Säsong Japan 2013/2014

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ashtraymofucku (5 år sedan)

Hej alla glada. Nu när denna säsong är över är det ju dags att börja planera inför nästa!
Var i Golden (Kicking Horse) i vinter och hade en grymt bra säsong, kom lite snö dock i år, deras sämsta snösäsong på 12 år enligt locals, så nu vill jag göra säsong där man har enorma mängder snö som prio 1.
Min plan är att åka ner i slutet av december sedan hem/vidare till alperna i slutet av februari, vad tror ni om det? Inom vilken tidsperiod kommer det mest snö i Japan?
Har läst en hel del på Japans skidorter och de har ju alla sina för och nackdelar.

På ön Hokkadio snöar det mer men har sämre terräng.

Om vi tar år 2010/2011 som exempel (hittade ingen snöhistorik för 11/12) så snöade det 21 meter i Niseko under perioden 1a december - 1a mars, MYCKET SNÖ!
I Hakuba under samma period kom det 14 meter.

Hakuba och orterna runtomkring har ju bra mycket bättre terräng eftersom man kommer upp på toppar som är dubbelt så hög (med tur-utrustning) jämfört med Niseko. Innebär mestadels skogsåkning i Niseko och lite mer stora bergsåkning i Hakuba, eller har jag förstått det hela fel då?
Niseko har större liftsystem än Hakuba men och andra sidan har du 8 st skidorter inom en 10 mils radie i Hakuba?
Är ju mer folk i Niseko innebär mer puderhets och längre liftköer?

Är trotts Hakubas fördelar ändå mer inne på Niseko eftersom jag åker till Japan av en anledning, stora och många dump, snö snö snö, faceshots i nästan varje sväng i ett åk (vilket jag aldrig fick uppleva i BC i år).
Om jag hade gått efter bra terräng så hade jag inte ens funderat på Japan, är därför jag funderar istället på att avsluta säsongen ca. 2-3 veckor i Andermatt eller dylikt där man får stora bergsåkningen.

En annan sak som är värd att lägga till, i alla stora skidfilmer, msp osv. så säger de att de har inte sett solen knappt någonting på flera veckor, vilket innebär att man ändå inte kan utnyttja stora bergsåkningen i Hakuba, lavinrisken lär även vara ständigt hög. Så det är väll mestadels skogsåkning som gäller i Japan vad jag förstått, skogsåkningen i Niseko är riktigt bra vad jag hört. Torrare snö i Niseko dessutom.

Många säger att man ska dra till någon mer okänd ort i Japan, men vilken om den massiva mängden snö är prio 1? Man vill ju inte heller bumma på ett alltför litet ställe där det inte är något annat liv utom skidåkningen, man vill ju också att de ska vara en hel del andra sköna bummare, kul att umgås med Japaner i 2 månader, njaa.

Man vill heller inte att byn ska se ut som Bad Gastein där alla pratar svenska och krogarna ser ut som de i Sverige. Ska vara den Japanska stilen, Sushi, konstiga bad, konstiga byggnader, fin mys pys smile Bra nattliv är inget minus direkt, men man åker inte till Japan för nattlivet antar jag? Japanska kvinnor väll är inget att hänga i julgran/sängen.

Finns det något gemensamt liftkort för de större skidorterna i Japan? Menar så att man kanske kan spendera säsongen på olika orter? Då kan man ju isåfall köpa en husbil eller dylikt och åka runt. Skulle ju vara klockrent!

Så är det några fler här på Freeride som går i liknande tankar som jag?
Ni som gjort säsong i Japan tidigare får gärna dela med av era erfarenheter och tips så är jag för evigt tacksam!

Tack och hej!
/Almroth

Svar

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 6 år sedan

Jag har liknande tankar! Gjorde förra säsongen i Whistler och som du sa, hade vi också ett av de sämre snö-åren.

Du verkar ha hyfsad koll på var i Japan man ska! Perfekt!

Jag åker inte till Japan för nattlivets skull, inte alls faktiskt. Fick nog utav det i Whister. Men att hänga med sköna människor och någon gång dra ut är ju inget som skadar.

Hade varit grymt att åka till Japan med andra riktigt duktiga åkare med koll, gärna som tycker om att tura/hika.

Har inte bestämt mig vad jag vill göra till vintern, men Japan är utan tvekan ett hett alternativ. Hör av dig så kan vi snacka lite mer!

Johan

free_fall
100 inlägg
free_fall 100 inlägg 6 år sedan

Var i Hakuba 29 dec - 9 mars nu i vintras. Bra grej, kolla Japanbloggen här på freeride för mer info. big_smile

Hellre pist med puderlagg än puder med pistlagg! Citera
listagangstern
81 inlägg
listagangstern 81 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad listagangstern (6 år sedan)

Är också väldigt sugen på det japanska pudret. Då mina kompisar inte är lika sugna letar jag efter resekompisar. Så skicka gärna iväg ett meddelande ;-)

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan | Senast ändrad Ashtraymofucku (6 år sedan)

Grymt! Vi är ju en del som vill åka kul!
Har nu forskat en del och Hakuba (Happo One) verkar ju riktigt bra! Terrängen och turmöjligheterna där hittar man ingen annanstans i Japan, snarlikt Alaskas feta spines! Så man börjar ju bli tveksam ändå om Niseko är det bästa valet, kolla detta som exempel: Kaerazu spines Enormt feta åk, man blir ju sjukt sugen! Lite smålikt Alaska ju!

Samt en helikopter vy över berget: http://www.ski-hakuba.info/skitoursjapan/images/happoImage.jpg
Ser ju riktigt grymt ut!

Vi kan ju jämnföra med en bild på Nisekos Backcountry:
http://www.hokkaidoexplorer.com/wp-content/uploads/2013/02/nisekobackcountry-1024x648.jpg
Var den enda bild jag hitta. Ser ju väldigt platt och tråkigt ut, skogsåkningen ska dock vara väldigt bra i Niseko.

Så hur ska man kunna bestämma ort? Vi gör en lista med för och nackdelar baserat på den fakta jag hittat på nätet samt vad andra personer sagt. (inte den säkraste källan kan jag erkänna)

NISEKO
+ Den ofantliga mängden snö, Niseko får i snitt 17 meter på 2 månader och Hakuba får 12 i snitt under samma period. Snön är dessutom torrare i Niseko, innebär att du får säkert dubbelt så många "snorkel dagar" i Niseko som i Hakuba?
+ Det är kallare i Niseko vilket innebär att det sällan regnar mitt i säsongen som det gör ibland i Hakuba. Skare är på en meter fin pudersnö är inte kul.
- Tråkig terräng, ganska platt och turmöjligheterna är begränsade, stora bergsåkning med fina klippor och rännor existerar nog inte i Niseko, rätta mig om jag har fel.
- Mer folk, mer puderhets = pudret håller sig inte orört lika länge (men å andra sidan snöar det mer så..)
- På dagar när det inte snöat på ett tag och solen kikar fram vill man ju gå på tur och köra några branta feta åk, går inte i Niseko om man inte turar upp på vulkanen vilket tar 7-8 timmar (tycker det är lite väl länge)

HAKUBA (Happo One)
+ Den feta och branta terrängen, som ni ser på bilden och videon ovan, berget har stor potential men om man ska göra säsong här måste man ju ha turgrejer (om man inte har det är nog Niseko ett bättre val?)
+ De dagar när det är uppåkt i systemet har man ett riktigt stort backcountry som man kan kötta när solen är framme, tänker även att om man ska spendera ca. 2 månader i Japan vill man ju gärna växla skogsåkningen med stora berg kanske? (Eller puder är ju iof så sjukt roligt att man aldrig blir less)
+ Orterna runt om kring, runt Happo One finns 9 skidorter inom 5 mils radie. Många av dem kan man åka emellan.
+ Närmare till storstäder om man behöver storhandla.
- Det är ju varmare, regn är inte alls ovanligt i februari tydligen.
- Sämre och framförallt bra mycket mindre snö. Har faktiskt hittat ett diagram över årets snö historik för Happo One och Niseko.
Scrolla längst ner på länkarna så ser ni snö och väder historik.
Happo One
Niseko

Som ni ser så snöade det totalt ca. 6,4 meter under Jan, Feb och Mars månad i Happo One
I Niseko snöade det 11 meter under samma period! Så man får sig verkligen en tankeställare av det!

Ett alternativ är ju att man spenderar Januari i Happo One eftersom det snöar betydligt mindre i Niseko då så man får den köttiga åkningen. Sedan Februari samt kanske en bit in i Mars eftersom Mars verkar vara den mest snörika månaden på säsongen?

Eller vad säger ni, kom gärna med egna åsikter och förslag, skulle även vara grymt om någon som besökt båda orter kunde uttala sig i frågorna.

Edit: hittade även en riktigt bra Film som beskriver de kändaste orterna runt Hakuba [vimeo]

/Almroth

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 6 år sedan

Tjena Almroth!

Härligt att se någon som tar tag i allt och gör lite research, men måste få komma med ett minus på Kaerazu No Ken berget. De går ju enbart åka där ett par dagar/veckor per år stod det ju! Tänkte om du missat det bara smile

Ha så kul i Japan, Åker troligen dit med men får se om jag löser det med bummers!

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 6 år sedan

Sammmyboy :

Tjena Almroth!

Härligt att se någon som tar tag i allt och gör lite research, men måste få komma med ett minus på Kaerazu No Ken berget. De går ju enbart åka där ett par dagar/veckor per år stod det ju! Tänkte om du missat det bara smile

Ha så kul i Japan, Åker troligen dit med men får se om jag löser det med bummers!

Jo precis men det åket räcker med att göra någon gång per säsong, lär ju ta ett bra tag att ta sig upp på toppen. Menar mest att om ett sådant åk finns där så finns det säkert mängder med liknande åk som inte är lika lavinfarligt i närheten som säkert går att köra oftare.

Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 6 år sedan

Ashtraymofucku :

Så hur ska man kunna bestämma ort? Vi gör en lista med för och nackdelar baserat på den fakta jag hittat på nätet samt vad andra personer sagt. (inte den säkraste källan kan jag erkänna)

HAKUBA (Happo One)
+ Den feta och branta terrängen, som ni ser på bilden och videon ovan, berget har stor potential men om man ska göra säsong här måste man ju ha turgrejer (om man inte har det är nog Niseko ett bättre val?)
+ De dagar när det är uppåkt i systemet har man ett riktigt stort backcountry som man kan kötta när solen är framme, tänker även att om man ska spendera ca. 2 månader i Japan vill man ju gärna växla skogsåkningen med stora berg kanske? (Eller puder är ju iof så sjukt roligt att man aldrig blir less)
+ Orterna runt om kring, runt Happo One finns 9 skidorter inom 5 mils radie. Många av dem kan man åka emellan.
+ Närmare till storstäder om man behöver storhandla.
- Det är ju varmare, regn är inte alls ovanligt i februari tydligen.
- Sämre och framförallt bra mycket mindre snö. Har faktiskt hittat ett diagram över årets snö historik för Happo One och Niseko.

Som ni ser så snöade det totalt ca. 6,4 meter under Jan, Feb och Mars månad i Happo One
I Niseko snöade det 11 meter under samma period! Så man får sig verkligen en tankeställare av det!

Ett alternativ är ju att man spenderar Januari i Happo One eftersom det snöar betydligt mindre i Niseko då så man får den köttiga åkningen. Sedan Februari samt kanske en bit in i Mars eftersom Mars verkar vara den mest snörika månaden på säsongen?

Eller vad säger ni, kom gärna med egna åsikter och förslag, skulle även vara grymt om någon som besökt båda orter kunde uttala sig i frågorna.

Edit: hittade även en riktigt bra Film som beskriver de kändaste orterna runt Hakuba [vimeo]

/Almroth

Var själv i Hakuba tillsammans med Free_fall här på forumet. Kan dela med mig lite om mina erfarenheter.

att åka alla coola stora linjer sker aldrig i Januari, snötäcket är inte stabilt nog. Först när Turisterna försvinner runt Mars-April kan man börja kika upp mot allt stort, men de lite "mindre" linjerna från Happo's Nord- och Sydsida går att åka iallafall några dagar i Januari. Man får hålla utkik efter väderfönsterna mellan stormarna som kommer in. låta det vara soligt/inte konstant snöande några dagar innan man ger sig ut. ganska ofta så blåser det även en bit upp på berget. Vi höll till Mycket i Cortina/Norikura. finns många fina småturer däromkring man kan gå och åka riktigt bra skogsåkning smile

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

Ang Niseko, det finns några riktigt fina klippor att droppa borta i ett ställe som kallas för "Jacksons" som ligger strax utanför Hanazono.

I Hanazono ligger även "strawberry fields" som har några härliga klippor att droppa och leka från.
Grand Hirafu, som är det största området i Niseko har bra terräng på flera ställen, branta och flacka skogsåk med härliga stubbar och träd man kan åka ut på.
Niseko Village, har ett "avstängt" område som man kan gå en kurs för att få tillgång till. Tog tyvärr aldrig kursen, men av dem som jag pratade med gillade det området, stort område oftast helt orört även på eftermiddagen.
Annupuri hade endel trevlig träng utanför gates, lite folk på kvällsåkningen och även under dagarna.

Jag var i Niseko från 1e jan till 28e feb i år.
Hade en torrperiod på ca 2½ vecka då vi inte fick speciellt mycket snö, ändå fick vi närmare 15 meter under Januari och Februari då jag var där.

Blåste otroligt mycket denna säsongen, ändå fanns det bra med tränga att åka dom dagarna då toppen var stängd.

Puderhets?
Nej, igentligen inte. Gick man till gondolen i Hirafu 20 min innan öppningen så var man bland de första uppe och fick lätt 5 bra åk efter ett helt okej dump utan att ens stressa till något område, ganska fort uppåkt då det är mycket folk i Niseko.
Stora områden att åka på och alla söker sig till dom svåra områdena tidigt.
Fick 6 riktigt bra åk en morgon, inte alls mycket spår innan jag gav upp för att liftarna började stänga ner p.g.a hård vind.

Långa liftköer?
Ja, när det blåser och dom stänger ner halva fjället...

Sedan är det inte speciellt långt eller dyrt attdra iväg på dagsutflykter till Rusutsu (som är ett måste, hade min bästa dag där med 50cm och ospårat hela dagen), Kiroro eller Moiwa.

Utelivet i Niseko är även det ganska bra, sköna barer med massa Aussies i.

Jag kommer åka tillbaka, men det blir när jag har mer pengar igen.

Turmöjligheterna?
Stora, dels så finns baksidan av Mt.Annupuri ner till Genshiki Onsen och sedan har du vulkanen Yotei att tura på med sina 1800möh.

free_fall
100 inlägg

Kan säga att en som besökte oss i Hakuba några veckor hade varit i Niseko året innan och han sa att han aldrig åkt djupare puder eller bättre puder än en av dagarna i Cortina. Så snön finns i Hakuba också, tro mig. Men här kommer det mera stormar med massiva dump och i Niseko är det mera konstant snöande. Så de gånger de va lite längre torka kände man att Niseko kanske vore bättre men så kom ju dumpen igen... Vill man ha bättre terräng o brantare är Hakuba att föredra. Dock viktigt!!

"att åka alla coola stora linjer sker aldrig i Januari, snötäcket är inte stabilt nog" // von_vettet

Finns väldigt mycket att ta hänsyn till när man åker i Happo BC, mest för att väldigt många, i princip alla outruns är stora terrängfällor. Sedan gör ev regnväder att det kan bli instabilt emellanåt. Plus att lavinprognoser och räddningshjälp är mer eller mindre obefintligt i Japan. Damian på Hakuba Mountain Life har en blogg, visserligen en mycket bra sådan men det är egentligen det enda som finns. Så se till och ha kunskap om laviner!
Denna video är från 2012 och tre killar som vi hängde med en del under vintern. Åket de gör är mycket lättillgängligt.. 2 min hike, om än det...

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 6 år sedan

Free_fall, finns det ingen lavinrapport i Hakuba?
Det finns i Niseko så antog nästan att det fanns på dom turisttätare ställena då.

http://niseko.nadare.info/

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 6 år sedan

Tancoll :

Free_fall, finns det ingen lavinrapport i Hakuba?
Det finns i Niseko så antog nästan att det fanns på dom turisttätare ställena då.

http://niseko.nadare.info/

Finns en nadare-rapport för Hakuba också. Den uppdateras sporadiskt (normalt är det 1-4 dagar mellan uppdateringarna) men är väldigt utförlig. Har man hyffsade lavinkunskaper kommer man långt på den + kunskap om hur saker och ting borde ändrat sig så att säga. Finns även många locals att fråga om lavinläget om man bor på "rätt" ställen.

Men precis som sägs, sett ur ett lavinperspektiv är du mer utlämnad till dina egna och dina kamraters kunskaper än på någon annan skidort jag personligen besökt hittils. Dessutom existerar knappt fjällräddning över huvud taget, skiter det sig är det du och dina polare som får lösa situationen utifrån er förmåga.

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 6 år sedan

Nadare.jp uppdateras endast på helger och helgdagar eftersom de som gör prognoserna inte får betalt och har andra jobb på sidan av vad jag förstått av Dave/Damian där borta. Evergreen Outdoor Center som drivs av Dave kör dagliga uppdateringar utifrån vad deras guider plockar in på actjapan.org men det är inte lika detaljerat som nadare. Happo BC känns personligen ganska sketchy då det är alldeles för många som åker där utan någon vidare kunskap. Jag har full tillit till mina egna kunskaper men mitt vad det är släpper någon aussie helt utan vare sig koll eller lavinutrustning en lavin ovanför en och med tanke på terrängen och terrängfällorna i botten så känns det oftast lite osäkert då det är så mycket folk i rörelse på Happo. Finns mycket bra åkning utöver Happo där man är helt själv men man får leta lite ;-)

Har man inga tidigare kunskaper så är det bara ta en lavinkurs eller två istället för att köpa senaste lavinryggsäcken. Det är det värt. Är man i Hakuba kan jag varmt rekommendera Damian på Mountainlife.jp, eller Evergreen Outdoor Center, de är båda grymt bra och framförallt mycket billigare än svenska diton.

Happo - If it doesn't suck, it blows.

Vattendroppe
3049 inlägg

De som gör nadare-prognoserna får inget betalt för det, men det finns inget egentligt mönster i när de kommer. Det är när de har tid, men tyckte inte det var bundet till några speciella tidsperioder, utan mer sporadiskt. Man kan också få en hel del matnyttig info via Damians facebooksida (https://www.facebook.com/mountainlifejp?fref=ts).

R00bert
282 inlägg
R00bert 282 inlägg 6 år sedan

Det finns ett mönster, och det är varje lördag och söndag samt japanska helgdagar, allt enligt Damian själv som förvisso inte är med och gör själva rapporterna men rapporterar till JAN som partner, då han är ute i princip varje dag runt om Hakuba samt har Avalanche Operations Level 2.

Vattendroppe
3049 inlägg

Där har Damian garanterat bättre koll än jag, så då har det nog mest att göra med att jag inte har koll på de japanska helgdagarna wink

free_fall
100 inlägg

Jag nämde Damian och menade det som Vattendroppe utvecklade.. men kort och koncist. Inte i närheten så bra lavinrapporter i systemen som i alperna.

Ashtraymofucku
634 inlägg

OJ OJ OJ! Är så oerhört tacksam för all nyttig info, trodde aldrig jag skulle få så här mycket info, TACK!
Hur pass brant är terrängen i Niseko? Finns det några schysta pillowlines? Om man skulle jämföra terrängen i Niseko med någon annan skidort, vilken ort liknar den då? Ungefär som Åre?

Lavinraporter är ju väldigt viktigt, ett till minus för Hakuba där då.
Ni menar alltså att man knappt kan åka på dessa branta ryggar i backcountryt? Såg ju fint ut på videon där lavinen gick, dock var ju snön väldigt ostabil, man måste ju göra snowpits innan man åker såklart, studera lagren.
För om inte det går att åka dessa branta och feta åk i Hakuba känns ju Niseko som ett bättre val att göra säsong på då de får så mycket mer och bättre snö? Men får man kanske mer puder ändå i Hakuba eftersom det är så mycket mindre folk som åker puder där, blir inte uppåkt lika fort eller har jag fel då?

Vattendroppe
3049 inlägg

Ashtraymofucku :

Lavinraporter är ju väldigt viktigt, ett till minus för Hakuba där då.
Ni menar alltså att man knappt kan åka på dessa branta ryggar i backcountryt? Såg ju fint ut på videon där lavinen gick, dock var ju snön väldigt ostabil, man måste ju göra snowpits innan man åker såklart, studera lagren.
För om inte det går att åka dessa branta och feta åk i Hakuba känns ju Niseko som ett bättre val att göra säsong på då de får så mycket mer och bättre snö? Men får man kanske mer puder ändå i Hakuba eftersom det är så mycket mindre folk som åker puder där, blir inte uppåkt lika fort eller har jag fel då?

Jodå, de går att åka (se min profilbild t ex), men det är vädret och stabiliteten som styr vilken dag du åker dem. Dagarna i Jan/Feb du åker BC i Happo en normal säsong går att räkna på händerna. Fram mot Sen Feb/Mars är det mer aktuellt dock. Väderläget i Hakuba är lite speciellt också, kan regna mer eller mindre när som helst under säsongen... Snön är förrädisk så rekommenderar starkt att du gå åtminstone en lavinutbildning om du bestämmer dig att åka till Hakuba. Miles (som precis säger att han tänkte åka facet som släpper) är en av de vettigare personer jag träffat vad gäller snö- och lavinsäkerhet och även han åker dit.

Hur många det är som åker puder på orterna runt Niseko kan jag inte uttala mig om, men i Cortina får man räkna med liftköer när det är puderdagar. Inte dödligt stora sådana, men förhållandevis rejäla köer. Men som vanligt gäller ju att om man vet var man ska ta vägen (och har kunskapen att ta sig dit och därifrån) är det inga problem att åka både ospårat och djupt och kallsnö en solig puderdag i Cortina heller.

Soppan
112 inlägg
Soppan 112 inlägg 6 år sedan

Jag var i båda skidorterna för två år sen. Aldrig åkt så mycket puder. Började 6 veckor i Niseko sen 10 dar i Hakuba. Jan-feb. Fick aldrig något riktigt +50 cm dump, men det snöade runt 15-30 cm varje natt/dag. Perfekt! Vad gäller terrängen i Niseko så räcker den gott och väl. Samt att det snöar så mcyekt så man kör 70% bland träden bara för att kunna se var man åker. Snurra i liftarna och bara ha kul. En normaldag var att man åkte konstant fram till ca 14 tiden sen drog man hem och åt och vilade inför morgondagen eller eventuellt kvällsåk (plus för Niseko med bra kvällsåknignsterräng vilket Hakuba saknade) Sen får man ju några dagar när det håler upp coh man kan klättra upp till toppen och få lite lägnre åk. Året jag var där var december väldigt snörik och mars nästan hel torka En lgit locals verkar jan-feb vara hyffsat stabila snömässigt. Men vad jag lsäe av andra kan det skifta lite. PLus med att Niseko faktiskt är ett sammanhängande system och man slipper åka buss/tåg mellan områderna och att man bor såa tt man kan åka hem och käka mitt på dagen om man vill. Sovmorgon till 8tiden med smile Hade inte en enda regndag under mina 6 veckor. Viss kö frammåt feb men ändå ingen direkt hets (jämför man med Whistler är det nästan folktomt i Japans offpist överlag) Bra daglig lavininformation och gatesystem som gör att det känns säkrare. Åre är en bra jämförelse tycker jag, men 5 gånger mer snö. Bra boende Niseko Powder lodge (inte billigast men absolut närmast liften, gott häng med scandinaver där), billigast är Log Canon. Något sämre läge och sämre kvalite på byggnaden.

Hakuba är som alla säger bättre terräng, mycket bättre med mängder av otroligt lätttillgänglig turmöjlighet. Åk till toppstationen som ligger halvvägs upp på bergskammen, ta på hudarna och börja knata. Välj syd eller nordsida beroende på snöförhållanderna. Vad locals säger så brukar vädret bestå av stormar blandat med solsken (itne som niseko) Mest snö faller i Cortina som ligger ca 1 timme ifrån Happo One med Buss. Upp vid 6 tiden med andra ord. Hemma 17-18, så långa dagar. Minus med att det är olika liftkort till områderna.Cortina liknar Niseko åkmässigt väldigt mycket, djup träskidåkning. De andra områderna är mer som alperna, fast mycket snö då. Dock faller det mindre och mindre snö ju närmare Happo one man kommer. Tog japsarna 2 timmar att förvandla 25 cm puder i pist till absolut perfekta pucklar, de gilalr verkligen att köra pucklar...

Kortfattat, välj Niseko om du vill pumpa mycket puder i skog i lättåtkommlig lagom terräng utan stress.
Hakuba är valet ifall du är mer norsk av dig och vill tura mycket samt åka mer intressant terräng med drops överallt. Dock är det lite mer jobb varje dag att transportera sig, lite som kanada.

Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 6 år sedan

Helvete va grym input, keep it going! big_smile

Aspens
69 inlägg
Aspens 69 inlägg 6 år sedan

Va i Hakuba i vintras och va lite svans till free_fall, Von_vettet och vattendroppe, sköna grabbar som man brukar säga!

Angående det här med puderhets i Cortina, vakna kl. 05:50 för att hinna ner och kriga till frukost, fanns bara 4 kokplattor i köket, som enligt ryktena skulle va ett av hakubas största. Sen småsringa med skidutrustningen i 20 min för att hinna till bussen till Cortina som gick typ 07:20 till 07:40. Sen va det bara köa i typ 30 min för att komma upp i första liften som öppnade 8:30, för att sedan stå och köa halvvägs i ytterligare 30 min för att komma upp på toppen.

Så lämna lodgen straxt efter 7 och få första åket typ 8:40 är ganska hetsande tycker jag personligen, och då får man springa med skidutrustningen i typ 20 min, buss i 40 för att sedan stå ute i 2x30 min för att hamna någorlunda bra i kön, som kan va riktigt lång i mina ögon!

Men fan vilken belöning man fick när man kom upp!! värt varje sekund! Men som sagt jag skulle iaf kalla det puderhets! (Har visserligen inte vart på andra populära puderställen).

Min upplevelse var att om man inte direkt hade koll på stället och bara ville åka liftburet så har man grym åkning till typ 14 för då va typ all lättåtkomlig åkning slut och man kunde lika gärna ladda inför en ny morgondag.. Sen va det läge att marinera sig i den grymma onsen avdelningen, med ett 10 tal olika källor och bastu, som man har tillgång till med cortinas månadskort som kostar 14,000 jpn, vilket galet billigt!

Men efter lite tips och trix från tidigare nämnda så kunde vi dryga ut skiddagarna med fina turer, tack för det grabbar!

Sen va det bara ställa sig i kö i typ 10 min i kylan för att hoppas på att man fick plats i de galna små bussarna som tog en hem i 40 min där man fick sitta med skidutrustningen i knät och krama stålkanter, för att sedan vandra i 20 min tillbaka till lodgen.

Efter att ha skrivit detta inser jag att den låter lite pessimistisk och missnöjd, men så va det inte! hade en helt fantastisk månad med underbart folk och galna minnen med sagolik skidåkning! Men det va fan mycket hårdare än vad jag föreställt mig!

Aspens
69 inlägg

Bör kanske även tillägga att jag gått slao1 här hemma men kände inte direkt att jag ville satsa mitt liv på dom kunskaperna utan att få praktisera dom mer, så vi valde att inte åka happo BC under den månaden vi va där, det va dock andra från lodgen som gjorde det och va väldigt nöjda, men som sagt vi kände oss inte bekväma att göra dom valen själva trots utbildning och tidigare erfarenhet.

Ashtraymofucku
634 inlägg

Tack allihop för denna oerhört nyttiga information! Känns nu som att siktet är inställt på Niseko pga det ni skrivit. Jag åker till Japan av en anledning, som vattendroppe säger, vill pumpa så djupt /mycket snö som möjligt samt att man vill såklart ha så lite puderhets som möjligt. Om jag hade prioriterat branta och feta linjer hade jag åkt till Canada som jag gjorde i år. Men nu vill jag ha snorkelpuder! Planen är att avsluta säsongen i Alperna så man får de branta och feta åken ändå, så jag tror nog Niseko är ett bra alternativ!

Hur får man lättast tag på boende i Niseko? Är det vandrarhem eller dylikt som gäller eller går det att få tag på stuga/lägenhet?

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 6 år sedan

Du har inte funderat på att söka dig bortom mainstream-orterna? Som det ser ut nu väljer du mellan motsvarande Bad Gastein och St Anton typ, i fråga om svensknärvaro... smile

Ashtraymofucku
634 inlägg

Lee-nus :

Du har inte funderat på att söka dig bortom mainstream-orterna? Som det ser ut nu väljer du mellan motsvarande Bad Gastein och St Anton typ, i fråga om svensknärvaro... smile

Jo det kan jag mycket väl tänka mig! Men de andra orterna jag kollat på har ju inte alls lika stora liftsystem och fallhöjder och då är ju inte ens Niseko stort!
Exempel på någon ort som man borde kika in?
T.ex Moiwa och Rusutsu ser ju löjligt ut, kanske bra att besöka en vecka eller så men säsong? Nja då vill man nog ha större.

leffemangan
80 inlägg
leffemangan 80 inlägg 6 år sedan

Tjena,

Jag har jobbat i Tokyo i vinter och hunnit med lite olika orter.

Shiga Kogen (inget för puderjägare)
Nozawa Onsen (i stort inget för puderjägare även om det finns ett fantastiskt område skiers left där man kan glida ut på en bergsrygg där det blir brantare och brantare beroende på hur långt man glider. Dock krävs det tre liftar för att komma tillbaka upp).
Hakuba (Bäst tillsammans med Niseko. Dock är det bara Cortina som går vid dåligt väder och då är det köer + inte mycket till fallhöjd).
Niseko (kombineras gärna med andra orter som har suverän snö men färre besökare. Finns en uppsjö inom en timmes resa. Buss o taxi finns..)
Gala (åkte bara för att det var nära Tokyo. Lååånga köer.)

De personer jag lärt känna här har kommit med en del tips Aomori (Hakkoda) har bara 6-700 meters fallhöjd men kan ändå sägas vara Japans svar på La Grave. Det går en lift upp och sedan har man hur mycket puder som helst på vägen ner. Risken med La Grave är ju som vanligt att det är lång period mellan snöfallen.

Ett ställe som fått bra kritik är Myoko Kogen. Problemet med Hakuba och de flesta andra ställen är att man inte får åka offpist. För eller senare plockar de liftkortet av dig. Myoko Kogen tillåter dock offpist! 1124 meters fallhöjd är ju rätt ok. http://www.powderhounds.com/Japan/Honsh … Kogen.aspx

Vattendroppe
3049 inlägg

leffemangan :

Dock är det bara Cortina som går vid dåligt väder och då är det köer + inte mycket till fallhöjd).

Och Norikura. Och Happo under trädgräns (finns grym trädåkning där också, men inte många känner till den!). Och Tsugaike Kogen om man vet var man ska åka. Och Goryu/47, fast man får leka katt & råtta med patrullen. Och Iwatake, som faktiskt har en hel del fina åk det också. Nej, "dåligt" väder är ingenting som begränsar en vare sig till Cortina eller liftköer om man bara är beredd att testa lite olika saker!

leffemangan :

Problemet med Hakuba och de flesta andra ställen är att man inte får åka offpist. För eller senare plockar de liftkortet av dig.

Litet förtydligande här. I Cortina är allt öppet, Norikura är delvis öppet (var snack att öppna upp ännu mer nästa säsong vad jag förstod det, men det är info som kommer från de officiella PR-människorna på Cortina och inte på Norikura, så det är inte helt säkert), Tsugaike turade jag i de gångerna jag var där, så där vet jag inte hur det fungerar i systemet, men jag vet många som åkte liftburen offpist där utan att bli av med några kort. I Iwatake bryr sig inte patrullen om du inte gör något för att verkligen provocera dem, i Happo ser läget ungefär likadant ut med tillägget att det är en bra grej att undvika facet man ser till höger från gondolen en solig dag. Vill man vara på den säkra sidan skaffar man sig dessutom ett point pass utöver ev. säsongskort eller vad man kan ha. Alternativt åker på billiga dagskort. Goryu/47 är det enda stället som verkligen bekämpar offpiståkning, men även det går att lösa!

leffemangan
80 inlägg
leffemangan 80 inlägg 6 år sedan

Tsugaike är helt ok om man åker den översta sittliften och sedan följer transporten till höger ca 30-70 meter. Där är det bara att åka rakt ner. Samma bredd mellan träden som i Cortina men högre fallhöjd. Dock finns det inga "tillåtna" offpistställen där så vitt jag vet, så har man otur ryker kortet.

Vet om ställena i Happo One. Dock är det som jag skrev inte tillåtet så det är inget om man är rädd om kortet. Dock helt klart värt risken om man frågar mig.

Vattendroppe
3049 inlägg

leffemangan :

Vet om ställena i Happo One. Dock är det som jag skrev inte tillåtet så det är inget om man är rädd om kortet. Dock helt klart värt risken om man frågar mig.

Åkte varv på varv i Happo hela säsongen utan att ens bli tillsagd. Det närmsta någon av oss kom att bli av med kortet var free_fall som fick ett finger viftat i ansiktet och en vakt som ville titta på hans liftkort.

Och som sagt - skaffar man ett pointpass eller tar över någons gamla dagskort eller så är man safe. Bara plocka fram om de vill se något.

Aspens
69 inlägg

Jag och två kompisar till trodde att vi skulle bli av med passen under våra första dagar då vi hamnade över en onaturlig transportsträcka som hade ett mindre stup över sig, så det va allt annat en snyggt... Och mitt upp i allt kom en vakt... Hon såg allt annat än glad ut när hon såg oss där uppe, men hon pekade ut vart vi kunde ta oss ner, frågade lite vart vi kom ifrån, sen åkte hon med oss och såg till att vi åkte längs transportsträckan hela vägen ner, sen vinkade hon av oss och allt va frid och fröjd.

Under tiden vi va där så hörde vi många historier om att patrullen i Happo inte är så farliga som man trodde på förhand. Men det känns inte så kul att satsa säsongskortet på det, så därför körde vi med pointpass, det som är bra med det är att dom inte är parsonliga och kan användas av flera samtidigt, så vi åkte 3 pers på samma pass då vi började med pointpass innan vi köpte begagnade säsongskort. (köpa begagnade säsongskort kanske inte kan rekommenderas då många av passen är köpta via lodgerna som får massa skit för det om åkarna blir tagna)

whippo
34 inlägg
whippo 34 inlägg 5 år sedan

Ashtraymofucku :

[
Exempel på någon ort som man borde kika in?
T.ex Moiwa och Rusutsu ser ju löjligt ut, kanske bra att besöka en vecka eller så men säsong? Nja då vill man nog ha större.

Dessa två bör du besöka men som du säger är de små, inte minst Moiwa med bara en lift.

Rusutsu var grymt när jag var där i januari, nästan tomt och stor yta med långa liftar. Tyvärr var jag bara där en dag men mer än en vecka skulle det nog bli tråkigt. Men åkningen där var grym. Möjligt till brant åkning, långa åk, grytor, rännor, det mesta fanns där och helt tomt.

Till Moiwa kan du skråa från Annapuri (Niseko) och från toppen finns det riktigt brant åkning vill jag minnas. Man kan lösa engångs biljetter för liften. Långa åk från toppen och möjligt till öppna fällt och en del branter. Kör kanske 2-3 åk och sedan tillbaka.

Annars gillade jag Hananzo bäst i Niseko. Bodde i närheten och det vara 10 min att gå till liften som oftast var tom och sedan pumpa Strawberryfields i kanske 5 åk innan det börjar bli uppkört för att leta sig vidare. Där finns det branter och möjlighet att flyga lite för den som vill. Ganska korta åk där. Kolla vilka gater som är öppna på morgonen.

För min del blir det nog 2 veckor i Niseko nästa vinter (januari). Toppturen = 30 min promenad kan man göra men när det är öppet brukar det vara en ström med folk upp men det finns ändå snö för alla. Nackdelen är att ta sig tillbaka för mig som åker snowboard och första personen på morgonen åker skidor och lägger ett spår som inte lutar ordentligt. Lycka till.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad JohanSundstrom (5 år sedan)

Hur är priserna i Japan?

Är det någon som åker dit och jobbar..?

Vad går en säsong, dec - februari/mars på i tex Niseko? Någon som vet. Hade varit grymt att veta på ett ungefär

johan

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 5 år sedan

Tack för tipsen whippo!
Undrar samma sak som Johan ovan, vad går en säsong i Japan/Niseko på som sagt?

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 5 år sedan

JohanSundstrom :

Hur är priserna i Japan?

Vad går en säsong, dec - februari/mars på i tex Niseko? Någon som vet. Hade varit grymt att veta på ett ungefär

johan

Jag gjorde av med ca 10k yen i veckan när jag var där på mat och nöjen. (ca 700kr).
Boendet hittade jag löjligt billigt för 2000 yen natten och liftkortet gick på 105k yen för ett säsongskort.

Det jobbiga är att du inte får visum mer än 3 månader om du inte har ett jobb i Japan.
Och att skaffa visum för att få jobb krävet att arbetsplatsen söker visumet åt dig.

Ashtraymofucku
634 inlägg
Ashtraymofucku 634 inlägg 5 år sedan

Tancoll :

JohanSundstrom :

Hur är priserna i Japan?

johan

Jag gjorde av med ca 10k yen i veckan när jag var där på mat och nöjen. (ca 700kr).
Boendet hittade jag löjligt billigt för 2000 yen natten och liftkortet gick på 105k yen för ett säsongskort.

Det jobbiga är att du inte får visum mer än 3 månader om du inte har ett jobb i Japan.
Och att skaffa visum för att få jobb krävet att arbetsplatsen söker visumet åt dig.

Okej, verkar som alla bor på hostels/hotell, är det svårt att få tag på lägenhet/stuga? Borde ju vara bra mkt billigare om man är ett gäng och delar

Tancoll
433 inlägg
Tancoll 433 inlägg 5 år sedan

Ashtraymofucku :

Tancoll :

JohanSundstrom :

Hur är priserna i Japan?

johan

Okej, verkar som alla bor på hostels/hotell, är det svårt att få tag på lägenhet/stuga? Borde ju vara bra mkt billigare om man är ett gäng och delar

Försökte få tag på i Niseko, men det var dyrt. Vi var tvungna att va 5 pers+ för att det skulle löna sig.
Vill man bo i Kutchan (15 min med bil/buss) så kanske man kommer undan billigare.

JohanSundstrom
454 inlägg
JohanSundstrom 454 inlägg 5 år sedan

Tancoll :

JohanSundstrom :

Hur är priserna i Japan?

johan

Okej, låter ju inte allt för farligt! 3 månader är alltså tiden man brukar stanna där? Låter ganska lagom faktiskt.

Börjar bli sjukt taggad!

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

JohanSundstrom :

Tancoll :

JohanSundstrom :

Hur är priserna i Japan?

johan

Okej, låter ju inte allt för farligt! 3 månader är alltså tiden man brukar stanna där? Låter ganska lagom faktiskt.

Börjar bli sjukt taggad!

Man kan vara i Japan sex månader på ett år. För att få ytterligare tre månader krävs dock att man lämnar landet för att sen komma tillbaka. Det räcker med att ta färnan över till Korea eller Kina, men vill man vara riktigt säker på att få komma in igen utan att få sin vistelse ifrågasatt kan man bara skaffa ett re-entry permit innan man lämnar landet.

lillishard
138 inlägg
lillishard 138 inlägg 5 år sedan

Tjena!

Skall till Niseko i januari för 2 v skidåkning och skulle gärna vilja få lite tips på bra och billigt boende.

Inget lyxboende behövs men rent och prydligt är ett krav och wifi.

He det gött

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

lillishard :

Tjena!

Skall till Niseko i januari för 2 v skidåkning och skulle gärna vilja få lite tips på bra och billigt boende.

Inget lyxboende behövs men rent och prydligt är ett krav och wifi.

He det gött

Det finns två miljarder (faktiskt) trådar och inlägg om detta. Sök lite.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook