Mattias Hargin, Hot eller ohot

havreboll
1048 inlägg
havreboll 1048 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad havreboll (5 år sedan)

Eftersom absolut nästan ingenting händer på freeride under sommaren tänkte jag lyfta upp ett ämne som jag vet
legat och gnagt och grubblats över hos oss alla inom skidsporten. Jag tänkte såklart på frågan, är Mattias Hargin ett hot mot vår sport?

Efter en snabb sammaställning av Mattias blogg och en en titt på genomsnittliga utsläppsmängder har
jag kommit fram till att utsläppen orsakade av Mattias leverne på ett år uppgår till cirka 215000 k ton koldioxid.
Detta är visserligen mindre än Storbritannien på 539000 k ton men ändå mer än hela Argentina.

Jag har bifogat en bild på en helt vanlig dag i Mattias Hargins liv som kanske till viss del kan förklara att en person kan släppa ut mer än ett helt land.

Samtidigt så syns Hargin titt som tätt i tv och andra medier under skidåkarflagg och som allt och alla vet är all publicitet bra publicitet.

Nu är det upp till er sommarfreerajdare, hot eller ohot, det är frågan!

https://www.freeride.se/img/photo/normal/f7d7196bd603c82129dbdef5b183636a.jpg

Svar

Ellekari
7 inlägg
Ellekari 7 inlägg 5 år sedan

havreboll :

Efter en snabb sammaställning av Mattias blogg och en en titt på genomsnittliga utsläppsmängder har jag kommit fram till att utsläppen orsakade av Mattias leverne på ett år uppgår till cirka 215000 k ton koldioxid.
Detta är visserligen mindre än Storbritannien på 539000 k ton men ändå mer än hela Argentina.

Hahaha. Aj. Hahaha. Ont i magen.

Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan

Jag måste fundera ett slag men jag kan på rak arm applådera din undersökningsvilja, och tacka för ett gott skratt på morgonkvisten smile

Undersök gärna fler skidåkare så kan vi jämföra dem med varandra. Hur mycket släpper Hoji ut när han skotrar/åker heli i Bralorne tillexempel? big_smile

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan

Mattias Hargin släpper alltså ut mer koldioxid än hela Argentina, är det vad du påstår? lol

Det skulle ju förvisso vara en bedrift i sig men det gör honom knappast till ett hot mot skidsporten... (bara mot miljön)

makeasound
233 inlägg
makeasound 233 inlägg 5 år sedan

Hahahahahaha du gjorde min första semesterdag !! Eloge!

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Airbus 330 som privatjet ... inte illa för en portnötare! Här ligger ju till och med trixxaren Jon O i lä! ;-)

/MM

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Carled
3588 inlägg
Carled 3588 inlägg 5 år sedan

För bra. Föööör bra... Jag ger mig inte förrän vi har uttalande av Hargin.

Cause my life is dope and I do dope shit. Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Heddious :

Jag måste fundera ett slag men jag kan på rak arm applådera din undersökningsvilja, och tacka för ett gott skratt på morgonkvisten smile

Undersök gärna fler skidåkare så kan vi jämföra dem med varandra. Hur mycket släpper Hoji ut när han skotrar/åker heli i Bralorne tillexempel? big_smile

Ungefär lika mycket som en termitstack gör i högsäsong.

Hoji har dessutom byggt om sina Beast16 och 4frnt Renegade (sunpanel edition) till att göra helikoptern (hispterord för 360 graders rotation vid luftfärd. Finns variationer på detta trick och Hoji laborerar frenetiskt och är i färd med att utveckla steget efter trippel helikopter...nämligen en ?^?-helikopter!) så fort att hela han förvandlas till, just, en helikopter.

Generiskt citat som alla gillar! Citera
Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan

Skidåkare generellt är hycklare som pratar om miljön och hur hemskt det skulle vara att få lite mindre snö samtidigt som vi konsumerar lyxvaror på löpande band och reser när och fjärran för vårt eget höga nöjes skulle.

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan

Briljant tråd!

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 5 år sedan

Hot

Jibberisch
1540 inlägg
Jibberisch 1540 inlägg 5 år sedan

Kollegorna tittar oroligt mot mig. Att sitta och skratta i kontorslandskapet, åt till synes ingenting alls, strider mot väldigt många oskrivna regler. Men att spotta kaffe över skärmen, är alltid en bra start på veckan.

Men för fan. Vad gör Argentina egentligen? Det är alltså som jag befarat. En enda lång siesta där nere. Eller vadå? Förresten?! Har dom inte en jävla massa biff där nere? Biff i tillverkningsfasen utsöndrar väl en jävla massa växthusgaser? Läste någonstans att en mellanstorhund ger ifrån sig samma mängd växhusgaser som en liten, normalkörd, bil under ett år. (Kan ha varit en tråd på familjeliv.se också)

Hur mycket fis(er) Herr Hargin under ett år!? Vad äter han för mat? Mycket fibrer tänker jag. Men han kan väl inte fis(a) mer än alla jävla biffar i hela Argentina? Jag vill ha källor! Uträkningar.

Med det sagt skulle jag säga ett hot. Men mest baserat på att han gör det svårt för vanliga skidåkare att få slentrian ligga lite. Speciellt utan avancerade lögner. Då andra skidåkare som läser hans livsstil, höjer ribban för de variabler som ingår för att få starta upp parningsprocessen på afterskiin. Hot! Hargin måste tagga ner. Tjejer som tänker som Lotta Bodin, blir bara färre och färre. sad

Hatten av havreboll!

#MOTDETMODERNASKIDPEPPET Citera
PNyberg
4251 inlägg
PNyberg 4251 inlägg 5 år sedan

Tompan14 :

Skidåkare generellt är hycklare som pratar om miljön och hur hemskt det skulle vara att få lite mindre snö samtidigt som vi konsumerar lyxvaror på löpande band och reser när och fjärran för vårt eget höga nöjes skulle.

Jag har ingen aaaaaning om vad du pratar om...

Generiskt citat som alla gillar! Citera
limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan

såhär grabbar emellan så måste jag ändå ge den fina feedbacken att matte e rätt het, men sen tränar han ju 24/7 oxå tongue

för det var väl det tråden handlar om va?! alltså huruvida han e en hunk eller ej.

Jibberisch
1540 inlägg

Limegreen:
Så tolkade jag det. Men jag skiter i och för sig i miljön.

Lee-nus
2682 inlägg
Lee-nus 2682 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Lee-nus (5 år sedan)

Jibberisch :

Hur mycket fis(er) Herr Hargin under ett år!? Vad äter han för mat? Mycket fibrer tänker jag. Men han kan väl inte fis(a) mer än alla jävla biffar i hela Argentina? Jag vill ha källor! Uträkningar.

Enligt den här länken har Mattias FIS-nummer 501111, men huruvida det innebär att han fiser mer eller mindre än någon annan kan jag inte svara på. Intressant frågeställning dock.

Jibberisch :

Tjejer som tänker som Lotta Bodin, blir bara färre och färre. sad

Hear hear!

PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 5 år sedan

PNyberg :

Heddious :

Ungefär lika mycket som en termitstack gör i högsäsong.

Hoji har dessutom byggt om sina Beast16 och 4frnt Renegade (sunpanel edition) till att göra helikoptern (hispterord för 360 graders rotation vid luftfärd. Finns variationer på detta trick och Hoji laborerar frenetiskt och är i färd med att utveckla steget efter trippel helikopter...nämligen en ?^?-helikopter!) så fort att hela han förvandlas till, just, en helikopter.

Jag har blivit en hispter! Jag har blivit en hispter! Äntligen! Jag som trodde jag bara var gammal... tongue

Jibberisch
1540 inlägg

Lee-nus:
Svårt det där. Jävligt förvirrande.

Ps. Jag garvar fortfarande. Kan någon på redaktionen ta kontakt med Hargin för ett uttalande?

Tompan14
1129 inlägg
Tompan14 1129 inlägg 5 år sedan

Jibberisch :

Limegreen:
Så tolkade jag det. Men jag skiter i och för sig i miljön.

Ah! En likasinnad fribajsare. Få saker sänker livet lika mycket frid som att hukskita i solnedgången!

Passa er jag kör jävligt aggressivt! Citera
tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 5 år sedan

https://www.freeride.se/img/photo/normal/d5863d6bfe8a35f05e1e8a997ad609e8.jpg

Lee-nus
2682 inlägg

Den här tråden tillför SÅ mycket! smile

Heddious
1781 inlägg

är det ett montage?! big_smile

tokkson
125 inlägg
tokkson 125 inlägg 5 år sedan

Nejdå.

rabbit
782 inlägg
rabbit 782 inlägg 5 år sedan

Tompan14 :

Equal rights and Justice. Citera
Emilw123
80 inlägg
Emilw123 80 inlägg 5 år sedan

Du vet om att k ton = kiloton motsvarar 10^6 kilogram => Hargins 215000 k ton koldioxid motsvarar 215 000 000 000 kg CO2 enligt dig.

Under en flygresa släpper varje passagerare ut ca 1.4 kg CO2 per mil.

Snitt svensken släpper ut 7.5 ton CO2 per år dvs 7500 kg.. Så det kan vi ju låta Hargin göra släppa ut utan att vi protesterar. Då släpper han endast ut 214 999 992 500 kg mer CO2 än oss snitt-svensson..

Om vi säger att han skulle flyga (flyg anses vara en stor miljöbov) upp allt av detta skulle det innebära 153 571 423 214 mil i flygplan. Ett flygplan flyger runt 800-900 km/h i snitt skulle jag gissa.. Vi kan säga 800 km/h i snitt..Det leder till att Hargin skulle spendera 191964279h i flyg varje år. Det är 7998512 dygn vilket innebär 21913 år i flygplan per år..
Rimligt? Sannolikt? wink

Emil Citera
MnO
2236 inlägg
MnO 2236 inlägg 5 år sedan

Emilw123 :

Du vet om att k ton = kiloton motsvarar 10^6 kilogram => Hargins 215000 k ton koldioxid motsvarar 215 000 000 000 kg CO2 enligt dig.

Snitt svensken släpper ut 7.5 ton CO2 per år dvs 7500 kg.. Så det kan vi ju låta Hargin göra släppa ut utan att vi protesterar. Då släpper han endast ut 214 999 992 500 kg mer CO2 än oss snitt-svensson..

Om vi säger att han skulle flyga (flyg anses vara en stor miljöbov) upp allt av detta skulle det innebära 153 571 423 214 mil i flygplan. Ett flygplan flyger runt 800-900 km/h i snitt skulle jag gissa.. Vi kan säga 800 km/h i snitt..Det leder till att Hargin skulle spendera 191964279h i flyg varje år. Det är 7998512 dygn vilket innebär 21913 år i flygplan per år..
Rimligt? Sannolikt? wink

Sjukt mycket flyg ju. Han måste ha ett plan med gym i med tanke på hur mycket han hinner träna trots detta.

erik_lagg
746 inlägg
erik_lagg 746 inlägg 5 år sedan

Hot helt klart. Bra att vi nu vet vem som är miljöboven.
Jag är också oroad över att han gasar frenetiskt med en moppe precis framför ett stup. Det kan inte vara bra.

Vän av ordning

Mountain_Man
4119 inlägg
Mountain_Man 4119 inlägg 5 år sedan

Nu är det ju inte passagerarna som alldeles på egen hand står för den stora föroreningen (även om Hagrin sannolikt kan åstadkomma underverk) utan själva planet. Airbus 330 tar 250 passagerare så kalkylen ovan skulle rimligtvis innebära att Hagrin enbart spenderar 88 år per år i sitt privatjet. En betydligt mer realistisk siffra! Eller hur?

/MM

PS! Lär ju inte vara något problem att trycka in ett komplett gym med sauna och 25 meters simbassäng i planet. DS.

Går det att missförstå ... så är jag på! Citera
Sammmyboy
271 inlägg
Sammmyboy 271 inlägg 5 år sedan

Emilw123 :

Rimligt? Sannolikt? wink

Han kanske bara pruttar mycket

user133436
555 inlägg
user133436 555 inlägg 5 år sedan

Sammmyboy :

Emilw123 :

Rimligt? Sannolikt? wink

Han kanske bara pruttar mycket

+1

Bjarkang
67 inlägg
Bjarkang 67 inlägg 5 år sedan

Jag blir alldeles orolig och får en otäck känsla i magen. Är detta verkligen sant? Kan Mattias själv verkligen orsaka så mycket skada? Tänk om det är något som går i familjen... Hur ser hans systrars vanor ut? Nä, jag drar kudden över huvudet och somnar om och hoppas att allt har gått över när jag vaknar igen... Usch!

limegreen
283 inlägg
limegreen 283 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad limegreen (5 år sedan)

@ Jibberisch
glögg smile

mer allvarligt så var denna faktiskt lite rolig, men också skrämmande. men jorden står ju och faller inte direkt på matte hargin, även om han är ett bra exempel på hur man inte bör leva - ur natur-synpunkt. detta blir ju vår stora gemensamma problematik att lösa, dvs vem har rätt att förstöra? även om det ej är det som är det primära syftet. vet inte riktigt vad jag dillar om nu, då alla som läser detta nog förstår min avsikt, tänker högt.. men en kontroversiell grej vore ju att begränsa ägandet, dvs försöka råda bot på de här, i huvudsak, männens beteenden i bolags-styrelser & på andra topp-positioner etc. som sysslar med någon slags gemensam kuk-mätning, vilket får förödande konsekvenser för massor av människor. både ekonomiskt, socialt men framförallt för vår planet. hur får man till en beteende-förändring i maktens korridor, samt ett mod hos den lilla människan att markera många av de uppenbara felaktigheter som sker dagligen? det ska bli mer uppenbart fult att bete sig som ex. marcus wallenberg i stora enso-härvan. de bör hängas ut medialt och konfronteras rejält. de borde hängas ut och spottas på likt mördare och våldtäktsmän! såg även dokumentären inside job här för någon vecka sedan, man blir ju mörkrädd alltså... nej lite mer av en sund och hållbar solidaritet vore på sin plats. mer av gammal hederlighet också. mår en nation bra så har den lilla människan det också bra. de här blåa högervindarna som har blåst ett tag, och då även bland vanliga materialist-svenssons, står mig ordentligt upp i halsen. att ha en politik som gynnar de som redan växer upp i mer gynsamma förhållanden, socialt som ekonomiskt... det är ju löjligt. en vinnare eller entreprenör tar sig fram i alla fall. det tåget skall väl ändå inte en hel nation (Sverige) vara passagerare på?! eller tänker jag fel?

satan oxå, kom precis på att det delvis kan vara sådan här vag politisk mumbo-jumbo jag sysslar med nu som kan ligga till grund för att man i en annan tråd frågar sig vart den gamla hederliga freeride-känslan tagit vägen. mycket ere att ta hänsyn till alltså roll

MarkusO
1018 inlägg
MarkusO 1018 inlägg 5 år sedan

Det ryktas att Hargin kan lägga rätt rejäla brakare under åkning. I synnerhet vid luftfärder, som tydligen ska röra runt i kaggen ordentligt. Jag lyckades skaka fram en bild:
http://www.freakingnews.com/pictures/33000/Skiing-Through-Smoke--33333.jpg

I övrigt så har väl en mängd medaljchanser gått upp i rök genom åren. De kan tänkas innehålla en hel del tungmetaller och annan skit. Inte bra. Inte alls bra.

- Hel och ren? - Citera
Nojlas
3047 inlägg
Nojlas 3047 inlägg 5 år sedan

Tompan14 :

Slutsatsen är alltså: Skidåkare är ett hot mot skidåkningen. För att bevara skidåkningen borde vi åka mindre skidor. (?)

www.dpsskis.com Citera
PhatFred
302 inlägg
PhatFred 302 inlägg 5 år sedan

Nojlas :

Tompan14 :

Slutsatsen är alltså: Skidåkare är ett hot mot skidåkningen. För att bevara skidåkningen borde vi åka mindre skidor. (?)

Nej, men flyga mindre, hålla oss på en skidort, göra år istf säsong, tura istf åka lift etc.

kappakomplett
415 inlägg
kappakomplett 415 inlägg 5 år sedan

Det här är rätt kul eftersom Haglöfs VD lägger ut texten om "hållbarhet" och så är deras representanter, inte bara Hargin utan alla andra som är Haglöfs "ambassadörer" exempel på individer med extremt stort resande med flyg, bil etc....
Iden är väl att sälja konfektionsskiten till medelklassen som gärna kör gasolbil till Arlanda när de ska på sin USA-resa... och talar om miljö och hållbarhet och hur lite deras bil släpper ut... glömmer gärna bort de "nödvändiga" resorna med hela familjen till Thailand.... samt alla idiotiska kurser och konferenser de måste flyga till....

Tanken går också till Fransson, som ju gärna mediterar lite och är ett med universum... men resor jorden runt tre varv per år...

Sammmyboy
271 inlägg

limegreen :

@ Jibberisch
glögg smile

mer allvarligt så var denna faktiskt lite rolig, men också skrämmande. men jorden står ju och faller inte direkt på matte hargin, även om han är ett bra exempel på hur man inte bör leva - ur natur-synpunkt. detta blir ju vår stora gemensamma problematik att lösa, dvs vem har rätt att förstöra? även om det ej är det som är det primära syftet. vet inte riktigt vad jag dillar om nu, då alla som läser detta nog förstår min avsikt, tänker högt.. men en kontroversiell grej vore ju att begränsa ägandet, dvs försöka råda bot på de här, i huvudsak, männens beteenden i bolags-styrelser & på andra topp-positioner etc. som sysslar med någon slags gemensam kuk-mättning, vilket får förödande konsekvenser för massor av människor. både ekonomiskt, socialt men framförallt för vår planet. hur får man till en beteende-förändring i maktens korridor, samt ett mod hos den lilla människan att markera många av de uppenbara felaktigheter som sker dagligen? det ska bli mer uppenbart fult att bete sig som ex. marcus wallenberg i stora enso-härvan. de bör hängas ut medialt och konfronteras rejält. de borde hängas ut och spottas på likt mördare och våldtäktsmän! såg även dokumentären inside job här för någon vecka sedan, man blir ju mörkrädd alltså... nej lite mer av en sund och hållbar solidaritet vore på sin plats. mer av gammal hederlighet också. mår en nation bra så har den lilla människan det också bra. de här blåa högervindarna som har blåst ett tag, och då även bland vanliga materialist-svenssons, står mig ordentligt upp i halsen. att ha en politik som gynnar de som redan växer upp i mer gynsamma förhållanden, socialt som ekonomiskt... det är ju löjligt. en vinnare eller entreprenör tar sig fram i alla fall. det tåget skall väl ändå inte en hel nation (Sverige) vara passagerare på?! eller tänker jag fel?

satan oxå, kom precis på att det delvis kan vara sådan här vag politisk mumbo-jumbo jag sysslar med nu som kan ligga till grund för att man i en annan tråd frågar sig vart den gamla hederliga freeride-känslan tagit vägen. mycket ere att ta hänsyn till alltså roll

+100

Heddious
1781 inlägg

*får ångest* *byter ut alla glödlampor till lågenergi* *flyttar ut i skogen och bosätter mig under en stubbe*

snorkel
968 inlägg
snorkel 968 inlägg 5 år sedan

Frågan är ju om han släpper ut mer än en SCHAUFELRADBAGGER!!!1 ?

Lee-nus
2682 inlägg

Heddious :

*får ångest* *byter ut alla glödlampor till lågenergi* *flyttar ut i skogen och bosätter mig under en stubbe*

Är det fortfarande okej att skriva på det där viset anno 2013? *undrar*

Sammmyboy
271 inlägg

Lee-nus :

Heddious :

Är det fortfarande okej att skriva på det där viset anno 2013? *undrar*

Hahaha "anno 2013". Men ja om det är relevant med inlägget skulle jag väl vilja påstå.

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook