Mattias Hargin, Hot eller ohot

snorkel

Ny medlem
limegreen sa:
@ LawndartGustav
spontant tänker jag att du skulle behöva uppdatera dina kunskaper inom Eco-Driving!

jag själv pluggade vindkraft i våras där vi bl.a. tog cert. på teleskop-/hjul-lastare, och där det ingick 2 timmar Eco-Driving med lärare i person-bil. innan den kursen låg jag på 0,95 med min mondeo kombi. nu ligger jag i snitt på 0,7.
tänker jag till ytterligare och gör min färd till en väldigt smooth å laidback forcering, ja då ligger jag 0,6-0,65 (på landsväg!, ej över ca 90 km/h). så min själ samt min plånbok är väldigt glad över att ha lärt sig köra på ett vettigt å hålbart sätt :) har även fått mer frid bakom ratten. detta kan iof delvis också ha att göra med att jag envisas med å mata cd-växlaren med gammal hederlig musik hela tiden.
Hur är det med vindkraft egentligen? Vad jag förstår så är de i drift ca 20% av tiden, i snitt kan man säga att 4 verk av 5 tillverkas för att stå stilla. Vidare så kan ju alla verken stå stilla en kall februarinatt, då behöver man dessutom ytterligare reserv för vindsnurrorna. En analogi kan ju vara att man köper 5 nya miljöbilar varav bara en i taget går att köra. Ibland går ingen att köra och man får då ta taxi. Ekonomiskt? Nej. Miljövänligt, knappast!

MarkusO

Aktiv medlem
limegreen sa:
@ LawndartGustav
spontant tänker jag att du skulle behöva uppdatera dina kunskaper inom Eco-Driving!

jag själv pluggade vindkraft i våras där vi bl.a. tog cert. på teleskop-/hjul-lastare, och där det ingick 2 timmar Eco-Driving med lärare i person-bil. innan den kursen låg jag på 0,95 med min mondeo kombi. nu ligger jag i snitt på 0,7.
tänker jag till ytterligare och gör min färd till en väldigt smooth å laidback forcering, ja då ligger jag 0,6-0,65 (på landsväg!, ej över ca 90 km/h). så min själ samt min plånbok är väldigt glad över att ha lärt sig köra på ett vettigt å hålbart sätt :) har även fått mer frid bakom ratten. detta kan iof delvis också ha att göra med att jag envisas med å mata cd-växlaren med gammal hederlig musik hela tiden.
Det var ju imponerande.

Själv körde jag min Octaviakombi från Göteborg till Linköping på 0.32 en ganska ostressig kväll. Kändes som jag hade mer att ge. 0.299 klart nåbart skulle jag säga. Skulle kräva extremt mycket lastbilssurf ska sägas. Och lite lägre medelhastighet.

Lowe71

Aktiv medlem
Hot! Adelsmannen och skattesmitaren Mattias Hargin är personligt ansvarig för att små oskyldiga isbjörnsungar drunknar. Överklassens konsumtionsvanor håller sakta men säkert på att förstöra hela vårt ekosystem! #krossakapitalet

Sammmyboy

Ny medlem
tokkson sa:
https://www.freeride.se/blog/mattiashargin/16562_tillbaka-i-saas-fee/

Mattias kommenterar! Men ganska lamt. Jag föreställde mig att han skulle erbjuda bot genom att gå till fots till alla landslagssamlingar kommande säsong.
Jag rycker på axlarna och säger: Vi fick hans uppmärksamhet iaf.

Nu över till den spanska supercupen som håller på att spåra ur med gula kort och skrikande spelare som beklagar sig för dommaren.

Jarle

Aktiv medlem
Heddious sa:
Edit: Jarle, var är du?
Jag har inte riktigt i en tråd som kritiserar fordon att göra. Jag gillar fordon, speciellt snabba sådana, jag gillar vidare att åka skidor på avlägsna platser. Jag gillar däremot inte att kasta sten i glashus så jag låter Mattias glatt köra vidare i sin Maserati, för jag hade gjort samma sak om jag hade möjligheten.

Vad ecodriving anbefaller är det delvis en styggelse. Jag har svårt att se att de så kallade miljövänliga växlingarna är särskilt miljövänliga då det sliter rätt friskt på växellådan att skutta runt som en bumbibjörn mellan växlarna. En växellåda/synkringar/drev/annan del som ska tillverkas och skeppas runt halva jorden måste rimligtvis vara en större miljöbov än att jag använder mig av alla växlarna och drar någon centiliter mer bränsle varannan mil.

Just fraktfartygen är fantastiska miljöbovar och också en av anledningarna till att Prius (och andra hybrider) är fantastiskt omiljövänliga, (utöver de miljöfarliga ämnena och klimattunga framställningen av ämnena till batterierna) då mineralerna till batterierna utvinns i Kanada, skeppas till vartdetnuvarlångt bort för att göras skum av, vidare för att faktiskt bli ett batteri och till sist till Japan för att hamna i en bil. Rederierna eldar friskt på skitbränsle och släpper ut helt enorma mängder av både miljö- och hälsovådliga avgaser. Mattias skulle kunna låta sin GT tuktas på varvstopp genom Europa hela vintrarna och ändå framstå som en trädkramande hippie i jämförelse

The Guardian publicerade i april 2009 en artikel som föreslår följande:
-Ett fraktfartyg släpper ut lika mycket cancer- och astma-framkallande avgaser som 50 miljoner bilar
-15 av världens största fraktfartyg släpper ut lika mycket föroreningar som 760 miljoner bilar, vilket är ungefär hela världens fordonspark
-Föroreningar från världens fraktfartyg står för 60 000 dödsfall per år, i bara USA
osv. osv.

Vidare har Prius knappt en motor och är i motorvägsfart (+ev moms) allt annat än bränslesnål pga av att motorn är ungefär lika pigg som motorn i en Toyota starlet från 70-talet, skillnaden är att Prius faktiskt är en ganska stor och tung bil, vilket leder till att den måste ha en låg utväxling för att inte vara stendöd. Den låga utväxlingen leder sedan till höga varvtal i lite högre hastigheter, vilket leder till högre förbrukning. En stor motor på låglast drar allt som oftast mindre än en liten motor med hög belastning.

När det kommer till förbrukning M3 och Prius emellan så var det Top Gear som helt som jämförde dessa bilars förbrukning genom att låta Priusen åka först runt deras bana, och följa efter i samma hastighet med M3'an. Föga förvånande drog Priusen långt mycket mer än vad M3'an gjorde. Så förutom att vara en riktigt tråkig bil är den dessutom en stor miljöbov vid bankörning, föga chockerande.

Med det sagt så kommer jag fortfarande gillar snabba bilar men hävda att dagens konsumtion av... Ja allt, är ett större problem för miljön än vad roliga bilar är. Därmed inte sagt att vi alla inte borde dra våra strån till ett bättre och hållbarare levnadssätt.

Senast ändrad:

assr

Medlem
Nojlas sa:
Frågan är om inte den svenske genomsnitts-bummaren släpper ut mer koldioxid än Mattias Hargin?

En maserati är ingen miljöbil, men den är faktiskt bränslesnålare än en gammal volvo-lådbil med megatakbox anno 1985.
Att flyga är att åka kollektivt. En flygstol släpper (har ingen källa på detta, det är ett antagande) mindre koldioxid än en ensam person i en tom bil. Dessutom är det möjligt att klimatkompensera resan, vilket i alla fall en bummare inte skulle få för sig att göra. Bummaren sätter i sig enorma mängder burköl och billig konservmat under en säsong. Aluminium är extremt resurskrävande att framställa. Samtidigt verkar herr Hargin äta väldigt nyttig och framförallt lokalt producerad mat. Eftersom han är elitidrottare, hinkar han troligtvis inte i sig kopiösa mängder bira dagligen.

Risken är överhängande att de största miljöbovarna hänger i den här tråden... ;)
oj oj, nu blev det rent där bak på Hargin. slickslick.

DirtyPigeon

Ny medlem
limegreen sa:
@ LawndartGustav

jag kör en ford mondeo kombi från 2001. den är blå men på registreringslappen står det att den är vit. allt som oftast är det alldeles för lite luft i däcken (vilket stör mig).
jag bor i Stavanger (Norge) och har ca 4 timmar till røldal där det dumpar ganska mycket om vintern.
bilen packas med två par skidor och allt annat som krävs för att ramla runt i branta områden på berget.
den är också packad med två surfbrädor, två våtdräckter, snorkel och undervattensprylar, harpun, fiskespö, drag, några jackor och ett par röd-gula strumpor som jag tror vid det här laget har blivit ett med plastmattan i främre passagerarsätet.

allt det så att jag inte ska missa en enda våg, fisk eller snöflinga som fallit.
jag väger 86kg.

som ni märker har jag brottom med komma fram överallt och hela tiden.

för att hinna fram måste jag köra om sånna som limegreen hela tiden.

limegreen är djävulen som gör att jag ibland inte kommer fram så fort som jag vill då han sitter och myser till sin cd-musik och tänker på eco-driving. :)

JL76

Aktiv medlem
DirtyPigeon: eco-driving handlar inte om att köra långsamt utan om att köra smart, kör både snabbare och snålare än de flesta (inte än MarkusO men han fuskar med diesel). Min bil drar dessutom lika mycket vid 120 som vid 80km/h pga utväxling och motorns olika effektivitet beroende på varvtal, konstigt nog drar den t o m mindre vid 125 än vid 110 ifall motorvägen är lite lätt "böljande" kanske för att då märks det knappt för motorn att det går lite uppför?

havreboll

Aktiv medlem
Jarle sa:
Heddious sa:
Edit: Jarle, var är du?
Jag har inte riktigt i en tråd som kritiserar fordon att göra. Jag gillar fordon, speciellt snabba sådana, jag gillar vidare att åka skidor på avlägsna platser. Jag gillar däremot inte att kasta sten i glashus så jag låter Mattias glatt köra vidare i sin Maserati, för jag hade gjort samma sak om jag hade möjligheten.

Vad ecodriving anbefaller är det delvis en styggelse. Jag har svårt att se att de så kallade miljövänliga växlingarna är särskilt miljövänliga då det sliter rätt friskt på växellådan att skutta runt som en bumbibjörn mellan växlarna. En växellåda/synkringar/drev/annan del som ska tillverkas och skeppas runt halva jorden måste rimligtvis vara en större miljöbov än att jag använder mig av alla växlarna och drar någon centiliter mer bränsle varannan mil.

Just fraktfartygen är fantastiska miljöbovar och också en av anledningarna till att Prius (och andra hybrider) är fantastiskt omiljövänliga, (utöver de miljöfarliga ämnena och klimattunga framställningen av ämnena till batterierna) då mineralerna till batterierna utvinns i Kanada, skeppas till vartdetnuvarlångt bort för att göras skum av, vidare för att faktiskt bli ett batteri och till sist till Japan för att hamna i en bil. Rederierna eldar friskt på skitbränsle och släpper ut helt enorma mängder av både miljö- och hälsovådliga avgaser. Mattias skulle kunna låta sin GT tuktas på varvstopp genom Europa hela vintrarna och ändå framstå som en trädkramande hippie i jämförelse

The Guardian publicerade i april 2009 en artikel som föreslår följande:
-Ett fraktfartyg släpper ut lika mycket cancer- och astma-framkallande avgaser som 50 miljoner bilar
-15 av världens största fraktfartyg släpper ut lika mycket föroreningar som 760 miljoner bilar, vilket är ungefär hela världens fordonspark
-Föroreningar från världens fraktfartyg står för 60 000 dödsfall per år, i bara USA
osv. osv.

Vidare har Prius knappt en motor och är i motorvägsfart (+ev moms) allt annat än bränslesnål pga av att motorn är ungefär lika pigg som motorn i en Toyota starlet från 70-talet, skillnaden är att Prius faktiskt är en ganska stor och tung bil, vilket leder till att den måste ha en låg utväxling för att inte vara stendöd. Den låga utväxlingen leder sedan till höga varvtal i lite högre hastigheter, vilket leder till högre förbrukning. En stor motor på låglast drar allt som oftast mindre än en liten motor med hög belastning.

När det kommer till förbrukning M3 och Prius emellan så var det Top Gear som helt som jämförde dessa bilars förbrukning genom att låta Priusen åka först runt deras bana, och följa efter i samma hastighet med M3'an. Föga förvånande drog Priusen långt mycket mer än vad M3'an gjorde. Så förutom att vara en riktigt tråkig bil är den dessutom en stor miljöbov vid bankörning, föga chockerande.

Med det sagt så kommer jag fortfarande gillar snabba bilar men hävda att dagens konsumtion av... Ja allt, är ett större problem för miljön än vad roliga bilar är. Därmed inte sagt att vi alla inte borde dra våra strån till ett bättre och hållbarare levnadssätt.
Nu är det ju dock så att det är skillnad på att vara ett hot mot vår sport och att vara ett hot mot människor i största allmänhet. Cancer och hälsoproblem orsakar inte den totala utrotningen av pudersnö. Ingen avgasrening i världen kan rena bort koldioxiden och därför är fartygen ur ett rent snöperspektiv helt otroligt megasuperawesome extremt miljövänliga om man nu nödvändigtvis måsta ha sin produktion av parkskidor, som ändå ska rejlas sönder, i billiga länder och sen skicka dom i ENORMA mängder över halva jordklotet. Har någon sett hur stort ett fraktfartyg är. ENORMA.

Här kommer en liten anekdot då jag råkar bo och verka sida vid sida med fraktfartyg.

Solen skall just gå ner. Det är stilla över kanalen. Jag står med fötterna i vattnet och njuter av sommaren när plötsligt ett ENORMT JÄVLA FRAKTFARTYG fyllt med jibberskidor kommer. Motorn tuggar tungt som en överviktig pensionär stapplandes med sin rullator mot ett bingomöte. Den massiva tyngden av fartyget får vattnet drar sig utan från mina fötter, jag står på land. Där en gång det fanns vatten ligger nu en Abborre och flämtar efter luft/vatten (what ever den nu andas). Den dör och jag frågar mig själv, var det värt det. Skriker rakt ut åt det ryska fraktfartyget, 4 KINKRAIL ELLER ABBORRE, 4 kinkrail eller Abborre. Han tar sig en klunk vodka och tittar på mig, slänger flaskan i vattnet och skär halsen av en fiskmås. Blodet rinner längs med relingen, formar konturerna av bokstäverna MH. Jag ser den svarta röken bolma ur skorstenen och tänker för mig själv att här, här har vi framtiden.

Senast ändrad:

tokkson

Medlem
Jag gissar att de största motståndarna till ecodriving aldrig fått adekvat utbildning i det?

Det handlar ju främst om att planera sin körning och optimera varvtalen.

Man ska inte sluta använda alla växlar, heller inte sluta använda bromsen. Det handlar ju bara om att vara smart. Och spara in var 6:e tank... Det jag har fått höra är att det är hälsosammare för motor och låda om man gör det rätt.

Att t.ex. släppa gasen 50m innan rödljuset, istället för 20m och sen köra bromsen i mattan. Min filosofi är "skapa inte fart du vet du måste döda".

OT: När ni kör i Norge/Alperna i långa nerförsbackar, hur mycket motorbromsar ni då? Vad ligger ni på för varvtal? Nu har jag ingen varvmätare på min Opel Astra -97 (typisk omtalad bummarbil, men jag ligger aldrig över 0,7! Med smart körning 0,65) men det är fan obehagligt att ligga i långa lut och motorn på crazyvarv. Samtidigt som bromsarna är... ja som de är på bummarbilar. Fast bes utan anmärkning i maj, och de känns ju OK, så jag nojjar nog mest.

För att formulera det till en fråga: Hur stor andel av bromsandet gör ni med bromsen, och hur mycket med motorn i en typisk Norgebacke, 7% (det brukar ju stå så på skylten, men det måste ju luta mer rätt ofta? Och ingen debatt om % vs grader nu, finns en tråd för det) lutning på säg 400 höjdmeter.

Senast ändrad:

Jibberisch

Aktiv medlem
havreboll sa:
Solen skall just gå ner. Det är stilla över kanalen. Jag står med fötterna i vattnet och njuter av sommaren när plötsligt ett ENORMT JÄVLA FRAKTFARTYG fyllt med jibberskidor kommer. Motorn tuggar tungt som en överviktig pensionär stapplandes med sin rullator mot ett bingomöte. Den massiva tyngden av fartyget får vattnet drar sig utan från mina fötter, jag står på land. Där en gång det fanns vatten ligger nu en Abborre och flämtar efter luft/vatten (what ever den nu andas). Den dör och jag frågar mig själv, var det värt det. Skriker rakt ut åt det ryska fraktfartyget, 4 KINKRAIL ELLER ABBORRE, 4 kinkrail eller Abborre. Han tar sig en klunk vodka och tittar på mig, slänger flaskan i vattnet och skär halsen av en fiskmås. Blodet rinner längs med relingen, formar konturerna av bokstäverna MH. Jag ser den svarta röken bolma ur skorstenen och tänker för mig själv att här, här har vi framtiden.
Blir tårögd här...

Sammmyboy

Ny medlem
tokkson sa:
För att formulera det till en fråga: Hur stor andel av bromsandet gör ni med bromsen, och hur mycket med motorn i en typisk Norgebacke, 7% (det brukar ju stå så på skylten, men det måste ju luta mer rätt ofta? Och ingen debatt om % vs grader nu, finns en tråd för det) lutning på säg 400 höjdmeter.
Jag använder motorbroms över vanlig bromsning 95% av tiden väldigt grovt räknat dvs. jag motor bromsar MYCKET hellre än att bromsa, men när jag väl använder bromsen är det för att någon idiot kör som ja, en idiot.

L

limegreen

Guest
Först ska jag bara tillägga tråden att Matte ska iaf ha cred för att han ibland kör sin bil genom Europa på tåg-transport, tror jag iaf :)

@ snorkel

Jag pluggade till vindkraftsmontör (vilket innebär "vanligt" anläggnings-/grov-arbete förlagt ute i spenaten, mer exakt: skruva bult å kedjeröka med polackerna). Det tråkiga i kråksången e att då de som bygger/konstruerar vindkraft i Sverige (förr i huvudsak Vestas, numera Siemens) plockar med sig billig arbetskraft, ofta från förslagsvis Polen eller annat land i öst-regionen (de har ca 7-8 €/tim.. ), dvs att som svensk få jobb i specifikt den delen av byggfasen kan man i princip glömma, såvida man inte gillar blodpudding utan sylt eller har ex. ett typ av vardagligt regnbågs-leverne (cous-cous, world music, spirulina-alger etc.: tänk di leva). Däremot förekommer ju ofta lokala entreprenörer samt någon eller flera av de stora svenska byggjättarna i andra faser av upprättandet av en Vindpark. Så det är alltså där man kan få jobb om man vill.

Men, till din undran: min utbildning, som var förlagd i Strömsund (upphandlare Arbetsfömedlingen), hade stora brister (vindkrafts-tekniker-utbildningen säger/vet jag dock mindre om)! Vi fick en lättsam övergripande bild av hela fenomenet Vindkraft - ur de flesta aspekter. Men det du nämner vet jag mindre om. Om du vill ha svar bör du maila prof. Tomas Kåberger. Han är en av de personer i Sverige som är mest insatt i ämnet, och även en stor förespråkare för vindkraft - officiellt. Jag själv är ´något naiv i frågan & tänker någonstans att de inte skulle smacka upp de där snurrorna om de var så förbaskat ogivande, som det ibland vill framhävas. Men en sak är säker, såvida inte nya fakta/energialternativ/politiska viljor blåssar upp: det ska byggas så otroligt mycket mer vindkraft i Sverige än den vi har i dag!

@ MarkusO

Har du icke släppt det där med gröten ännu?? ;) Försökte bara försöka inspirera han Ride The Cow-potentaten!! :D

Men för min del var det iaf en stor aha-upplevelse, & jag är tveksam till att det går att få ner min bil så mycket mer, den är ju från -02 (då hade ju den där liter/per/mil-hetsen inte riktigt vuxit sig så stark som den är idag!). Vad har du för ålder på Skodan? Till din fördel hade du ju då oxå den fuktiga Göteborgs-luften som ju ger en piggare förbränning :p
Tilläggas bör att jag förmodligen har igensatta delar i de olika systemen på min bil. Vi talar här om gammal äcklig slusk & bös som markant försvårar för mig att bli en godare & finare solidarisk miljövän & samhällsmedborgare :p

@ Jarle

Allvarligt så tror jag att vinningen i det stora blir större för miljön genom att tillämpa Eco-Driving i sin körning än att köra som vanligt & växla likt en slipad arabisk kalif.
Jag känner inte till faktan om den extra slitningen på växel-lådor (peppar peppar) som du framhäver. Men om det är på det viset så tror jag ändå att förlusten för miljön i runt-skeppade v-lådor är en bagatell i sammanhanget. För om alla på jorden ständigt skulle köra Eco-Driving, även inom transport/företagande, så skulle vi förrutom en behagligare & sundare trafik, i det stora hela få en stor andel mindre utsläpp!

@ DirtyPigeon

Ja det är rätt! Man måste ju för bövelen få leva lite hederligt neo-västerländskt leverne ibland också.. :p

Senast ändrad:

LawndartGustav

Aktiv medlem
limegreen sa:
@ LawndartGustav
Gärna!! Tips på bra böcker eller annan info?

Däremot tror jag detta är ett fint sidospår, inte kommer "folket" bry sig om sådant som eco-driving förän bensinpriserna är så dyra att tankar på att sälja bilen börjar komma.

Edit. Min Passat e ju från 99, ska köra hem från sthlm någon gång nästa vecka, ska tanka nu och jämföra eco-driving på inlandsvägen jämfört med farthållare på 120 på E4. Tror ändå jag kör hyfsat ekonomisk normalt, får se helt enkelt ;) har kommit ner på lägstanivå med min bil med takbox i Norge, 0,74 l/mil

Senast ändrad:

Lee-nus

Aktiv medlem
limegreen sa:
Först ska jag bara tillägga tråden att Matte ska iaf ha cred för att han ibland kör sin bil genom Europa på tåg-transport, tror jag iaf :)
Kör han bilen på tåget!!? Det är ju fan nästan värre än Arnold, som kör Prius från baksätet till framsätet inuti sin Hummer!!

snorkel

Ny medlem
@ Limegreen. Tyvärr så byggs det vindkraft. Vindkraft drivs av skattesubventioner, inta av vind om nu nån trodde det. utan skattesubventioner skulle de inte byggas alls.

U

user133436

Guest
Jibberisch sa:
havreboll sa:
Blir tårögd här...
+1

havreboll

Aktiv medlem
Lee-nus sa:
limegreen sa:
Kör han bilen på tåget!!? Det är ju fan nästan värre än Arnold, som kör Prius från baksätet till framsätet inuti sin Hummer!!
I många länder är går tågen på el gjord av kolkraft vilket gör att dessa tåg per kilometer släpper ut mer än både flyg och buss/lastbil... Bilden börjar klarna. Jag ville tro att Mattias var oskyldig men den grymma verkligheten kommer ikapp då han verkar välja det mest miljöförstörande ressättet gång på gång. Är det så att Mattias Hargins svävar på moln och att hans bästa underlag är is? Är det då rimligt att tro att detta är ett led i Mattias jakt på ett OS-guld då han försöker skapa de bästa förutsättningarna för sig själv? Mystiken tätnar. Vem tjänar på detta, vem ligger bakom.

OS går i ett land, jag bor i ett land vilket även Mattias gör. Utanför fönstret ser jag ett moln vilket består av iskristaller. Det verkar då alltså sannolikt att Mattias Hargin försöker efterskapa molnliknande förutsättningar så att han kan sväva fram mot ett OS guld.
På nyheterna idag hörde jag att någon försöker utnyttja svävandet för att färdas jättesnabbt. Är det detta som är Mattias Hargins mål. Kommer vi då se hastigheter i slalombanan närma sig oslagbara 1200 km/h...???
http://www.dn.se/ekonomi/miljardar-vill-bygga-tagkapsel-i-kalifornien/

Är det detta Hargin tränar för. Efter en snabb uträkning har jag kommit fram till att den totala vikten av medaljerna Mattias kommer vinna uppgår till 967 kg vilket innebär en enorm påfrestning på nacken. Med nuvarande fysik kommer Mattias att behöva fördubbla träningsdosen. Mattias, träna mer!!

Jarle

Aktiv medlem
tokkson sa:
Jag gissar att de största motståndarna till ecodriving aldrig fått adekvat utbildning i det?

Det handlar ju främst om att planera sin körning och optimera varvtalen.

Man ska inte sluta använda alla växlar, heller inte sluta använda bromsen. Det handlar ju bara om att vara smart. Och spara in var 6:e tank... Det jag har fått höra är att det är hälsosammare för motor och låda om man gör det rätt.

Att t.ex. släppa gasen 50m innan rödljuset, istället för 20m och sen köra bromsen i mattan. Min filosofi är "skapa inte fart du vet du måste döda".

OT: När ni kör i Norge/Alperna i långa nerförsbackar, hur mycket motorbromsar ni då? Vad ligger ni på för varvtal? Nu har jag ingen varvmätare på min Opel Astra -97 (typisk omtalad bummarbil, men jag ligger aldrig över 0,7! Med smart körning 0,65) men det är fan obehagligt att ligga i långa lut och motorn på crazyvarv. Samtidigt som bromsarna är... ja som de är på bummarbilar. Fast bes utan anmärkning i maj, och de känns ju OK, så jag nojjar nog mest.

För många är bumbibjörnsväxling en del av ecodriving, precis som att många fortfarande tror att det sparar bränsle att smågasa i nedförsbackar och ta sig upp för nästa backe på hög växel och det gaspådrag den aktuella bilen behöver för att ta sig upp.

Att planera sin körning och inte leka Vettel från rödljus till rödljus handlar i min bok inte om ecodriving utan bara om sunt förnuft. De som verkar tro att pendeltrafiken är en racerbana är enligt min erfarenhet undomar i suföttis, med nytaget körkort, eller kostymnissar i audi/bmw (företagsbil givetvis) som alltid verkar ha lite mer bråttom och vara lite viktigare i trafiken än alla andra.

När det kommer till A-B körning försöker jag själv köra så ekonomiskt som möjligt, undantaget långa sträckor med fri fart och snötäckta berg i sinnet. Jag förstår inte varför någon skulle vilja lägga massa extrapengar på... Tja, ingenting egentligen, att det sedan sparar miljön är ju faktiskt väldigt positivt.

Kort och gott räcker det att köra med sunt förnuft. Det har räckt för min del när det gäller att köra riktigt snålt.

Nöjeskörningen tar jag inte ens upp, den blir aldrig miljövänlig, om nu inte någon skänker mig en Jaguar cx75 (som släpper ut 30g mindre CO2 än en prius, miljövänligt så det förslår... Eller något, det är iaf enligt reglementet en "miljöbil")

Vilket varvtal jag ligger på i långa utförsbackar beror lite på vilken hastighet det är säkert att hålla, om motorn är varm eller kall, hur halt det är, osv. Är motorn varm blir det i regel högre varvtal. Nu tycker jag iofs begreppet "höga varvtal" är ganska diffust då tant Agda som kör en clio utan motor och jag troligtvis har helt olika uppfattningar om begreppet. Motorbroms drar minst soppa.

Tompan14

Ny medlem
Fast eco-driving och racing har en hel del gemensamt, titta på Le Mans.

Höga varvtal för en standard bil brukar börja vid 5000, där någonstans börjar toleransen i bitarna vara för stor för att ge någon vidare livslängd.

Jarle

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
Fast eco-driving och racing har en hel del gemensamt, titta på Le Mans.

Höga varvtal för en standard bil brukar börja vid 5000, där någonstans börjar toleransen i bitarna vara för stor för att ge någon vidare livslängd.
Så mycket eco det nu kan bli med stor slagvolym, många cylindrar, banökörning osv. Lite som att säga att F1-förarna sysslar med ecodriving, de har ju tom begränsningar på motorvolymen...

Finns ju mängder med standardbilar som vaknar till liv först vid 5k rpm. En standarddiesel kan väl börja möta motstånd runt 5k. Hade bensinare gjort det hade samtliga bilar jag ägt varit vrak efter första nöjeskörningen.

Tompan14

Ny medlem
Nej du har förstås helt rätt. I ett uthållighetslopp som sträcker sig över 24 timmar spelar bränsleförbrukning ingen som helst roll...

F1 däremot leder inte teknikutvecklingen idag tack vare alla regler och restriktioner. Har du hört nästa års motorer? Vilken besvikelse...

Visst finns det bilar som blir pigga vid 5k, men det betyder inte att det inte börjar bli höga varv där. Att sträcka ut den då och då är bara kul. Skulle man däremot ligga där hyfsat konstant och ofta med ett relativt högt effektuttag så kommer det inte att hålla i längden.

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Givetvis måste du hushålla med bränslet men det är fortfarande racing det handlar om, långt bort från ecodriving. Att pilla på motorstyrningen för att tjäna några varv men fortfarande mer eller mindre köra på full gas eller full broms är inte miljövänligt, speciellt inte med tanke på hur många däck som går åt.

F1 har gett oss massvis med fantastiska saker men det är inte miljövänligt, inte på långa vägar, och återigen är det så jävla långt bort från ecodriving man kan komma.

Jag tycker annars att det är väldigt fint att du har en så vacker syn på motorsporten, vi kanske skulle starta ett parti tillsammans? Du får ta diskussionen med miljöpartiet om att motorsport faktiskt är bra och inte borde motarbetas i vårt gurkformade land :)

Självklart blir det inga evighetsmaskiner av bilar som konstant ligger och buskörs. Däremot finns det ju faktiskt gott om väldigt gamla vtech-motorer som har gått många hårda år på bana och gata. Som dessutom fortfarande går som klockor. De bygger i regel motorer med ganska goda marginaler för vad de klarar av.

Tompan14

Ny medlem
Nej banracing är inte miljövänlig, men tekniken och metoderna hamnar sedan hos dig och i din nya bil och det är så den är sammankopplad med eco-driving.

Och motorsport är fantastiskt, vilket mupparna i mp säkert också kommer att förstå den dagen de vågar sig utanför tullarnas trygga stank av rättvisemärkt te från andra sidan jorden.

Rösta Jarle&Tompan, vi lovar slopade hastighetsbegränsningar och högre berg!

Sammmyboy

Ny medlem
Tompan14 sa:
Nej banracing är inte miljövänlig, men tekniken och metoderna hamnar sedan hos dig och i din nya bil och det är så den är sammankopplad med eco-driving.

Och motorsport är fantastiskt, vilket mupparna i mp säkert också kommer att förstå den dagen de vågar sig utanför tullarnas trygga stank av rättvisemärkt te från andra sidan jorden.

Måste ju bara få tillägga hur dålig sanning det ligger i rättvise märkta saker...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Spännande läsning och en stor eloge till limegreen som har skrivit ett fullt begripligt inlägg! Men var slutade vi att hacka på Mattias Hargin? Har vi verkligen kommit fram till att supersportbilar som körs i konstant i 120 Km/h är ett av de mest miljövänliga transportalternativen (bortset då Octavia vid lastbilssurfning, förståss) någonsin? Har Hargin en master i eco-driving? Ja frågorna är många. Jag följer tråden med spänning. ;-)

/MM

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
All svindyr specialvalla han åker omkring och gnider in bergen med kan knappast vara hälsosamt. Var tar den vägen när snön smälter? Är det en långsiktig plan att sprida barncancer via grundvattnet?

Senast ändrad:

Jarle

Aktiv medlem
Tompan14 sa:

Motorsporten driver utvecklingen frampt ja, men det har inget med ecodriving att göra per se. Även om nu La Ferrari har massa F1 teknologi så är det nog ingen av ägarna som kommer att köra soppasnålt med den :D Men jag förstår vad du menar. Lustigt det där att man kan vara oense om någonting man är överens om.

Bergen ska inte bara bli högre, de ska täckas med mer snö under längre tid också, dessutom ska vi införa bidrag för både skidåkning och bilar! Vilket år satsar vi å att ha majoritet i riksdagen?

Jag förstår inte heller vilken verklighet många av mupparna befinner sig i...

MM: Jag skulle hellre se honom konstant köra i 200+ av den enkla anledningen att han då kommer att att spendera kortare tid på vägarna och ju kortare tid han är på vägarna desto mindre använder han ju bilen, vilket borde vara miljövänligt?

Tompan14

Ny medlem
Det där med "rösta på oss" är väl mest ett uttryck. Inte behöver vi väl vänta på ett fritt och demokratiskt val innan vi tar makten? Jag har redan en trestegsplan redo att lanseras för att garanterat kunna styra folket som de dockor de är.

snorkel

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Spännande läsning och en stor eloge till limegreen som har skrivit ett fullt begripligt inlägg! Men var slutade vi att hacka på Mattias Hargin? Har vi verkligen kommit fram till att supersportbilar som körs i konstant i 120 Km/h är ett av de mest miljövänliga transportalternativen (bortset då Octavia vid lastbilssurfning, förståss) någonsin? Har Hargin en master i eco-driving? Ja frågorna är många. Jag följer tråden med spänning. ;-)

/MM
Tycker ju att trådstarten är lite oklar. Vari ligger kritiken? Är det att Hargin använder upp allt oförbrukat bränsle så att vi andra blir utan? Eller är det att Hargin skidåkaren använder bränsle så att skidåkare framstår som ett hot så att andra icke skidåkande energislösare blir avis?

Man behöver väl ingen supersportbil för att köra i 120 konstant. Min usla Audi allroad TDI V6 som jag är missnöjd med för att jag bara hittade en 2.7 när jag egentligen hade velat ha en 3.0 snittar lätt 160 knyck på 0.85. ( Är det viltstängsel så är det 200 all the way.) Bromsar gör man ju sällan, det är eco driving det,. Jämfört med att Hargin skulle förbruka mer än Argentina ligger man ju i lä med 150 kg CO2 per skiddag på några resor senaste säsongen. För övrigt håller jag med MM att Vesslans tråd kanske vore bättre för C02 snikarnas späkelser.

Själv är jag CO2 non-konformist och non-konformist på det det mesta som propagerats för efter 80 talet. Gubbjävel med andra ord. Fjärrvärme genom att kostsamt och C02 osande gräva ned tonvis med isolerade stålrör för att pumpa runt vatten och med förlustvärmen värma upp parker och trottoarer är ju vansinnigt rent tekniskt och även CO2 mässigt. Bästa fjärrvärmen är el. En tunn och smidig kopparledning som alla redan har kan överföra massor med energi med minimala förluster. Kärnkraft släpper ut minst CO2 av alla energikällor. Elvärme är tekniskt överlägset men redan tokbeskattat av politiker som vill ha nya ineffektiva energikällor som påstått miljövänliga energikällor för att driva på skatteintäkterna.

Möjligen kan vattenburen fjärrvärme vara vettigt i närheten av kärnkraftverk för att kyla av dessa. Teknikutvecklingen ger snart inom några tiotal år fusionskraft som räcker 10 miljarder år, solen lägger av om 4 miljarder år så varför skövla naturen med vindkraft och biobränslen? Biobränslenas subventionering har tvingat iväg spånplattetillverkningen utomlands så att vi nu eldar upp flis istället för att göra möbler och spånplattor av skogen. Miljötalibanerna förstör basnäringarna genom att vi nu eldar upp skogen istället för att förädla den.

Vill någon höra en tirad om vindkraft så läs mitt tidigare inlägg i tråden. Over and out.

Senast ändrad:

snorkel

Ny medlem
Tompan14 sa:

Banracing måste ju vara betydligt mer miljövänligt än Vasaloppet eller O-ringen. Banracing, några få deltagare som ylar runt några varv på en bana. Vasaloppet eller o- ringen, tiotusentals deltagare som åker bil 100 tals kilometer t.o.r för att virra runt lite i skogen. Plus alla j-la åskådare.

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Njae ... det där är väl en ganska märklig jämförelse. Nu är det ju inte så att alla racingförare och publik bor på banan utan det reses en hel del. Även om vi jämför Hargin med hela länders befolkning tycker jag nog att vi ska köra 1:1 när det gäller racing-orientering-längdskidåkning. Då är jag övertygad om att det är racingförarna som drar det kortaste strået ... ;-)

/MM

EDIT: Måste lära mig att grabben heter Hargin och inte Hagrin ...

Senast ändrad:
L

limegreen

Guest
@ LawndartGustav (och alla andra bilister därute!)

Då Eco-Driving går snabbt att lära sig så ger denna länk the basics:

Trafikverkets Snabbkurs

Tillägg/tankar från min IRL-kurs:

Steg 2: denna hänger delvis ihop med Steg 5, dvs 1an använder jag knappt något mer efter kursen. Däremot strävar jag efter att snabbt köra på 5an alt. 4an - och så länge det går. Givetvis får man växla ner om bilen börjar "hosta/hacka sig fram". Man ska också försöka sträva mot att svänga på minst 3an, genom planerad körning. Självklart går ju inte alltid det iom små rondeller, mycket trafik i kombination med tighta svängar/"90-gradare" etc.

Steg 3: läraren berättade för mig att alldeles för många i trafiken gasar helt i onödan.
Man behöver bara "dutta" lite på gasen. Prova även detta i högre fart på landsväg/motorväg,
dvs det är ej mycket tryck av foten på pedalen som behövs för att bibehålla farten!

Steg 5: det var en stor aha-upplevelse när läraren visade på den inkopplade mätaren att bilen drar mest på tomgången. Det man bör göra är alltså att man gör klart allt innan man drar igång tändningen: ex. sätter på sig säkerhetsbältet, lägger i 1an/backen, messar/ringer polaren (& dylika saker som faller inom den ramen..) och även kollar att det är grönt på vägen. Därefter drar man igång bilen, blinkar och kör iväg.
Så att stå med bilen på tomgång på en parkering eller vid väg-grenen är helt över för min del, dvs nu mera startar jag & kör iväg!
Obs: på vintern ska man skrapa rutorna innan man drar igång tändningen & kör iväg. Varför? De första 5-10 minuterna som bilen är igång (även om man kört med motorvärmare) släpper den ut mest andel icke hälsosamma partiklar. Därför är det alltså direkt osmart/osunt att skrapa rutorna medan bilen står på tomgång. Läraren sa också att om man missat att köra motorvärmaren innan start så är det ändå bättre, både för plånboken och för din/dina grannars hälsa, att först skrapa rutorna, sedan dra igång tändningen och köra iväg mot punkt B - eftersom motorn då får upp sin värme efter en stund iaf. Dvs att stå på tomgång för att få upp värme i motor/kupé är ett stort No-No!!

Steg 6: en annan aha-upplevelse var att se på mätaren att bilen "nollade" i bränsleförbrukning på 5ans växel utan gas då vi rullade utför. Detta tänker jag ofta på under landsväg/motorväg där det ofta förekommer utförs-körningar.

Steg 7: alla vi glada skidåkare känner ju till begreppet motorvärmare och dess fördelar. Det jag dock inte kände till är det faktum att man redan från +10° bör köra den en halvtimme. Inte heller att en rejäl kallstart (när bilen stått en hel natt, eller längre, i minst –10°) har samma slitage på motorn som att köra ca 25 mil. Alltså: en varm motor är en bra motor!

Senast ändrad:

Tompan14

Ny medlem
"det var en stor aha-upplevelse när läraren visade på den inkopplade mätaren att bilen drar mest på tomgången."

:rolleyes: Ja, här hör man ju vad det är för lögner miljömupparna försöker lura i våra ungdomar...

iSooLi

Aktiv medlem
Tompan14 sa:
"det var en stor aha-upplevelse när läraren visade på den inkopplade mätaren att bilen drar mest på tomgången."

:rolleyes: Ja, här hör man ju vad det är för lögner miljömupparna försöker lura i våra ungdomar...
Jag håller helt med dig! I alla fall om man tänker på specifik förbrukning per tidsenhet, typ centiliter per minut eller så. Då är förbrukningen minimal jämfört vid körning i landsvägsfart.

Haken är väl bara att "läraren" visar genomsnittsförbrukning per körd sträcka typ liter per mil eller 100km. Eftersom bilen står stilla på tomgång innebär det att kortsiktigt kommer värdet för den kalkylerade snittförbrukningen per sträcka att sticka iväg uppåt med en rask takt. Även om det i själva verket bara är nån ynka centiliter bränsle som förbrukas under tiden...

Ännu ett offer för den stora faran att hela tiden observera genomsnittliga, istället för absoluta, värden..!

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp