är en mycket het kandidat till titeln bästa allroundskida någonsin ur ett Sverigeperspektiv. För alpändamål, eller helt offpistbaserad åkning är den såklart lite för smal, men det är ju inte därför man köper en 100mm:are idag. Jag har också lite problem med offpistdelen av allroundprestandan ur en helt annan synvinkel: Den här skidan går så bra i pisten att jag blir för rädd om kanterna när jag åker utanför. Med en offpistskida drar jag utan vidare över det mesta i stenväg, bara genom att vara lite lätt på fötterna så att man inte trycker någon kant, eller flyger över styret när det är stenigt. Med P100 blir jag försiktig och tänker isgrepp och kantskärpa, vilket är lite i vägen när man åker offpist och behöver braka över sten och skräp. Då vill man ju inte må mentalt dåligt för att kanterna blir slöa.... Det har iofs inte med skidan att göra, men det är en aspekt som i alla fall jag funderar över när det gäller allroundbegreppet...
Extrem Project 110 185cm, 140/110/130mm, r=24m
Testad i: Åre, Tandådalen och Alperna
Testad av: MnO, xJonx, MarkusO, PNyberg
Project 110 är förra årets Project (då fanns det bara en och midjemåttet angavs ej i modellnamnet) i en ny skepnad. Fjolårsmodellen var otroligt hård i flexet och det var en skida som krävde en åkare på upp mot 100kg för att livas upp kändes det som. Årets 110:a har kvar en hel del av sin biffiga karaktär, men är ändå rejält mycket snällare och det är för de allra flesta en stor fördel. 110 är och känns som en storebror till 100:an. Den stora skillnaden är en än mer kraftfull känsla i pisten och ett bättre flyt i lössnön. Jag körde Project 110 som huvudskida under en tiodagarstripp i Alperna förra påsken och hann då testa skidan i en mängd olika förhållanden. Det ger ett mycket mer nyanserat utlåtande än enbart skidtestarhelgerna, så jag använder det som bas till recensionen istället i det här fallet.
Testförhållandena var som sagt blandat före i Alperna, vilket innebar allt från perfekt nyfallen superlätt kallsnö via några dagar gammal orörd snö, till brytig skarsnö och omfruset. Slask, is, nysnö och vindpack. Perfekt sol blandades med flatljus och temperaturen gick från 15 minus och högvinter till 15 plus och rena sommaråkningen. Jag tror nog aldrig jag har upplevt en så total blandning av förhållanden under en skidvecka. Åkningen hade som vanligt total fokus på offpist, men under någon dag var sikten för dålig och snön för kass, så vi tog också nån ren pistdag som alternativaktivitet.
P110:an går riktigt, riktigt bra i pisten och då framförallt i stora alppister. Den är kraftfull och inspirerande och jag kommer på mig själv hela tiden med att köra betydligt fortare än vad jag är van vid. Även Jon, som jag normalt sett har svårt att hänga på, kommenterade det hela med att han tyckte att jag överlag körde betydligt fortare och större än normalt.
P110:an är precis som förväntat en skida som är strax ovanför min nivå. Även om jag laddar på rejält, så är det hela tiden med en liten känsla av att jag tar mig lite vatten över huvudet med den här skidan. Efter några dagar blev det bättre, men det är ändå en skida som känns lite väl biffig för mig, trots att den känns mycket smidigare än tidigare års version. Men... I pisten är det en skida som verkligen uppmanar till stordåd och det gör att jag hela tiden vill klara av lite mer och lite mer. Så länge jag har kraften och motivationen så åker jag på ett sätt som jag knappt uppfattar som möjligt med mina ordinarie skidor (då Icelantic Keeper). Även om den känns lite stor så åker jag ändå runt med ett sammanbitet leende över hur jäkla bra skidan går.
Något som stör mig en aning i pisten dock är att den känns lite, lite hooky någonstans på vägen fram mellan tån och tippen och den hugger lite där i sladdsväng och i inledningen på skärande svängar i de fall där man hamnar lite snett i skärinitieringen. Här är det finkänsla vi pratar om, men jag känner det ändå tydligt då och då när jag tappar viktfördelningen eller det stökar till sig. Det gör att balansen i skidan inte är helt neutral, utan den blir lite framändesdominerad, speciellt i jämförelse med P100:an som är fullständigt neutral i det här avseendet. Jag testade att hänga skidan en aning framför bindningen för att se om det var en trimfråga som det ofta är, men det gjorde ingen nämnvärd skillnad och jag lyckades inte att trimma bort problemet. Den lilla obalansen kan också bero på att tailrockern är aningen för hög och jag har hört att Extrem har sänkt just tailrockern en aning från fjolårets förserie till huvudproduktionens skidor. Det låter som en bra idé och det tar förmodligen bort en hel del av den lilla strimma av obalans som fanns i den testade förserien genom att tillföra ett uns mer tail. I Åre körde jag P110:an några åk och kunde inte hitta samma känsla, så det kan tyda på att det redan är ordnat. Eller också har jag helt enkelt vant mig vid det. Fronthookiness kan också användas till att minska reaktionstiden vid svänginput i pist när man har åkt in sig på skidan efter några dagar.
Det sammantagna intrycket i pisten blir ändå liksom för P100 toppklass, men nu för större berg, längre pister och mer utrymme. Jag har aldrig testat något lämpligare verktyg för att på ett aktivt och inspirerande sätt i hög fart ta död på rejält med fallhöjdsmeter i en alppist. Jon testade skidan också såklart. Om jag kunde stå på med den så... saaatan i gatan vad Jon drog på. Jag blev nästan rädd i vissa lägen, men han reder ju ut det mesta. Han ger fullständigt toppbetyg till skidan i pisten. Han anar också ett visst mått av framändesdominans, men när man ligger på skär även i en mattsvart nerfart så märker man ju inte så mycket av det... "Extrem kan FAN bygga skidor!!" var den spontana reaktionen efter stoppsladden efter första åket.
I lätt och nyfallen, fluffig kallsnö, aka puder, av djup art räcker inte flytet till riktigt i jämförelse med bredare och/eller mjukare skidor, vilket iofs inte är speciellt förvånande. Det är trots allt en ganska hård skida med bara 110mm:s midjebredd. Det är framförallt ytterskidan som bromsar och i vissa lägen inte riktigt hänger med i snö som är lätt nog för att man inte ska ha spetsarna över snön. När snön sätter sig något dygn efter snöfall och blir lite tyngre däremot, då vaknar skidan till. Två kalldagar efter snöfall när man åker orörd, men lite fastare kallsnö är intrycket helt annorlunda. Nu räcker flytet till och skidan är suveränt bra balanserad och drar sig faktiskt lite åt det lekfulla hållet, trots den biffiga konstruktionen.
I svår snö överraskade skidan mig åt det positiva hållet och det med besked. Jag hade en föreställning av att den med sin utdragna skärning och sitt rätt bastanta flex skulle vara ganska svåråkt och hooky. Det är inte fallet. Visst är den inte lika lättåkt som en fullrockad bredare 5-point, men det är ändå inte långt ifrån och det är smått otroligt med tanke på kantnärvaron och den bastanta känslan på hårt underlag. En del snö hookar, oavsett vad man åker på, men jag känner ändå att jag i de allra flesta lägen kan attackera skitsnö med kraft och bestämdhet och på så sätt ta mig igenom med hedern i behåll. Jag upplever inte skidan som svår och hooky i något läge egentligen, utan snarare tvärtom. Det är ett mångsidigt verktyg som kan hantera väldigt många olika typer av snö helt enkelt. Jag förmodar att Extrem har tänkt mycket på deras hemmaberg Åreskutan när den här skidan har designats och det märkts. Skräpsnö måste hanteras, eftersom det nästan jämnt är det i Åre…
Jon testade också skidorna offpist, men kom inte riktigt överrens med den. Han åker normalt på Rocker2 (122) och är därmed inkörd på en skida som svängs på ett helt annat sätt än en mer traditionell fatski. R2 går inte att åka med plöstrycksinitiering. Istället är det kantning som gäller från första början av svängen och skidan drar nästan ingenting in i svängen. Jag har lite svårt för att ställa om till den egenskapen när jag kliver i R2 och på samma sätt har Jon svårigheter att ställa om till en mer svängdrivande skida som P110. Han konstaterar dock precis som jag att det är en skida som kombinerar smidighet med trygghet på ett förträffligt sätt.
PNyberg sammanfattar sina intryck enligt följande: "Det här är ett bygge jag gillar. Balansen är freeridig och fin, tyngen är helt okej. Jag ogillar inte tunga skidor, men jag ogillar skidor som känns tunga. Svingvikten bör alltså vara relativt låg och P110 har en ok svingvikt om du frågar mig, även om det såklart drar åt det tyngre hållet med dubbla titanallager. Jämfört med P100 kryper radien upp mot nivåer som jag gillar. Här är det bara att hitta en ledig yta och dra på. Nu var det tyvärr inte så det såg ut i Åre under mitt test. Det var tjockt i backen och det första intrycket blir att den här skidan inte kommer att vakna till liv med så begränsat med utrymme. Men till min förvåning så går det faktiskt att väcka skidan även i lägre fart och i tightare pister. Den liknar de gamla Head Monster liquidmetalskidorna i den aspekten, dvs de är lättåkta även i låga hastigheter, men samtidigt stabila i hög fart. Det här är en av de bättre köttarlaggen jag har testat genom åren, just tack vare att den är kul redan från botten och upp genom hela fartregistret. Kantgreppet är bra nog för att man aldrig behöver fundera på det och skidorna är väldämpade. De är på gränsen till överdämpade i vissa underlag och suddgummikänslan infinner sig, dock på ett positivt sätt."
Soul Svart (proto) 186cm, 147/108/134mm, r=23m
Testad av: MarkusO, xJonx, MnO
Det svenska lilla garagebyggarföretaget från Tranås, Soul Skis, är glädjande nog tillbaka i testsammanhangen efter några års frånvaro och de visar lika gott humör som alltid. Minnet från den mycket välpresterande Soul Black från ett par år tillbaka ligger fortfarande kvar och ger ett ljus över hela varumärket. Det var en skida som på sin tid verkligen inspirerade till hård åkning utan att vara svårhanterlig. Den svarta skidan finns fortfarande kvar i sortimentet och har fortfarande en i det närmaste oförändrad outline. Däremot har den såklart fått rocker och det tidigare ganska långa spannet är ersatt med en platt sektion i mitten som bara visar antydan till en gnutta spann och en jämnt formad tip och tailrocker fram och bak. Samtidigt har flexkurvan uppdaterats för att passa den nya rockerprofilen.
Den skida som vi testar i Tandådalen är prototyp ur vårens förserie. Det är enligt Soulgrabbarna den prototyp som sedan stod som mall för produktionsskidan, så även om den inte rent utseendemässigt ser ut som de serieproducerade Svart av i år, så är det på snön en mycket snarlik skida. Soul bygger ofta ganska lättåkta och mjuka skidor, men Black är ett undantag från den regeln och den är relativt rejält i flexet. Skärningen känns lagom med 23m och rockerkurvan är lång och harmonisk. Shapen är fullt ut traditionell och indrag eller ens uträtning av skärningen finns ej. Överlag är det en ganska neutralt formad skida i alla avseenden.
På snön hittar både MarkusO och MnO rätt direkt. Den där känslan som vi kommer ihåg från den första versionens Black finns kvar och skidan är en riktigt trevlig bekantskap. Skidan tar kommandot över åkningen på något lätt odefinierbart sätt och driver in i sväng med en resolut styrning. Skäret är stabilt och tryggt och isgreppet är riktigt bra, vilket är något vi verkligen gläds åt eftersom Souls modeller brukar vara mer fokuserade på att de ska vara lättkörda än att de ska betta i ren råis. På riktig stenhård is driftar Svart en aning dock, men utan att släppa okontrollerat. I svängväxlingar och kortsväng känns skidan rapp och kvick och precis som man kan förvänta sig av en tydligt tiprockad skida så kräver vare sig svänginitieringar eller kantväxlingar någon större kraft insats. Returen är lite svårstyrd ibland när den växlar mellan snäll och rejäl, vilket tillför en grad av utmaning i åkningen, som mestadels är kul, men ibland orsakar lite gränsfall till kontrollproblem. Stabiliteten är riktigt bra och det är lätt att åka fort och tryggheten infinner sig redan efter ett par åk. Det här är en skida som har ett stort fartregister där den går bra, iom att den vaknar tidigt och kliver av sent när farten drivs upp.
Snökontakten är direkt och nästan lite hård ibland och skidan känns lätt och styv på snön. Även om det säkerligen ligger någon form av gummi i skidan så är dämpningsgraden relativt låg. Istället kommer stabiliteten ur ett hårt flex och en bra dämpning av slag och allmänt låga frekvenser.
I mjukare partier driver fortfarande skidan tydligt in i sväng. Den är balanserat mycket traditionellt och man står på runt -10 i montering, vilket känns som väldigt långt bak med dagens mått. Det gör att framänden tar överhanden i balansen i jämförelse med skidor där monteringspunkten flyttas fram en del, men den är ändå inte framändesdominerad om man jämför med skidor med liknande monteringspunkt. Numera åker man dock så pass mycket på skidor som är monterade -4 till -6 på ett skidtest att -10 känns mycket långt bak. Jag som är mer konservativt lagd än de andra i gruppen har inga problem med det, men Jon och Markus som har många dagar på i det närmaste centerbalanserade skidor valde att ganska omedelbart flytta fram monteringen.
Soul har även denna gång lyckats bygga in en rejäl dos skidglädje i sina skidor och Svart är en skida som är riktigt kul att åka på. I prototypen hade vi önskat oss en aningen mjukare tail framförallt och det har redan Soul uppdaterat i produktionsmodellen enligt uppgift. En kanonskida från norra Småland och ett perfekt val för någon som vill ha skida med en unik prägel.
Soul Blå 186cm, 137-100-121mm, r=19m
Testad av: MnO, MarkusO, xJonx
Nästa Soulskida att testas blir den knallblåa Blå (sällan har ett namn på en skida känts så självklart…) som är en 100mm bred allroundskida av modernt snitt. Det är en ny modell för året och den finns än så länge bara i 186cm. Shapen påminner mycket om den populära Project 100 från Extrem med ett tillägg av ett lätt indrag eller i alla fall uträtning fram. Rockern fram startar runt 30 cm in i skidan och tailrockern är låg, men tydlig ut i en lätt avkapad twintip. Radien är 19m, vilket känns precis lagom på den här typen av skida.
Konstruktionen är den som Soul numera helt har gått över till, vilket innebär en full capkonstruktion med ett topsheet som går hela vägen från kant till kant. Soul använder den här konstruktionen på alla skidor från och med den här säsongen och det innebär ett lite speciellt utseende. Förutom den säregna capprofilen har skidornas översida en ganska rå yta där ett glasfibermönster från laminatet syns genom topsheeten. Detta tillsammans med ett modellprogram som med undantag av den svarta och vita modellen är starkt kulörta gör att det är en samling skidor som helt klart har ett eget fack när det gäller utseende. Smaken är olika, men vänner av enkel design kan knappast göra annat än att gilla det här. Speciellt den blåa och den lila skidan är riktigt snygga i verkligheten med högblankt skinande färgkulörer som sticker ut från mängden. En enkel, men synnerligen i iögonfallande grafik. Om konstruktionen i sig är bra eller ej återstår att se, men enligt Soul själva så har reklamationsfrekvensen i princip gått ner till noll efter att de införde den, och det är ju i så fall ett mycket bra betyg.
Soul Blå är en mycket rolig lättsam liten skapelse med fokus på pop, lek och skoj. Den är otroligt snärtig och rapp i kortsväng och få skidor om ens någon av årets testflotta kan matcha Soulen när det stökar till sig och man behöver korta upp åkningen. Balansen är i det närmaste perfekt och skidan känns helt neutral oavsett om man tar ett par kortsvängar eller släpper iväg den i större åkning av storslalomkaraktär.
Skidan är utpräglat inriktad på mjukt underlag. Även om stabiliteten är helt ok så saknas bett nog för att den ska kunnas släppas iväg med bekvämlighet i Åres hårda pister. Ingen av oss tre lyckas få fast skidan i skär när det isar till sig. Skär som initieras i mjukare partier tappas när man kommer ut över hårdare fläckar, oavsett hur noga man är med att bygga upp tryck innan det blir tuffare underlag. Åkningen formas därefter och man letar sig ner längs kanter och åker och lattjar på pucklar och ojämnheter och man får se till att hålla sig i mjukare områden helt enkelt. Spårningen på hårt underlag är alltså inget som imponerar och i mjukt underlag är den också lite slarvigt lättsladdad. Det är kul när det är trixigt och trångt, eller när man helt enkelt är sugen på att åka med snabba fötter, men vi saknar spårvilja även i mjukt underlag när det går undan i lite större svängar.
Ska den här sitta på hårt underlag krävs ett betydligt aggressivare trim än referensparet. Nu var den så otroligt lättsam och lättåkt att man utan vidare hade kunnat trimma upp den mot mer bett ganska rejält utan att det hade blivit några som helst problem.
Sammanfattat är Soul Blå en riktigt rolig skida, men det krävs mer pondus och driv på hårt underlag för att det ska bli ett toppbetyg. En skida som passar bäst för den som åker mycket natursnö och som vill ha glädje och lättsamhet i sin åkning före rå prestanda. Den hade passat perfekt som turskida med sin låga vikt och fantastiskt underhållande egenskaper i både bra och dålig mjuk snö.