Heddious sa:
Jag har inte riktigt i en tråd som kritiserar fordon att göra. Jag gillar fordon, speciellt snabba sådana, jag gillar vidare att åka skidor på avlägsna platser. Jag gillar däremot inte att kasta sten i glashus så jag låter Mattias glatt köra vidare i sin Maserati, för jag hade gjort samma sak om jag hade möjligheten.
Vad ecodriving anbefaller är det delvis en styggelse. Jag har svårt att se att de så kallade miljövänliga växlingarna är särskilt miljövänliga då det sliter rätt friskt på växellådan att skutta runt som en bumbibjörn mellan växlarna. En växellåda/synkringar/drev/annan del som ska tillverkas och skeppas runt halva jorden måste rimligtvis vara en större miljöbov än att jag använder mig av alla växlarna och drar någon centiliter mer bränsle varannan mil.
Just fraktfartygen är fantastiska miljöbovar och också en av anledningarna till att Prius (och andra hybrider) är fantastiskt omiljövänliga, (utöver de miljöfarliga ämnena och klimattunga framställningen av ämnena till batterierna) då mineralerna till batterierna utvinns i Kanada, skeppas till vartdetnuvarlångt bort för att göras skum av, vidare för att faktiskt bli ett batteri och till sist till Japan för att hamna i en bil. Rederierna eldar friskt på skitbränsle och släpper ut helt enorma mängder av både miljö- och hälsovådliga avgaser. Mattias skulle kunna låta sin GT tuktas på varvstopp genom Europa hela vintrarna och ändå framstå som en trädkramande hippie i jämförelse
The Guardian publicerade i april 2009
en artikel som föreslår följande:
-Ett fraktfartyg släpper ut lika mycket cancer- och astma-framkallande avgaser som 50 miljoner bilar
-15 av världens största fraktfartyg släpper ut lika mycket föroreningar som 760 miljoner bilar, vilket är ungefär hela världens fordonspark
-Föroreningar från världens fraktfartyg står för 60 000 dödsfall per år, i bara USA
osv. osv.
Vidare har Prius knappt en motor och är i motorvägsfart (+ev moms) allt annat än bränslesnål pga av att motorn är ungefär lika pigg som motorn i en Toyota starlet från 70-talet, skillnaden är att Prius faktiskt är en ganska stor och tung bil, vilket leder till att den måste ha en låg utväxling för att inte vara stendöd. Den låga utväxlingen leder sedan till höga varvtal i lite högre hastigheter, vilket leder till högre förbrukning. En stor motor på låglast drar allt som oftast mindre än en liten motor med hög belastning.
När det kommer till förbrukning M3 och Prius emellan så var det Top Gear som helt som jämförde dessa bilars förbrukning genom att låta Priusen åka först runt deras bana, och följa efter i samma hastighet med M3'an. Föga förvånande drog Priusen långt mycket mer än vad M3'an gjorde. Så förutom att vara en riktigt tråkig bil är den dessutom en stor miljöbov vid bankörning, föga chockerande.
Med det sagt så kommer jag fortfarande gillar snabba bilar men hävda att dagens konsumtion av... Ja allt, är ett större problem för miljön än vad roliga bilar är. Därmed inte sagt att vi alla inte borde dra våra strån till ett bättre och hållbarare levnadssätt.