Marker Baron EPF v.s. Marker F12 Tour EPF

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 5 år sedan

Uppskattar mer och mer att tura lite för att komma åt nya fin åk och då spelar vikten på utrustningen allt större roll, släpade upp ett par völkl shiro med marker duke-bindningar på en topp i vintras och den ansträngningen undviker jag gärna för att ha lite mer kraft kvar när det bär av neråt igen :-)

Pratade lite med en kille från völkl/marker på skidtestarhelgen i Hemsedal som pratade varmt om Marker F12 Tour EPF och att dom körde den på alla sina demoskidor utan problem..... men jag är lite orolig för att den inte riktigt står pall för all rolig åkning med mindre drops etc som man kan hitta på vägen ner? så för att vara på den säkra sidan lurar jag om man inte ska satsa på ett par Marker Baron EPF istället? men det hade som sagt varit rejält skönt att kunna spara in 700 gram på vägen upp?

så vågar man gå på ett par Marker F12 Tour EPF om man gillar att stå på lite med sina 85kg?

tack på förhand!

bon ski! :-)
/C

Svar

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

Vad är "mindre drops"? På vilket underlag? För nästan alla skidåkare som inte är profisionella eller semiprofisionella räcker en tour alldeles utmärkt (la_grave undantaget). Och när du ska leva upp till ditt användarnamn är det inga problem!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
Heddious
1781 inlägg
Heddious 1781 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Heddious (5 år sedan)

Jag har inte kört på F12, men däremot Squire (som har samma häldel som Tour12) och Baron/Griffon (som i sin tur har samma häldel) och egentligen har jag aldrig upplevt att den "klenare" bindningen är sämre på något sätt, men det är något som känns stadigare med Baron/Griffon när man klickar i. Det är väldigt diffust och jag kan egentligen inte förklara vad, men jag upplever det så.
Men med det sagt – knatar man mycket uppför (mer än vad jag gör) kan nog 700 gram lättare vara trevligare än en "känsla". big_smile

(Teoretiskt sett finns det väl förresten inga anledningar alls för mig att köra på Baron/Griffon eftersom jag har bindningarna på precis över 6, haha.)

Edit: Vattendroppe, är jag la_grave nu? hmm

bummarbloggen.com | jag förstår inte ironi Citera
Von_vettet
144 inlägg
Von_vettet 144 inlägg 5 år sedan

Heddious :

Jag har inte kört på F12, men däremot Squire (som har samma häldel som Tour12) och Baron/Griffon (som i sin tur har samma häldel) och egentligen har jag aldrig upplevt att den "klenare" bindningen är sämre på något sätt, men det är något som känns stadigare med Baron/Griffon när man klickar i. Det är väldigt diffust och jag kan egentligen inte förklara vad, men jag upplever det så.
Men med det sagt – knatar man mycket uppför (mer än vad jag gör) kan nog 700 gram lättare vara trevligare än en "känsla". big_smile

(Teoretiskt sett finns det väl förresten inga anledningar alls för mig att köra på Baron/Griffon eftersom jag har bindningarna på precis över 6, haha.)

Har själv Tour f12:an. Precis som hedda skriver så känns den lite klenare i mitt tycke, iallafall när man klickar i dem.
Men den känslan tycker jag försvinner när man har åkt på dem ett tag. Har cirka 60 dagar i dem utan ett enda tjuvlös, de har bara skött sig exemplariskt. Sen upplever jag att dem inte riktigt har samma problem med uppisining vid byte från turande till utförs.

//J

Vattendroppe
3049 inlägg
Vattendroppe 3049 inlägg 5 år sedan

Heddious :

Hysh, han är upptagen med sina sollybindningar!

www.randoscando.com || @rando_scando Citera
iLd0tt0re
86 inlägg
iLd0tt0re 86 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad iLd0tt0re (5 år sedan)

Det enda negativa med Marker Tour F12 är ljudet när man kliver i dem. I övrigt är det en riktigt bra bindning med bra åkkänsla och relativt sett låg vikt.

Baron känns dock betydligt mer solid men jag har svårt att se att det skulle ha någon betydelse i praktiken.

carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 5 år sedan

freeride kan man lita på, tackar!

vad det gäller drop så är det väl sällan jag går över 5-6 meter numera....

Då blir det par Tour F12 EFP, less is more :-)

/C

cykelkillen
27 inlägg
cykelkillen 27 inlägg 4 år sedan

Tar upp tråden igen å kollar med dig carl_couloir vad du lämnar för rescension på F12:an. smile

Life is like a box of chocolate! Citera
carl_couloir
364 inlägg
carl_couloir 364 inlägg 4 år sedan

cykelkillen :

Tar upp tråden igen å kollar med dig carl_couloir vad du lämnar för rescension på F12:an. smile

Den har funkat alldeles kanon hittills :-)

Om jag ska klaga på något är ju att iom att bindningen skjuts bakåt i gåläget så blir skidan framtung vilket gör att man måste fila lite extra på lappkast-tekniken uppför.......

/C

cykelkillen
27 inlägg
cykelkillen 27 inlägg 4 år sedan | Senast ändrad cykelkillen (4 år sedan)

carl_couloir :

cykelkillen :

Den har funkat alldeles kanon hittills :-)

Om jag ska klaga på något är ju att iom att bindningen skjuts bakåt i gåläget så blir skidan framtung vilket gör att man måste fila lite extra på lappkast-tekniken uppför.......

/C

Ja värre saker har man ju tränat på än så..;P
Tack smile

/A

Life is like a box of chocolate! Citera

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook