Flygplatsen tog min lavinsäckspatron!

Snowjunkie
207 inlägg
Snowjunkie 207 inlägg 5 år sedan

På vägen hem från japan via Zurich i tisdags blev jag av med min patron. Jag har en Mammut R.A.S som jag alltid gör om till vanlig ryggsäck. Så jag brukar ta den i kabinen, ballongen i resväskan och patronen (med dokumentation) i skidfodralet. Har funkat bra -tills i tisdags.

Istället för min patron hittade jag ett kvitto, en notis om att jag hade en otillåten pryl med mig och att den gick att hämta ut i Zurich. Ringde det numret som angavs och fick prata med en kille som talade dålig engelska. Han förklarade att man minsann inte kunde flyga med patronen separerad. Den måste vara i eller tillsammans med lavinryggsäcken, då är det OK. Jag kunde hämta den mot en avgift på 15 CHF.

WTF!?? Har någon annan hört talas om det här?

Snowjunkie Citera

Svar

Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad Piglet55 (5 år sedan)

Fan va surt. Lider med dig.

Dock läser man undantaget som IATA har så står det:

Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in
Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than
200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be
accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief
valves

Dvs är man lite tvär så kan man tolka den texten som att cylindern måste vara i ryggsäcken.

Lite längre ner i IATAs lista står ju:

Small non-flammable gas cylinders, containing carbon dioxide or other suitable gas in Division
2.2. Up to two (2) small cylinders fitted into a life jacket, and up to two (2) spare cartridges per
person, not more than four (4) cylinders up to 50 mL water capacity for other devices.

Det tolkar jag som "lösa" cylindrar inte får vara större än 50mL /st.

lavinkotten
23 inlägg
lavinkotten 23 inlägg 5 år sedan

Stämmer. Enligt ordagrann formulering så måste patronen vara tillsammans med ryggan... Tyvärr.
Jag har hört om ett ytterst få tillfällen där detta skett.
Beroende på vilken patron (gas eller komprimerad luft) så står det också i texten att patronen skall innehålla gas. Gaspatronen innehåller 245ml eller 220ml gas, och för vissa tillverkare med komprimerad luft så innehåller den 290ml. Gränsen för vad som är tillåtet är 250ml.
Ta kontakt med Mammut i Sverige och se om de kan lösa det till dig.

lavinkotten
23 inlägg
lavinkotten 23 inlägg 5 år sedan

Piglet55 :

Fan va surt. Lider med dig.

Lite längre ner i IATAs lista står ju:

Small non-flammable gas cylinders, containing carbon dioxide or other suitable gas in Division
2.2. Up to two (2) small cylinders fitted into a life jacket, and up to two (2) spare cartridges per
person, not more than four (4) cylinders up to 50 mL water capacity for other devices.

Det tolkar jag som "lösa" cylindrar inte får vara större än 50mL /st.

-----
Detta gäller inte speciellt lavinryggsäckar så denna paragraf är utesluten. Gasen i patroner till lavinryggsäckar klassas som UN1006.

Skiersdown
262 inlägg
Skiersdown 262 inlägg 5 år sedan

Blev av med min patron på Heathrow, enligt säkerhetssnubben hade UK egna regler så om ni mellanlandar där, cheaka in patronen.

Go with fear! Citera
Piglet55
481 inlägg
Piglet55 481 inlägg 5 år sedan

Skiersdown :

Blev av med min patron på Heathrow, enligt säkerhetssnubben hade UK egna regler så om ni mellanlandar där, cheaka in patronen.

Du måste ha träffat någon konstig snubbe alternativ att vi hade väldigt tur. Vi passerade Heatrow 2 ggr på väg till och från Japan nu i år. Inge problem alls med ryggsäcken + patron som handbagage.

jontew91
43 inlägg
jontew91 43 inlägg 5 år sedan | Senast ändrad jontew91 (5 år sedan)

Jag var i lördags med om samma sak på Sofias flygplats. Jag hade både IATA-dokumentet och databladet om just den patronen, plus att de till och med själva plockade fram samma dokument ur sina egna pärmar. Trots det fick jag inte ta med den då en överordnad för flygplatssäkerheten förbjöd det. Han kunde inte motivera det men han menade att han tack vare sin rang hade rätt och göra hur han ville med den saken...
Jag krävde i alla fall att jag skulle få ett kvitto på att de tagit den och får då en fullständigt oläslig lapp
http://s27.postimg.org/ygp3ljc9v/20140127_113950.jpg
Tack för det... Förklaringen jag fick när jag ville lämna klagomål på ankomstorten var att "de förstod nog inte engelska". Så då ska man ringa ett nummer, stå i tel-kö för att sedan få höra att man ska lämna klagomålen via hemsidan istället... Fan, vad jag hatar flygplatspersonal i öststater! Borde det inte vara krav på att man kan engelska om man jobbar på en flygplats?
Till saken hör också att ca. 15 st andra i vår grupp som tog en annan flight fick med sig sina, så det fanns ju ingen konsekvens alls i det heller.

Lite bitter för man väl ändå va... (Inte blev jag mindre bitter när jag dessutom fick höra att de andra som tog en senare flight fick en grym puderdag medan jag satt fast på Sofias flygplats och blev behandlad som en terrorist.)

jontew91
43 inlägg
jontew91 43 inlägg 5 år sedan

BTW. Borde det inte startas en tråd med svartlistning av flygplatser och flygbolag som krånglar med det här? Jag åker hellre utan patronen och hyr på plats än blir av med dem varje gång. En ny kostar ju ändå 1200:-

Logga in för att skriva i forumet
Bli medlem Logga in Logga in med Facebook