Down CD2 alt BD Megawatt alt Atomic Automatic?

lundatok

Ny medlem
Klurar på nya skidor efter jag blivit av med mina Noctor.

Är en tung och lite teknisk men gillar att stå på och har letat mig mer och mer utanför pisten. Åker 15 dagar om året minst, varav en vecka i alperna minst.

Hemma står ett par Whitedot Director som jag inte hunnit stå på än och nu tittar jag efter ett komplement mot lössnö. Tänkte sätta en turbindning på.

CD2 verkar smutt, kanske för nära WD skidorna? MW får bra io omdöme och Auto ser ut att ha lite mer sväng.

Åsikter? En bubblare har varit WD Redeemer.

Kan bara kommentera MW men kan inte annat än säga positiva saker om den.

Fartstabil och underbar känsla i pudret. Inte den bästa när det blir hårt men med tanke på form och storlek gör den ändå bra ifrån sig. Rekommenderas.

Har testkört CD2 2 helger nu, i både puder och blomkål. Tycker de håller ihop bra, gött grepp i stökig snö och bra kantgrepp och bra flyt i pudret. De har även fått mig att inse hur det är att slarva ur en sväng, vilket jag tycker är grymt användbart och en skön känsla.

Som turskida tror jag de kan vara kanon. 4kg för ett par 190´s skidor är verkligen inte tungt. Kan bara jämföra mot mina Atomic Atlas 182. I mitt tycke så är CD2-orna mkt rappare in i sväng och är verkligen spänstigare och har mer popp i sig.

Down hade lite leveransförseningar på mina CD2, men ett mkt bra erbjudande fick mig att beställa ett par CD6 också, och där flöt frakten på bra, de var på plats i Övik 9 dar efter order, vilket är helt ok från Schweiz med bil tycker jag.

Hittar inga mw carbon till ett bra pris. Sen vet jag inte om jag orkar skaffa dynafit grejer. Tänkte på en Tour F12.

Om priset stämmer på cd2 så är det ju ganska billigt, även om man räknar med frakt och lösa bindningar.

Om jag sammanfattar er ovan:
-Megawatt: starkare i lössnö, sämre i uppkört.
-CD 2: mer allround, flyt i löst? Smalare.
-Automatic kanske är lite tung?

Vojne.

shonten sa:
Har testkört CD2 2 helger nu, i både puder och blomkål. Tycker de håller ihop bra, gött grepp i stökig snö och bra kantgrepp och bra flyt i pudret. De har även fått mig att inse hur det är att slarva ur en sväng, vilket jag tycker är grymt användbart och en skön känsla.

Som turskida tror jag de kan vara kanon. 4kg för ett par 190´s skidor är verkligen inte tungt. Kan bara jämföra mot mina Atomic Atlas 182. I mitt tycke så är CD2-orna mkt rappare in i sväng och är verkligen spänstigare och har mer popp i sig.

Down hade lite leveransförseningar på mina CD2, men ett mkt bra erbjudande fick mig att beställa ett par CD6 också, och där flöt frakten på bra, de var på plats i Övik 9 dar efter order, vilket är helt ok från Schweiz med bil tycker jag.
Och hur mycket fick du betala? Nyfiken.

/MM

Åker själv på Auto.
Bra flyt i lössnön, greppar oförskämt bra i pisten. Men allt mellan dessa två får man kämpa för att visa vem som bestämmer. Jag åker på 186 (174cm/70Kg) Det är ingen stabil skida, du måste hela tiden ge input, men du får mycket respons tillbaka. Som med många atomic-skidor så får du driva dem ordentligt genom tippen för att få ut mer av dem. Även att det ligger lite metall i dem så skulle jag beskriva dem som lite mjuka och på gränsen till för fladdriga, iallafall för mig. Men vill du ha något lite mjukare så go for it!

Mountain_Man sa:
shonten sa:

Och hur mycket fick du betala? Nyfiken.

/MM
Med risk för prutmail till down och möjligheten att alla inte fått samma erbjudande...så säger jag bara att jag fick en bra deal under tiden då min första order verkade försvunnen...bättre än pre-sale. Down hade flera alternativ för kompensation, så jag tycker att de skötte situationen mkt bra.

Von_vettet sa:
Åker själv på Auto.
Bra flyt i lössnön, greppar oförskämt bra i pisten. Men allt mellan dessa två får man kämpa för att visa vem som bestämmer. Jag åker på 186 (174cm/70Kg) Det är ingen stabil skida, du måste hela tiden ge input, men du får mycket respons tillbaka. Som med många atomic-skidor så får du driva dem ordentligt genom tippen för att få ut mer av dem. Även att det ligger lite metall i dem så skulle jag beskriva dem som lite mjuka och på gränsen till för fladdriga, iallafall för mig. Men vill du ha något lite mjukare så go for it!
Låter inte som en skida som för mig. Åkte Nocta förut som var mer dämpad och gillade känslan mer än att skidan är mjuk och fladdrig. Väger en hel del mer än dig också.

lundatok sa:
Om jag sammanfattar er ovan:
-CD 2: mer allround, flyt i löst? Smalare.
.
Nu har jag åkt CD2 fyra veckor i Åre och en vecka i Val D'Isere och kan säga att de är väldigt allround. De flyter bra i puder och är väldigt lättaåkta. De är mjuka men ändå bastanta på något sätt, med en skön dämpad känsla och de funkar perfa även för charge för mig på 70 kg. Jag blir gång på gång överaskad när jag tror att allt ska skita sig och skidorna bara löser problemen åt mig. På hårt och i uppkört är det bara att tippa upp dem på kant och köra på.

Om du är tung och gillar hårda skidor för puder kan de nog bli lite för mjuka. Vill du ha en skida för bara lössnö måste det väl finnas bättre skidor? CD2 är som sagt mer en gör-allt-skida i mina ögon. CD5 kanske kan vara nåt? :-D

Hörru lundatok.....du vet vad jag messat dig ;)
Tre bra val, varav ett har du bevis på att det är en kanonskida, nämligen jag :)

Senast ändrad:
Eftersom herrn kan åka bra på ett par 2"x4" så...

Jag letaR efter en skida som är steget upp mot mina Whitedot Directors 190 med 107 mm under foten.

Tanken är ett steg upp i storlek och flyt. Är en stor åkare på 186 cm och ca 100 pannor så det får inte vara för mesigt. Noctorna var förvånansvärt trevliga i löst om än jävligt tunga bitvis. Skidor blir väl det med rejäla mängder trä, känslan var gediget "alpin".

BD MW har fått bra kritik och jag tycker formen ser bra ut på pappret. Undra hur dom är i varierad åkning? Har jag missat några bra skidor förutom Pacmans Boomerang?

Tillbaka
Topp